handdator

Visa fullständig version : Stretch för kampsport (thai/kick)


Rabi
2016-08-02, 21:19
I mina "yngre" dagar var jag extremt vig och hade inga problem med att sparka i huvudhöjd.

Har dock märkt att jag blivit extremt stel dom senaste åren, och detta är något jag vill råda bot på.

Hur ska jag stretcha för att öka min vighet för att förbättra min förmåga att sparka högt m.m.? Någon bra rutin på Youtube ni kan rekommendera eller något?

Bob90
2016-08-02, 21:53
I mina "yngre" dagar var jag extremt vig och hade inga problem med att sparka i huvudhöjd.

Har dock märkt att jag blivit extremt stel dom senaste åren, och detta är något jag vill råda bot på.

Hur ska jag stretcha för att öka min vighet för att förbättra min förmåga att sparka högt m.m.? Någon bra rutin på Youtube ni kan rekommendera eller något?

Alla kampsporter sparkar på lite olika sätt, bäst är det nog att fråga någon instruktör på din skola/klubb om tips.

-squat-
2016-08-02, 22:35
Jag var också vig som bara den i min ungdom och hade inga problem att sparka högt. När jag på äldre dagar började med thaiboxning var jag väldigt stel i framförallt min höft. Brukade köra all den vanliga klassiska stretching av underkroppen. Den övning som jag tyckte hade störts effekt var denna:


zc6fuRNsy0M

Ajemän
2016-08-02, 23:12
Jag har labbat världen runt med detta och kan nu sparka question marks etc.
Detta funkar bäst för mig:

Efter uppvärmning dynamisk stretching (framåt, bakåt, sidan) 2x10 ca

Efter träningspass statisk stretching ca 20 minuter där fokus är avslappning i stretchen. Jag slutar innan jag blir kall, då sliter det så mycket på kroppen.

Ingen stretching på vilodagar

https://youtu.be/qhpo9qKxO2c?t=25


https://youtu.be/xJwwioOcE4E?t=37

Rabi
2016-08-03, 18:03
Stort tack för klippen!!

Rabi
2016-08-03, 18:10
Hur ofta rekommenderas att man stretchar?

Efter varje gympass?

Ajemän
2016-08-03, 19:24
Hur ofta rekommenderas att man stretchar?

Efter varje gympass?

Direkt efter varje pass där underkroppen är involverad tycker jag funkar bäst

P.s kör du dynamisk stretch åt sidan som i filmen ovan bör du vara lite försiktig i början och inte ta i mycket alls. Det är en ganska påfrestande stretch för ovan kropp.

-squat-
2016-08-03, 21:04
Hur ofta rekommenderas att man stretchar?

Efter varje gympass?

Råder delade meningar om det. Vissa säger varje dag. Vissa varannan dag. Så man måste prova sig fram själv, då det kan variera från muskel till muskel och person till person.

Rabi
2016-08-03, 21:48
Stort tack för alla svar!