handdator

Visa fullständig version : Stora klättertråden


Sidor : [1] 2

Bob90
2016-07-30, 12:44
Verkar ha varit flera klättrare som gett sig till känna på senaste tiden, så här har vi ett mysigt litet krypin.

Själv så har jag väl hållit på till och från i kanske 4 år och börjat ta upp det lite mer regelbundet nu igen.

Minns fortfarande när jag tyckte att klättring inte var en materialsport och att det dög alldeles utmärkt att klättra i joggingskor :d

blåvitt
2016-07-30, 14:29
Fint initiativ. Klättrar 2-3ggr i veckan med regelbundna svackor då det blir 1 gång istället :) Hoppas på att hålla det uppe resten av livet, det är verkligen en fantastisk sport!

Bob90
2016-07-30, 16:40
Fint initiativ. Klättrar 2-3ggr i veckan med regelbundna svackor då det blir 1 gång istället :) Hoppas på att hålla det uppe resten av livet, det är verkligen en fantastisk sport!

Tyvärr klättrar jag bara 1-3 ggr i månaden nu, bor lite för långt bort och har lite för många intressen. Längtar tillbaka till tiden då jag körde 2-3 ggr i veckan *cupid*
Men tror att det ska byggas en klätterhall ganska nära mig inom 1-2 år, så jag är hoppfull!

Håller mig i princip enbart till bouldering också.

Elbaba
2016-07-30, 17:19
Jepp fantastisk sport! Förutom att själva klättrandet är så kul, finns så många delar att utveckla, teknik, styrka, rörlighet osv. Klättrat lite drygt 1 år och känner att klättring (och löpning) är något jag vill hålla igång med så länge kroppen tillåter.

Själv är jag bortskämd med både bra inom- och utomhusklättring hyfsat nära. Hoppas de får upp klätterhallen bob90 :)

Loka
2016-07-30, 18:23
Klättring är bland det bästa man kan syssla med.
Kört aktivt i 9 år, med några mindre avbrott. 3 dagar i veckan.

Bob90
2016-07-31, 18:57
Var och bouldra idag, fasen vad dålig jag är på slopers *gah!*
Någon som har tips på att bli bättre?

Handlar det om att "suga fast" handen på greppet eller måste man helt enkelt sluta vara så jäkla svag? :d

Loka
2016-07-31, 19:24
Slopers idag med värme och luftfuktighet är inte lätt. :smash:

Greppstyrka som behövs som alla andra grepp men även starka handleder. Men framförallt det grepp som kräver bäst förhållanden. Åk dit igen när det är 10-15 grader och snustorrt i höst.

Bob90
2016-07-31, 19:59
Slopers idag med värme och luftfuktighet är inte lätt. :smash:

Greppstyrka som behövs som alla andra grepp men även starka handleder. Men framförallt det grepp som kräver bäst förhållanden. Åk dit igen när det är 10-15 grader och snustorrt i höst.

Mjo var lite svettig och att jag inte hade magnesium med mig hjälpte inte heller *rolleyes*
Visst är slopers lättare på vintern, men det är ändå en svag länk för mig :em:

blåvitt
2016-08-02, 10:37
Är på Öland och vill köra utomhusklättring men vi har ingen utrustning med oss. Kalmars klättersällskap verkar ha sommaruppehåll, finns det ngn annan man kan kontakta för att hyra ut utrustning? Är i Byerum.

Bob90
2016-08-02, 20:25
Är på Öland och vill köra utomhusklättring men vi har ingen utrustning med oss. Kalmars klättersällskap verkar ha sommaruppehåll, finns det ngn annan man kan kontakta för att hyra ut utrustning? Är i Byerum.

Prova http://home.swipnet.se/olandsklatterklubb/ eller borgholms sporthall.

Ingen egen erfarenhet, men min googlefu är stark :d

Edit: Såg att byerum var på "fastlandet", men kan ju vara värt att prova ett telefonsamtal åtminstone.

LadyG
2016-09-03, 08:25
Klättercentret i Akalla är väldigt fräscht och fint, stora lokaler med mycket ljus och höga väggar. Fantastisk klättring helt enkelt.

Kryss
2016-09-05, 14:50
Kul tråd! Klättar 2ggr i veckan sen i vintras, längesen jag var så regelbunden med träning som nu. Klättrar bara inomhus på högvägg och bouldering, blir nog att prova på utomhus nästa sommar.

Klättercentret i Akalla är väldigt fräscht och fint, stora lokaler med mycket ljus och höga väggar. Fantastisk klättring helt enkelt.

Läckert! Lurade på att gå på invigningen men var krasslig. Tränar på karbin vanligtvis men detta är väldigt bra läge för mig, blir nog klippkort där i alla fall för lite omväxling.

Elbaba
2016-11-27, 10:51
Kul tråd! Klättar 2ggr i veckan sen i vintras, längesen jag var så regelbunden med träning som nu. Klättrar bara inomhus på högvägg och bouldering, blir nog att prova på utomhus nästa sommar.



Läckert! Lurade på att gå på invigningen men var krasslig. Tränar på karbin vanligtvis men detta är väldigt bra läge för mig, blir nog klippkort där i alla fall för lite omväxling.

Såg lite från legends only. Det ser grymt ut där! Ni i shlm har ju riktigt fina anläggningar nu.

Bob90
2016-11-27, 11:59
Såg lite från legends only. Det ser grymt ut där! Ni i shlm har ju riktigt fina anläggningar nu.

Ja, klättercentret är ju nästan i världsklass. Karbin är riktigt bra, klätterverket tycker jag är lite sådär (det är så trångt vid boulderingdelarna) men har sin charm. Har stora förhoppningar på klätterverkets planerade lokal i "norra djurgårdsstaden" dock. Tror det ska bli klart 2018.

blåvitt
2016-11-30, 20:46
Ja, klättercentret är ju nästan i världsklass. Karbin är riktigt bra, klätterverket tycker jag är lite sådär (det är så trångt vid boulderingdelarna) men har sin charm. Har stora förhoppningar på klätterverkets planerade lokal i "norra djurgårdsstaden" dock. Tror det ska bli klart 2018.

Oooh. Jag klättrar nästan enbart på klätterverket just pga charmen (och många lite äldre klättrare som sitter på mkt kunskap) så det är kul att höra att de ska expandera. På höstkvällarna är växtvärken där extremt kännbar :D

Bob90
2016-11-30, 23:28
Oooh. Jag klättrar nästan enbart på klätterverket just pga charmen (och många lite äldre klättrare som sitter på mkt kunskap) så det är kul att höra att de ska expandera. På höstkvällarna är växtvärken där extremt kännbar :D

Har träffat många erfarna klättrare på klättercentret också, bland annat en filur som varit uppe på mt everest. Men trivs inte i lokalerna där

Ja klätterverket kan bli vansinnigt trångt, särskilt vid boulderväggarna och "tunneln" *cry*

blåvitt
2016-12-11, 18:17
Har träffat många erfarna klättrare på klättercentret också, bland annat en filur som varit uppe på mt everest. Men trivs inte i lokalerna där

Ja klätterverket kan bli vansinnigt trångt, särskilt vid boulderväggarna och "tunneln" *cry*

Kanske bara inte gett folket där en chans då ^^

Var i Sickla idag, proppfullt på topprepsväggarna men runt bouldersektionen var det i princip bara att välja och vraka! Söndagar verkar vara the golden hour sas.
Ser fram emot sommaren när alla medelklasskidz har för fullt upp med att bada och upptäcka varandras könsorgan för att klättra. Brukar eka tomt i hallarna <3

Bob90
2016-12-11, 18:54
Kanske bara inte gett folket där en chans då ^^

Var i Sickla idag, proppfullt på topprepsväggarna men runt bouldersektionen var det i princip bara att välja och vraka! Söndagar verkar vara the golden hour sas.
Ser fram emot sommaren när alla medelklasskidz har för fullt upp med att bada och upptäcka varandras könsorgan för att klättra. Brukar eka tomt i hallarna <3

Haha är väl mer mängden folk än själva folket som stoppar mig där. Träffade en mycket trevlig klätterräv som gjort någon tur upp till mt everest *cupid*

Ja dels det och dels att alla "riktiga" klättrare är utomhus och klättrar så att hobbyklättrare som jag själv kan få drömma vidare på plastväggarna :d

Har inte klättrat sedan hösten typ.. Extrem abstinens men får ingen tid över att sticka iväg. Hoppas kunna klättra nästa helg :hbang:

Spunken
2016-12-11, 22:23
Kul med en tråd om klättring!

Jag har klättrat i ca 2år men haft ett ofrivilligt uppehåll sedan i mitten på juni. Landade illa och vred foten ur led och slog av några benbitar i fotleden. Det plus att lokalen jag klättrar i har flyttat nu under hösten så jag har inte haft någonstans att ta vägen direkt. Nu är dock äntligen nya lokalen på väg att öppna, så nästa helg räknar jag med att vara riktigt öm och go i händerna.

Jag kör uteslutande bouldering, mestadels inomhus.

blåvitt
2016-12-15, 10:21
Har klättrat regelbundet i över ett år, är fem bouldringpass på 6 dagar för mycket för senorna i mina händer? Vill inte riskera skador men har ett oerhört klättringssug just nu.

Shqypnia
2016-12-15, 12:07
Det närmsta klättring jag har kommit är på det lokala badet. Helt klart är det sjukt roligt.

RassK
2016-12-15, 12:09
Ska på Klättringstävling (Julboulder) på Halmstad klätterklubb på lördag om någon är intresserad!

Spunken
2016-12-18, 14:40
Klättrade för första gången idag på ca 6 månader, äntligen!

Västerås klätterklubb invigde sin nya lokal igår som var superfräsch. Riktigt kul att få en hel drös med nya problem att brottas med :-)

Bob90
2016-12-18, 15:43
Klättrade för första gången idag på ca 6 månader, äntligen!

Västerås klätterklubb invigde sin nya lokal igår som var superfräsch. Riktigt kul att få en hel drös med nya problem att brottas med :-)

Schysst!
Det är sånt man inte riktigt tänker på som stockholmare, här finns ju typ 4 st bara i innerstan. Har Västerås "bara" 1?

Klättrade idag för första gången på kanske 2-3 månader. Alldeles på tok för långt uppehåll :(

Spunken
2016-12-18, 16:17
Schysst!
Det är sånt man inte riktigt tänker på som stockholmare, här finns ju typ 4 st bara i innerstan. Har Västerås "bara" 1?

Klättrade idag för första gången på kanske 2-3 månader. Alldeles på tok för långt uppehåll :(


Det finns bara en lokal för bouldering, finns två där man kan klättra topprep tror jag. Det finns dock andra lokaler hyfsat nära i Örebro och Eskilstuna, men det är inte världens bästa öppettider. Föredrar att köra på lite udda tider när det inte är så mycket folk så man slipper trängas :-)

Vart brukar du klättra? Och vilken typ av klättring?

Bob90
2016-12-18, 16:24
Det finns bara en lokal för bouldering, finns två där man kan klättra topprep tror jag. Det finns dock andra lokaler hyfsat nära i Örebro och Eskilstuna, men det är inte världens bästa öppettider. Föredrar att köra på lite udda tider när det inte är så mycket folk så man slipper trängas :-)

Vart brukar du klättra? Och vilken typ av klättring?

Ah. Ja öppettider är man bortskämd med här heller, typ alla hallar kör 10-22 och har stängt kanske 5 dagar om året bara :d

Mestadels i karbin, varit mycket i klätterverket och senast idag så var jag i klättercentret. Kör uteslutande bouldering, mestadels för att jag tycker det är roligare och mer utmanande (för min klätterstil då) och dels för att jag fortfarande är lite höjdrädd, så det är bekvämare rent psykiskt :d

Topprep kanske 1-3 gång per år (oftast säkrar jag dock bara) för att ändå hålla kvar rutinerna, knutarna och sånt ;)
Skulle dock vilja ta rött kort också, bara för att lära mig "riktig" klättring.

Spunken
2016-12-18, 16:42
Ok! Klättercentret i Solna har jag gästat några gånger, har hört att det vid teleplan ska vara bra också.

Haha höjdrädsla lär sätts käppar i hjulet. Jag skulle vilja ta både grönt kort, men även rött kort för att som du säger "klättra på riktigt" :-). Har inte hunnit ta tag i det än bara. Sen är det lite meckigt att ha med en massa utrustning och dyrt (iaf en engångs kostnad för att komma igång). Då är det betydligt enklare med ett par skor och en kritpåse ;-)

blåvitt
2016-12-18, 17:25
Ok! Klättercentret i Solna har jag gästat några gånger, har hört att det vid teleplan ska vara bra också.

Haha höjdrädsla lär sätts käppar i hjulet. Jag skulle vilja ta både grönt kort, men även rött kort för att som du säger "klättra på riktigt" :-). Har inte hunnit ta tag i det än bara. Sen är det lite meckigt att ha med en massa utrustning och dyrt (iaf en engångs kostnad för att komma igång). Då är det betydligt enklare med ett par skor och en kritpåse ;-)

Klättercenter vid Telefonplan är typ i världsklass vad det gäller väggarna, men den galet kunniga och trevliga personalen och stämningen på klätterverket gör att jag nästan enbart klättrar där. Klätterverket fo lajf. Testa det om du får chansen någon gång, gärna när det inte är så mycket folk där.

Äsch, allt du behöver då är en sele som kostar typ 300 spänn! Höjdrädslan släpper om man övar lite fall under kontrollerade omständigheter, bara att träna bort :) Personligen föredrar iofs jag också bouldering, men jag är så dynamisk när jag bouldrar att topprep nog är bra för mig sett till ren uthållighet.

Vilken stil har folk i tråden på sin klättring btw?

Bob90
2016-12-18, 17:41
Ok! Klättercentret i Solna har jag gästat några gånger, har hört att det vid teleplan ska vara bra också.

Haha höjdrädsla lär sätts käppar i hjulet. Jag skulle vilja ta både grönt kort, men även rött kort för att som du säger "klättra på riktigt". Har inte hunnit ta tag i det än bara. Sen är det lite meckigt att ha med en massa utrustning och dyrt (iaf en engångs kostnad för att komma igång). Då är det betydligt enklare med ett par skor och en kritpåse

Det i Solna var strået vassare än i Telefonplan tycker jag.
Haha japp, tror dock min höjdrädsla i just topprep hänger på kontrollbehov :d
Litar inte på utrustningen, litar inte på människan som håller i repet nere på marken :d

Jag hade nog rekommenderat att hyra utrustningen i början, kostar inte mer än typ 50 kr för sele och broms. Så då kan du klättra typ 10-15 ggr innan det lönar sig att köpa egna grejer.
Klättercenter vid Telefonplan är typ i världsklass vad det gäller väggarna, men den galet kunniga och trevliga personalen och stämningen på klätterverket gör att jag nästan enbart klättrar där. Klätterverket fo lajf. Testa det om du får chansen någon gång, gärna när det inte är så mycket folk där.

Äsch, allt du behöver då är en sele som kostar typ 300 spänn! Höjdrädslan släpper om man övar lite fall under kontrollerade omständigheter, bara att träna bort :) Personligen föredrar iofs jag också bouldering, men jag är så dynamisk när jag bouldrar att topprep nog är bra för mig sett till ren uthållighet.

Vilken stil har folk i tråden på sin klättring btw?
Tycker faktiskt personalen i karbin är trevligare och flexiblare. Skulle säkra för en liten parvel till kusin, men hade inte säkrat på kanske 6 månader så skulle bara vilja att någon stod med och tittade när jag knöt stoppåttan och så att jag inte hade någon ovana när jag hämtade hem linan. På klätterverket så sa dem att det inte skulle gå och att jag behövde gå en ny uppklättring istället, på karbin så var det bara att fråga i kassan och så kom en direkt och tittade lite snabbt. Och man får gratis vatten i fiket :d
Vad gäller kunnighet så har jag inga erfarenheter.

Tror min klätterstil bygger mycket på att jag kommer undan med många teknikmissar för att jag har ganska bra grepp och styrka :d
Eftersom jag är ganska kort så faller det också naturligt att jag måste vara ganska explosiv för att nå vissa grejer. Tycker också det är kul att försöka göra en liten egen lösning istället för att kanske följa den tänkta lösningen.

Något jag är ganska usel på är slopers och lite konstiga statiska ställningar då mina axlar bråkar i vissa vinklar.

blåvitt
2016-12-18, 20:18
Tycker faktiskt personalen i karbin är trevligare och flexiblare. Skulle säkra för en liten parvel till kusin, men hade inte säkrat på kanske 6 månader så skulle bara vilja att någon stod med och tittade när jag knöt stoppåttan och så att jag inte hade någon ovana när jag hämtade hem linan. På klätterverket så sa dem att det inte skulle gå och att jag behövde gå en ny uppklättring istället, på karbin så var det bara att fråga i kassan och så kom en direkt och tittade lite snabbt. Och man får gratis vatten i fiket :d
Vad gäller kunnighet så har jag inga erfarenheter.

