handdator

Visa fullständig version : nyttigaste proteinkälla utan syntetiska ämnen m.m


qwefs
2016-08-04, 10:38
hej,

vad är den nytigaste proteinkällan man kan äta utan att skada kroppen p.ga
allt skräp som brukar finnas i proteinpulvren.

jag vill ha den nyttigaste utan att skada kroppen på ett eller annat sätt p.g.a. att jag har skadat levern och har svårt att bryta ner maten.

läkarna sa till mig att sluta äta socker och proteinpulver pga hur de tillverkas.

men jag måste ha protein pga att jag tränar och jag orkar inte få allt via maten.

så kan ni snälla ge mig tips på nyttiga protein man kan ta varje dag utan att skada sin kropp/lever.

jag tänkte på brunrisprotein eller kvarg. är det något farligt för levern?

svara endast om ni har information om sånt, tack!

VINGTOR
2016-08-04, 12:19
Exakt vad skulle vara farligt med vassle?

Sheogorath
2016-08-04, 12:49
Naturellt vasslepulver är inte precis äckligt tycker jag. Funkar helt OK att dricka som det är. Det är väl det bästa du kan få, om du inte vill ha sötningsmedel.

Om läkaren sagt precis det du skriver så giddrar hen. Om du däremot har svåra njurproblem är det en annan femma. Då kan man behöva en proteinfattig kost. Socker är inte nyttigt för levern men gäller främst i stora mängder och om man är fysiskt inaktiv.

Anders The Peak
2016-08-04, 12:50
Jag tycker inte att man behöver använda proteinkoncentrat överhuvudtaget utan det går bra med vanliga livsmedel:

- Ägg
- Mjölk och mjölkprodukter
- Kyckling, fisk och kött
- Havregryn etc.
- Grönsaker av alla sorter
- Råkost morötter, kål etc.

Det som kan vara bra att tänka på är att försöka fördela intaget på ca 20-25 gr. protein per måltid och att ha en sen måltid med lite högre proteininnehåll ca 40-50 gr typ ett par kokta ägg och 250 gr kvarg eller keso innan läggdags. Men överskatta inte proteinet eftersom det är träningen som gör att du bygger muskler.

Ett alternativ för vassle är det här länk (http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/body-science-organic-milk-protein.html)

1x0
2016-08-04, 12:55
Håller med Anners!
-

men jag måste ha protein pga att jag tränar och jag orkar inte få allt via maten.
Samt lär dig äta mer.
Drick kalorier i kombination med högt protein (i "gainern" du gör)...tex kvarg utspätt? Naturellt vasslepulver som Sheo nämner.

Tror dock (!) det är ganska svårt att få: kvarg+naturellt vassleproteinpulver, drickbart (som i gott) haha. När du vill undvika socker, sötningsmedel osv.

qwefs
2016-08-04, 13:23
jag får inte äta kyckling eller ägg eller kött, pga det skadar min lever.

vad tycker ni om risprotein? hur tillverkas det.
är det skadlig för någon organ i kroppen?

jag skulle också hålla mig borta från mejeriprodukter såsom kvarg

Ulvamal
2016-08-04, 13:38
Är du säker på att det är kyckling, ägg, kött, mejeriprodukter etc SPECIFIKT du ska hålla dig undan?
Det är inte så att din läkare egentligen menar "undvik protein"?

Anders The Peak
2016-08-04, 15:03
jag får inte äta kyckling eller ägg eller kött, pga det skadar min lever.

vad tycker ni om risprotein? hur tillverkas det.
är det skadlig för någon organ i kroppen?

jag skulle också hålla mig borta från mejeriprodukter såsom kvarg

Länk till intressant information (http://www.dailymail.co.uk/femail/article-3495676/Obese-woman-met-fiance-gym-vegan-bodybuilders.html)
Självklart är resultatet han visar upp ett resultat med hjälp av AAS. Men det visar att det går bra med en vegan diet.

Luca Brasi
2016-08-04, 16:35
Varför skulle levern skadas mer av proteiner ifrån vassle?
Vilka "syntetiska ämnen" skulle skada levern?

Sverker
2016-08-04, 18:23
vad tycker ni om risprotein? hur tillverkas det.
är det skadlig för någon organ i kroppen?

Biprodukt vid jäsning av sake ?
Ja, någonstans måste det finnas någon som tar hand om den värdefulla stärkelsen.

Jag är inte speciellt imponerad av risprotein eftersom det innehåller alldeles för lite essentiella aminosyror och måste kompletteras. Varför inte satsa på EAA ifall du vill ha mer protein.

Gå tillbaka och red ut vad du egentligen ska undvika. Det är inte mycket i ett proteinpulver, förutom aminosyror, som når levern efter spjälkningen i tarmarna.

qwefs
2016-08-04, 19:47
det jag ska undvika är allt som skadar mina organ speciellt huden och levern.

eftersom att jag har fått lite utbrott på huden pga att jag ätit skit mat.
har fått lite eksem.

jag vill inte ta steroid krämer utan vill äta mig bort det vilket är möjligt.

därför vill jag äta så lite skräp som möjligt.

jag bryr mig bara att det inte skadar huden och levern så att utbrotten blir värre.
men samtidigt behöver jag protein.

Linjedomarn
2016-08-04, 20:36
Prata med en dietist, de är kunniga om kosthållning vid olika sjukdomstillstånd.

DJJOHANSSON
2016-08-05, 21:59
Protein är överskattat.

