handdator

Visa fullständig version : Hur ofta diskar ni era shakers (med diskmedel)?


Bärsärk
2016-08-05, 17:55
Tycker man ser många som bara spolar ur sina shakes/mixers, vilket vore smidigt då man slipper disk.

Känns inte så hygieniskt dock, men kanske bara jag som är petig? Hur gör ni.

Berätta allt.

Pollen är anonym så om ni skäms för er så går det utmärkt att bara rösta och sen förbli tyst.

Alkro
2016-08-05, 17:56
Spolar ur med varmtvatten, haft samma i flera år. Ser ut som ny och luktar ingenting.

King Grub
2016-08-05, 17:58
Med diskmedel efter varje användning.

Nixon
2016-08-05, 17:59
Efter varje användning.

Brofessorn
2016-08-05, 17:59
Om jag har haft vassle i, varje gång. Om jag bara har vatten i, varannan dag nuförtiden.

Förövrigt handlar jag på Lidl.

Frantic
2016-08-05, 18:00
I diskmaskin, med diskmedel, efter varje användning.

Mr Eks
2016-08-05, 18:00
skulle aldrig få för mig att diska min shaker.. behöver inte ens skölja ur den. den luktar lite illa men det har ingen dött av eller

Bärsärk
2016-08-05, 18:01
skulle aldrig få för mig att diska min shaker.. behöver inte ens skölja ur den. den luktar lite illa men det har ingen dött av eller

Någon annan här inne får vara så ofin och säga att du kanske är en anings äcklig, men... Har du aldrig blivit risig i kistan?

King Grub
2016-08-05, 18:07
skulle aldrig få för mig att diska min shaker.. behöver inte ens skölja ur den. den luktar lite illa men det har ingen dött av eller

Ett fint exempel på varför man undviker den smutsiga pöbeln så gott det går. Folk är snuskiga.

Bärsärk
2016-08-05, 18:10
Ett fint exempel på varför man undviker den smutsiga pöbeln så gott det går. Folk är snuskiga.

Haha lika roligt varje gång jag postar en sån här typ av tråd, kommer du ihåg den om hur ofta man tvättar sina handdukar?

Alltid nån liten lortnisse som tittar in :d Men ni är välkomna ni med och älskade för de ni är!

J.V
2016-08-05, 18:13
Bara nar jag glomt den i traningsvaskan och den blivit liggandes i tva veckor.

Sa... efter varje anvandning. :D

svag74
2016-08-05, 18:38
Haha lika roligt varje gång jag postar en sån här typ av tråd, kommer du ihåg den om hur ofta man tvättar sina handdukar?

Alltid nån liten lortnisse som tittar in :d Men ni är välkomna ni med och älskade för de ni är!

Givetvis diskas allt noga, med diskmedel, efter varje användning.
Om det så bara är vatten som druckits ur ett glas.

Handdukar däremot äter man inte, så de kan man köra 1-2-3 veckor mellan tvättarna!

Sohlsken
2016-08-05, 18:46
Efter varje användning. Allra minst skakar jag den med hett vatten och diskmedel, och sköljer med hett vatten.

skulle aldrig få för mig att diska min shaker.. behöver inte ens skölja ur den. den luktar lite illa men det har ingen dött av eller

https://cdn.meme.am/instances/500x/9869953.jpg

Kallsone
2016-08-05, 18:59
aldrig med diskmedel. sköljer ur direkt efter jag druckit upp.

meow
2016-08-05, 19:35
Har ni som tycker det är vidrigt att inte diska med diskmedel efter i princip varje användning gjort lumpen? :p
Jävla fjollor

PureWhey
2016-08-05, 19:36
skulle aldrig få för mig att diska min shaker.. behöver inte ens skölja ur den. den luktar lite illa men det har ingen dött av eller

Måste lukta pest

tossefar
2016-08-05, 19:42
Diskar självklart efter varje användning. Precis som med allt annat jag dricker eller äter ur. Riktigt obehagligt att låta bli.

Alkro
2016-08-05, 20:14
Diskar självklart efter varje användning. Precis som med allt annat jag dricker eller äter ur. Riktigt obehagligt att låta bli.

