handdator

Visa fullständig version : 1399kr skor sönder efter 3 månader.


Kimpan90
2016-08-05, 09:33
Hej!

Jag köpte ett par skor ifrån Intersport 16-05-03. Men de har redan gått sönder. Eftersom att jag betalade 1399kr så känns det som att de bör hålla lite längre?

Här är bilder på hur skorna ser ut:
http://imgur.com/kaQO7TR
http://imgur.com/N5HECqU

Problemet nu är att jag har inte kvar kvittot och det verkar inte som att mitt Club kort har reggat mitt inköp hos dem.

Vad kan jag göra? Har jag rätt till att få hjälp med skorna eller något?

Donner
2016-08-05, 09:36
Kontoutdrag så att de kan söka på kvittot. Det brukar fungera.

ARMSTARK
2016-08-05, 09:37
Det där är normalt slitage på tre månader. Det finns inget tyg som håller för den typen av slitage som hälsenan utsätter tyget för där. Kolla om en skomakare kan limma dit en bit läder eller liknande som håller bättre.

Dreas
2016-08-05, 09:54
Det där är normalt slitage på tre månader. Det finns inget tyg som håller för den typen av slitage som hälsenan utsätter tyget för där. Kolla om en skomakare kan limma dit en bit läder eller liknande som håller bättre.Normalt slitage? Aldrig varit med om på annat än dåliga skor. Lämnade själv tillbaka skor med sådan slitning hos Intersport. Förklarade att det var var normalt bruk som gjort det och att det inte var ok.

Killen gick motsträvigt med på det.

Tolkia
2016-08-05, 09:57
Alltså, normalt slitage är det inte. Min högersko brukar också bli sådär, eftersom jag har en benpålagring på hälbenet efter en ful inflammation i slemsäcken under hälsenan, men jag hade inte problemet dessförinnan. Jag brukar sätta dit någon form av sårtejp numera, för att få det att hålla, eftersom jag bor i bushen utan skomakare på rimligt avstånd, tidigare lästade jag ut högerskon.

Den som INTE har ett extremt utstående hälben behöver kanske se över hur hen använder skorna; att ta på och av dem utan att knyta upp sliter mer, liksom att ha skorna för löst knutna, så att foten åker omkring mycket. Inlägg som tas upp ur och sätts ned i skorna upprepat nöter. Köper man skorna väldigt tighta nöts de också mer, förstås.

Materialet i skon spelar enligt min erfarenhet stor roll; jag använder Asics Nimbus både på jobbet och när jag springer, och de bytte material i fodret för några år sedan, till ett som är klart skörare än tidigare (särskilt en säsong när det var något jävla silverfärgat tyg som gick sönder efter att man haft skon på sig typ tio gånger). Jag har fått byta skor ett par gånger pga detta; jag tillämplar något slags arbiträr skamgräns utifrån hur mycket jag har använt skorna för att avgöra när det är "för mycket" och när det är vad jag får räkna med.

anvihl
2016-08-05, 10:08
Är väl inte företagets fel att du sliter på dina skor? Den typen av skor går sönder lätt, det vet man när man köper dom. Räcker att dom är en 1/3 storlek för stora så blir det en sådan slitning.

1x0
2016-08-05, 10:14
Dessa har jag haft i över 2½ år.
Promenerat (powerwalkat) 60-90 minuter per dag. Fram till ca 2 månader tillbaka (köpte landsvägscykel).

http://imgur.com/AVynW0J.jpg


Sjukt nöjd med andra ord haha!
Morsan köpte ett par dyra vandringskängor till mig, sulan totalt nedsliten efter 2 månader. Då gick jag t.o.m skogspromenader (med hund).

Dessa Asics har jag gått på asfalt med. Är inte ens hål i bottensulan (nu vad det heter, den som har kontakt med marken). :)

De är sjukt slitna inuti, där dina har slitits, tror det uppstod efter 1.5-2år dock, så rätt länge ändå.

ARMSTARK
2016-08-05, 10:23
Alla mina skor slits som på bilderna, men det beror kanske lika mycket på mina utåtstående hälar som Tolkia var inne på och att jag använder skorna mycket. Joggar man några km i veckan så håller skorna i flera år, men en rätt normal dos brukar väl ligga runt 5 mil i veckan. Det blir 60 mil på 3 månader, sträckan mellan Stockholm och Malmö, om inte skorna skulle bli slitna på den sträckan så vet jag inte vad...
Tilläggas ska kanske att högt pris är inte lika med kvalitet.