Tror min klätterstil bygger mycket på att jag kommer undan med många teknikmissar för att jag har ganska bra grepp och styrka :d
Eftersom jag är ganska kort så faller det också naturligt att jag måste vara ganska explosiv för att nå vissa grejer. Tycker också det är kul att försöka göra en liten egen lösning istället för att kanske följa den tänkta lösningen.

Något jag är ganska usel på är slopers och lite konstiga statiska ställningar då mina axlar bråkar i vissa vinklar.

Aldrig varit på Karbin faktiskt. Men då måste du ha råkat ut för någon tråkmåns på klätterverket, de heltidsanställda är hur schyssta som helst imo. Martin, Stefan och någon tjej jag inte kommer ihåg namnet på är de jag tänker på främst, har fått så galet mycket värdefulla tips från dom och de har aldrig föreslagit att jag ska klättra upp igen när jag gått och dubbelkollat något med dom :P

Jag är lite likadan, det blir väldigt mycket explosiv styrka, men jag försöker jobba på att vara lite långsammare och mer kontrollerad på väggarna. Tror man tjänar mer på det i längden. Slopes varierar för mig, men maddafakking crimps och pinches hatar jag. De är typ huvudorsaken till att jag klättrar så explosivt, jag brukar försöka kasta mig förbi dom till nästa grepp så att jag ska slippa deala med dom :D

Spunken
2016-12-20, 13:34
Klättercenter vid Telefonplan är typ i världsklass vad det gäller väggarna, men den galet kunniga och trevliga personalen och stämningen på klätterverket gör att jag nästan enbart klättrar där. Klätterverket fo lajf. Testa det om du får chansen någon gång, gärna när det inte är så mycket folk där.

Äsch, allt du behöver då är en sele som kostar typ 300 spänn! Höjdrädslan släpper om man övar lite fall under kontrollerade omständigheter, bara att träna bort :) Personligen föredrar iofs jag också bouldering, men jag är så dynamisk när jag bouldrar att topprep nog är bra för mig sett till ren uthållighet.

Vilken stil har folk i tråden på sin klättring btw?

Ska kolla upp klätterverket! :)

Haha vilken stil!? Finns det vedertagna stilar eller får man beskriva efter bästa förmåga? Jag skulle nog säga att jag förlitar mig mycket på råstyrka i överkroppen. Ibland känns det som att jag hade kunnat kapa av mig fötterna nästan ;)

Skulle också behöva klättra topprep eller ledklättring bara för uthålligheten.

blåvitt
2016-12-20, 22:26
Asså vad det gäller vedertagna stilar så brukar man väl prata om dynamisk vs statisk klättring, typ Ondra kontra Honnold. Men var mer ute efter beskrivningar efter bästa förmåga ^^

Spunken
2016-12-21, 08:16
Asså vad det gäller vedertagna stilar så brukar man väl prata om dynamisk vs statisk klättring, typ Ondra kontra Honnold. Men var mer ute efter beskrivningar efter bästa förmåga ^^

Haha ok! I så fall skulle jag passa bättre i det dynamiska facket än det statiska :)

G_lund
2016-12-21, 22:16
Kul med en klättertråd!

Jag klättrar några gånger per vecka i en liten boulderhall ute på landsbygden. :)
Väldigt mysig träningsform.

Lillleif
2016-12-22, 11:33
En småtrevlig observation från min sida angående att man ofta hör klättring ska vara väldigt belastande för fingrarna:

Jag har problem med ledinflammationer till och från och kan bli rätt stel i fingrarna och underarmarna av vanlig styrketräning. I de perioder jag klättrat mycket, både bouldering och utomhus, har mina underarmar och fingrar aldrig varit mjukare! För mig är klättring en otroligt skonsam träningsform eftersom man själv kan välja vilken del av kroppen man belastar hur mycket.

Bob90
2016-12-22, 11:42
En småtrevlig observation från min sida angående att man ofta hör klättring ska vara väldigt belastande för fingrarna:

Jag har problem med ledinflammationer till och från och kan bli rätt stel i fingrarna och underarmarna av vanlig styrketräning. I de perioder jag klättrat mycket, både bouldering och utomhus, har mina underarmar och fingrar aldrig varit mjukare! För mig är klättring en otroligt skonsam träningsform eftersom man själv kan välja vilken del av kroppen man belastar hur mycket.

Intressant.
Dock så inbillar jag mig att klättringen påverkar senor mer än leder.
Du kommer troligtvis hellre aldrig upp i den belastningen på fingerlederna i klättringen som du kanske gör med tumgrepp i marklyft misstänker jag.

Men jag håller med, tror klättring (typ lugn topprep) är ganska skonsam träning. Klättring är ju något extremt simpelt i sig, något vi verkligen är gjorda för att göra, det är så grundläggande och intuitivt på något sätt.
Vill nästan lova att alla barn/vuxna någon gång har klättrat på en ställning, vägg, ett träd eller liknande :d

Läste om en studie där de låter spädbarn hänga i en stång och de klarar av att hålla sin kroppsvikt uppe i ca 30 sekunder beroende på individ. Finns på tuben också men hittade inget bra klipp.

blåvitt
2016-12-22, 12:32
En småtrevlig observation från min sida angående att man ofta hör klättring ska vara väldigt belastande för fingrarna:

Jag har problem med ledinflammationer till och från och kan bli rätt stel i fingrarna och underarmarna av vanlig styrketräning. I de perioder jag klättrat mycket, både bouldering och utomhus, har mina underarmar och fingrar aldrig varit mjukare! För mig är klättring en otroligt skonsam träningsform eftersom man själv kan välja vilken del av kroppen man belastar hur mycket.

Jag känner samma sak, dras med lindrig reumatism och den känns inte av alls när jag klättrar för mycket. Risken för fingrarna ligger i att fingermusklerna stärks snabbare än ledband och senor, så om man inte är försiktig kan fingrarna bli så starka att de klarar av en belastning som får en sena att gå. Förvånansvärt vanligt tydligen.

Aping
2016-12-22, 12:47
Jag känner samma sak, dras med lindrig reumatism och den känns inte av alls när jag klättrar för mycket. Risken för fingrarna ligger i att fingermusklerna stärks snabbare än ledband och senor, så om man inte är försiktig kan fingrarna bli så starka att de klarar av en belastning som får en sena att gå. Förvånansvärt vanligt tydligen.
Fast att en fingersena (flexor) dras av ÄR extremt ovanligt. Pulleys däremot, de pajar oftare. Men det är nästan alltid i kombination med crimp, så har man disciplin att hålla sig från crimp så är risken minimal att man drar nåt, enligt min mening.

Lillleif
2016-12-22, 12:49
Jag känner samma sak, dras med lindrig reumatism och den känns inte av alls när jag klättrar för mycket. Risken för fingrarna ligger i att fingermusklerna stärks snabbare än ledband och senor, så om man inte är försiktig kan fingrarna bli så starka att de klarar av en belastning som får en sena att gå. Förvånansvärt vanligt tydligen.

Blåvitt: Lindrig reumatism här också, snudd på remission. Intressant att vi båda upplever att klättring fungerar bra, i kontrast till de utdaterade råden om vila och omvårdnad! :-)

blåvitt
2016-12-22, 15:25
Fast att en fingersena (flexor) dras av ÄR extremt ovanligt. Pulleys däremot, de pajar oftare. Men det är nästan alltid i kombination med crimp, så har man disciplin att hålla sig från crimp så är risken minimal att man drar nåt, enligt min mening.

True, men det är fortfarande några månader utan klättring för de flesta efter en sån skada har jag för mig? För vissa är det någon vecka och för vissa tar det år. Fett ovärt.

Blåvitt: Lindrig reumatism här också, snudd på remission. Intressant att vi båda upplever att klättring fungerar bra, i kontrast till de utdaterade råden om vila och omvårdnad! :-)

Verkligen! Och även om det inte hade funkat så hade jag nog kört ändå, tycker att man hellre kan leva så normalt som möjligt tills sjukdomen tvingar ner en på knä istället för att knäa redan nu helt självmant. Min farfar som hade reumatism körde på den läkarordinerade vilan och slutade leva sitt liv helt och hållet redan när han var 24, trots att han hade kunnat klämma ut lite livsglädje fram till han var 35-40. Att se honom leva i det sovrum han levt i de senaste 40 åren påminde mer om att se en fånge på death row än att hälsa på sin farfar, så fuck vila och omvårdnad.

Aping
2016-12-22, 15:41
True, men det är fortfarande några månader utan klättring för de flesta efter en sån skada har jag för mig? För vissa är det någon vecka och för vissa tar det år. Fett ovärt.
[...]
Håller med, totalt ovärt, ville mest peppa på att man inte behöver vara särskilt orolig så länge man låter bli crimpfesten :)

Bob90
2016-12-23, 11:28
Gäller det inte överlag för artros och reumatism att den motion/träning som går att utföra faktiskt ger symtomlindring i många fall?
Antagligen för ökat blodflöde?

blåvitt
2016-12-23, 17:57
Gäller det inte överlag för artros och reumatism att den motion/träning som går att utföra faktiskt ger symtomlindring i många fall?
Antagligen för ökat blodflöde?

Det tyckte inte min läkare, hon ordinerade handmassage, lite pensionärsförening två gånger i veckan och annars ta det lugnt. Blev väl inte värre av det, men klättringen gör typ tio ggr så mkt:

Bob90
2016-12-23, 21:01
Det tyckte inte min läkare, hon ordinerade handmassage, lite pensionärsförening två gånger i veckan och annars ta det lugnt. Blev väl inte värre av det, men klättringen gör typ tio ggr så mkt:

Jo att läkarvården inte vågar/kan ge den ordinationen förstår jag, men finns ju en del studier som pekar på det.

http://fyss.se/wp-content/uploads/2015/02/FYSS-kapitel_Artros.pdf som exempel. Dock sponsrad av "Yrkesföreningar för Fysisk Aktivitet", om man bryr sig om källkritik och det här med vem som står bakom studier egentligen *rolleyes*

blåvitt
2016-12-25, 19:20
Jo att läkarvården inte vågar/kan ge den ordinationen förstår jag, men finns ju en del studier som pekar på det.

http://fyss.se/wp-content/uploads/2015/02/FYSS-kapitel_Artros.pdf som exempel. Dock sponsrad av "Yrkesföreningar för Fysisk Aktivitet", om man bryr sig om källkritik och det här med vem som står bakom studier egentligen *rolleyes*

Hehe :D Oavsett sponsring så är det här verkligen en sjukdom där patienten själv känner bäst vad som funkar, och för mig är klättring utan tvekan den bästa medicinen!

Köpte f.ö. en crash pad idag. Upptäckte att jag bor runt hörnet från ungefär 500 etablerade boulderproblem så hade inte så mycket till val. Får hoppas på en torr vår!

Bob90
2016-12-25, 20:29
Hehe :D Oavsett sponsring så är det här verkligen en sjukdom där patienten själv känner bäst vad som funkar, och för mig är klättring utan tvekan den bästa medicinen!

Köpte f.ö. en crash pad idag. Upptäckte att jag bor runt hörnet från ungefär 500 etablerade boulderproblem så hade inte så mycket till val. Får hoppas på en torr vår!

Haha precis! Skiter i sponsring och placebo. Hjälper det så får det heta vad det vill :d

Schysst! Jag har aldrig bouldrat "seriöst" utomhus, klart man sätt en stor bumling som man klättrat på men inte "på riktigt" liksom.

Fasen va fett, hittade för övrigt precis en klätterhall jag inte ens hört talas om när jag googlade lite.

http://boulderingstockholm.se/
100% renodlat bouldering :cool:
Någon som har erfarenhet av den?

blåvitt
2016-12-25, 20:58
Haha precis! Skiter i sponsring och placebo. Hjälper det så får det heta vad det vill :d

Schysst! Jag har aldrig bouldrat "seriöst" utomhus, klart man sätt en stor bumling som man klättrat på men inte "på riktigt" liksom.

Fasen va fett, hittade för övrigt precis en klätterhall jag inte ens hört talas om när jag googlade lite.

http://boulderingstockholm.se/
100% renodlat bouldering :cool:
Någon som har erfarenhet av den?

Oooh den såg intressant ut. Försöker hålla min klättring till en enda hall då studentbudgeten bara tillåter autogiro om man vill klättra mycket, men den där får man fan se till att testa någon gång!

Bob90
2016-12-26, 15:13
Ja den verkar fet. Ska också ge mig dit någon gång, aldrig sett en klätterhall dedikerad till bouldering förut.

blåvitt
2016-12-26, 19:36
Återkom gärna med en recension när du testat :)

Bob90
2016-12-26, 19:44
Återkom gärna med en recension när du testat :)

Will do. Verkar vara ganska prisvärt också på pappret, årskortet är lite slarvigt räknat ca 700 billigare än klätterverket (som student på bägge) om man pyntar in allt direkt.
Sen så får man väl hoppas att de bygger om problemen ganska regelbundet och är sköna typer som hänger där också.

Kom precis på att jag har typ 30-40 klipp kvar på klätterverket också. Hoppas de går att använda på deras hall i Norra Djurgårdsstaden när den blir invigd *drool*

blåvitt
2016-12-26, 20:12
Nja, 100kr skillnad enligt hemsidorna :) Om man bara sysslar med bouldring och, som du säger, nya stället monterar nytt tillräckligt ofta så hade det kanske vart värt en hundring, men för mig som klättrar kanske 30% topprep så får det nog bli engångsbesökare där i vilket fall som helst :) Vill ju börja ledklättra snart också, är sugen på att testa big Wall vlimving någon gång i livet, så då får man inte fokusera för mycket på bouldrandet :D

Bob90
2016-12-27, 00:14
Nja, 100kr skillnad enligt hemsidorna :) Om man bara sysslar med bouldring och, som du säger, nya stället monterar nytt tillräckligt ofta så hade det kanske vart värt en hundring, men för mig som klättrar kanske 30% topprep så får det nog bli engångsbesökare där i vilket fall som helst :) Vill ju börja ledklättra snart också, är sugen på att testa big Wall vlimving någon gång i livet, så då får man inte fokusera för mycket på bouldrandet :D

700 om man jämför för student (ej autogiro).
Big will verkar ju riktigt hardcore, sånt där då man ibland måste övernatta i ett litet uppspänt tält på väggen haha :d

Spunken
2016-12-27, 06:31
hittade för övrigt precis en klätterhall jag inte ens hört talas om när jag googlade lite.

http://boulderingstockholm.se/
100% renodlat bouldering :cool:
Någon som har erfarenhet av den?

Såg ju superkul ut! Måste testas nu när man är lite ledig :)

Tränar någon av er speciellt för klättring? Eller kör ni problem efter problem och ökar svårighetsgraden?
Jag har hittills bara klättrat leder som sett roliga ut och bra försökt klättra svårare hela tiden. Nu när jag precis kommit igång tänkte jag försöka ha det lite mer uppstyrt. Började efterforska lite nu i veckan om olika sätt att öka styrkan eller uthålligheten. Körde 4x4's för första gången förra veckan, pump of doom I underarmarna. :)
Någon som kör systemvägg eller liknande?

blåvitt
2016-12-27, 06:32
Bob: Enligt hemsidorna är det 2800 för ett studentårskort cash på boulderstället och 2900 på klätterverket :) Tänker du på klättercentret? De är ju svindyra as fuck! Klättersveriges sats typ.

Ja big wall kan bli extremt hardcore, men det blir väl kanske om sex-sju år typ isf hahah. Och så får man ställa in siktet lågt och ta något riktigt jävla enkelt, även om egot är suget på att friklättra Dawn Wall (att det bara har gjorts två gånger tidigare, och då av några av världens bästa klättrare, spelar mindre roll :D )

blåvitt
2016-12-27, 06:40
Såg ju superkul ut! Måste testas nu när man är lite ledig :)

Tränar någon av er speciellt för klättring? Eller kör ni problem efter problem och ökar svårighetsgraden?
Jag har hittills bara klättrat leder som sett roliga ut och bra försökt klättra svårare hela tiden. Nu när jag precis kommit igång tänkte jag försöka ha det lite mer uppstyrt. Började efterforska lite nu i veckan om olika sätt att öka styrkan eller uthålligheten. Körde 4x4's för första gången förra veckan, pump of doom I underarmarna. :)
Någon som kör systemvägg eller liknande?

