handdator

Visa fullständig version : Ny Livsstil hjälp angående plan


juhniel
2016-08-05, 18:24
Hej!

Min första post här på kolozzeum :)

OBS! Wall of text - För er som inte vill läsa så sammanfattar jag nedan!

Jag har bestämt mig för att äntligen börja träna igen.

För ungefär 6 år sedan så tränade jag konstant tillsammans med min vän under gymnasiet. Vi gymmade cirka 4-5 gånger i veckan och tränade kampsport 2 gånger i veckan. Efter två års intensiv träning så kan man väl säga att jag var vältränad. Mitt BMI låg lite över normal men jag var ganska "stor" då för min ålder.

Efter två års gymmande så träffade jag en tjej. Därefter så blev jag allt latare och jag slutade helt enkelt träna. Jag tänkte inte så mycket på det i början eftersom att jag var upptagen med att äta god mat & konsumera alkohol. Efter jag och tjejen gjorde slut så hamnade jag i en situation där jag endast var hemma och satt framför datorn. Under denna period så åt jag samma mängd som när jag bulkade under gymnasietiden. Jag åt lätt över 3000-5000kcal om dagen. Notera att jag knappt gick utanför huset om det inte var för att festa.

Idag är jag 23 år gammal, 184 cm lång & väger 104kg. Jag skulle dock inte säga att jag ser fet ut. Men jag har lagt på mig en hel del runt magen och benen. Jag har alltid varit bredaxlad och mina bröst är stora men inte hängiga.

TL:DR - En kille som har börjat träna efter 4-5 års uppehåll. Vad hade ni gjort i min situation?

Det hade varit väldigt snällt av er om ni kan ge mig feedback på min plan.

Nu till min plan:

Jag började gymma i Söndags och har kört hela kroppen fram tills idag. Har kört väldigt intensivt, fast med låga vikter. Innan varje gympass har jag powerwalkat i cirka 40minuter. Gick även 1 mil idag.

Mitt BMR är: 2261kcal
Mitt BMI är: 30.7

- Jag tänkte sätta upp ett mål där jag tänkte gymma 4-5 gånger i veckan. Dock tänkte jag vara på gymmet 7 gånger i veckan och promenera på rullbandet cirka 5-10km varje dag. (Jag brukar promenera innan jag börjar lyfta vikter)

- För att summera vad jag har ätit på ett ungefär varje dag:

(kycklingen är stekt i olivolja)

(Har haft semester denna vecka vilket betyder att jag har vaknat runt 10/11.00 så lunchen har varit min frukost/lunch)

edit: Dricker en kopp kaffe (svart) varje morgon också

*Frukost/Lunch 12.00* - 100g Basmatiris 121kcal + 1x kycklingbröst 164kcal + stekt ägg + Sallad

Post workout *Mellanmål 15.00* - Protein Keso 250g 200kcal + Juice Brämhults lemonad 300ml 114kcal

*Kvällsmat 18-19.00* - 100g Basmatiris 121kcal + 200g Kycklinglårfilé Sweetchili 360kcal + Sallad

------------------------------------------------------------------

Sover vid runt 01-03.00.

Efter att ha ätit detta i en vecka så känner trivs jag väldigt mycket med min nya kost. Självklart kommer jag att variera och slänga på ytterligare ett mål när jag börjar jobba. Totalt känns denna kosten vara väldigt lite kcal dock? Det känns dock som att jag äter en hel del ändå. Olivoljan salladen är dock inte inräknat.

Vad tycker ni? Är det katastrof att jag inte äter fler mål eller ska jag minska kolhydraterna?

Tack för er som har läst allt!!!!

All feedback uppskattas enormt!

Eljest
2016-08-05, 18:51
Hade läst den här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881), kommit fram till hur jag vill träna och lägga upp mina dagar, genom att surfa runt lite på kolozzeum, och därefter kört igång.

knooox
2016-08-05, 20:26
Blir ju strax över 1000 kcal det du skrev upp. Ganska lite, med andra ord. Men, det behöver inte vara något "fel" i sig. Vill du ned i vikt snabbt är det så man gör. Se bara till att styrketräna ordentligt och få i dig tillräckligt med protein.