handdator

Visa fullständig version : Vattenansamling


archidas
2016-08-08, 07:48
Okej, för en vecka sedan var jag i mitt livs form, jag var bortrest förra helgen och unnade då mig, dock proaktivt på det sättet att jag fortfarande visste hur mycket jag stoppade i mig och jag räknade med att det skulle ta mig en vecka att komma tillbaka igen energimässigt. Imorse (ungefär precis en vecka senare) kände jag mig väldigt pluffsig jämfört med veckan innan då jag var i form. Jag har tänkte att köra en refeed idag och efter gymmet imorse så käkade jag kolhydratrik föda (bröd med kött på) och i sittande stund märker jag att jag är nästan lika tight som jag var för en vecka sedan och drar således slutsatsen att det måste ha skett en snabb glykogeninlagring (gympass kombinerat med kolhydraterna) och att vätska således har samlats inuti musklerna istället. Jag är givetvis lättad av att pluffsigheten då förmodligen var vätska och inte fett.

Nu till min fundering. Jag läser överallt på internet att kolhydrater BIDRAR till vätskeansamling och pluffsighet medan jag upplever det motsatta. Kan det vara så att kolhydrater upp till en viss nivå (som motsvarar maxnivån av glykogeninlagring i musklerna) resulterar i att man tightas till och att kolhydrater över denna nivå endast bidrar med vätskeansamling utanför musklerna?

Hur ska jag i framtiden kunna få kontroll över pluffsigheten till följd av vätska? Eller är det bara att gilla läget och inse att ibland blir man pluffsig helt enkelt?

Kudos!

King Grub
2016-08-08, 08:09
Kolhydrat drar in subkutan vätska i muskulaturen. Det är bara vid mycket stora intag det spiller över.

archidas
2016-08-08, 08:17
Kolhydrat drar in subkutan vätska i muskulaturen. Det är bara vid mycket stora intag det spiller över.

Okej, så då bör jag egentligen hålla min kolhydratsnivå så högt som möjligt för att slippa pluffsighet? givet att jag håller andra makros på en given kcal nivå då.

King Grub
2016-08-08, 08:27
Man anpassar sig snabbt. Det är plötsliga statusförändringarsom påverkar vätskebalansen.

archidas
2016-08-08, 08:32
Man anpassar sig snabbt. Det är plötsliga statusförändringarsom påverkar vätskebalansen.

Okej, så kolhydratscyklar (säg var fjärde dag eller liknande) kan ha en effekt mao?