Kimpan90
2016-08-05, 10:28
Alla mina skor slits som på bilderna, men det beror kanske lika mycket på mina utåtstående hälar som Tolkia var inne på och att jag använder skorna mycket. Joggar man några km i veckan så håller skorna i flera år, men en rätt normal dos brukar väl ligga runt 5 mil i veckan. Det blir 60 mil på 3 månader, sträckan mellan Stockholm och Malmö, om inte skorna skulle bli slitna på den sträckan så vet jag inte vad...
Tilläggas ska kanske att högt pris är inte lika med kvalitet.

Såklart! Men eftersom tjejen som hjälpte mig garanterade att dessa skorna var perfekt storlek för mig och de hon rekommenderade. När jag utgick ifrån hur mycket jag gick m.m.

Berättade att jag har problem med mina hälar (dvs, går på tår och lägger 0 vikt vid mina hälar) och går cirka 2-3mil i veckan med dessa skorna. Ibland 4.

Så känns det lite så dära att ett par skor som kostade 1400 inte håller längre än mina vanliga skor som kostade 500 och jag haft i 1,5 år nu. Speciellt när dessa skulle vara anpassade efter mitt krav. Hade de gått sönder efter 6 månader av intensivt använding (som du påpekade) så hade det inte varit några problem.


Kontaktade deras mail support som sade att jag bör dra in till butiken och se med dem. Men hatar fan att reklamera saker :(

Kallsone
2016-08-05, 10:32
Knyter du upp skorna och tar av dig de ordentligt? Eller använder du andra foten för att dra av dig skorna utan att knyta upp?

Rahf
2016-08-05, 12:20
Använd skohorn. All förslitning jag fått av den kalibern har kommit från att sätta på knutna skor, ha lite halvlös knytning så att jag kan ta på och av dom snabbt, och inget användande av skohorn.

Jämförelse: Mina lyftarskor som nu har ett par år på nacken är fortfarande relativt hela i bakkant. Där knyts det alltid upp innan av- och påtagning.

Kimpan90
2016-08-05, 13:38
Knyter du upp skorna och tar av dig de ordentligt? Eller använder du andra foten för att dra av dig skorna utan att knyta upp?

Använd skohorn. All förslitning jag fått av den kalibern har kommit från att sätta på knutna skor, ha lite halvlös knytning så att jag kan ta på och av dom snabbt, och inget användande av skohorn.

Jämförelse: Mina lyftarskor som nu har ett par år på nacken är fortfarande relativt hela i bakkant. Där knyts det alltid upp innan av- och påtagning.

Alltid använt skohorn eller knutit upp dem.

Men gick till butiken, fick ett helt par nya skor utan problem. Tydligen ett rätt känt problem för just detta märket.

Fick välja samma märke och modell, fast årets nya eftersom att inga andra skor passade :/ testade 15 par. Men de rekommenderade att jag drog till en skomakare och satte in läder där, annars skulle jag få fixa ett par nya om de inte höll i minst 6 månader (Hon sade att de bör börja bli slitage efter 8) men om de börjar bli slitage efter 6 blir jag nöjd.

Bärsärk
2016-08-05, 14:54
Saker vi har idag i vårt samhälle är praktiska inte hållbara, men gör inte skor längre för att de ska hålla i 15 år (Tro mig, skulle de vilja göra det skulle de kunna göra det) utan för att de ska se ut på ett visst sätt, väga så lite som möjligt och så vidare.

Luca Brasi
2016-08-05, 20:56
Sådär blir alla mina skor.
*cry*

DJJOHANSSON
2016-08-05, 22:33
Jag varvar skor varje dag för o förlänga livslängden, har 20+ par med skor som är i nyskick.

Trampar jag i lera eller liknande så får jag sitta och skrubba skorna i badrummet när jag kommer hem.

Trasig häl har jag inte haft sen 2012.

leo1
2016-08-05, 23:54
Dessa har jag haft i över 2½ år.
Promenerat (powerwalkat) 60-90 minuter per dag. Fram till ca 2 månader tillbaka (köpte landsvägscykel).

http://imgur.com/AVynW0J.jpg


Sjukt nöjd med andra ord haha!
Morsan köpte ett par dyra vandringskängor till mig, sulan totalt nedsliten efter 2 månader. Då gick jag t.o.m skogspromenader (med hund).

Dessa Asics har jag gått på asfalt med. Är inte ens hål i bottensulan (nu vad det heter, den som har kontakt med marken). :)

De är sjukt slitna inuti, där dina har slitits, tror det uppstod efter 1.5-2år dock, så rätt länge ändå.

Liknade dessa modeller från Asics är väldigt slitstarka. Jag använde ett par tidiga fuji/traildojor från Asics i 5 år. Sprang Gbg-varvet med dom också.

Nu har jag använt en liknade trailmodell från Asics ett tag och inte en skråma. Jag kan ibland uppleva att dom blir varma på sommaren. Har gore tex i mina nuvarande.