Jag tränar enbart med klättring i sikte :) Fokuserar på de muskelgrupper jag känner släpar efter på väggarna och så, följer lite tips från coachen och kollar youtubevideos (Daniel Woods har ett gäng videos där han går igenom olika lämpliga övningar). Traditionellt gymmande har jag gett en ärlig chans men det är inte för mig så jag håller mig till klätterrelaterat och cardio :) Aldrig kört systemvägg och det har säkert sin charm för många, men för mig så känns det ungefär som att ta käglorna ur bowling :P Skulle kunna använda en sån för uppvärmning typ.

Bob90
2016-12-27, 11:47
Bob: Enligt hemsidorna är det 2800 för ett studentårskort cash på boulderstället och 2900 på klätterverket Tänker du på klättercentret? De är ju svindyra as fuck! Klättersveriges sats typ.

Ja big wall kan bli extremt hardcore, men det blir väl kanske om sex-sju år typ isf hahah. Och så får man ställa in siktet lågt och ta något riktigt jävla enkelt, även om egot är suget på att friklättra Dawn Wall (att det bara har gjorts två gånger tidigare, och då av några av världens bästa klättrare, spelar mindre roll :D )

Fast jag tycker mig se att studentpriserna på klätterverket är 10% rabatt på "vuxenpriserna", dvs 3900 som efter rabatten blir ca 3500 och skillnaden mellan 3500 och 2800 är 700. Men du kanske får något vip-pris som inte jag känner till :P Ja klättercentret är dyrare än synden!
Haha det är ingen brist i ambition på den framtidsvisionen :d:hbang:

Såg ju superkul ut! Måste testas nu när man är lite ledig :)

Tränar någon av er speciellt för klättring? Eller kör ni problem efter problem och ökar svårighetsgraden?
Jag har hittills bara klättrat leder som sett roliga ut och bra försökt klättra svårare hela tiden. Nu när jag precis kommit igång tänkte jag försöka ha det lite mer uppstyrt. Började efterforska lite nu i veckan om olika sätt att öka styrkan eller uthålligheten. Körde 4x4's för första gången förra veckan, pump of doom I underarmarna. Någon som kör systemvägg eller liknande?

Jag klättrar mest för att det är kul utan ambitionen att jag ska bli bättre (det sker ju lite automatiskt om än långsamt). Och så en gång i månaden (nåja, var kanske ett år sedan jag körde så) så tar jag mig an ett problem som ligger på en högre nivå än jag klarar av som jag besöker flera gånger.
På klätterverket så brukar det bli "The problem" på den där väggen på höger hand sett om man tittar på trappan som går upp till gymmet. Blåvit kanske vet vilket problem jag menar, det brukar (eller brukade) alltid vara något intressant monsterproblem som gick lite snett från nedre vänsterkant och löpte upp mot mitten eller högra kanten. Kommer fortfarande ihåg när jag klarade min första svarta där, tog kanske 4-5 dagar utspritt på några veckor :d Var bara såna där gula "apelsinklyftor".

Systemvägg kör jag bara som uppvärmning ibland, för att få känna på de olika greppen liksom. Men nu för tiden kör jag oftast bara blåa och lättare röda innan jag ger mig på huvudrätten.

blåvitt
2016-12-27, 12:17
Jag tittade på ungdomspriset :D

De har typ kvar "the problem" men det byter plats och är inte utmärkt. De kör dock med månadens topprepsvägg nuförtin :)

Bob90
2016-12-27, 12:31
Jag tittade på ungdomspriset :D

De har typ kvar "the problem" men det byter plats och är inte utmärkt. De kör dock med månadens topprepsvägg nuförtin :)

Haha vi tror alla att vi är lite yngre än vi egentligen är :naughty:
"The problem" var aldrig uppmärkt, men föll naturligt i att det blev huvudfokus av de som bouldrade.

Ah månadens topprep.. De har gått över till den mörka sidan nu :(:d

blåvitt
2016-12-27, 18:27
I see! De har ett monster till boulder uppe nu dock, ångrar lite att jag inte fotade. På andra sidan väggen du pratade om Bob så finns det gigantiska röda bumlingar som slingrar sig över hörnet. Riktigt sick, ska testa nästa gång (idag topprepade jag mest).

Kikade och de har slutat med månadens topprep nu med, tråkigt. Jag håller fast vid att klätterverket är bäst, men de är fan inte konsekventa.

Bob90
2016-12-27, 21:01
I see! De har ett monster till boulder uppe nu dock, ångrar lite att jag inte fotade. På andra sidan väggen du pratade om Bob så finns det gigantiska röda bumlingar som slingrar sig över hörnet. Riktigt sick, ska testa nästa gång (idag topprepade jag mest).

Kikade och de har slutat med månadens topprep nu med, tråkigt. Jag håller fast vid att klätterverket är bäst, men de är fan inte konsekventa.

Jag har absolut inget emot klätterverket, men tycker det är lite varierande kvalitet på problemen och det är rätt tajt med utrymme mellan boulderingväggarna där. Eller så tycker jag framförallt att kanske karbin har större variation att erbjuda (pga hur lokalerna är utformade, både till yta och interiör).

Hmm ja låter ju lite som att de kanske ibland prövar sig runt lite för mycket.
Håller de fortfarande på med experimentet under i "grottan" under tunneln? Att man "kan sätta ihop egna problem och utmana sig själv och sina klätterkompisar"? Det verkade ju som en kul idé, även om man kunde göra så innan utan att större delen av den väggen behövde vara dedikerad till det.

blåvitt
2016-12-27, 21:23
Jag har absolut inget emot klätterverket, men tycker det är lite varierande kvalitet på problemen och det är rätt tajt med utrymme mellan boulderingväggarna där. Eller så tycker jag framförallt att kanske karbin har större variation att erbjuda (pga hur lokalerna är utformade, både till yta och interiör).

Hmm ja låter ju lite som att de kanske ibland prövar sig runt lite för mycket.
Håller de fortfarande på med experimentet under i "grottan" under tunneln? Att man "kan sätta ihop egna problem och utmana sig själv och sina klätterkompisar"? Det verkade ju som en kul idé, även om man kunde göra så innan utan att större delen av den väggen behövde vara dedikerad till det.

Borde kanske verkligen ta och kika in på Karbin då, överjävligt med hägersten bara :/

"Komponera din egen vägg"-grottan är borta. Har ersatts med boulderproblem i taket och grepppinnar för overhang träning under trappen. Diggade egna-väggen-idén men det var vääääääldigt få som gjorde något av det, så den kan jag fatta att de tog bort.

Bob90
2016-12-27, 22:01
Borde kanske verkligen ta och kika in på Karbin då, överjävligt med hägersten bara :/

"Komponera din egen vägg"-grottan är borta. Har ersatts med boulderproblem i taket och grepppinnar för overhang träning under trappen. Diggade egna-väggen-idén men det var vääääääldigt få som gjorde något av det, så den kan jag fatta att de tog bort.

Ja, det är lite drygt att ta sig dit om man inte bor i närheten :(
Kommer säkert hänga mer på klätterverkets nya lokal vid djurgårdsstaden sen, pga att jag typ bor där :d

Har varit på bägge klättercentret, klätterverket och karbin och tycker karbin är bäst för bouldering. Eller det är i alla fall där jag haft roligast på väggen.

Klättercentret är ju såklart överlägset på topprep/ledklättring, men de har ju heeelt andra storlekar på sina lokaler. :)

blåvitt
2016-12-27, 22:45
Ja klättercentret spelar ju i en helt annan liga. Men som jag sagt tidigare, det är lite som skillnaden på sats och en atletklubb imo :) (är riktigt nöjd med den jämförelsen)

Har f.ö. märkt att när man börjar ta sig upp till 6b+ eller lite svårare röda boulders så slår man sig in på en helt annan gemenskap i hallen. Får mycket mer feedback från främlingar och, jag vet inte, folk interagerar med en på ett annat sätt bara. Det är ganska trevligt (tänker mig att det är så även på andra ställen). Har jag klarat någon slags test? :D

Bob90
2016-12-27, 23:30
Ja klättercentret spelar ju i en helt annan liga. Men som jag sagt tidigare, det är lite som skillnaden på sats och en atletklubb imo :) (är riktigt nöjd med den jämförelsen)

Har f.ö. märkt att när man börjar ta sig upp till 6b+ eller lite svårare röda boulders så slår man sig in på en helt annan gemenskap i hallen. Får mycket mer feedback från främlingar och, jag vet inte, folk interagerar med en på ett annat sätt bara. Det är ganska trevligt (tänker mig att det är så även på andra ställen). Har jag klarat någon slags test? :D

Jo, lite krasst så tycker jag det är en ganska bra jämförelse :d
Jag har nog märkt samma tendens, men å andra sidan är det väl lite logiskt också. Klättring är en ganska social sport och ser man någon som är lite rutinerad så ger man kanske gärna tips eller småsnackar lite antar jag? :p

blåvitt
2016-12-28, 09:01
Jo, lite krasst så tycker jag det är en ganska bra jämförelse :d
Jag har nog märkt samma tendens, men å andra sidan är det väl lite logiskt också. Klättring är en ganska social sport och ser man någon som är lite rutinerad så ger man kanske gärna tips eller småsnackar lite antar jag? :p

Sant, sant. Har bara blivit lite förvånad över att folk stannar upp och tittar när man klättrar och kommer fram och pratar med en om det efteråt. Logiskt som du säger men det tog ett tag innan det klickade för mig varför det hände :D Kul iaf, klättring är ju som att lösa ett pussel medan man anstränger kroppen så det är ju väldigt givande att stå och prata om ett problem man inte riktigt klarar med någon som har mycket tips att komma med.

Bob90
2016-12-28, 19:37
Sant, sant. Har bara blivit lite förvånad över att folk stannar upp och tittar när man klättrar och kommer fram och pratar med en om det efteråt. Logiskt som du säger men det tog ett tag innan det klickade för mig varför det hände :D Kul iaf, klättring är ju som att lösa ett pussel medan man anstränger kroppen så det är ju väldigt givande att stå och prata om ett problem man inte riktigt klarar med någon som har mycket tips att komma med.

Det värsta (bästa) är ju när någon påpekar typ "men varför använder du inte det där greppet" som man inte sett innan :d

Kan ju också vara så att man får lära sig en helt ny teknik eller ny start.
Där måste jag slå ett slag för Klätterverket, fler som pratar med en där och typ ger tips. Om det är skönare folk där eller om det är för att jag oftast klättrar med ett kompisgäng på Karbin låter jag vara osagt.

Och ja, det tycker jag är en av dem bästa grejerna med klättring, det är väldigt mycket problemlösning som du säger. Inte bara typ "jag klarar inte problemet för att jag är för klen/stel/oteknisk", utan det kan faktiskt finnas lösningar som man helt har missat bara och verkligen får en aha-upplevelse av :)

blåvitt
2016-12-28, 20:53
Det värsta (bästa) är ju när någon påpekar typ "men varför använder du inte det där greppet" som man inte sett innan :d

Kan ju också vara så att man får lära sig en helt ny teknik eller ny start.
Där måste jag slå ett slag för Klätterverket, fler som pratar med en där och typ ger tips. Om det är skönare folk där eller om det är för att jag oftast klättrar med ett kompisgäng på Karbin låter jag vara osagt.

Och ja, det tycker jag är en av dem bästa grejerna med klättring, det är väldigt mycket problemlösning som du säger. Inte bara typ "jag klarar inte problemet för att jag är för klen/stel/oteknisk", utan det kan faktiskt finnas lösningar som man helt har missat bara och verkligen får en aha-upplevelse av :)

Så pinsamt, men en sån lättnad :D

Ja precis. Lite det jag menar med atletsklubbskänslan :) Även när jag klättrar med en kompisgrupp är det många som kommer fram och vill snacka. Igår var det 2-3 pers som stod och hejjade på och gav tips när jag jobbade på en svår topprepsled, utöver mina egna kompisar då. En av dem var personal. Jag kan inte ens föreställa mig något sånt på klättercenter :P

Ja verkligen. Särskilt när man befinner sig i slutet av ett problem eller en led och hela kroppen är nära att börja skaka av mjölksyra och hjärnan bara skriker att det är dags att släppa, men då måste man tränga undan det, titta sig runt omkring och överväga de tekniker och strategier man har tillhands för att ta sig den sista biten. Det är som att försöka meditera när kroppen är i fight & flight ^^

blåvitt
2016-12-29, 20:37
Min crashpad har anlänt, det har varit torrt i några dagar och SMHI lovar 9 grader på lördag. Verkar dessutom ha en passare på kroken, så nyårsfirandet ser ut att inledas med lite utomhusbouldring! Fan så gött!

Bob90
2016-12-29, 21:10
Så pinsamt, men en sån lättnad :D

Ja precis. Lite det jag menar med atletsklubbskänslan :) Även när jag klättrar med en kompisgrupp är det många som kommer fram och vill snacka. Igår var det 2-3 pers som stod och hejjade på och gav tips när jag jobbade på en svår topprepsled, utöver mina egna kompisar då. En av dem var personal. Jag kan inte ens föreställa mig något sånt på klättercenter :P

Ja verkligen. Särskilt när man befinner sig i slutet av ett problem eller en led och hela kroppen är nära att börja skaka av mjölksyra och hjärnan bara skriker att det är dags att släppa, men då måste man tränga undan det, titta sig runt omkring och överväga de tekniker och strategier man har tillhands för att ta sig den sista biten. Det är som att försöka meditera när kroppen är i fight & flight ^^

Jo så kan det bli ibland, man bara hör typ "HEJA HEJA KOMIGEN SLÄPP INTE!" och sen vänder sig om och ser främlingar :d

Det där med att pressa sig igenom känner jag igen varje gång jag klättrar i "lutande tunneln" :d Mjölksyratortyr för en bouldrare.

Min crashpad har anlänt, det har varit torrt i några dagar och SMHI lovar 9 grader på lördag. Verkar dessutom ha en passare på kroken, så nyårsfirandet ser ut att inledas med lite utomhusbouldring! Fan så gött!

Smutt! :cool:

Har förresten hört flera klättrare (och även på typ intervjuer från internationella tävlingar) som säger att det är bättre grepp när det är kallt ute. Har du hört/upplevt något liknande?

blåvitt
2016-12-29, 21:19
Har inte klättrat utomhus tillräckligt mycket för att kunna tala av egen erfarenhet, men jag har hört samma sak från typ alla duktiga klättrare som uttalat sig om saken, och jag har hittills aldrig hört någon påstå motsatsen. När Tommy Caldwell friklättrade Dawn Wall så spenderade han tydligen varje dag på att chilla galet och dricka kaffe i solen tills bergväggen var täckt av skugga bara för att det inte var värt att börja klättra innan dess. Så jag litar på det :D Det verkar tydligen vara en svår linje att dra, desto kallare sten desto bättre grepp, men det blir också betydligt smärtsammare klättring.

blåvitt
2016-12-31, 14:27
Okej, nu har jag testat utomhus bouldring ordentligt för första gången. Mina tidigare upplevelser av att klättra på riktig sten är när man mesat sig omkring på väldigt lätta grejer man vet att man klarar samt en via ferrata, så det här var liksom första gången jag verkligen doppade foten i vattnet. Jag kan sammanfatta min förmiddag med följande: Riktigt jävla läskigt, riktigt jävla smärtsamt, riktigt jävla blodigt - men kan mycket väl vara det roligaste jag någonsin har gjort. Att klara ett problem är så extremt mycket roligare när man oroar sig för sitt liv på vägen upp och varje full crimp riskerar att skära upp fingrarna på en. Väldigt euforiskt! Stötte på en familj ute i skogen vid en riktigt fin vägg som satt och eldade. De verkade väldigt glada att se oss och efter ett tag visade det sig att pappan i familjen är killen som dragit upp flest rutter i området. Han tipsade om lite andra områden i Stockholm med bra boulders, flera av dom med bättre boulders för nybörjare än där vi var nu (för det var mest knepiga overhangs som jag inte kunde få grepp på öht, klarade totalt fyra problem varav två var väldigt lätta). Det här ska helt klart göras igen i alla fall! Får bara vänta på att det blir ännu lite torrare :)

Bob90
2016-12-31, 14:48
Har inte klättrat utomhus tillräckligt mycket för att kunna tala av egen erfarenhet, men jag har hört samma sak från typ alla duktiga klättrare som uttalat sig om saken, och jag har hittills aldrig hört någon påstå motsatsen. När Tommy Caldwell friklättrade Dawn Wall så spenderade han tydligen varje dag på att chilla galet och dricka kaffe i solen tills bergväggen var täckt av skugga bara för att det inte var värt att börja klättra innan dess. Så jag litar på det :D Det verkar tydligen vara en svår linje att dra, desto kallare sten desto bättre grepp, men det blir också betydligt smärtsammare klättring.
Intressant. Dock som du säger, kalla fingrar är mer känsliga för smarta :d

Okej, nu har jag testat utomhus bouldring ordentligt för första gången. Mina tidigare upplevelser av att klättra på riktig sten är när man mesat sig omkring på väldigt lätta grejer man vet att man klarar samt en via ferrata, så det här var liksom första gången jag verkligen doppade foten i vattnet. Jag kan sammanfatta min förmiddag med följande: Riktigt jävla läskigt, riktigt jävla smärtsamt, riktigt jävla blodigt - men kan mycket väl vara det roligaste jag någonsin har gjort. Att klara ett problem är så extremt mycket roligare när man oroar sig för sitt liv på vägen upp och varje full crimp riskerar att skära upp fingrarna på en. Väldigt euforiskt! Stötte på en familj ute i skogen vid en riktigt fin vägg som satt och eldade. De verkade väldigt glada att se oss och efter ett tag visade det sig att pappan i familjen är killen som dragit upp flest rutter i området. Han tipsade om lite andra områden i Stockholm med bra boulders, flera av dom med bättre boulders för nybörjare än där vi var nu (för det var mest knepiga overhangs som jag inte kunde få grepp på öht, klarade totalt fyra problem varav två var väldigt lätta). Det här ska helt klart göras igen i alla fall! Får bara vänta på att det blir ännu lite torrare :)

Grymt! Haha blodigt låter som bra grepp :d
Det är sådär man vill att "klättercommunityn" ska vara :cool:

Spunken
2017-01-01, 00:35
Bouldering utomhus är superkul! Jag drog mig länge innan jag till slut tog steget och bytte de tjocka gymmattorna i en varm och mysig lokal till en crashpad och sönderskurna fingrar. Det är precis som du skriver blåvitt att även om det inte låter särskilt attraktivt så är det så vansinnigt roligt :)

Bob90
2017-01-07, 17:29
Var på det där renodlade boulderingymmet idag, var lite mindre än jag väntat mig men det dök upp två nya problem medan jag klättrade :d
Så på gott och ont så verkar dem bygga om ganska ofta.

