handdator

Visa fullständig version : Extremt stram nedre trapezius.


Old Nick
2016-07-31, 22:09
Har haft problem med impingement i vänster axel på senare tid. Har testat att stretcha inåt- och utåtrotatorer, biceps, bröst, pec minor, triceps, lats, traps, scalenus, m.m. Masserat med tennisbollar, värmt upp rotatorerna med lätta kabelövningar. Allt jag kunnat komma på. Men ingenting har direkt hjälpt. Lite lindring ibland, men mest ingenting.

Efter näst senaste passet eskalerade det dock fort och dagen efter kunde jag inte ens lyfta överarmen upp till 45 grader utan att det högg till. Även om jag roterade armen så att handflatan pekade uppåt. Det högg till vad jag än gjorde och jag antog att jag dragit på mig en redig inflammation.

Sen när jag duschade och stod och vred och vände på kroppen och försökte få det att fungera med en i stort sett obrukbar vänsterarm kände jag att det stramade så in i helvete under skulderbladet på vänster sida. Det kände som nedre trapezius.

Så jag gjorde mitt bästa för att stretcha den. Roterade underkroppen motsols och överkroppen medsols och försökte höja skulderbladet samtidigt. Det kändes bokstavligt talat som att försöka stretcha en fiolsträng. Det tog emot och gjorde ont. Efter ett tag lättade det dock och frun fick sedan massera den stenhårt och sen stretchade jag ännu mer. All impingement var som bortblåst efter det. Helt bra. Passet dagen efter gick hur fint som helst.

Så för tillfället är det fixat. Men vad beror det på? Och hur undviker jag att det händer igen? Jag googlade lite och det verkar ju inte finnas en person i världen som haft samma problem. Alla har bara problem med övre traps. Inte nedre.

Rahf
2016-07-31, 22:28
Låter snarare som en rotatorgrej.

Scratch89
2016-08-02, 00:47
Jag skulle säga att många av de som kommer med axelbesvär som inte är av traumatisk karaktär har problem med skulderbladsstabilisatorer (antingen t.ex trapezius inferior eller serratus anterior, eller båda).

Om trapezius inferior av någon anledning inte fungerar optimalt eller inte orkar belastningen kommer muskeln inte klara av att tippa bak skulderbladet ordentligt vid elevation av armen, vilket då leder till en mekanisk, sekundär impingement.

Det kan behandlas med rörelsekontrollövningar, så att man dels stärker upp muskeln men också lär hjärnan att aktivera rätt del av trapezius vid rätt del av rörelsen. Alldeles för ofta aktiveras övre delen för mycket, vilket egentligen gör motsatt rörelse och således förstärker problematiken ytterligare.

Old Nick
2016-08-02, 07:29
Om trapezius inferior av någon anledning inte fungerar optimalt eller inte orkar belastningen kommer muskeln inte klara av att tippa bak skulderbladet ordentligt vid elevation av armen, vilket då leder till en mekanisk, sekundär impingement.

Men hur vet jag om den fungerar "optimalt"? Jag tränar så gott som uteslutande helkroppsövningar. Superset med press och drag.

Pass A: Militärpress/chins
Axelpress med hantlar/Pullover

Pass B: Bänk/rodd
Dips/Curls

Knäböj när jag känner för det. Jag axelpressar sittande utan ryggstöd med både stång och hantlar. Och jag anser att tekniken är god i alla övningar. Det känns som att trapezius borde fungera som den skall.

Scratch89
2016-08-02, 09:46
Man kan gå till en duktig sjukgymnast/fysioterapeut.
Annars kan man testa det själv. T.ex:

-Lägg dig på mage på en brits, händerna längs med britsen. Håll upp skuldran (inte med latsen) och se om det känns tyngre än på andra sidan. Aktiveras övre delen av trapezius mer på den onda sidan?
-Samma utgångsställning, fast armarna framåt. Lyft armarna framåt. Klarar du av att aktivera nedre delen av trapezius, eller jobbar du mycket med övre? Skillnad på sidorna?

Old Nick
2016-08-04, 08:55
-Lägg dig på mage på en brits, händerna längs med britsen. Håll upp skuldran (inte med latsen) och se om det känns tyngre än på andra sidan. Aktiveras övre delen av trapezius mer på den onda sidan?
-Samma utgångsställning, fast armarna framåt. Lyft armarna framåt. Klarar du av att aktivera nedre delen av trapezius, eller jobbar du mycket med övre? Skillnad på sidorna?

Det känns bra. Ingen skillnad mellan höger och vänster.

Men jag undrar lite hur du menar att det skall gå till när man ligger med armarna längs sidorna. Skall jag lyfta en sida i taget? För det klarar jag liksom inte av. Jag kan lyfta axeln, men det känns inte som att nedre trapezius aktiveras på någon av sidorna i den positionen. Lyfter jag bägge samtidigt blir det rätt, men inte när jag försöker med en sida i taget.

Med armarna framåt är det inga problem.

Scratch89
2016-08-04, 17:25
Bor inte du i stan? Jag skulle kunna kolla på dig.

Old Nick
2016-08-04, 23:37
Norra norrland. Så det är inte ens i närheten. :)