Visa fullständig version : Ni som äter omättat. Är det avokado 24/7?
Tränarinte
2016-08-05, 11:30
Så sitter här och funderar. Ni som trots det oklara vetenskapsläget undviker mättat fett och föredrar omättat är det nötter och avokado på höjden ni äter?
För när jag kollar runt så är det bara tråkig mat som mest består av omättat fett.
wilhelmblomgren
2016-08-09, 05:53
De flesta undviker väl till en viss mån mättat fett, men det är svårt att undvika helt såklart. Så det handlar mest om att dra ner lite på de mättade fettet och välja omättade alternativ ifall det finns.
De flesta undviker väl till en viss mån mättat fett,
Gör de?
shut teh face
2016-08-09, 07:34
Gör de?
Inte på kolozzeum tror jag. :D
Jag undviker ingenting, det blir såklart en del mättat fett ibland, men jag tror det är dumt att äta korv och fläskkotlett varje dag så därför gör jag det inte.
Vad gäller omättat fett så finns det ju i mer saker än avokado, alla feta fiskar, oljor, diverse baljväxter, grönsaker, nötter
För när jag kollar runt så är det bara tråkig mat som mest består av omättat fett.
Jag håller inte med, det är tvärtom!
wilhelmblomgren
2016-08-09, 17:43
Gör de?
Kanske talar för mig själv, men ja, jag tror det.
Undviker inte mättat alls men däremot sådant som margarin och sådant.
En fin olivolja förgyller ju mycket :)
Lax är mumma med!
Sparven från Minsk
2016-08-09, 18:41
Valnötter någon?
Undviker fett i största allmänhet. Får i mig det som finns i äggen, kycklingen, fisken och mjölken.
Sohlsken
2016-08-09, 20:44
Olivolja, avokado, oliver, solrosolja, solrosfrön, mandlar. Det är typ mina omättade källor.
Luca Brasi
2016-08-09, 20:55
Olivolja, avokado, oliver, solrosolja, solrosfrön, mandlar. Det är typ mina omättade källor.
Varför solrosolja?
Varför solrosolja?
Gissar på att det är p.g.a. att det ingår i så många olika halvfabrikat hen sätter i sig (?).
Kanske talar för mig själv, men ja, jag tror det.
Mysko.
Sohlsken
2016-08-11, 22:52
Varför solrosolja?
Smakar bättre än olivolja.
Solrosolja är inte en omättad olja. Det är 65 % omega-6, linolsyra.
Är klart bättre att välja svensk rapsolja istället. Gärna som majonnäs eller som en enkel salladsdressing.
Sohlsken
2016-08-12, 17:45
Är klart bättre att välja svensk rapsolja istället. Gärna som majonnäs eller som en enkel salladsdressing.
Just det, det var omega-6 ja.
Svensk rapsolja kan jag inte välja, men ni som kan bör absolut göra det.
WHITEFOLKS
2016-08-12, 18:05
Just det, det var omega-6 ja.
Svensk rapsolja kan jag inte välja, men ni som kan bör absolut göra det.
Du kan välja canola :)
Får rätta dig där, även fleromättat fett räknas in i omättade fetter, det är nog enkelomättat fett du tänker på?
Annars har du rätt i att rapsolja är ett bättre val, speciellt kallpressad rapsolja.
Nej, jag tänker på linolsyran. SLVs databas säger 57 % fleromättat fett i solrosoljan så jag får justera mig själv och påstå att förädlingen de senaste 20 åren har sänkt mängden omega-6 i solrosoljan. Något som hänt med tex sojaoljan. Mindre linolsyra och mer oljesyra ( omättad ).
Ok,
Då förstår jag, oljesyra är ju omättad.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.