Saknade en lutande tunnel men fanns en helt rak "takvägg" man kunde klättra på.
En riktigt cool grej som jag aldrig sett förut var en vägg fylld med grepp och ledlampor. Där man med en app kunde byta mellan olika banor (och säkerligen skapa egna) och så märktes problemet upp med att greppen som tillhörde problemet "tändes" med lamporna. Jäkligt coolt :cool:
Fanns också ett rep, ett par romerska ringar och ett gym med en sorglig 20 kg skivstång, lite vikter, några mindre stänger och ez-stänger, dippställning, GHD, chinsstänger och en viktväst (!).

I övrigt så var det som vilket klättergym som helst fast lite mindre.

Tycker dock fortfarande att Karbin är bäst :d

delta_mats
2017-01-07, 18:43
Jag klättrar lite grann, tanken är att börja klättra lite mer i framtiden. Av det jag klättrat har det blivit mest bouldering inomhus och topprep.

Är sugen på lite klättringsfilmer, typ dokumentärer eller liknande. Vad ska man se? Har redan kollat Valley Uprising på Netflix, den var intressant och spännande.

Spunken
2017-01-07, 19:18
En riktigt cool grej som jag aldrig sett förut var en vägg fylld med grepp och ledlampor. Där man med en app kunde byta mellan olika banor (och säkerligen skapa egna) och så märktes problemet upp med att greppen som tillhörde problemet "tändes" med lamporna. Jäkligt coolt :cool:

Låter som en moonboard, har en på mitt gym. Riktigt tuff att klättra på! Har som mål att klara en led på den innan 2017 är slut. Just nu är jag inte ens i närheten :)

Spunken
2017-01-07, 19:21
Är sugen på lite klättringsfilmer, typ dokumentärer eller liknande. Vad ska man se? Har redan kollat Valley Uprising på Netflix, den var intressant och spännande.

the real thing (https://youtu.be/HOGcHUVkujY), en old school dokumentär om bouldering. Alla tre delar finns på Youtube :)

G_lund
2017-01-07, 20:37
I väntan på bättre väder:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/37179457/traning/klattring/20160509_193028.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/37179457/traning/klattring/anton2%201080.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/37179457/traning/klattring/klattring%20lyse-3.jpg https://dl.dropboxusercontent.com/u/37179457/traning/klattring/klattring%20lyse-10.jpg https://dl.dropboxusercontent.com/u/37179457/traning/klattring/nohab-14.jpg

Bob90
2017-01-07, 20:42
Låter som en moonboard, har en på mitt gym. Riktigt tuff att klättra på! Har som mål att klara en led på den innan 2017 är slut. Just nu är jag inte ens i närheten :)

Aaah googlade och det verkar mycket riktigt att stämma :)
Föredrar helt klart vanliga väggar, tyckte lamporna såg lite jobbiga ut men det är ju perfekt i ett gym som har ont om plats.

Bob90
2017-01-07, 20:46
I väntan på bättre väder:


Va? Går det att bouldra utan bar överkropp? *jorgen*:D

Spunken
2017-01-07, 21:42
Aaah googlade och det verkar mycket riktigt att stämma :)
Föredrar helt klart vanliga väggar, tyckte lamporna såg lite jobbiga ut men det är ju perfekt i ett gym som har ont om plats.

Du får se moonboarden som ett komplement till "vanliga" väggar. Det är sjukt bra träning om man vill bli starkare och få bättre teknik.

Spunken
2017-01-07, 21:43
I väntan på bättre väder

Vackert! Vart är det ifrån?

Bob90
2017-01-07, 21:45
Du får se moonboarden som ett komplement till "vanliga" väggar. Det är sjukt bra träning om man vill bli starkare och få bättre teknik.

Det kan man väl lika gärna göra på en sån där "teknikvägg" som är bombad med olika grepp? ;)

Spunken
2017-01-07, 21:50
Det kan man väl lika gärna göra på en sån där "teknikvägg" som är bombad med olika grepp? ;)

Har aldrig testet någon sådan! Kör man bara lite på måfå? Jag gillar att slippa tänka själv utan bara låta någon annan säga åt mig vilka grepp som gäller ;)

delta_mats
2017-01-07, 21:52
the real thing (https://youtu.be/HOGcHUVkujY), en old school dokumentär om bouldering. Alla tre delar finns på Youtube :)

Tack, ska kollas! :)

blåvitt
2017-01-07, 22:01
Reel Rock är en klättringsgilmfestival som släpper en compilation varje år. 2013 gjorde dom Valley Uprising istället så det är duktiga gubbar, rekommenderad varmt

Bob90
2017-01-07, 22:18
IFSC har en youtubekanal också där de lägger upp tävlingar och sånt man kan titta på.

Har aldrig testet någon sådan! Kör man bara lite på måfå? Jag gillar att slippa tänka själv utan bara låta någon annan säga åt mig vilka grepp som gäller ;)
Hmm, brukar bara köra det som uppvärmning någon gång. Har inte rört dem på något år :d

Men det är ju klart, blir mer överskådligt med lampor.

Hemi
2017-01-08, 03:08
the real thing (https://youtu.be/HOGcHUVkujY), en old school dokumentär om bouldering. Alla tre delar finns på Youtube :)

Old School...tiden går. Har bott nära både Peak och Font, Skall man klättra där i UK så är ett tips att ta med nåt mot knott, vad vet jag dock inte, lol, de är stora och aggressiva och kommer när solen går ned...i massor!
Kurt Albert är förresten den stora legenden, gav upphov till "Red Point" vad jag förstår genom att märka väggarna med röda kryss...
Vedervärdig musik fö. Tror de dansar på "La Loco" i slutet, vet ej...

blåvitt
2017-01-08, 22:28
Var på det där renodlade boulderingymmet idag, var lite mindre än jag väntat mig men det dök upp två nya problem medan jag klättrade :d
Så på gott och ont så verkar dem bygga om ganska ofta.

I övrigt så var det som vilket klättergym som helst fast lite mindre.

Tycker dock fortfarande att Karbin är bäst :d

Kul att du tog dig dit och prövade! Hur litet var det mer specifikt? Var hela stället mindre än klätterverket bouldersektion t.ex? Och hur trångt var det med folk? Soft med viktväst :D

I väntan på bättre väder:

Fett! Klättrat ute mkt?

Bob90
2017-01-08, 22:57
Kul att du tog dig dit och prövade! Hur litet var det mer specifikt? Var hela stället mindre än klätterverket bouldersektion t.ex? Och hur trångt var det med folk? Soft med viktväst :D


Hmm, skulle säga att det är jämförbart med klätterverkets boulderingsektion om man tar bort "rutschkana-tunneln". Var jag + kompis och kanske 5-7 andra fördelat på typ 3 "grupper". Tycker inte det var trångt för att det var så få folk. Men det var ju på en lördag kring lunchtid och med mycket snö ute, så kanske inte är superrepresentativt :d

Fan var länge sen jag var på klätterverket och fick höra supermario-ljudet :d

blåvitt
2017-01-09, 11:54
Hmm, skulle säga att det är jämförbart med klätterverkets boulderingsektion om man tar bort "rutschkana-tunneln". Var jag + kompis och kanske 5-7 andra fördelat på typ 3 "grupper". Tycker inte det var trångt för att det var så få folk. Men det var ju på en lördag kring lunchtid och med mycket snö ute, så kanske inte är superrepresentativt :d

Fan var länge sen jag var på klätterverket och fick höra supermario-ljudet :d

Ait gött, tack för span och info!

Ah yes, ytterligare en till orsak till vf KV är bäst ^^

G_lund
2017-01-10, 20:38
Va? Går det att bouldra utan bar överkropp? *jorgen*:D

Ibland så :D

Vackert! Vart är det ifrån?

Västra Sverige: Lyse, Vänersborg, Trollhättan.


Fett! Klättrat ute mkt?

Inte så mycket som jag vill. 10 ggr per sommar typ. Klättrar jag utomhus brukar fingrarna ge upp före kroppen, och jag började klättra just för att vrida och testa kroppen i ovanliga vinklar. Så även på sommaren brukar minst vartannat pass vara inomhus. :em:


Kompisarna har varit nere i Fontainebleau några gånger vilket tydligen ska vara nått i hästväg, vore coolt att hinna förbi där under 2017.

blåvitt
2017-01-16, 10:54
Kompisarna har varit nere i Fontainebleau några gånger vilket tydligen ska vara nått i hästväg, vore coolt att hinna förbi där under 2017.

Har också hört väl om det. Ska ju faktiskt ner till Frankrike med just klättergänget nu i början av sommarn så tanken på att ta sig dit känns ju inte helt främmande. 7,5h bil från Cannes till fontainebleau dock, Känns som ett hinder :(

delta_mats
2017-01-31, 17:15
Börjar nosa på 6b problem i bouldering. Har ju inte hållt på så länge,men upplever i alla fall där jag klättrar en stor skillnad på 6a och 6b.
Har dessutom just anmält mig till en teknikkurs, och den är väl generell för klättring och nybörjare vilket jag tror blir riktigt bra och nyttigt för mig :)

blåvitt
2017-02-04, 10:46
Har ni koll på The Project som håller på att byggas på Telefonplan? Ska bli världens svåraste inomhusluften som alla ska kunna projekta. Den ska bestå av boulderproblem uppraddade på varandra med 6A i botten och 8c+ i toppen. Tanken är att varje move ska vara liiiiite svårare än det innan, så att alla som kan ledklättring kan projekta den och alltid känna att nästa sektion är inom räckhåll. Väldigt coolt koncept som öppnar 18 feb med 50k i ledens sista jug. Finns behind the scenen på bygget på youtube, riktigt kul att titta på faktiskt.

Bob90
2017-02-04, 12:47
Har ni koll på The Project som håller på att byggas på Telefonplan? Ska bli världens svåraste inomhusluften som alla ska kunna projekta. Den ska bestå av boulderproblem uppraddade på varandra med 6A i botten och 8c+ i toppen. Tanken är att varje move ska vara liiiiite svårare än det innan, så att alla som kan ledklättring kan projekta den och alltid känna att nästa sektion är inom räckhåll. Väldigt coolt koncept som öppnar 18 feb med 50k i ledens sista jug. Finns behind the scenen på bygget på youtube, riktigt kul att titta på faktiskt.

Så det är typ boulderinspirerade problem i ledklättring egentligen? Kikade på nedan video, är detta det som du snackar om?
pYXcwJKPXug

blåvitt
2017-02-04, 16:32
Så det är typ boulderinspirerade problem i ledklättring egentligen? Kikade på nedan video, är detta det som du snackar om?
pYXcwJKPXug

Om jag har förstått det rätt så ja :) Ett problem per inklipp och efter varje klipp ökar graderingen med ett steg. 6a-8c med ett hopp till 9b på slutet är målet om jag inte missuppfattat. Borde bli totalt 18 klipp, ska fan gå en ledklättringskurs och sen åka dit och klara första 6. Då kan man skippa att berätta om svårighetsprogressionen och bara säga att man klättrat en tredjedel av världens svåraste inomhusled :D

Helt rätt video!

Bob90
2017-02-04, 18:02
Om jag har förstått det rätt så ja :) Ett problem per inklipp och efter varje klipp ökar graderingen med ett steg. 6a-8c med ett hopp till 9b på slutet är målet om jag inte missuppfattat. Borde bli totalt 18 klipp, ska fan gå en ledklättringskurs och sen åka dit och klara första 6. Då kan man skippa att berätta om svårighetsprogressionen och bara säga att man klättrat en tredjedel av världens svåraste inomhusled :D

Helt rätt video!

Haha, som att vrålsprinta i startenpå maraton och säga att man ledde under loppet :d

Rött kort 2017!

blåvitt
2017-02-04, 20:11
Precis så :D

Bob90
2017-02-04, 20:54
Precis så :D

Haha :d
Fan nu blev jag ju sugen på att klättra igen, var säkert 2-3 veckor sen sist.

blåvitt
2017-02-05, 16:25
Haha :d
Fan nu blev jag ju sugen på att klättra igen, var säkert 2-3 veckor sen sist.

Kör! Det är bra för själen

Bob90
2017-02-05, 19:24
Kör! Det är bra för själen

Har så jäkla många intressen på G nu, svårt att vara rättvis. Precis börjat ta upp frisim två gånger i veckan *gah!* Får kanske bli på lördagsmorgonen.

Spunken
2017-02-13, 16:20
Sjuk i fyra veckor, när man äntligen frisknar till får man barn. Längtar ihjäl mig efter väggen.

Någon som brukar köra hangboard? Har en beastmaker 1000 jag försöker hänga i en gång i veckan. Kom en uppdatering på deras app igår tror jag där de gjort programmen mer realistiska. Tidigare var 5a nivån helt omöjlig, nu är den tom genomförbar! Ser fram emot att köra mer sånt.

delta_mats
2017-02-14, 14:22
Kan konstatera att 3-4 kg ökad kroppsvikt känns ganska mycket på väggen, haha. Man blir motiverad att hålla sig/ta sig i form.

Bob90
2017-02-14, 17:12
Kan konstatera att 3-4 kg ökad kroppsvikt känns ganska mycket på väggen, haha. Man blir motiverad att hålla sig/ta sig i form.

Jo tack, jag var fan så mycket uthålligare på väggen när jag bara körde klättring, cykling och diverse konditions och stretchgrejer. Nu 10 kg tyngre och styrketräning så försvinner krämen ur underarmarna ganska fort :d

Hemi
2017-02-14, 18:00
Ben Moon som var med tidigare i tråden pratar lite om 9A, på Vimeo,
Det är snart vår i Sverige.

Spunken
2017-02-15, 12:28
Kan konstatera att 3-4 kg ökad kroppsvikt känns ganska mycket på väggen, haha. Man blir motiverad att hålla sig/ta sig i form.

Verkligen! Jag är nog snart 10kg plus mot vad jag borde ligga :em:
Skulle verkligen behöva komma tillbaka till gamla vanor där man blev väldigt andfådd tre gånger i veckan.

Hemi
2017-02-15, 17:46
Å andra sidan väljer man bara en lägre grad, själv har jag bara sett graderingar som en guide för vart man kan klättra. Någon gång blir det hårdare men inte mår jag sämre för att jag klättrar nåt lättare. Har aldrig tävlat heller. En gång gick jag in på ett gym helt ur form och läste fel på graderna, satte en av de hårdaste på hela gymet i tron att jag var på den lättare delen. Sen blev det inget mer den dagen,,fingrarna var slut.

blåvitt
2017-02-21, 18:54
Påbörjade mitt första projekt på ett svart problem igår. Suget blev så starkt att jag ställde in en dejt idag för att klättra ist och det var tamigfan värt det! Jag klarade den! Så stort! Köpte ett par nya klätterpjucks för att fira :D

Bob90
2017-02-21, 21:04
Påbörjade mitt första projekt på ett svart problem igår. Suget blev så starkt att jag ställde in en dejt idag för att klättra ist och det var tamigfan värt det! Jag klarade den! Så stort! Köpte ett par nya klätterpjucks för att fira :D

Haha schysst, grattis!
Det gäller att prioritera rätt :d
Vad blev det för ostar?