Om man tycker det är obehagligt med en plastbehållare som sköljts ut med vatten kan man väl knappt gå utanför dörren utan att få en ångestattack?

exevision
2016-08-05, 20:22
skulle aldrig få för mig att diska min shaker.. behöver inte ens skölja ur den. den luktar lite illa men det har ingen dött av eller

Om du inte ens sköljer ur den så borde lite mögel komma efter ett tag? Speciellt om den är stängd.

knooox
2016-08-05, 20:29
Aldrig med diskborste. Jag sköljer ur med vatten och sedan häller jag i lite diskmedel och fyller upp med vatten, skakar om, låter stå och en stund senare sköljer jag rent med vatten. Orka diska med diskborste.

Jorgen
2016-08-05, 20:32
Har ni som tycker det är vidrigt att inte diska med diskmedel efter i princip varje användning gjort lumpen? :p
Jävla fjollor

Har gjort lumpen, är ingen fjolla, diskar mina shakers i diskmaskin efter varje användning, förstår inte dom som inte gör det.

Frågor?

Dreas
2016-08-05, 20:35
Diskmaskin efter varje gång.

Rahf
2016-08-05, 21:07
Har gjort lumpen, är ingen fjolla, diskar mina shakers i diskmaskin efter varje användning, förstår inte dom som inte gör det.

Frågor?

Bara ett påstående.

Jag har inte diskmaskin!

Diomedea exulans
2016-08-05, 21:29
Har inte haft en shaker, men då jag hade: "Det beror på/mer sällan". Tyckte oftast den verkade ren nog när jag bara sköljde med vatten. Diskade bara med diskmedel när den luktade illa.

Men jag blir förkyld rätt ofta, så jag misstänker att jag sköter födoämneshygienen för dåligt, herp derp.

4623
2016-08-05, 22:01
Sköljer bara ur med varmt vatten.

Glas kan jag ha över en månad innan jag ens sköljer ur (dricka bara coca-cola zero ur det).

Bärsärk
2016-08-05, 22:16
Glas kan jag ha över en månad innan jag ens sköljer ur (dricka bara coca-cola zero ur det).

Hade en mugg på jobbet som jag drack vatten ur i 1 månad innan jag slarvade bort den, tyckte inte det kändes super snuskigt. Drack under kranen spolade ur och ställde upp på en hylla bakom ett paket kaffe.

Alkro
2016-08-05, 22:25
Folk är ju helt irrationella när det gäller hygien. Man tycker ett odiskat glas är äckligt men har inga problem med att käka en macka eller lösgodis på tunnelbanan(ledtråd man har ganska mycket skit på händerna).

DJJOHANSSON
2016-08-05, 22:26
Vattenshaker kan jag använda i 4-5 dagar innan den blir 'äcklig'


Har jag druckit vassle och haft den i ryggsäcken nån timme så får det bli diskmedel o borste när jag kommer hem.

Herr Oberst
2016-08-05, 22:29
Har ni som tycker det är vidrigt att inte diska med diskmedel efter i princip varje användning gjort lumpen? :p
Jävla fjollor

Det är väl framförallt folk som gjort lumpen som lärt sig hur viktigt det är att inte slarva med hygien och omvårdnad av material.

Äckelmänniskor

Ajemän
2016-08-05, 23:25
Spolar ut den med varmvatten om jag kört eaa. Vassle eller dyl så diskar jag i maskin.

frys
2016-08-05, 23:26
99% efter varje gång med diskmedel och borste, Ibland när dom gått sönder har jag använt samma shaker från kvällen till morgonmålet för att slippa diska två gånger medans jag väntar på en ny, verkar inte vara något problem så länge man sköljer ut den.

Ibland har jag glömt att diska vissa shakers på 24h o då luktar det rätt illa ;P. Det som kan börja lukta är ifall det finns smårester kvar som klumpas ihop sig över natten

Sparven från Minsk
2016-08-06, 07:12
I diskmaskin efter varje användning.

Magnus N
2016-08-06, 09:25
Varmt vatten och borste efter varje användning. 1 omgång i maskinen i veckan

Minikubik
2016-08-06, 09:30
Diskar i maskin eller för hand efter varje omgång, glömmer jag dom av någon anledning i 5+ dagar kastar jag dom

Grotesk
2016-08-06, 09:34
Jag behöver inte försämra mina liggamöjligheter ytterliggare så jag diskar förstås min shaker efter varje användning.

Chrbo
2016-08-07, 20:32
Sköljer ur den efter användning och diskar den en gång i veckan. Eller oftare om det behövs. Upplever inte att den luktar något.

Om vi pratar bakterier så utsätter jag min kropp för betydligt mycket värre saker än så på dagligbasis. Mat, smågodis, kollektivtrafik etc.

