handdator

Visa fullständig version : Hur lite kan jag träna utan att tappa?


todevat
2016-07-29, 22:52
Hej!

Jag har i snart ett års tid känt mig helt nöjd med min fysik. Det är i princip ingenting jag vill förändra, men jag vill inte heller bli ett skvatt sämre än jag är nu, varesig styrke- eller utseendemässigt.

Min fråga är hur lite ni tror att jag kan träna utan att tappa någonting av den fysik jag har byggt upp. Tränar just nu i princip varje dag och känner att jag inte har lust att lägga så mycket tid om det inte är nödvändigt.

Jag är inte heller sugen på att lägga på mig mer kroppsfett, så kommer att ligga på energibalans i största möjliga mån.

Tack på förhand.

Sohlsken
2016-07-30, 00:09
En-två gånger i veckan. Kör du tillräckligt hårt den enda gången så räcker en gång.

wilhelmblomgren
2016-07-30, 00:14
På energibalans med relativt frekvent träning, ca 2ggr per vecka så bör du inte tappa något nämnvärt.

Hur gammal är du?

bighulken
2016-07-30, 04:42
På energibalans med relativt frekvent träning, ca 2ggr per vecka så bör du inte tappa något nämnvärt.

Hur gammal är du?

Väldigt relevant fråga!!....är det.
För utan att veta ålder, så kan man inte sia om någonting, i princip.
För metabolism minskar med åldern, och sen beror det sig på hur många år du tränat, samt hur aktiv du är resterande del av tiden, i livet, dvs jobb osv.........samt vad du äter, dvs, inte endast kalorierna, utan sort av mat osv.......
Med vänlig hälsning/

todevat
2016-07-30, 10:11
Ursäkta att jag missade att nämna det.

Jag är 22 år gammal, 184 cm lång och väger ca 83 kg med ådror på magen (låg fettprocent).

vicarious
2016-07-30, 10:21
Helkroppspass 1-2ggr per vecka bör räcka.

cero
2016-07-30, 15:09
Enligt Grub här på forumet räcker det med 1 helkroppspass per vecka för att bibehålla. Och jag antar att det behövs ordentligt med protein varje dag också.

mellez
2016-07-30, 18:37
Jag blev pappa för 9 månader sedan vilket innebär som många av er vet, brist på tid, sömn och energi som man tidigare hade för att träna.
Jag har tränat 1-2 pass på gymmet jämför med tidigare 3-5 pass på gymmet.
Träningsmetoden är likadan med helkroppspass, balansövningar, rörelseövningar och stretch.
Däremot har det blivit väldigt mkt mer promenader av förklarliga anledningar :P
På hemmaplan har det blivit armhävningar, maghjulet, olika högrepsövningar med mina 12kg hantlar 1-2 ggr i veckan.
Jag skulle våga påstå att jag är i bättre form nu en tidigare, man kan göra mycket med lite.
Är en man på 29 år.
Lycka till!

Korvryttaren
2016-07-30, 19:01
Beror på hur du ser ut. Mer muskler kräver mer underhåll naturligtvis.

Henke78
2016-07-30, 20:19
Jag blev pappa för 9 månader sedan vilket innebär som många av er vet, brist på tid, sömn och energi som man tidigare hade för att träna.
Jag har tränat 1-2 pass på gymmet jämför med tidigare 3-5 pass på gymmet.
Träningsmetoden är likadan med helkroppspass, balansövningar, rörelseövningar och stretch.
Däremot har det blivit väldigt mkt mer promenader av förklarliga anledningar :P
På hemmaplan har det blivit armhävningar, maghjulet, olika högrepsövningar med mina 12kg hantlar 1-2 ggr i veckan.
Jag skulle våga påstå att jag är i bättre form nu en tidigare, man kan göra mycket med lite.
Är en man på 29 år.
Lycka till!

Äh! Vänta tills du har två st runt 8-10 bast ;)
Passa på och träna nu när du "bara" har en liten.
Mamman kan väl ta det när du drar iväg och tränar?
Visa vem som bestämmer :)

wilhelmblomgren
2016-07-30, 21:05
Enligt Grub här på forumet räcker det med 1 helkroppspass per vecka för att bibehålla. Och jag antar att det behövs ordentligt med protein varje dag också.