Sjukt länge sen jag klättrade nu, var säkert i januari, jäkla simning som tar all min klättertid *gah!*

blåvitt
2017-02-21, 21:26
Ett par riktigt asfula La Sportiva :D

Dåligt prioriterat där! Simning är iofs kul det med men klättring liksom...

Bob90
2017-02-21, 21:41
Ett par riktigt asfula La Sportiva :D

Dåligt prioriterat där! Simning är iofs kul det med men klättring liksom...

Vilken modell? Jag kör Katana :hbang:
Ja jag vet, blir kanske klättring onsdag nästa vecka :d
Dessutom har jag ju faktiskt anmält mig till en crawlkurs som kostar pengar, så jag måste ju anstränga mig lite *rolleyes*

blåvitt
2017-02-21, 23:16
Ett par finale :)

Ah okej, då är det ju vettigt ändå. Borde också skärpa mig med simningen, har tappar det totalt sen jag hoppade av mastersimgruppen i nynäs för 4 år sen. Good times, skulle vara kul att ge sig på det igen nu när man är i bättre form, men tid och det där

blåvitt
2017-02-22, 22:09
Skiter i att mina finalens är fula. Klättrar så jävla bra i dom! :D

Bob90
2017-02-22, 23:41
Skiter i att mina finalens är fula. Klättrar så jävla bra i dom! :D

Smutt! Vad hade du för skor innan? Hur sitter de på fötterna? Jag tycker faktiskt att Katana sitter nästan SKÖNT på fötterna. Bytte upp mig från ett par 2 storlekar (har 42 i vanliga skor och tog 44 i klätterskorna) för stora Mad Rock Nomad när det väl begav sig *facepalm*
Har 41½ i katana.

blåvitt
2017-02-23, 01:36
Haft nå billig skit från Simond som jag köpte innan jag var säker på att jag skulle fortsätta klättra. Sen utomhusdebuten är de dedikerade till bouldring på sten. De är mjuka som fan vilket funkar bra på granit har jag läst. Sen dess har jag inomhus lirat med Mad Rocks Science Friction som finns att låna på kv. Tycker de nya sitter riktigt skönt med tanke på hur hårt de sluter runt foten, måste rasta fötterna ibland när jag lagt mycket tryck på stortån men det är mer ett bra betyg på hur bra punktkontakt de ger i kombination med att jag är ovan. Kör storlek 42, vanlig skostorlek är 44 här med :)

Bob90
2017-02-23, 07:08
Haft nå billig skit från Simond som jag köpte innan jag var säker på att jag skulle fortsätta klättra. Sen utomhusdebuten är de dedikerade till bouldring på sten. De är mjuka som fan vilket funkar bra på granit har jag läst. Sen dess har jag inomhus lirat med Mad Rocks Science Friction som finns att låna på kv. Tycker de nya sitter riktigt skönt med tanke på hur hårt de sluter runt foten, måste rasta fötterna ibland när jag lagt mycket tryck på stortån men det är mer ett bra betyg på hur bra punktkontakt de ger i kombination med att jag är ovan. Kör storlek 42, vanlig skostorlek är 44 här med :)

Ah, kul att du har börjat gå in för utomhusbouldering :d
Jag har fortfarande aldrig klättrat utomhus "på riktigt".

Det är ju klart, klätterskor ska ju inte vara supersköna, men jag menade riktigt sköna relativt hur klätterskor "ska" eller "kan" kännas :d

Lägger också av mina vid vila rätt ofta.

blåvitt
2017-02-24, 03:56
Du borde testa. När man står inför ett move på millimetertunna crimps man aldrig skulle klara inomhus tittar man ner och det ser riktigt jävla gnarly ut, så då sätter man in de där reserverna som man vanligtvis inte kommer åt. Man blir imponerad av sig själv och adrenalinpåslagen är riktigt sköna. Sen har man en skön friluftsdag i skogen mellan försöken där man vandrar omkring bland inspirerande väggar och bara super in atmosfären. Underbart.

Hemi
2017-02-24, 04:12
Vad gäller klätterskor så tar jag endast på dem vid klättringen sedan av med dem direkt. Använde super tighta Scarpa tror jag det var och slipers ett tag och förstörde därmed två tår efter ett tag. Nu ser jag inte glädjen i det längre, väljer en bekvämare storlek och klättrar nästan lika bra ändå, och framför allt fler klättringar per tillfälle. Man kan bada i dem för att få dem att passa bättre, som tandskydd.

När jag klättrade i Font en gång så drällde det omkring ett gäng fransmän där som inte brydde sig nämnvärt, skulle bara leta upp de sista blocken de aldrig sett förut - i nåt slags indoor tennisskor. Problem som vi spenderade timmar på som de kilade upp i som ingenting. Inget kaffe hade de med sig heller vilket jag reagerade mest på:confused: Bara orientera runt skiten, ungefär...:d

Pepparspray
2017-02-24, 10:21
Jag är lite sugen på klättring, väger dock dryga 100 pannor på 180. Bör jag försöka bli mindre överviktig innan jag börjar eller är det bara gå ner till den lokala klubben och köra? :D

ARMSTARK
2017-02-24, 11:04
Jag är lite sugen på klättring, väger dock dryga 100 pannor på 180. Bör jag försöka bli mindre överviktig innan jag börjar eller är det bara gå ner till den lokala klubben och köra? :D

Det är inte mycket man kan göra med den vikten, men visst kan man klänga runt lite och känna på. Jag är lika lång som dig och när jag klättrade så upplevde jag 80kg som en magisk gräns, över = ha skoj, under = prestera. Men testa, det är skitkul, topprep med en polare som ligger på samma nivå är en höjdare.

Pepparspray
2017-02-24, 12:20
Jag har en gammal matchvikt på 80kg och ligger i halvseriös deff. Kanske får försöka ta mig sub90 först då. :)

Spunken
2017-02-24, 17:01
Inget kaffe hade de med sig heller vilket jag reagerade mest på:confused: Bara orientera runt skiten, ungefär...:d

Haha :laugh:

Jag är lite sugen på klättring, väger dock dryga 100 pannor på 180. Bör jag försöka bli mindre överviktig innan jag börjar eller är det bara gå ner till den lokala klubben och köra? :D

Det går inte att komma ifrån att man inte gynnas av att vara tung när man klättrar, men det hindrar en ju inte från att testa :) Kör på tycker jag!

Bob90
2017-02-25, 19:57
Jag är lite sugen på klättring, väger dock dryga 100 pannor på 180. Bör jag försöka bli mindre överviktig innan jag börjar eller är det bara gå ner till den lokala klubben och köra? :D

Såg en kille på ca 180cm och säkert 130 kg som körde på rätt bra. Såg helt sjukt ut.

Vattenflaska
2017-02-25, 23:08
Söker efter en typ av ankare/säkring som går att montera bort. Ska enbart plockas ned den dagen jag ska flytta från lägenheten för att enkelt kunna återställa.
Har tänkt montera upp romerska ringar i lägenhetstaket men skulle gärna ha en lösning som går att ta bort på ett relativt enkelt sätt.

Har hittat dessa: http://www.climbing.co.za/2017/02/removable-anchor-petzl/

http://www.rockandice.com/climbing-bolts-drills-review/climb-tech-legacy-bolt

Men finns det några liknande alternativ? Gärna någon svensk återförsäjare. Gärna någon lösning där man inte behöver borra jättedjupt i taket (någon som f.ö. har koll på hur tjock ett våningsplan är tak/golv? Hur djupt törs man borra?).

ARMSTARK
2017-02-26, 10:30
Jag såg ett par där killen vägde över 90 kg och tjejen en bra bit under 50 kg, han gick som försteman, och varje gång han tog ett fall åkte hon upp 2 meter i luften. :d

Bob90
2017-02-26, 10:45
Jag såg ett par där killen vägde över 90 kg och tjejen en bra bit under 50 kg, han gick som försteman, och varje gång han tog ett fall åkte hon upp 2 meter i luften. :d

Fanns det inga såna där motvikter/sandsäckar att klippa in?

R0B
2017-02-26, 12:17
Man kan förankra sig själv i något lämpligt när det är sådan viktskillnad. en sling runt ett träd eller sten till sitt bälte.

Som ett litet tips till er som kanske vill testa på klättring i roligare klimat än i Sverige så kan man åka till Climbers garden i Turkiet. Över 1000 olika leder, alla svårighetsgrader och lätt att ta sig till dom flesta så man behöver inte orientera en hel dag för att komma fram.

Mycket varierande med grottor, överhäng, bultat och icke bultat. Dom har byggt rättt schyssta barack bungalows man kan hyra för helt ok priset, dusch osv finns. Annars kan man ta med eget tält och bo i på området. Även en restaurang finns på plats. Mycket fint ställe, trevligt folk och spännande klättring.

Bob90
2017-02-26, 12:23
Man kan förankra sig själv i något lämpligt när det är sådan viktskillnad. en sling runt ett träd eller sten till sitt bälte.


Är man utomhus kan man ju även klippa in vandrings-/dagsryggsäckar också. Finns ju väldigt många lösningar på det :)

Hemi
2017-02-26, 12:35
Jag är lite sugen på klättring, väger dock dryga 100 pannor på 180. Bör jag försöka bli mindre överviktig innan jag börjar eller är det bara gå ner till den lokala klubben och köra? :D

Jag har sett tyngre killar klättra med stor framgång, osäker på vikt. Annärs så kan du klättra i båda Alperna och Himalaya med den vikten, i vissa fall kan det tom vara en fördel att vara stor bo du t ex skall ta dig långa sträckor över mer plan mark och måste spara energi. Graderingar finns av olika slag och många länder har egna. Sverige har en skala man ofta ser i guider från 90 talet och bakåt. Numera har den franska klippklättrings skalan tagit över mer och det är oftast den man syftar i Sverige när folk pratar om "5a", "7b" osv.

Många skalor utgår från i princip plan mark, en hike längs en stig. Ju mer lutning desto större grad. En trappa t ex är en gradering. I vissa tar man hänsyn till om det finns glaciär eller om det är lös sten. En sak är klar, graderingar är subjektiva, speciellt utomhus.

Det du kan prova först är lätt bouldering om det är klippa du vill testa men vill du klättra plast så har din klubb säkert leder du kan ta dig upp för. Kan man sluta handen runt ett grepp, eller knyta den som ett handtag kallad det ofta en "jug", är hela leden täckt med sådana är det i stort inte svårare än en stege, som också kan vara en gradering. Stegar finns förresten ofta monterade i bergen.

delta_mats
2017-02-28, 18:08
Har tänkt på en en grej senaste tiden. Visst borde det vara en stor fördel om man klarar av att göra en pistol, eller single leg squat på tårna? Man hamnar ju ofta i den positionen, med kanske inte helt optimala grepp för händerna heller.

Fixar vanliga pistoler, men inte om jag går upp på tårna, då blir det betydligt tyngre.

Hemi
2017-02-28, 19:35
Det påminner ofta om rörelser ja, titta på bättre klättrare hur de sätter foten uppe i öronhöjd och bara kliver upp. Ofta gör man hel hooks men ändå, visst.
Ett tips:
Börja på lättaste leden på hela gymet och använd bara pekfingrarna, eller bara fötterna om möjligt. Fortsätt längs graderna och se hur långt du kommer, med bara två fingrar som hjälp.

blåvitt
2017-03-16, 14:36
Precis när jag var klar på Klätterverket idag så såg jag en viss Daniel Woods trilla in. Har sett mkt videos med honom men det är en helt annan grej att se någon klättra på den nivån irl. Han ska tydligen till Karbin imorrn så passa på att ta er dit om ni vill se någon klättra som en utomjording från en helt vertikal planet.

Spunken
2017-03-16, 16:35
Precis när jag var klar på Klätterverket idag så såg jag en viss Daniel Woods trilla in. Har sett mkt videos med honom men det är en helt annan grej att se någon klättra på den nivån irl. Han ska tydligen till Karbin imorrn så passa på att ta er dit om ni vill se någon klättra som en utomjording från en helt vertikal planet.

Oj vad jag hade känt mig starstruck! :)

Bob90
2017-03-16, 17:06
Se där!
Synd jag inte kommer kunna dra förbi.

Vilka "färger" tog han? :d

blåvitt
2017-03-16, 17:36
Oj vad jag hade känt mig starstruck! :)

Det tog några minuter innan jag vågade titta rakt på honom :D

Se där!
Synd jag inte kommer kunna dra förbi.

Vilka "färger" tog han? :d

Han kom mest in för att kolla runt och inte för att klättra seriöst liksom, men han värmde väl upp väldigt ansträngningslöst på några vita

Bob90
2017-03-16, 17:40
Det tog några minuter innan jag vågade titta rakt på honom :D

Han kom mest in för att kolla runt och inte för att klättra seriöst liksom, men han värmde väl upp väldigt ansträngningslöst på några vita

Värma upp lite nonchalant på vita.. Vilket svin :d
Har fan inte sett många ens klara vita. Och finns ju många vita som jag inte kunnat klarat starten på :laugh:

blåvitt
2017-03-17, 10:26
Värma upp lite nonchalant på vita.. Vilket svin :d
Har fan inte sett många ens klara vita. Och finns ju många vita som jag inte kunnat klarat starten på :laugh:

Eller hur! Det sjuka var att när han gick fram till problemen i jeans och strumpor så tänkte man "lol det där ser helt omöjligt ut hur ska han lösa det i vanliga kläd-" och sen tog han tag i startgreppen o man ba omedelbart "lol det där ser asenkelt ut jag skulle skulle nog kunna klara det". Lexikonvärdig definition av uttrycket "hen får det att se lätt ut".

Bob90
2017-03-23, 22:13
Var i klätterverket idag :d
Så jävla kul att klättra igen. Har du kört den där gula med röd tejp med överhäng i "grottan" eller den stora orangea med röd tejp nära topprepet som var en sån där riktigt avig Blåvit?

blåvitt
2017-03-23, 22:31
Var i klätterverket idag :d
Så jävla kul att klättra igen. Har du kört den där gula med röd tejp med överhäng i "grottan" eller den stora orangea med röd tejp nära topprepet som var en sån där riktigt avig Blåvit?

Ja och ja! Den gula är en av de roligaste som sitter uppe just nu tkr jag, bra tarzanfeeling liksom :) Orangea är riktigt mardrömmig men ändå görbar, handlade ju mest om att våga fall till sista greppet egentligen men det är ju lättare sagt än gjort. Den lila som börjar typ i mitten av den gula är också sjukt kul. Klarade du dom? Kul att du var på KV, ännu roligare att du klättrar igen!

Bob90
2017-03-24, 00:03
Ja och ja! Den gula är en av de roligaste som sitter uppe just nu tkr jag, bra tarzanfeeling liksom :) Orangea är riktigt mardrömmig men ändå görbar, handlade ju mest om att våga fall till sista greppet egentligen men det är ju lättare sagt än gjort. Den lila som börjar typ i mitten av den gula är också sjukt kul. Klarade du dom? Kul att du var på KV, ännu roligare att du klättrar igen!

Ja, gula var riktigt tarzan tills jag hittade några fotgrepp, då var det mer "klättring" igen :d

Gula klarade jag när jag hittade fotgreppen.
Den brandgula blev "spoilad" för mig först, såg hur en annan klarade slutet, men var tvungen att prova det jag initialt hade tänkt. Tänkte också bara falla mot den men funkade inte för mig. Använde ena foten till en heelhock på greppet ovanför sista fotgreppet. Då kunde man lätt och inte ens ansträngt luta sig ner på sista greppet :d

Ja, var nog ett halvår sen eller så sen jag var på KV. Tyckte det var lite synd att systemväggen kommit upp istället för vanliga problem. Men super marioljudet vägde upp allt haha.