Vad är det för eksem du har fått?

qwefs
2016-08-06, 10:36
vet inte vad det heter. de sa bara eksem.

hursomhelst så kliar det och är röd färgad.

jag måste få i mig 150gram protein minst 140.

qwefs
2016-08-06, 10:37
Prata med en dietist, de är kunniga om kosthållning vid olika sjukdomstillstånd.

men de flesta kommer säkert bara säga använd steroid kräm och ät vanlig mat.

men jag vill inte använda steroid krämer.

shut teh face
2016-08-06, 11:38
men de flesta kommer säkert bara säga använd steroid kräm och ät vanlig mat.

men jag vill inte använda steroid krämer.
Det är väl inget konstigt, jag har/hade psoriasis på knäna, körde steoridkräm i två veckor, borta och inte kommit tillbaka på 2 år. Jag har bekanta som hållt det borta 10 år.

Men angående din fråga, jag har problem med eksem lite här och där, för mig hjälper det att inte äta gluten eller dricka alkohol i större mängder. Tar dock 2-3 månader för att se resultat.

YTS
2016-08-06, 12:11
Tänk på att nästan all mat innehåller protein, det skall inte vara några problem att få i sig 140-150g protein på ett normalt energiintag.
T.ex. så innehåller 1hg broccoli lika mycket protein som en dl mjölk, men det är bara en av flera proteinrika grönsaker.
Om du absolut vill äta protein, kan du kanske prova proteinhavregryn med ärtprotein som finns i handeln.

Dock skulle jag snarare råda dig att begränsa proteinintaget om du har problem med levern. Det går att träna hårt på 1,75g/kg totalt inkl. all mat.
Jag träffa en styrkelyftare för kanske 10 år sen och han tog inget extra protein.

Anders The Peak
2016-08-06, 12:33
Tänk på att nästan all mat innehåller protein, det skall inte vara några problem att få i sig 140-150g protein på ett normalt energiintag.
T.ex. så innehåller 1hg broccoli lika mycket protein som en dl mjölk, men det är bara en av flera proteinrika grönsaker.
Om du absolut vill äta protein, kan du kanske prova proteinhavregryn med ärtprotein som finns i handeln.

Dock skulle jag snarare råda dig att begränsa proteinintaget om du har problem med levern. Det går att träna hårt på 1,75g/kg totalt inkl. all mat.
Jag träffa en styrkelyftare för kanske 10 år sen och han tog inget extra protein.

Det räcker helt klart med 1 gr protein/kg om det är fullvärdigt och att energiintaget är adekvat.

qwefs
2016-08-06, 16:12
Dock skulle jag snarare råda dig att begränsa proteinintaget om du har problem med levern. Det går att träna hårt på 1,75g/kg totalt inkl. all mat.
Jag träffa en styrkelyftare för kanske 10 år sen och han tog inget extra protein.

så protein är dåligt för levern?

jag vill vara lean inte fet

DJJOHANSSON
2016-08-06, 16:17
Vem har sagt att du 'måste' äta 150g protein?

Jag ligger säkert på 80-100g om dagen i snitt och det är lika roligt att träna ändå.


Även jag får känslig hud av Vitt bröd och alkohol.

YTS
2016-08-06, 19:56
Vem har sagt att du 'måste' äta 150g protein?

Jag ligger säkert på 80-100g om dagen i snitt och det är lika roligt att träna ändå.




Man får nästan vara en vegan som inte äter baljväxter för att komma ner på 80g om man tränar någorlunda regelbundet.

85 kg PAL 1,8 ca 3250 kcal om dagen. (80g x 4 x 100)/3250=9,8E% protein.
(100g x 4 x 100)/3250=12,3E% protein. Då kan man möjligtvis kosta på sig lite baljväxter.

YTS
2016-08-06, 20:19
så protein är dåligt för levern?

jag vill vara lean inte fet

Det är det inte om man har frisk lever, men har man en svag lever bör man nog ta det lugnt med protein, eftersom det metaboliseras av bl.a. levern.
Vid njursvikt har iaf rekommendationerna för proteinintaq, varit så låga som 40 resp. 20g per dygn beroende på graden, men då är det fullvärdigt protein som avses, vilket kan vara ett problem på så låga proteinintag, vill minnas de rekommenderades tillskott av vissa E.A.A.
Protein innehåller bl.a. kväve och svavel, vilket normalt sett inte finns i fett, kolhydrater och fibrer. Vid ett intag på 120g protein blandad kost är det inte ovanligt att man får i sig närmare 1000mg svavel från protein.

Du blir inte fet av att äta lite protein, snarare lean som du säger om du sköter kosten. Jag känner till en vegan, som var riktigt lean, men inte så stor, sen blev han intresserad av älgjakt och började förmodligen äta älgkött, för han blev plötsligt rejält mäktigt stor, säkert för att där under den leana looken fanns muskler av stål, som kom fram, när han fick mer protein och fett.

Luca Brasi
2016-08-07, 10:32
så protein är dåligt för levern?

jag vill vara lean inte fet

Snarare är NH4 farligt för hjärnan när levern inte fungerar.

Linjedomarn
2016-08-07, 14:59
men de flesta kommer säkert bara säga använd steroid kräm och ät vanlig mat.

men jag vill inte använda steroid krämer.

Om den personen skulle säga det skulle jag rekommendera att göra det. Det är generellt bättre att ta råd från en medicinskt kunnig/sjukvårdspersonal än personer på internet. Du kan ta kontakt med en dietist genom vården eller privat mot en kostnad.