handdator

Visa fullständig version : musarm - övningar hög/lågreps?


moderato
2016-08-05, 09:56
Hallådär!

Gymmar ca 4 ggr vecka, någorlunda linjär progression kör RPT på huvudövningar och har en riktigt bra split.
Börjat nytt jobb och känner att jag för första gången (trots träningen) börjar få "musarm", gör riktigt ont i spinatusmuskulaturen och innanför skulderbladet.

Hittade denna grymma tråd som är lite gammal:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211970&highlight=musarm

Kör reverse pecdec och facepulls samt upright row/drag till hakan runt 8-10 reps. vardera, självklart alla basövningar inkl vanlig rodd. Skall jag höja repsen här för skulderbladet eller är "styrka" bättre än "uthållighet"?
Minns att jag fick övningar för ett annat problem av sjukgymnasten där det var högreps som gällde.

Vad har ni för erfarenheter? Bör jag lägga till tex handledscurls (+reversed) och en ext. utotrotation (trots att jag kör reverse pecdec/baksida axlar) ?
Låg vs högrep, vad är bäst här? Gå ännu lägre till ca 6 reps eller träna för högre reps tex 15-20 eller mer för uthållighet?

Skall köra stretchövningar, era rekommenderade övningar samt tänkte införskaffa en hand gripper och försöka sitta bra och ergonomiskt. Men vad har ni för erfarenheter och vad tror ni är bäst?? Hur skall jag tänka?

Tusen tack på förhand!

//deadmau5

CoKEmaN
2016-08-22, 09:26
Låter som om du har två skilda besvär?
Vad menar du med musarm, ont i spinatusmuskulaturen och innanför skulderbladet?
Smärta från musarm sitter vid armbågen, om det är den smärtan som är jobbig så brukar excentrisk träning fungera bra även om det finns nyare forskning som visar att annan behandling kan fungera bra eller bättre. Smärtan vid musarm bör inte påverkas av reverse pecdec.

3x15 excentriska handledsextensioner skulle jag säga, med 1-1,5kg till en början, samt stretching och mjukdelsmobilisering av handledsextensorer.. (om det gäller musarm och inte besvären i skuldran)