Hur tycker du det funkar att klättra där några gånger i veckan? Tror jag rev av alla blåa och röda utom kanske 2 st röda på ca en timma. Nöter du samma problem igen eller köttar du på svarta sen? För dem byter väl bara en gång i månaden?

blåvitt
2017-03-24, 08:41
Ja, gula var riktigt tarzan tills jag hittade några fotgrepp, då var det mer "klättring" igen :d

Gula klarade jag när jag hittade fotgreppen.
Den brandgula blev "spoilad" för mig först, såg hur en annan klarade slutet, men var tvungen att prova det jag initialt hade tänkt. Tänkte också bara falla mot den men funkade inte för mig. Använde ena foten till en heelhock på greppet ovanför sista fotgreppet. Då kunde man lätt och inte ens ansträngt luta sig ner på sista greppet :d

Ja, var nog ett halvår sen eller så sen jag var på KV. Tyckte det var lite synd att systemväggen kommit upp istället för vanliga problem. Men super marioljudet vägde upp allt haha.

Hur tycker du det funkar att klättra där några gånger i veckan? Tror jag rev av alla blåa och röda utom kanske 2 st röda på ca en timma. Nöter du samma problem igen eller köttar du på svarta sen? För dem byter väl bara en gång i månaden?

Har nog inte hamstringsen som behövs för att "lätt och inte en ansträngt" avsluta problemet på det viset, men whatever works liksom ^^

Jag tycker det funkar relativt bra. Kör ju mkt projekt på svarta problem som jag inte klarar av och en hel del repetitioner av problem jag redan klarat - fast egentligen så är nog bouldringsektionen lite för liten för mig nu när det huvudsakligen är det viset jag klättrar på. De byter löpande varje vecka så en viss variation finns det ju, men det finns mer intressant bland topprepsgrejerna egentligen. Så ja, nog finns det orsak för att jag skulle vilja byta hall, men alla mina klätterkompisar kör i Sickla och det har liksom blivit hemma för mig (har blivit tjenis med personalen och börjat jobba nästan vägg i vägg för att ha nära dit). Men jag borde helt klart besöka de andra hallarna i staden oftare.

Bob90
2017-03-24, 09:39
Har nog inte hamstringsen som behövs för att "lätt och inte en ansträngt" avsluta problemet på det viset, men whatever works liksom ^^

Jag tycker det funkar relativt bra. Kör ju mkt projekt på svarta problem som jag inte klarar av och en hel del repetitioner av problem jag redan klarat - fast egentligen så är nog bouldringsektionen lite för liten för mig nu när det huvudsakligen är det viset jag klättrar på. De byter löpande varje vecka så en viss variation finns det ju, men det finns mer intressant bland topprepsgrejerna egentligen. Så ja, nog finns det orsak för att jag skulle vilja byta hall, men alla mina klätterkompisar kör i Sickla och det har liksom blivit hemma för mig (har blivit tjenis med personalen och börjat jobba nästan vägg i vägg för att ha nära dit). Men jag borde helt klart besöka de andra hallarna i staden oftare.

Ja men då funkar det ju.
Men jag håller med, utöver att få beta av fler problem på andra hallar så får man också prova helt andra problembyggare också. För jag antar att det alltid är personalen som bygger om (även) på klätterverket?

När jag klättrade typ 2-3 ggr i veckan ett tag, så körde jag klippkort på både karbin och klätterverket :d

blåvitt
2017-03-24, 20:19
Ja men då funkar det ju.
Men jag håller med, utöver att få beta av fler problem på andra hallar så får man också prova helt andra problembyggare också. För jag antar att det alltid är personalen som bygger om (även) på klätterverket?

När jag klättrade typ 2-3 ggr i veckan ett tag, så körde jag klippkort på både karbin och klätterverket :d

Vissa av byggarna är fast personal men vissa är inhyrda montörer som även bygger på karbin och KC. Funderat på att testa det vid gullmars och skaffa klippkort där, är ju lika smidigt och nära som klätterverket så känns som om det vore det jag skulle ha mest användning för :D

Bob90
2017-03-24, 21:30
Vissa av byggarna är fast personal men vissa är inhyrda montörer som även bygger på karbin och KC. Funderat på att testa det vid gullmars och skaffa klippkort där, är ju lika smidigt och nära som klätterverket så känns som om det vore det jag skulle ha mest användning för :D

Ah, men då så.
Tyckte inte om gullmars så värst mycket måste jag säga :p
Men det är ju billigt och helt okej om man enbart vill ha bouldering.

Har du varit där och testat ännu?

Spunken
2017-04-05, 06:03
Är lite avis på er som bor i Stockholm, hade gärna haft ett gäng hallar att välja mellan :)

Har äntligen fått tummen ur och införskaffat mig ett topprepskort med tillhörande sele och broms. Var och körde igår och det märks kraftigt att man inte är van vid de längre lederna, pump of DOOM. Anmäld till en kurs i ledklättring nu i slutet av april :)

blåvitt
2017-04-06, 10:19
Hittat en klättermentor inför sommaren, medelålders veteran som klättrat mkt med proffs på typ 8b, 8c-ish. Isklättrande alpinist är han också, så även om jag hatar att frysa så verkar det finnas en möjlighet att få testa på det också. Det lockar. Riktigt skönt att ha hittat någon som tar med en på en klättervecka och som man har lite personlig relation till, istället för att bränna 4k på två kursdagar med en instruktör som man sen aldrig träffar igen.

Ah, men då så.
Tyckte inte om gullmars så värst mycket måste jag säga :p
Men det är ju billigt och helt okej om man enbart vill ha bouldering.

Har du varit där och testat ännu?

Ah vad tråkigt :/ Jo det är ju billigheten som lockar, om jag nu ska klättra på två ställen liksom.

Inte än, borde ta tag i det snart

Är lite avis på er som bor i Stockholm, hade gärna haft ett gäng hallar att välja mellan :)

Har äntligen fått tummen ur och införskaffat mig ett topprepskort med tillhörande sele och broms. Var och körde igår och det märks kraftigt att man inte är van vid de längre lederna, pump of DOOM. Anmäld till en kurs i ledklättring nu i slutet av april :)

Det är helt klart en lyx!

Har precis börjat köra topprep igen efter typ två månader ren bouldring och FY FAN vad uthålligheten har dött :D Men det är najs, har hittat tillbaka lite till det efter att ha varit ganska trött med det.

Spunken
2017-04-22, 06:36
Någon som ska gå och titta när Adam Ondra klättrar?

Var på ledklättringskurs igår! Superkul! Nu måste man bara jobba på uthålligheten så man klarar att klättra en hel led åtminstone :)

Spunken
2017-04-22, 18:13
Snickrade ihop en mini-campusboard idag, blir att köra första passet på den imorgon :)

Bob90
2017-04-22, 18:16
Någon som ska gå och titta när Adam Ondra klättrar?

Var på ledklättringskurs igår! Superkul! Nu måste man bara jobba på uthålligheten så man klarar att klättra en hel led åtminstone :)

När/vart klättrar han?
Sweet, jag har inte heller tagit rött kort ännu :d

Jag försöker få lite uthållighet med att avsluta några rundor i tunneln, är ju rätt jobbig vinkel och längre sträcka jämfört med vanlig bouldering.

Spunken
2017-04-22, 20:31
När/vart klättrar han?
Sweet, jag har inte heller tagit rött kort ännu :d

Jag försöker få lite uthållighet med att avsluta några rundor i tunneln, är ju rätt jobbig vinkel och längre sträcka jämfört med vanlig bouldering.

Jag har hört att han ska testa på den där supersvåra leden på teleplan, den som typ är omöjlig mer eller mindre :)
Tror han ska klättra imorgon, finns säkert info på hans instagram eller liknande.

Edit:
http://www.klattercentret.se/telefonplan/event/

blåvitt
2017-04-23, 20:10
Någon som var och såg honom klättrade? Är instängd i klipprummet så kunde inte dra dit själv men på livestreamen såg det riktigt bra ut ändå. Vilket jävla monster han är den där Ondra.

blåvitt
2017-05-27, 08:14
Jag och en kompis kollade på Valley Uprising igår. Hans reaktion när eftertexterna kom igång: "De fick fast jag inte ville att de skulle få mig. Visa mig vägen blåvitt, jag ska också börja klättra." :D

Filmen är tydligen inte helt historiskt korrekt men fan vilken bra inspirationsfilm de är

Bob90
2017-05-27, 15:15
Jag och en kompis kollade på Valley Uprising igår. Hans reaktion när eftertexterna kom igång: "De fick fast jag inte ville att de skulle få mig. Visa mig vägen blåvitt, jag ska också börja klättra." :D

Filmen är tydligen inte helt historiskt korrekt men fan vilken bra inspirationsfilm de är

:d
Join the climb side, we have chalk and blisters!

blåvitt
2017-06-04, 11:38
Holy shit!

http://www.nationalgeographic.com/adventure/features/athletes/alex-honnold/most-dangerous-free-solo-climb-yosemite-national-park-el-capitan/

Hemi
2017-06-04, 15:15
caray! Extremt,

Bob90
2017-06-15, 08:36
Holy shit!

http://www.nationalgeographic.com/adventure/features/athletes/alex-honnold/most-dangerous-free-solo-climb-yosemite-national-park-el-capitan/

Fan va ångest :d
Gäller att hålla huvudet kallt. Någon som känner till om det går att vila armar/händer på någon del av väggen? Med annat än att köra in knäna i någon spricka då :cool:

Är ju ganska extremt att köra med konstant belastning på armar/fingrar även som elit.

Bjorneman
2017-06-15, 10:55
Jag var och klättrade med jobbet en gång. När jag hade klättrat högst upp på väggen skulle jag ner och en tjej på kanske halva min vikt skulle hålla emot repet. Slutade med att hon åkte upp och jag åkte ner. Så kan man väl inte göra? :D

Bob90
2017-06-15, 15:51
Jag var och klättrade med jobbet en gång. När jag hade klättrat högst upp på väggen skulle jag ner och en tjej på kanske halva min vikt skulle hålla emot repet. Slutade med att hon åkte upp och jag åkte ner. Så kan man väl inte göra? :D

Det är väldigt vanligt att den som säkrar flyger upp någon meter när den andra faller.
Men att åka upp när man försiktigt sänker ner någon brukar inte hända, för att man, om det skiljer så mycket i vikt mellan klättraren och den som säkrar, brukar/bör klippa in den som säkrar i en sandsäck (väger ca 15-40 kg beroende på klätterhall). Eller valfritt tungt föremål om det inte skulle finnas sandsäckar, typ ryggsäck eller så.

Men det är absolut inget farligt i en kontrollerad miljö, förutom att man kan ha otur och "krocka". Är mer illa typ om man skulle bli hängandes och få svårt att komma ner utomhus :d

Bjorneman
2017-06-15, 16:52
Nej, det ordnade sig ju men det var väl inte så genomtänkt med tanke på att jag kanske vägde 60 kg mer än henne.

Kryss
2017-06-18, 09:53
Jag var och klättrade med jobbet en gång. När jag hade klättrat högst upp på väggen skulle jag ner och en tjej på kanske halva min vikt skulle hålla emot repet. Slutade med att hon åkte upp och jag åkte ner. Så kan man väl inte göra? :D

Det låter väldigt dumt av instruktören (antar ni hade det?) att para ihop er från början, särskilt utan viktpåse. Om du hade trillat med slack på repet hade hon farit upp snabbt som tusan, och det kan göra ont.

En av mina klätterkompisar väger ca 30% mer än mig så använder ovan nämnda viktpåse då. Det fungerar utan, men vid fall kan det bli rätt otrevligt för ryggen.

blåvitt
2017-06-18, 10:21
Fan va ångest :d
Gäller att hålla huvudet kallt. Någon som känner till om det går att vila armar/händer på någon del av väggen? Med annat än att köra in knäna i någon spricka då :cool:

Är ju ganska extremt att köra med konstant belastning på armar/fingrar även som elit.

Njae, finns ju platser som tillåter rests men om jag förstått det rätt så finns det liksom ingen klipphylla där man kan sätta sig och vila ut. Även om det hade funnits hade det nog inte varit värt att bryta fokus och förlänga klättringstiden med utdragen vila, fri solo på den nivån kräver ju en mental närvaro som de flesta människor aldrig upplever och att upprätthålla det i fyra timmar är nog mer ansträngande än den fysiska insatsen - min gissning utifrån de intervjuer jag sett med honom om tidigare projekt.

Man får tänka på att Honnold är en fantastisk snabbklättrare som höll fartrekord på El Caps The Nose med sjuka 2:27 innan Dean Potter knep det på 2:23 (sen har ingen försökt bräcka det efter Potters död av respekt verkar det som) och drog av first ascent på Fitz traversen på sin första alpina expedition någonsin med Caldwell utan att ens verka bli andfådd. Långt ifrån den tekniskt bästa klättraren i världen men all-round är han riktigt skarp, snabb, uthållig och har en mental skärpa som fått Freerider att kallas för den största atletiska bedriften i mänsklig historia :P

Bob90
2017-09-14, 18:41
Här har det ekat tomt på tok för länge.

Vad betyder "urtoppning" i bouldersammanhang?

blåvitt
2017-09-15, 00:04
Att du ska stå på "taket" ovanför problemet, eller uppe på stenen du bouldrar på, eller i vissa fall, du ska hela vägen upp till slutet av "väggplankan"

blåvitt
2017-09-15, 00:07
En pedagogisk illustration. Den här personen har precis toppat ut problemet under hen:

Bob90
2017-09-15, 05:54
Ah, som på KV under klockan vid boulderöverhänget vid ledklättringen typ? Eller ptja, har nog bara sett ett problem som kräver att man måste gå upp där 1 gång, men ändå :P

Bob90
2017-09-15, 23:54
Och en lite otippad grej, fick precis reda på att det går en guldmedaljöri bouldering på europanivå i min klass :d

smerk
2017-09-16, 07:06
Klättring verkar kul. Bra underarmsträning? Är lätt som en fjäder nu (77kg @182.5) så tänkte att det kan vara bra utgångspunkt till att börja :)

Bob90
2017-09-16, 09:45
Klättring verkar kul. Bra underarmsträning? Är lätt som en fjäder nu (77kg @182.5) så tänkte att det kan vara bra utgångspunkt till att börja :)

Klättring är skitkul! Vet inte om jag kan säga något om underarmsträning ur byggarsynpunkt, jag har inte tänkt på det så. Men du får helt klart bättre styrka och uthållighet i greppet.
Dock så är ju klättrares underarmar generellt sett större än icke-klättrare.

Men du kommer nog inte upp till kroppsbyggarstorlek med klättring :p

Att vara fjäderlätt är sjukt praktiskt när man ska klättra :d
Helst så ska man ha så lite benmuskler som möjligt så länge man fortfarande kan klara en enbensböj från bottenläge. Väger ca 71 ±1 kg på 171 cm, även om jag har fått mer styrka nu och inte väger sådär skitmycket så var jag en betydligt bättre klättrare när jag vägde ca 60 ±1 kg :d

smerk
2017-09-21, 16:59
Klättring är skitkul! Vet inte om jag kan säga något om underarmsträning ur byggarsynpunkt, jag har inte tänkt på det så. Men du får helt klart bättre styrka och uthållighet i greppet.
Dock så är ju klättrares underarmar generellt sett större än icke-klättrare.

Men du kommer nog inte upp till kroppsbyggarstorlek med klättring :p

Att vara fjäderlätt är sjukt praktiskt när man ska klättra :d
Helst så ska man ha så lite benmuskler som möjligt så länge man fortfarande kan klara en enbensböj från bottenläge. Väger ca 71 ±1 kg på 171 cm, även om jag har fått mer styrka nu och inte väger sådär skitmycket så var jag en betydligt bättre klättrare när jag vägde ca 60 ±1 kg :d

Hur kommer man igång? Gå med i nån klubb och gå dit och klättra någon/några ggr i veckan?

Bob90
2017-09-21, 17:28
Hur kommer man igång? Gå med i nån klubb och gå dit och klättra någon/några ggr i veckan?

Det beror lite på i vilken stad du bor. I Stockholm, göteborg, malmö (och säkert fler) finns det etablerade klätterhallar där det bara är att betala inträde och börja klättra, med viss reservation för om du vill börja klättra topprep/led direkt. Då behöver du grönt/rött kort och då måste du ha klättrat några gånger samt gå någon kurs. Men annars så är det bara att traska in, hyra skor och bouldra på :d

Bob90
2017-11-04, 11:22
Nu har det ekat tomt lite för länge.

Vad i helvete är det här problemet :d
https://www.facebook.com/klatterverket/videos/1555052197887995

blåvitt
2017-11-04, 12:09
Nu har det ekat tomt lite för länge.

