handdator

Visa fullständig version : Vätskevikten vid fettprocent


Tohardtohandle
2016-08-04, 11:09
Vid låg fettprocent , är det vanligt att vätskevikten pendlar mer då? Eller är det bara att det syns mer/mindre olika dagar pga de små skillnaderna som normalt inte syns på folk- men som syns när man ligger sä lågt i fettprocent ?

Hur vet jag när min vätskebalans är lagom och bra? Känns som att antingen är jag alltid uttömd eller svullen... Å diffar väldigt Mycket.

Äter regelbundet 6 ggr per dag å inte stora skillnader i intag å dricker bra , äter knte nä tillsatt salt å inte kolhydrater på nått överskottssätt heller...

Men som sagt särskilt ansikte , mage/rygg och lår är väldigt olika varje dag hur pass mycke/lite som ligger som "lager" under huden och kopplar väl detta till vätska snarare än fett/annat?

1x0
2016-08-04, 11:25
Det jag äter är äggvita , pofiber , krusakli, grönsaker (som inte innehåller mer än 20-25 kcal/100g alltså inga rotfrukter osv)

Sen lite bisaker utan kcal som smakersättning (sötningsmedel, dryck som kaffe pepsi Max , fun light och så)

Totalt om dagen räknar jag på att jag äter 1400 kcal. Då räknar jag bara Max 30 kcal från grönsaker på varje måltid trots att det blir närmare 120kcal per måltid egentligen ungefär. Äter 5 måltider per dag. Regelbundet. Så hade ja räknat alla grönsaker hade ja väl fått i mig ca 1700/dag

Vad tänker ni kring detta ? - utan att innan lägga till mer info
Äter du fortfarande såhär?
Du har ätstörningar. Kan vara värt att tillägga. Rubbade hormoner (lär) orsaka konstiga vätskeskillnader dagsvis.


Men jag känner igen mig i vad du skriver.
Oftast beror det för mig- stress och livsmedel som bloatar mig. Bröd, salt mat och havregryn (oat-bloat!) ffa.

King Grub
2016-08-04, 11:34
Nedbrytande hormoner som frisätts vid svält och binder vätska som försvarsmekanism.

Eljest
2016-08-04, 11:37
Nedbrytande hormoner som frisätts vid svält och binder vätska som försvarsmekanism.

Hur pass länge måste man ligga på kaloriunderskott för att denna försvarsmekanism ska inträffa? Eller är det beroende på hur stort underskottet är dagligen?

Tohardtohandle
2016-08-04, 12:01
Nedbrytande hormoner som frisätts vid svält och binder vätska som försvarsmekanism.

Villa hormoner tänker du på? Kortisol eller ? Villa fler kan binda vätska å utsöndras vid svält ?