handdator

Visa fullständig version : Optimering av CNS och hur förbereda sig för maximal ansträngning


extra kakao
2016-07-30, 16:06
Som topic.

Finns det något man kan göra för att förbereda sitt CNS för att få ut det där lilla extra när man väl vill prestera?

Om jag vill få ut så mycket som möjligt av mig själv säg, om tre veckor. Hur tränar jag nu? Finns det ens ett någorlunda generaliserat svar på det eller är allt individuellt?

Muskeltonus?

Mvh

Vilsen själ i skogen

Rahf
2016-07-30, 16:08
Sista dagarna/veckan innan maxprestation ska vara betydligt lugnare än förberedelseperioden, en så kallad "taper" på engelska. Svårare än så är det inte med den otroligt korta tid du har på dig.

extra kakao
2016-07-30, 16:25
Vad menar du? Skulle jag behöva mer än tre veckor för att "toppa" formen? Jag har grunden, det skulle jag vilja påstå.

ceejay
2016-07-30, 16:29
Skulle jag vara du skulle jag köra tunga 2-3 reppare i 2 veckor, sen vila 1 vecka helt, aktiv återhämtning bara.

Agitator
2016-07-30, 17:34
+1 på ceejay ifall det gäller nu.

Rahf
2016-07-30, 17:43
Vad menar du? Skulle jag behöva mer än tre veckor för att "toppa" formen? Jag har grunden, det skulle jag vilja påstå.

Att toppa ordentligt, ja. Men att köra på Ceejays trick lär ge grymma resultat också. Se bara till att sista veckan verkligen är en "taper/deload".

extra kakao
2016-07-30, 20:53
Återkommer om 3v då :)

frys
2016-07-30, 22:33
jag är i lite liknande sits med marken. jag har 3 träningsveckor kvar o tänkte köra x3/x2/x1 på @9 och efter x1 veckan så blire lite deload. typ singel 90% mån, 80% onsdag o sen "tävla" fre/Lör

Får också återkomma om 3-4 veckor :P

Agitator
2016-07-30, 22:46
Skulle nog välja mycket lägre på måndag och sedan helt vila alternativt enkelt genomblödning med mer fokus på stretch och väldigt lätta vikter.

Linjedomarn
2016-07-31, 08:09
Som flera andra har skrivit så är det vanligt att toppa styrkan genom att dra ner på volymen och behålla alternativt höja intensiteten på träningen de sista veckorna innan prestationen för att sedan ha en deload-period en period precis innan.

Det skall dock sägas att de är väldigt få som gynnas av att ligga på sofflocket i en hel vecka innan.. Istället för helvila brukar jag rekommendera att man kör låg volym, låg intensitet (3-5x 2-5 reps @ 30-50% 1RM) några pass veckan innan där fokus skall ligga på att utföra repetitionerna med så hög hastighet som möjligt för att inte tappa rörelsehastigheten under vilan.

Sen har jag märkt att det kan vara skillnad på vilken övning man skall utföra. För mig verkar det behövas längre deload för marklyft (5-7 dar) medans för bänken kan jag köra det sista tunga passet 3-5 dagar innan prestation.