handdator

Visa fullständig version : Ont på höger sida vid marklyft


Nyland
2016-08-03, 03:28
Kön: Man

Ålder: 34

Längd och vikt: 183 cm, 90 kg

Smärtbeskrivning:
Jag försökte sätte ett PR i marklyft för 3-4 månader sedan och på 4:e repetitionen högg det till i höger sida, ganska långt upp på ryggen (se bilden nedan). Smärtan satt i några dagar men gick sedan över. Jag vilade från marklyft i ett par månader efter detta. När jag sedan börjat att träna marklyft igen får jag ont på samma ställe. Smärtan är skarp och ökar vid högre ansträngning (tyngre vikter), vid lägre vikter känns det inte alls. Så fort jag satt ner vikten försvinner smärtan och jag känner inte av den vid något annat tillfälle än just marklyft. Det gör inte ont om jag trycker på ryggen.

Vad och hur mycket tränar du?
Jag har tränat styrketräning på gym i 3-4 år, under det senaste 12-18 månaderna har jag tränat 5-6 gånger i veckan. Mycket basövningar men jag går sällan under 5 repetitioner (testar aldrig 1 RM). Jag har inte gjort några stora ändringar den senaste tiden. Förutom marklyft består min ryggträning av pull-ups och skivstångsrodd, dessa kan jag göra utan smärta.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Jag har inte tagit några tabletter.

För ryggbesvär så kan det vara bra svara på dessa frågor, svarar du ja på någon av dessa frågor är det lämpligt att ta kontakt med vården:
Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? Nej
Domningar/sockerdrickskänsla i ben eller fötter? Nej
Svårighet att gå på tå eller häl? Nej
Domning i underliv? Nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? Nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Jag har varit hos en sjukgymnast för ett annat ryggbesvär (diskbuktning) och då nämde jag även detta. Hon klämde lite på stället där jag får ont men hittade inget. Detta var innan jag börjat med marklyft igen så jag trodde att skadan försvunnit under tiden jag vilat, annars hade jag frågat mer.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Som sagt, hade/har en diskbuktning längst ner i ländryggen. Detta har dock blivit mycket bättre efter besök hos sjukgymnast.

Övrigt:
Jag bifogar en bild på var det gör ont. Eftersom det bara gör ont när jag anstränger mig misstänker jag att det är en muskelskada (Iliocostalis?).

Nyland
2016-08-05, 02:40
Läste i en annan tråd om någon som fått en muskelbristning under stångrodd och det låter liknande, alltså att det hugger till och gör ont i några dagar och sedan går det över tills man utsätter muskeln för någon ansträngning. Som någon skrev i den tråden kan det ta 6+ månader även för en mindre muskelbristning att läka så det är bara för mig att vila antar jag.