handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om hemnätverk


agazza
2016-08-01, 08:49
Hej, jag som många andra är novis på netadmin sidan och är totalt värdelös på att konfigurera mitt nätverk, och det jävlas för mig.


Jag har ett Inteno X5668A modem med avstängd DHCP server.

adsl modemet är kopplat till min Asus rt-n66u som kör tomato.

Asus routern kör DHCP server.

Den är konfigurerad som AP.

Jag har även en Unifi disk kopplat till asus routern.

nätverket funkar klockrent och jag kommer alltid åt alla saker och IP kameror, men ibland så säger nätverket att jag inte har internetåtkomst på vissa apparater, och ibland alla apparater.

Det brukar räcka med en omstart av routern, men igår kväll var jag tvungen att reseta routern.

Vadfan är problemet?*kissass*

martikainen
2016-08-01, 11:25
Dessa problem är ju alltid lika roliga.. Jag kör samma router och det är nog den enda routern som jag inte har upplevt några som helst problem med under mina 5år.

Men som alltid när det strular
- Firmware (nu kör du ju custom men testa gå tillbaka till orginal och senaste versionen)
- Värmeutveckling, blås rent från damm, hur är den placerad? (min är inklämd bakom en byrå men klarar ändå värmen)
- Byt ut skiten om det är återkommande, hade man inte rätt lång garanti på den?

agazza
2016-08-01, 12:06
Dessa problem är ju alltid lika roliga.. Jag kör samma router och det är nog den enda routern som jag inte har upplevt några som helst problem med under mina 5år.

Men som alltid när det strular
- Firmware (nu kör du ju custom men testa gå tillbaka till orginal och senaste versionen)
- Värmeutveckling, blås rent från damm, hur är den placerad? (min är inklämd bakom en byrå men klarar ändå värmen)
- Byt ut skiten om det är återkommande, hade man inte rätt lång garanti på den?
Jag tror det ligger i min config, skippar jag unifi ap i garaget så funkar allt felfritt.och den kommer jag inte in i för att den bögar med gamla java versioner

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Tomten
2016-08-01, 12:40
Är ju för lustigt med routers. Har en D-link router som fungerat bra i flera år, och sen nyligen så har den börjat sänka hela internetuppkoppling när jag kör fildelning på datorn. Är som den inte längre klarar hantera det. :)

Jockefoten
2016-08-01, 15:50
Är ju för lustigt med routers. Har en D-link router som fungerat bra i flera år, och sen nyligen så har den börjat sänka hela internetuppkoppling när jag kör fildelning på datorn. Är som den inte längre klarar hantera det. :)

Routers är färskvaror.

agazza
2016-08-02, 12:21
Nu börjar jag lära mig något.

DSL modem, avstängd DHCP
Tomato Router, DCHP med range till 253
Unifi med låst IP till 254

unifi med DHCP, verkar funka klockrent, nu måste jag bara få igång en sista trådlös kameraövervakning, men jag funderar på att göra det lätt för mig och bara köpa ett UBNT kitt med POE switch och POE kameror istället.

Det är jävligt bögigt att blanda varumärken och programvaror

Nordenator
2016-08-02, 13:26
Routers är färskvaror.

Jag har haft samma i 6-7 år (DIR-655) och morsan och farsan har fortfarande kvar den vi hade långt innan det (WRT54GL). Inte vet jag om det är så mycket färskvara över dem, men jag ska köpa en ny nu då jag fixat ny telefon oavsett. Inte för att denna har börjat svika mig utan för att jag vill ha lite mer kräm i det trådlösa.

Om den överhettar och inte klarar av belastningen till att börja med är det väl en sak, men jag förstår inte varför en router annars skulle spontant degradera?

Tomten
2016-08-02, 14:26
Jag har haft samma i 6-7 år (DIR-655) och morsan och farsan har fortfarande kvar den vi hade långt innan det (WRT54GL). Inte vet jag om det är så mycket färskvara över dem, men jag ska köpa en ny nu då jag fixat ny telefon oavsett. Inte för att denna har börjat svika mig utan för att jag vill ha lite mer kräm i det trådlösa.

Om den överhettar och inte klarar av belastningen till att börja med är det väl en sak, men jag förstår inte varför en router annars skulle spontant degradera?

All elektronik är till viss del "färskvara" dels för att de blir utdaterade när tekniken går framåt, dels för att komponenterna går sönder, dels för att de inte längre blir kompatibla med andra enheter. För routers så verkar det vara problem med mjukvara och säkerhet. Kraven på WIFI har också gått upp. Dir-655 (har faktiskt samma router) fungerar bra för det mesta, men den börjar vara ganska utdaterad.

Ungrim
2016-08-02, 20:36
Har en Netgear (N750 Wireless Dual Gigabit Router WNDR4000) i stugan som funkar utmärkt inomhus och alldeles intill stugan. Behöver dock förlänga räckvidden utomhus. Någon som har något tipps på hur man går tillväga?

Har inget antennuttag på routen så gissar att det är någon Repeater som går att montera utomhus på fasaden som behövs. Någon som har nå förslag på ett bra sätt att göra det på/någon bra modell?

F Ultra
2016-08-02, 21:56
Är ju för lustigt med routers. Har en D-link router som fungerat bra i flera år, och sen nyligen så har den börjat sänka hela internetuppkoppling när jag kör fildelning på datorn. Är som den inte längre klarar hantera det. :)

Menar du torrents när du skriver fildelning? Och har den klarat den tidigare? Kan ju vara din ISP som också börjat sänka bandbredd om de detekterar bittorrents.