handdator

Visa fullständig version : Chronic Repression of mTOR Complex 2 Induces Changes in the Gut Microbiota of Diet-in


Luca Brasi
2016-07-31, 13:15
Abstract

Alterations in the gut microbiota play a crucial role in host physiology and metabolism; however, the molecular pathways underlying these changes in diet-induced obesity are unclear. Mechanistic target of rapamycin (mTOR) signaling pathway is associated with metabolic disorders such as obesity and type 2 diabetes (T2D). Therefore, we examined whether changes in the regulation of mTOR signaling induced by diet (a high-fat diet [HFD] or normal-chow diet) and/or therapeutics (resveratrol [a specific inhibitor of mTOR complex 1] or rapamycin [an inhibitor of both mTOR complex 1 and 2]) altered the composition of the gut microbiota in mice. Oral administration of resveratrol prevented glucose intolerance and fat accumulation in HFD-fed mice, whereas rapamycin significantly impaired glucose tolerance and exacerbated intestinal inflammation. The abundance of Lactococcus, Clostridium XI, Oscillibacter, and Hydrogenoanaerobacterium increased under the HFD condition; however, the abundance of these species declined after resveratrol treatment. Conversely, the abundance of unclassified Marinilabiliaceae and Turicibacter decreased in response to a HFD or rapamycin. Taken together, these results demonstrated that changes in the composition of intestinal microbiota induced by changes in mTOR activity correlate with obese and diabetic phenotypes.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27471110?dopt=Abstract&utm

Jag hittade den här studien på internet och nu tänkte jag ni kanske vill förklara den för mig eller så.

Luca Brasi
2017-02-28, 10:37
Min teori/noja är att stark söt smak skulle kunna påverka mTOR och då skulle aspartam vara dåligt trots allt under vissa förhållanden.

mytimecouldbeyou
2017-02-28, 13:07
mechanistic target of rapamycin? RIP mammalian target of rapamycin.

Bossebäver
2017-02-28, 20:21
Jag hittade den här studien på internet och nu tänkte jag ni kanske vill förklara den för mig eller så.

Min teori/noja är att stark söt smak skulle kunna påverka mTOR och då skulle aspartam vara dåligt trots allt under vissa förhållanden.

Så för att klargöra, du postar en studie som behandlar magbakterier i möss som du inte förstår för att stödja din teori om att söt smak påverkar mTor och leder till dåligheter, korrekt?

Luca Brasi
2017-03-01, 15:29
Så för att klargöra, du postar en studie som behandlar magbakterier i möss som du inte förstår för att stödja din teori om att söt smak påverkar mTor och leder till dåligheter, korrekt?

Ja,varför inte?
Det är upp till dig att bevisa att min hypotes som jag inte förstår är korrekt eller inte.

Bossebäver
2017-03-01, 17:45
Ja,varför inte?
Det är upp till dig att bevisa att min hypotes som jag inte förstår är korrekt eller inte.

Jag ignorerar nu det faktum att du antagligen slagit huvudet i något.

Jag tror att om aspartam kan göra någon skillnad, positiv som negativ, i någon aspekt så är den skillnaden sannolikt mycket liten. I vissa studier har lightläsk tom visat sig vara överlägsen vatten, i andra bara lika bra. Det enda negativa som kan hittas finnes i korreleationsstudier, men jag litar hittills mer på svenska livsmedelsverket och europeiska EFSA:s bedömningar i frågan.

Så min hypotes är att din hypotes mycket väl kan stämma, men att skillnaden(skadan) i sådana fall är liten och att det i nuläget ej finns data för att avgöra hypotesens sanningshalt.