handdator

Visa fullständig version : Egna vikter, bildäck för dämpning.


vailto
2016-08-02, 14:22
Hej,
Sett massa trådar om DIY gym och vikter m.m. men hittade inte detta specifikt.
Tänkte göra ett hemmagym för lite styrkelyft och tyngdlyftning och tänkte att man kunde ta bildäck innerst till marklyft, ryck och stöt.
Pumpa upp dem som vanligt eller med något skum, isolering, fog eller liknande så de blir lite stummare. Ha dessa ganska stora och sen sätta vanliga vikter utanpå. Detta för att inte göra så stor åverkan på golv när man släpper. Har någon provat detta innan?

Fälgarna är ju ganska tunna så måste man svetsa på något rör i samma dimension som stången för att trä på dem eller räcker det med att svetsa på en platta och skära ut ett 50mm hål i mitten?
Kanske kan sätta en platta på varje sida och sen skära ut ett hål. Eller kanske svetsa på 2 små vikter på varje sida av fälgen som redan har rätt diameter.
Frågorna är många. Kom gärna med lite idéer eller såga min idé om den är kasst.

Gerdler
2016-08-02, 15:53
Kul idé, kan säkert funka. Men jag skulle nog föredra en bra matta. Eller är du på gränsen i takhöjd? :)

Min spekulativa gissning är att om du har ett vanligt dämpat golv på 3 cm och betong under så klarar det det mesta. Är det för dyrt?

Din idé verkar jobbigare att implementera samt det kan bli vingt, obalanserat och/eller dålig rotation. Men om du är händig och tycker det är kul så testa! Det kanske blir jättebra!

svenbanan
2016-08-02, 15:54
Jag har testat att sätta en "adapter" av trä i mitten av bilhjulet, sedan ett järnrör med rätt kraftig godstjocklek som stång. Peoblemet är att släpper du denna stång från knähöjd så studsar den i princip upp till knähöjd också, samt att den gärna kommer studsa i sidled också. Dvs den beter sig inte alls som man vill att en skivstång ska.

Ifall du tar ut slangen och skär ett litet hål och fyller den med sand så borde det funka bättre map studs. Dessutom blir det tyngre, vilket är positivt. Annars blir det en rätt klumpig historia för att väga såpass lite.

Dock måste du kanske laga hålet i slangen med nåt liknande cykelreparationskit, och sedan pumpa i lite luft. Har en känsla av att det annars kommer bli en massa sand på gilvet till slut...

vailto
2016-08-02, 20:24
Jag har testat att sätta en "adapter" av trä i mitten av bilhjulet, sedan ett järnrör med rätt kraftig godstjocklek som stång. Peoblemet är att släpper du denna stång från knähöjd så studsar den i princip upp till knähöjd också, samt att den gärna kommer studsa i sidled också. Dvs den beter sig inte alls som man vill att en skivstång ska.



Ah, kanske bättre att köpa 2 bumperplates istället.
Har ju tänkt att köra lite ryck och stöt också och gissar att jag kommer få det tufft med 2 bildäck fyllda av sand då jag är helt nybörjare :P

vailto
2016-08-02, 20:29
Kul idé, kan säkert funka. Men jag skulle nog föredra en bra matta. Eller är du på gränsen i takhöjd? :)

Min spekulativa gissning är att om du har ett vanligt dämpat golv på 3 cm och betong under så klarar det det mesta. Är det för dyrt?

Din idé verkar jobbigare att implementera samt det kan bli vingt, obalanserat och/eller dålig rotation. Men om du är händig och tycker det är kul så testa! Det kanske blir jättebra!

Tänkte ha det i källaren. Har väl OK takhöjd tror jag. Betonggolv så kan nog slänga på en liten skiva att stå på och sen köpa ett par "bumper plates". Borde väl räcka med 2x25kg och 2x20kg och sen sätta vanliga vikter utanför. Drar ju inte mer är 150 nu ändå.
Som jag skrev ovan så är det kanske lite bökigt och tungt att kasta upp 2 bildäck med fälg över huvudet i en stöt ändå :d

svenbanan
2016-08-02, 21:35
Två bildäck är ju inte så tunga. Du kanske kan fylla dem med sågspån eller nåt annat lättare för att få bort megastudsarna.

Men de är stora. Har du en meter extra upp till taket från händerna då du står raklång och sträcker upp armarna? Då är du superkort eller så har ni vääääldigt högt i tak i källaren.

vailto
2016-08-02, 21:38
Två bildäck är ju inte så tunga. Du kanske kan fylla dem med sågspån eller nåt annat lättare för att få bort megastudsarna.

Men de är stora. Har du en meter extra upp till taket från händerna då du står raklång och sträcker upp armarna? Då är du superkort eller så har ni vääääldigt högt i tak i källaren.

Där har du en poäng, får stå ute i trädgården :)
Nä, blir nog inget sånt hemmabygge, Tyvärr. Tycker det ser lite ball ut med hemmasnickrad träningsutrustning.

ARMSTARK
2016-08-03, 07:30
Två bildäck är ju inte så tunga. Du kanske kan fylla dem med sågspån eller nåt annat lättare för att få bort megastudsarna.

Men de är stora. Har du en meter extra upp till taket från händerna då du står raklång och sträcker upp armarna? Då är du superkort eller så har ni vääääldigt högt i tak i källaren.

Jag gjorde ett par bumpers av två bildäck genom att sätta träskivor på var sida av fälgsidorna och borra 50mm hål genom, de vägde 15kg st, ganska små däck. Dessutom gick det att lassa på rätt många 25:or utanför däcken.
Studsen kommer man undan med genom att inte pumpa upp däcken så mycket, finns ingen anledning att ha fullpumpade däck här. Ju mindre luft desto mindre studs. Har man riktigt lite luft stannar de helt utan studs.

vailto
2016-08-03, 14:19
Jag gjorde ett par bumpers av två bildäck genom att sätta träskivor på var sida av fälgsidorna och borra 50mm hål genom, de vägde 15kg st, ganska små däck. Dessutom gick det att lassa på rätt många 25:or utanför däcken.
Studsen kommer man undan med genom att inte pumpa upp däcken så mycket, finns ingen anledning att ha fullpumpade däck här. Ju mindre luft desto mindre studs. Har man riktigt lite luft stannar de helt utan studs.

Grymt, tack för tipset. Ska kika på detta. Ska bara se så jag får upp dem i luften. Fast kanske bra att ha till mark iaf. Ser ju även rätt cool ut :D