Vad i helvete är det här problemet :d
https://www.facebook.com/klatterverket/videos/1555052197887995

Hahah, har pratat med Peter några gånger och han har utan nytta försökt handleda mig igenom hans problem move för move. Härlig kille men när han bygger så bygger han enbart för sig själv, ingen annan kommer ju lista ut betan :D

Bob90
2017-11-04, 17:37
Hahah, har pratat med Peter några gånger och han har utan nytta försökt handleda mig igenom hans problem move för move. Härlig kille men när han bygger så bygger han enbart för sig själv, ingen annan kommer ju lista ut betan :D

Hmm, jag kanske har pratat med Peter också för typ 3 år sen kom jag på. Fick lära mig en ganska skum move av en på KV. Byggde på att man kilade fast knytnäven mellan två volymer med två små crimpar eller nåt. Skavde och tryckte riktigt skönt på handledsbenknotorna, men det funkade :d

blåvitt
2017-11-06, 17:51
Hmm, jag kanske har pratat med Peter också för typ 3 år sen kom jag på. Fick lära mig en ganska skum move av en på KV. Byggde på att man kilade fast knytnäven mellan två volymer med två små crimpar eller nåt. Skavde och tryckte riktigt skönt på handledsbenknotorna, men det funkade :d

Sådan där crack-climbing? Verkar smärtsamt :D Fan va jag saknar KV asså

blåvitt
2017-11-06, 17:56
F.ö. har jag precis fått riktigt goda nyheter, ska spendera i princip hela april månad i de katalanska bergen och hänga med Said Belhaj (enda svensk att klättra 9a+) och göra film om honom. Dags att sätta igång med hårdträningen med andra ord, man vill ju skämma ut sig så lite som möjligt :D

Bob90
2017-11-06, 20:08
Sådan där crack-climbing? Verkar smärtsamt :D Fan va jag saknar KV asså
Ja alltså, att någon form av crack var involverad i det är helt rätt uppfattat :d

F.ö. har jag precis fått riktigt goda nyheter, ska spendera i princip hela april månad i de katalanska bergen och hänga med Said Belhaj (enda svensk att klättra 9a+) och göra film om honom. Dags att sätta igång med hårdträningen med andra ord, man vill ju skämma ut sig så lite som möjligt :D

Aaah! Jag har skakat hand med dig! *starstruck* :d
Jag tror dock att proffsen är ganska vana :p

Såg en dokumentär/amatöryoutubevideo med tre klättrare, en som släpade grejer, en som filmade och en som klättrade.

Han som filmade hade tydligen varit ganska bra och blev hela tiden erbjuden att också ta problemen/lederna och bli filmad. Men det slutade oftast med att han blev nedfirad med en besviken och sammanbiten min.

blåvitt
2017-11-06, 21:15
Det låter lite som den där life coach videon från north face? :D Vilken är det du tänker på

Bob90
2017-11-06, 21:57
Det låter lite som den där life coach videon från north face? :D Vilken är det du tänker på

Hahaha det är mycket möjligt att det är den då :d
Har glömt bort just den videon och har garanterat glömt bort vilken video det kommer ifrån :em:

blåvitt
2017-11-06, 22:01
Yqum9FhyGkQ

Bob90
2017-11-06, 22:40
Hahaha japp :D Scenen från 0800 och framåt ;)

blåvitt
2017-11-07, 15:25
Om jag hade spenderat halva tiden jag lagt på klättringsvideos på att faktiskt klättra istället hade jag varit proffs vid det här laget

ARMSTARK
2017-11-07, 20:23
Om jag hade spenderat halva tiden jag lagt på klättringsvideos på att faktiskt klättra istället hade jag varit proffs vid det här laget

Se det som förberedelse, man lär sig faktiskt rätt mycket av att titta på andra som klättrar, speciellt proffsen. Kolla extra på hur de klipper in repet i karbinen, det är halva hemligheten.

blåvitt
2017-11-09, 08:51
Se det som förberedelse, man lär sig faktiskt rätt mycket av att titta på andra som klättrar, speciellt proffsen. Kolla extra på hur de klipper in repet i karbinen, det är halva hemligheten.

Kanske inte just med inklippningen, om jag inte vill bli av med tänderna eller dra höften ur led :P De klipper för att kunna klättra så svårt som möjligt och är tillräckligt duktiga för att kunna tänja på säkerhetsreglerna lite, det är verkligen inte jag... Men annars så ja, absolut, men man måste ju praktisera det man ser också.

Bob90
2017-11-09, 11:31
De klipper för att kunna klättra så svårt som möjligt och är tillräckligt duktiga för att kunna tänja på säkerhetsreglerna lite, det är verkligen inte jag...

Precis, när jag tog grönt kort (på KV :D) så sa instruktören att den största delen av olyckor med repklättring (alltså typ om man skulle klippa in sig i fel rep, knyta fel, eller slarva på nåt annat sätt) händer nästan enbart duktiga klättrare. Man snackar och skojar medan man knyter in sig och tar inte säkerhetsreglerna/rutinerna så seriöst.

blåvitt
2017-11-15, 18:43
Börjat ta mig ut nu igen så här lagom till slutet på säsongen :P Har varit dålig på att klättra sen jag flyttade till Öland men har börjat hitta tillbaka till tekniken. Tyvärr har huden gått och blivit superklen så samtliga fingertoppar är inte särskilt kaxiga just nu :D

Kan ändå rekommendera alla som har vägarna förbi öland att göra sig besväret med att leta reda på det lilla som finns, för det som finns är fan riktigt jävla bra.

Bob90
2017-11-15, 18:53
Börjat ta mig ut nu igen så här lagom till slutet på säsongen :P Har varit dålig på att klättra sen jag flyttade till Öland men har börjat hitta tillbaka till tekniken. Tyvärr har huden gått och blivit superklen så samtliga fingertoppar är inte särskilt kaxiga just nu :D

Kan ändå rekommendera alla som har vägarna förbi öland att göra sig besväret med att leta reda på det lilla som finns, för det som finns är fan riktigt jävla bra.

Frågan är om man ens kan "ha vägarna förbi" just Öland :p

blåvitt
2017-11-15, 19:35
Frågan är om man ens kan "ha vägarna förbi" just Öland :p

Många semestrar ju här! :D Men antar att det inte är vägarna förbi, utan mer "vägarna hit" kanske... poängen kvarstår!

Bob90
2017-11-15, 21:05
Många semestrar ju här! :D Men antar att det inte är vägarna förbi, utan mer "vägarna hit" kanske... poängen kvarstår!

Haha ja då, jag har kite-surfat där en sommar :P

blåvitt
2017-11-15, 21:28
Haha ja då, jag har kite-surfat där en sommar :P

Du ser! Tänk om du vetat att bouldringen var grym också! Vilken äventyrsspäckad vistelse du hade haft :)

blåvitt
2017-12-27, 15:48
En liten mysbump såhär offseason:

Vilket är erat bästa klättringsminne? Vad tänker ni på när mörkret faller tidigt och stenen alltid är blöt?

Jag tänker på en dag i somras, första gången jag sportklättrade utomhus. Blev upplockad med motorbåt vid Tegelviken i stockholm, varpå vi satte av i hög fart österut i ett glassigt solsken. Detta bara några timmar efter att jag kommit hem till sverige efter en semester på franska rivieran - hade förväntat mig kallt och kyligt väder men möttes istället av 20 grader och saltvattenstänk. Efter 1h båtåkning gled vi in i en liten vik och la till i skuggan av några rejäla klippor. Efter en snabb säkerhetsgenomgång skickades jag upp för väggen, utan att någonsin ha gjort något utomhus förutom bouldering tidigare. Höjdrädslan jag inte visste att jag hade slog in, jag rev upp både knän, smalben, händer och underarmar på den vassa klippväggen och tog två eller tre fall som resulterade i blåmärken. Vet inte ens vilka svårighetsgrader jag klarade, det var inget fall något imponerande som avklarades, men när klättringen var över och elden startades för påföljande grillfest kände jag mig mer vid liv än någonsin. Motorbåt tillbaka, bilskjuts till södermalm varpå jag gick ut och bärsade med några kompisar i mina klättringskläder. Kände mig så jävla true o hardcore på något vis. När folk frågade varför jag såg ut som skit så var svaret "har varit ute och klättrat hela dagen". Kändes rätt liksom.

Ett annat varmt minne är första gången jag tradklättrade, två månader senare. Och när jag trekkade i 30 minuter genom snårig skog på öland för att hitta en sten precis vid havet med helt sjukt imponerande linjer. Man ville bara upp o krama sig fast på en gång. Eller när jag bouldrade ensam i vintras och traskade runt i skogen i klätterpjucks med snö upp till knäna och betade av några av mina första highballs, och mina första riktigt utmanande uteboulders, eller när jag klättrade frisolo ovanför havsvågorna på den franska kusten... många varma minnen från det här året men de kan vi spara till senare :)

Vad har ni varit med om som värmer era frusna själar mest?

Bob90
2017-12-27, 19:09
Jag är ju bara låtsasklättrare som hittills hållit mig inomhus med flytande magnesium :D

Men mitt bästa klätterminne rent prestationsmässigt var nog på KV för typ 3 år sen när jag klättrade lite mer aktivt. I ca 1-2 veckor projektade jag en riktigt svår svart som egentligen var över min förmåga, flera bättre klättrare failade konstant på den :P

Sen när jag var där med två kompisar som precis börjat topprepa lite, så gick jag runt när dem var uppe på väggen och lyckades på "första" försöket.

Rent "emotionellt" så vet jag inte.

blåvitt
2017-12-27, 19:36
Jag är ju bara låtsasklättrare som hittills hållit mig inomhus med flytande magnesium :D

Men mitt bästa klätterminne rent prestationsmässigt var nog på KV för typ 3 år sen när jag klättrade lite mer aktivt. I ca 1-2 veckor projektade jag en riktigt svår svart som egentligen var över min förmåga, flera bättre klättrare failade konstant på den :P

Sen när jag var där med två kompisar som precis börjat topprepa lite, så gick jag runt när dem var uppe på väggen och lyckades på "första" försöket.

Rent "emotionellt" så vet jag inte.

Tråkigt att jag lämnade crashpadden hemma på Öland, annars hade vi kunnat dra ut någon torr dag innan jag åker hem igen :) Får ta med den nästa gång så att du kan skaffa dig lite varma uteminnen!

Hemi
2017-12-27, 23:00
Har aldrig vart på Öland men det finns väl mycket bouldering där, många med roliga namn som speglar den tidens anda då de gjordes.

blåvitt
2017-12-27, 23:24
Har aldrig vart på Öland men det finns väl mycket bouldering där, många med roliga namn som speglar den tidens anda då de gjordes.

Ja det som finns är högkvalitativt, men stenarna är få och utspridda. De har verkligen gjort det bästa av vad som finns iaf :) Betat av ett gäng och hittat ett 7b-projekt att ha över våren!

Hemi
2017-12-27, 23:58
En liten mysbump såhär offseason:

Vilket är erat bästa klättringsminne? Vad tänker ni på när mörkret faller tidigt och stenen alltid är blöt?

... ... ...

Fina minnen,
Har inget speciellt men tänker mest på de simpla turerna jag gjorde i början då livet var under stor förändring under ett år.

Vår, Häggstastupet, klättrade i jeans och tjock tröja hade inte införskaffat annat än klätterskor och man lärde sig trad-vertygen. Stenen var kall efter vintern, fin naturupplevelse och klättrare som sneglade på varandra undrandes om man kände någon typ. Fin höjdkänsla där.

Höst, Västerbron, bouldering på stenarna där, fortfarande varma efter sommaren. Extremt enkelt, hoppa av T-banan vid Hornstull och knalla ned.

Hemi
2017-12-28, 01:53
Ja det som finns är högkvalitativt, men stenarna är få och utspridda. De har verkligen gjort det bästa av vad som finns iaf :) Betat av ett gäng och hittat ett 7b-projekt att ha över våren!

Ok, antar att Gotland har lite tätare bouldering...tror jag blandar i hop ställena lite...finns en del bra kust-klättring i Sverige, öst och väst...

blåvitt
2017-12-28, 10:28
Fina minnen,
Har inget speciellt men tänker mest på de simpla turerna jag gjorde i början då livet var under stor förändring under ett år.

Vår, Häggstastupet, klättrade i jeans och tjock tröja hade inte införskaffat annat än klätterskor och man lärde sig trad-vertygen. Stenen var kall efter vintern, fin naturupplevelse och klättrare som sneglade på varandra undrandes om man kände någon typ. Fin höjdkänsla där.

Höst, Västerbron, bouldering på stenarna där, fortfarande varma efter sommaren. Extremt enkelt, hoppa av T-banan vid Hornstull och knalla ned.

Låter som härliga dagar!

Ok, antar att Gotland har lite tätare bouldering...tror jag blandar i hop ställena lite...finns en del bra kust-klättring i Sverige, öst och väst...

Ja gotland har ganska goda förutsättningar, roligt med sandstensboulders också i detta granitfyllda land... Annars håller ju Åland nästan världsklass :)

Hemi
2017-12-28, 17:16
Det är alltså här jag menar, man går ned och klättrar på själva brofästet. Om någon stockholmare vill känna på sten. Inte Fontainebleau direkt men i början spelar det ingen roll, det blir högre ju längre ned man går och man kan göra traverser. Ta med en crashpad, fast behövs knappt, inga farliga stenar under, och en kompis. Kaffe behövs ej heller, finns kaféer på Söder så det räcker.

https://www.google.com/maps/@59.3186484,18.0320515,3a,75y,316.21h,93.36t/data=!3m9!1e1!3m7!1sykSa4ofyQA-YHLBpjEurFA!2e0!7i13312!8i6656!9m2!1b1!2i42

Bob90
2017-12-28, 18:24
Det är alltså här jag menar, man går ned och klättrar på själva brofästet. Om någon stockholmare vill känna på sten. Inte Fontainebleau direkt men i början spelar det ingen roll, det blir högre ju längre ned man går och man kan göra traverser. Ta med en crashpad, fast behövs knappt, inga farliga stenar under, och en kompis. Kaffe behövs ej heller, finns kaféer på Söder så det räcker.

https://www.google.com/maps/@59.3186484,18.0320515,3a,75y,316.21h,93.36t/data=!3m9!1e1!3m7!1sykSa4ofyQA-YHLBpjEurFA!2e0!7i13312!8i6656!9m2!1b1!2i42

Länken ställer mig mitt i gatan, känns osäkert och lite platt för att klättra på :p

Hemi
2017-12-28, 21:10
Länken ställer mig mitt i gatan, känns osäkert och lite platt för att klättra på :p

Finns ingen bild på gmaps, jag riktade kameran åt stigen/trapporna till. Gå ned vid sidan av bron och ni har en travers av stenar i fundamentet där. Går att komma upp några meter också. Gammalt alternativt ställe, hängde tom en pull upp bar där på ett träd men den borde ha ruttnat bort nu...

Hemi
2017-12-28, 21:23
Kanske nämnts i tråden men annan innerstads/när-klättring är Danvikstull och Storekompagniet, inte provat men skall finnas riktiga leder där.

Hemi
2017-12-28, 21:43
Länken ställer mig mitt i gatan, känns osäkert och lite platt för att klättra på :p

Här har du samma fäste från en annan vinkel men man skall inte gå ned så långt. Det är där uppe bakom träden man klättrar, ostört.

https://www.google.com/maps/@59.3194095,18.0314031,3a,75y,162.81h,97.69t/data=!3m9!1e1!3m7!1sqkfCZ5jxL-_3BjUOUWpSQw!2e0!7i13312!8i6656!9m2!1b1!2i42

ARMSTARK
2017-12-28, 22:31
Kanske nämnts i tråden men annan innerstads/när-klättring är Danvikstull och Storekompagniet, inte provat men skall finnas riktiga leder där.

Jag kan rekommendera Munchenbryggeriet, visserligen sprängd klippa men många korta leder i olika svårighetsgrad, fasta bultar. Nästan alltid torrt. :thumbup:

Hemi
2017-12-28, 22:54
Jag kan rekommendera Munchenbryggeriet, visserligen sprängd klippa men många korta leder i olika svårighetsgrad, fasta bultar. Nästan alltid torrt. :thumbup:

AH!! Sa heter det, borjar glomma Stockholm, Sturekompagniet lol wtf...

ARMSTARK
2017-12-29, 05:18
AH!! Sa heter det, borjar glomma Stockholm, Sturekompagniet lol wtf...

Söder om stan finns det väldigt bra klättring men om du bor norr om S så kan jag varmt rekommendera Gåseborg. Också korta bultade leder, men man får lämna sitt PK hemma då alla leder handlar om WW2 eller nazism, visserligen med lite finess, vad sägs om "Hitler, kort men djävlig" :laugh:

blåvitt
2018-01-14, 21:03
Deltog i min första tävling idag, fruktansvärt kul! Oerhört fin anda i den småländska lokalen med en enorm glöd bland alla deltagare. Börjar gilla de här små grottgymmen runtom i landets småstäder mer och mer, snart föredrar jag nog dom framför huvudstadens ekande hallar.

