handdator

Visa fullständig version : Hjärnskakning, återfall


Loke
2016-08-08, 11:10
Hej, här kommer en sån där vårdfråga som vi alla älskar att hata, "uppsök vård, fråga inte här!" :)

Jag slog i huvudet på midsommar och fick hjärnskakning. Gick till sjukhus, de testade lite reaktioner manuellt, sen fick jag gå hem. Två veckor senare, helt symtomfri. Nu har jag åter fått lite småont. Det kommer när jag ställer ner stången i mark eller typ fångar den på returen i ryck eller liknande. Alltså inga kraftiga stötar, jag rehabar på 40-60 kg i dessa övningar och rätt försiktigt. Får ändå den där speciella hjärnskakningssmärtan i huvudet. Kan känna det nu, dagen efter passet, som ett blåmärke på hjärnan typ.

Är detta normalt så långt senare? Har ju i övrigt varit helt ok i typ en månad. De säger ju att man ska söka vård om symtomen kommer tillbaka, men detta är kanske självförvållat?

Tomas W
2016-08-08, 11:16
Hjärnskakningar kan vara väldigt svåra men fick du några upplysningar vilka riktlinjer du skulle följa första tiden? Tänker på liknade hjärntrappan.

Loke
2016-08-08, 11:21
Nej :/

Läste faktiskt om hjärntrappan här om dagen, och jag har väl typ följt den utan att veta om det. Började först träna när jag var helt kry och har trappat upp träningen. Har inte haft så brottom eftersom jag ändå mest tränar oseriöst nu.

cero
2016-08-08, 15:14
Hur menar du att det skulle vara självförvållat? Jag hade sökt vård. Hjärnskakningar är ingenting att leka med.

Ajemän
2016-08-08, 16:28
Här är en tjej som berättar om hur lång tid det tog för hennes hjärnskakning. Hon pratar om det direkt när podden börjar

https://www.youtube.com/watch?v=5Qh20XWwxMY

Alkro
2016-08-08, 17:49
Det är ganska vanligt med huvudvärk, koncentrationssvårigheter och trötthet i efterförloppet av en hjärnskakning. Anledningen att man säger till folk att söka igen om de blir sämre är ifall man skulle missat en hjärnblödning initialt. Det är dock väldigt osannolikt att en hjärnblödning skulle uppstå nästan 2 månader senare.

Loke
2016-08-10, 11:16
Ja precis, det som pratades om var att jag skulle söka vård för återfall de kommande dagarna typ. 2 månader känns som nåt annat.

Här är en tjej som berättar om hur lång tid det tog för hennes hjärnskakning. Hon pratar om det direkt när podden börjar

https://www.youtube.com/watch?v=5Qh20XWwxMY

Tack, mycket bra länk!