Isanningensnamn
2016-08-08, 11:36
Lidl affären är äcklig det är mest konstiga människor som handlar där.

Mer konstiga än på om du går in på Ica..

pepplez
2016-08-08, 11:50
Har 4 st tror jag och de går på rullande schema, stoppar in en använd shaker i diskmaskinen direkt efter användning.

egg
2016-08-08, 11:54
Mina proteinshakers diskas i diskmaskin efter varje användning.

Har ett par stycken (ca 5 st) som tur är, då diskmaskinen inte körs varje dag.

Alexton
2016-08-08, 12:23
varmvatten sköljer jag med. Normalt inte diskmedel eller diskborste vill inte skapa mikrorepor där skit kan fastna och gro.

Ifall jag har en shaker som börjar lukta efter ha glömts med vätska så kokar jag den i några minuter. Fungerar kanon och shakes håller i flera år.

Bärsärk
2016-08-08, 12:25
varmvatten sköljer jag med. Normalt inte diskmedel eller diskborste vill inte skapa mikrorepor där skit kan fastna och gro.

Ifall jag har en shaker som börjar lukta efter ha glömts med vätska så kokar jag den i några minuter. Fungerar kanon och shakes håller i flera år.

Kan verkligen en diskborste skapa repor i plast?

Alexton
2016-08-08, 13:17
Kan verkligen en diskborste skapa repor i plast?

Beror på plasttyp och hårdhet av borste men ja. Diskborste ska generellt användas så lite som möjligt på produkter av plast.
Var helt i de ovetandes mörker förän en vän som är ingenjör och arbetar med att utveckla olika plaster visade bilder tagna med special kamera från hans arbetsplats.

Disksvamp för plast borste för metal. Mikrorepor ger snabbare bakterietillväxt / alger vilket verkar vara ett luktrativt område för forskning.

LoveMachine
2016-08-08, 14:17
Det är väl framförallt folk som gjort lumpen som lärt sig hur viktigt det är att inte slarva med hygien och omvårdnad av material.

Tänkte just skriva det. Om något så lär man sig att inte hoppa över tråkig moment för att man är lat/hård/kan göra det sen. Och (mat)hygien i fält, där har vi något som aldrig ska slarvas med. Ett kompani med matförgiftning eller magsjuka är inget man vill ha.

On topic så diskar jag ur den med diskmedel efter varje användning. Fast på senare tid har jag inte druckit mitt vassleprotein i så stor omfattning utan ätit det på olika sätt.

shadowfire
2016-08-08, 14:35
hehe kul att denna tråd dök upp precis nu.. kom precis hem efter att ha varit bortrest 1v och jag drack en proteinshake innan jag åkte, men diskade inte ur den helt utan lät den stå i diskhon med vatten i bara. Spolade liksom ur den lite lätt och lät den stå vattenfylld.

.... alltså, den stanken i köket när jag kom hem. Högkontaminerat material, uuufffhhh.

shadowfire
2016-08-08, 14:36
Kan verkligen en diskborste skapa repor i plast?

Rentav i teflon och liknande beläggningar i stekpannor, så japp. Många gör precis samma fel som med tandborstar och köper en billig, stenhård diskborste för 15 kr.

Bärsärk
2016-08-08, 14:57
Rentav i teflon och liknande beläggningar i stekpannor, så japp. Många gör precis samma fel som med tandborstar och köper en billig, stenhård diskborste för 15 kr.

Haha vart fan köper man en mjuk diskborste då?

MackeJuve
2016-08-08, 14:59
För sällan. Shakers är nog en av mina äckligare sidor. Försöker åtminstone vara rätt noggrann med att fylla dom med vatten och diskmedel efter användning.

Isseman
2016-08-08, 15:32
Haha!! I början när jag "shakade" så körde jag alltid diskmedel + stekhett vatten i direkt, diskade nästan alltid dem. Idag är det typ vatten -> skölja ur -> ställa upp&ned för att rinna ur.. Får fan bli bättre på det alltså.. Usch!

anvihl
2016-08-08, 16:29
Sköljer ur dom noggrant med vatten direkt efter användning sen torkar ur dom med rent papper. Aldrig fått några magproblem eller illaluktande för den delen i dom och kan använda samma i flera år.

shadowfire
2016-08-08, 16:42
Haha vart fan köper man en mjuk diskborste då?

Finns i de flesta mataffärer, brukar kosta lite mer bara. Känn på dem med handen så känner du.