Växjö

Bob90
2018-01-14, 21:06
Deltog i min första tävling idag, fruktansvärt kul! Oerhört fin anda i den småländska lokalen med en enorm glöd bland alla deltagare. Börjar gilla de här små grottgymmen runtom i landets småstäder mer och mer, snart föredrar jag nog dom framför huvudstadens ekande hallar.

Växjö

Men det viktigaste, vann du????

blåvitt
2018-01-14, 21:10
Men det viktigaste, vann du????

Jag önskar att jag var den bästa klättraren i smålandsregionen, men ack, så är inte fallet :D Topp tre utropades en halvtimme efter tävlingens slut, men de fullständiga listorna släpps inte förrän i veckan

Bob90
2018-01-14, 21:14
Jag önskar att jag var den bästa klättraren i smålandsregionen, men ack, så är inte fallet :D Topp tre utropades en halvtimme efter tävlingens slut, men de fullständiga listorna släpps inte förrän i veckan

Asch. Topp tre? Finns det fler klättrare än så? :naughty:

Men kul att det var kul iafl. Kan tänka mig att det är lite som att jämföra SATS med typ en lyftarklubb? Lite mer sunkigt, trångt och nära (på ett bra sätt)?

blåvitt
2018-01-14, 21:27
Asch. Topp tre? Finns det fler klättrare än så? :naughty:

Men kul att det var kul iafl. Kan tänka mig att det är lite som att jämföra SATS med typ en lyftarklubb? Lite mer sunkigt, trångt och nära (på ett bra sätt)?

Kanske fyrtio som tävlade i senior herr-klassen, jag hoppas innerligt på att jag nådde topp 10 :) Men jag vann en kritpåse!

Bob90
2018-01-14, 23:10
Kanske fyrtio som tävlade i senior herr-klassen, jag hoppas innerligt på att jag nådde topp 10 :) Men jag vann en kritpåse!

Jasså, så pass ändå. Håller tummarna :D
Tjuuusigt! Jag äger fortfarande ingen kritpåse, borde köpa en men jag har ett litet framtidsprojekt att typ sy ihop en egen i något roligt utförande. Typ ett näbbdjur eller nåt. Men det har inte blivit av under de typ 5-6 år jag (mycket sporadiskt) har klättrat :p

blåvitt
2018-01-15, 15:57
Jasså, så pass ändå. Håller tummarna :D
Tjuuusigt! Jag äger fortfarande ingen kritpåse, borde köpa en men jag har ett litet framtidsprojekt att typ sy ihop en egen i något roligt utförande. Typ ett näbbdjur eller nåt. Men det har inte blivit av under de typ 5-6 år jag (mycket sporadiskt) har klättrat :p

15e plats blev det. Jag är nöjd ändå, presterade bättre än vad jag trodde att jag skulle göra :) Och är utifrån tävlingsresultaten rankad som Ölands bästa manliga klättrare! I verkligheten råkar jag dock veta att så inte är fallet...
Du borde införskaffa! Man känner sig true! Finns billiga för typ 150kr som man kan ha tills man orkar sy en egen.

Och för att svara på den andra halvan i ditt förra inlägg som jag missade: Ja, väldigt korrekt liknelse. Gult ljus, magnesiumtät luft, bra stämning och mycket styrkevrål :D

Bob90
2018-03-11, 01:16
https://i.redd.it/4tznr0h9d0l01.jpg

Hemi
2018-03-11, 01:23
Kul synvilla. Det riktiga berget, alltså inte påsen, ser inte så klättervänligt ut...

blåvitt
2018-03-16, 15:41
Åh naturklippor, snart kommer våren *cupid*

Bob90
2018-03-16, 15:45
Åh naturklippor, snart kommer våren *cupid*

Svenska våren är redan här ;-)
Hw0cR8euig0

Bob90
2018-03-22, 01:31
https://www.expressen.se/tv/omtalat/den-franske-spindelmannen-har-gjort-det-igen/
Alltid lika mycket ångest av att se honom klättra :D

blåvitt
2018-03-26, 14:08
Svenska våren är redan här ;-)
Hw0cR8euig0

Hahah! :D
Kom ut en sväng igår faktiskt, solen sken och det var nästan 10 grader varmt. Blev bara lite lätt bouldering, ett gäng femmor och en sexa, men känslan av att klättra på sten är som alltid ett riktigt fint avbrott mot plasten.

Min klättersituation har btw förbättrats avsevärt här på Öland de senaste veckorna...

https://i.imgur.com/iUYwKw6.jpg

https://www.expressen.se/tv/omtalat/den-franske-spindelmannen-har-gjort-det-igen/
Alltid lika mycket ångest av att se honom klättra :D

Tycker det ser ut som ganska tråkig klättring? Bara samma rörelsemönster om och om igen i flera hundra meter.

blåvitt
2018-04-16, 18:30
Idag lunchade jag med Said Belhaj, Sam Elias och Chris Sharma i Barcelona, efter lite klättring inne på Sharmas gym. Jag var helt klart sämst i gänget :D Nu är det hård klättring och filmande här i Spanien som gäller till nästa helg då jag ska på flamencoklubb med bla Paul Robinson o Daniel Woods, och efter det vidare till atlasbergen i Marocko för bouldering, möjligtvis möter vi upp en viss Nalle där.

Förlåt för allt skryt men måste ju skriva av mig någonstans.

Hemi
2018-04-16, 19:14
:thumbup:

Bob90
2018-04-16, 20:41
Idag lunchade jag med Said Belhaj, Sam Elias och Chris Sharma i Barcelona, efter lite klättring inne på Sharmas gym. Jag var helt klart sämst i gänget :D Nu är det hård klättring och filmande här i Spanien som gäller till nästa helg då jag ska på flamencoklubb med bla Paul Robinson o Daniel Woods, och efter det vidare till atlasbergen i Marocko för bouldering, möjligtvis möter vi upp en viss Nalle där.

Förlåt för allt skryt men måste ju skriva av mig någonstans.

Vad tusan är det du står och säger påg???:eek:

blåvitt
2018-04-17, 23:38
Vad tusan är det du står och säger påg???:eek:

Att jag har fått en guldbiljett till chokladfabriken min käre vän

Bob90
2018-04-18, 00:23
Att jag har fått en guldbiljett till chokladfabriken min käre vän

:bow:

Patriarch K
2018-04-18, 07:48
Jag har helt kommit av mig med klättringen. Körde gansa intensivt i 2 år men sedan tappade jag flowet. Nu har jag enbart kört 5ggr i höstas men blev sedan sjuk och tappade flowet.
Har ingen att klättra med längre! Ensam funkar ju bra men det är svårare att ta sig iväg då :/

Bob90
2018-04-18, 08:08
Jag har helt kommit av mig med klättringen. Körde gansa intensivt i 2 år men sedan tappade jag flowet. Nu har jag enbart kört 5ggr i höstas men blev sedan sjuk och tappade flowet.
Har ingen att klättra med längre! Ensam funkar ju bra men det är svårare att ta sig iväg då :/

Samma här, har inte klättrat regelbundet (nåja, regelbundet på riktigt var nog sen sen 2016 ungefär. Kom av mig när jag blev tvungen att sluta cykla, nu klättrar jag kanske 1-3 ggr per år bara.

Men snart så hoppas jag att det blir ändring på det, kommer öppna en klätterhall som är mycket närmare mig under 2018.

Patriarch K
2018-04-18, 20:19
Samma här, har inte klättrat regelbundet (nåja, regelbundet på riktigt var nog sen sen 2016 ungefär. Kom av mig när jag blev tvungen att sluta cykla, nu klättrar jag kanske 1-3 ggr per år bara.

Men snart så hoppas jag att det blir ändring på det, kommer öppna en klätterhall som är mycket närmare mig under 2018.

Bor du i Partille? :P

Bob90
2018-04-18, 20:25
Bor du i Partille? :P

Låter franskt *jorgen*

Hemi
2018-04-18, 20:39
Partille, där fanns det klippor uppe i skogen minns jag, blev inget men i Göteborg finns ju klättring överallt. Önskar jag hade utnyttjat det...

Patriarch K
2018-04-18, 20:50
De håller på att bygga ett nytt klätterlabb i Partille detta året (utanför gbg) och därför tänkte jag att du bodde där med tanke på vad du sa, men uppenbarligen inte lol. Franskt :d "Partill"

Jag hade gärna nyttjat mer av GBGs klättring också. Just nu kör jag enbart på Fysiken vid Chalmers, men har också testat Fabriken och Domen. Utomhus har jag kört en gång med en kompis, men det är nog roligare när man kommer igång själv och har allt som behövs. Har klättrat med väldigt många olika det senaste åren, men folk kommer och går och det känns som att den där "klätter-boomen" var 2016 när precis alla upptäckte hur roligt det var. Sedan tröttnade folk och nu är det ingen av de jag känner som vill klättra :P

blåvitt
2018-04-26, 18:45
Har tyckt att klättringen som passar min nivå här i Cuenca har varit ganska torftig, ont om 6or vilket suger eftersom 7a kräver redpointpress för min del. Men idag klättrade jag en 6a som verkligen förtjänade sin stjärna i guideboken, förmodligen den bästa leden jag gjort i hela mitt liv. Väldigt konstant svårighet med 2 krux - det huvudsakliga på mitten med en god vila efteråt och sista i en dyno upp till slutjuggen för lite äventyrsfeeling. 25m lång och följer arrette uppför sexigt torn. Riktig drömled, det här var körsbäret på spanienresans banana split.

Så vad har jag lärt mig idag? Det handlar inte om graderna, det handlar om känslan

Hemi
2018-04-27, 02:34
Drömställe.

blåvitt
2018-04-27, 10:31
Drömställe.

Helt klart. Måste komma tillbaks hit om några år när jag är starkare, över 1000 leder i absolut världsklass och knappt en bråkdel av antalet klättrare i ex Siurana, Oliana, Margalef osv.

MackeJuve
2018-04-30, 10:37
Har någon sett Honnolds "Alone on the Wall" och HUR såg ni i sådant fall den?

blåvitt
2018-04-30, 14:01
Har någon sett Honnolds "Alone on the Wall" och HUR såg ni i sådant fall den?

Ba o pay up.

https://vimeo.com/ondemand/aloneonthewall

Mindre klätterfilmer brukar vara svåra att hitta gratis, de flesta som är intresserade är så pass intresserade att de vill stötta ekonomiskt och inte fildela.

Bob90
2018-05-28, 13:09
Känns som den hör hemma här på nåt sätt :D
zt6Nerktik8

speedy83
2018-05-29, 09:18
En fundering jag precis fick, en kvinnlig kollega var precis inne och visade sin löprunda på hennes löparklocka, hon hade där en tid på styvt 17 min på 4,3 km. Detta förefaller för mig ganska bra då personen springer någon sporadisk runda då och då. I övrigt så rider hon mycket som enda motion.

Jag är inte motsträvig av mig men nog känner jag att denna tid är imponerande bra, eller? en del av mig ifrågasätter dock kvaliteten på hennes gps klocka :D

Bob90
2018-05-29, 09:26
En fundering jag precis fick, en kvinnlig kollega var precis inne och visade sin löprunda på hennes löparklocka, hon hade där en tid på styvt 17 min på 4,3 km. Detta förefaller för mig ganska bra då personen springer någon sporadisk runda då och då. I övrigt så rider hon mycket som enda motion.

Jag är inte motsträvig av mig men nog känner jag att denna tid är imponerande bra, eller? en del av mig ifrågasätter dock kvaliteten på hennes gps klocka :D

Eeeek!

Löpning i klättertråden!

https://proxy.duckduckgo.com/iur/?f=1&image_host=http%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2Ftumb lr_mcl9liAzF91qzsuffo1_1280.png&u=http://78.media.tumblr.com/tumblr_mcl9liAzF91qzsuffo1_1280.png

speedy83
2018-05-29, 12:02
Eeeek!

Löpning i klättertråden!

https://proxy.duckduckgo.com/iur/?f=1&image_host=http%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2Ftumb lr_mcl9liAzF91qzsuffo1_1280.png&u=http://78.media.tumblr.com/tumblr_mcl9liAzF91qzsuffo1_1280.png

Neeeeej fel av mig :smash:*mini

Bob90
2018-05-29, 15:22
Neeeeej fel av mig :smash:*mini

We forgivs <3*hug*

blåvitt
2018-06-05, 11:31
Om ni vill ha ett bra uppsving i klätterteknik kan jag varmt rekommendera att klättra med en bruten tå. Jäklar vilka kreativa betor man måste komma på

blåvitt
2018-09-23, 18:46
Någon annan som vill blåsa liv i den här tråden? Kan tom tänka mig att prata om tävlingsresultat om det är vad som behövs.

Har fö flyttat upp till Åre och börjat upptäcka klättringen i trakten. Väla är härligt men lite låga klippor, jag gillar att ha en fet utsikt när jag klipper toppankaret. Var uppe på kalsongklippan på Åreskutan 900möh och där var ju verkligen inte utsikten ett problem, dessutom nästan helt nybultade leder med go oskuldskänsla på graniten. Hade tänkt testa Frösön utanför Östersund och Hell utanför Trondheim ska tydligen vara riktigt bra (kanske får bli till våren, var ute och vandrade i första snön idag). Någon som har tips på något annat klätterbart typ inom 1h-gränsen från Åre med bil??

Bob90
2018-09-23, 18:57
Någon annan som vill blåsa liv i den här tråden? Kan tom tänka mig att prata om tävlingsresultat om det är vad som behövs.

Har fö flyttat upp till Åre och börjat upptäcka klättringen i trakten. Väla är härligt men lite låga klippor, jag gillar att ha en fet utsikt när jag klipper toppankaret. Var uppe på kalsongklippan på Åreskutan 900möh och där var ju verkligen inte utsikten ett problem, dessutom nästan helt nybultade leder med go oskuldskänsla på graniten. Hade tänkt testa Frösön utanför Östersund och Hell utanför Trondheim ska tydligen vara riktigt bra (kanske får bli till våren, var ute och vandrade i första snön idag). Någon som har tips på något annat klätterbart typ inom 1h-gränsen från Åre med bil??

Jag har som konstaterat ingenting att erbjuda i klätterväg just nu, men jag kan bidra ett lyssnande öra :D

blåvitt
2018-09-23, 22:44
Jag har som konstaterat ingenting att erbjuda i klätterväg just nu, men jag kan bidra ett lyssnande öra :D

Så kan vi be mods byta namn på tråden till ’blåvitt monologerar om klättring och dess essens”

Fast fasen, det är ju vad min journal är till för :(

Hemi
2018-09-23, 23:57
Jag skulle ha klättrat om det inte var för skador/sjukdom. Faktiskt hade jag planerat att utveckla ett helt nytt område. Tveksamt om det blir nåt, skulle vara typ självmord att försöka sig på nåt...

blåvitt
2018-09-24, 18:35
Jag skulle ha klättrat om det inte var för skador/sjukdom. Faktiskt hade jag planerat att utveckla ett helt nytt område. Tveksamt om det blir nåt, skulle vara typ självmord att försöka sig på nåt...

Spännande! Har du utvecklat andra områden tidigare?

Hemi
2018-09-24, 19:17
Nej enstaka leder men jag har områden i mina geografiska kretsar som skulle kunna utvecklas och dra både klättrare och därmed turister osv, fast det är långt från Sverige.

blåvitt
2018-10-16, 18:28
Intressant det här med grade respect... stirrar jag mig blind i föraren på förhand så har jag svårt med att redpointa 6b+ och 6c inom loppet av en dag. Går jag bara på leder jag tycker ser fina och rimliga ut och kollar graderna efteråt är det inte ovanligt att det visar sig att jag onsightar dessa grader. Samma fenomen med bouldring. Någon som har tips på hur man överkommer detta?

Hemi
2018-10-17, 02:28
Ja detta har jag erfarenhet av och jag sser det som den verkliga tjusningen med klättring, då vet man att man är inbiten. Någon lösning på det vill jag inte ha. Grader är bara en guide i alla fall.
En story,
Jag gick till ett klättergym jag aldrig vart på en gång och började i ena ändan som jag trodde var lättast. Jag hade inte klättrat på ett bra tag och var i dålig form. Tyckte att det har måste vara ett avancerat gym för det var lite krävande i början men jag satte några leder och blev trött. Vi gick runt lokalen och kom till 'nden på andra sidan och där fanns de lätta lederna. SÅ, ja´g hade altså satt de svåraste lederna rakt av, fattar inte att jag inte såg det, de var inte skitsvåra men de svåraste jag hade klättrat dittils...

Bob90
2018-11-14, 11:20
https://www.reddit.com/r/Damnthatsinteresting/comments/9wujrk/this_version_of_pong/