Räcker väl med "den gyllene regeln" dvs, 2g/kg?

cero
2016-07-30, 21:38
Räcker väl med "den gyllene regeln" dvs, 2g/kg?

3g/kg har visat sig ha fördelar för atleter, men 2g/kg fungerar säkert om än inte 100% optimalt.

AntonHA
2016-07-30, 21:57
3g/kg har visat sig ha fördelar för atleter, men 2g/kg fungerar säkert om än inte 100% optimalt.

Jag kör själv på runt 3g/kv (2.75) men jag känner inte att jag har sett en studie som gör att jag känner mig övertygad att det är bättre än 2g/kv. Finns det inte ett par där ingen skillnad setts?

mangemani
2016-07-30, 22:30
väldigt väldigt individuellt. jag tränade inte på 1-1½ år och jag tappade inte nämnvärt mycket, åt och vilade som normalt. började sedan igen på lätta vikter och lyckades bygga lite.
vissa tappar på bara några månader och vissa tappar inte på väldigt lång tid, med eller utan träning, väldigt individuellt, finns ingen som kan säga att "så här är det", du får helt enkelt testa dig fram.

cero
2016-07-30, 22:41
Jag kör själv på runt 3g/kv (2.75) men jag känner inte att jag har sett en studie som gör att jag känner mig övertygad att det är bättre än 2g/kv. Finns det inte ett par där ingen skillnad setts?

Inte säker, men det diskuteras här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=225788).

Määng
2016-07-31, 09:56
Jag gick ner till 1-2 pass per vecka mellan 1 maj-15 juli och tappade kring 50-60 kilo i totalen på böj, bänk, mark. Tappade 6 reps i pullups och blev märkbart mindre. Jag har så sjukt svårt för att bli stark och få muskler så jag måste träna ganska mycket för att det överhuvudtaget ska hända någonting. 1-2 pass räcker inte för att behålla för mig. Kanske om jag skulle köra 3 timmsarspass men det finns det inte tid till.

Rolfarsson
2016-07-31, 13:20
Jag gick ner till 1-2 pass per vecka mellan 1 maj-15 juli och tappade kring 50-60 kilo i totalen på böj, bänk, mark. Tappade 6 reps i pullups och blev märkbart mindre. Jag har så sjukt svårt för att bli stark och få muskler så jag måste träna ganska mycket för att det överhuvudtaget ska hända någonting. 1-2 pass räcker inte för att behålla för mig. Kanske om jag skulle köra 3 timmsarspass men det finns det inte tid till.

Tog du setsen till eller väldigt nära failure? Jag är övertygad om att det är ett måste om man minskar träningen markant och vill behålla.

Määng
2016-07-31, 13:21
Tog du setsen till eller väldigt nära failure? Jag är övertygad om att det är ett måste om man minskar träningen markant och vill behålla.
För det mesta 1-2 reps från fail.

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Rolfarsson
2016-07-31, 14:21
väldigt väldigt individuellt. jag tränade inte på 1-1½ år och jag tappade inte nämnvärt mycket, åt och vilade som normalt. började sedan igen på lätta vikter och lyckades bygga lite.
vissa tappar på bara några månader och vissa tappar inte på väldigt lång tid, med eller utan träning, väldigt individuellt, finns ingen som kan säga att "så här är det", du får helt enkelt testa dig fram.

Hur länge hade du tränat innan detta enorma uppehållet?

mellez
2016-07-31, 16:46
Äh! Vänta tills du har två st runt 8-10 bast ;)
Passa på och träna nu när du "bara" har en liten.
Mamman kan väl ta det när du drar iväg och tränar?
Visa vem som bestämmer :)

Haha ja, det kanske får räcka med ett barn, vi får se ;)
Jo visst gör hon det, men efter att ha sovit knackiga 5-6 timmar med avbrott och jobbat en dag så är jag långt ifrån lika sugen på att dra till gymmet efter jobbet som förr, utvilad efter 8 timmar, dessutom vill jag väldigt gärna vara där för min dotter, vara delaktig i hennes uppväxt även nu när hon är så liten.

wilhelmblomgren
2016-07-31, 18:17
3g/kg har visat sig ha fördelar för atleter, men 2g/kg fungerar säkert om än inte 100% optimalt.

Är inte de fördelarna försumbara för gemene motionär?

Sohlsken
2016-07-31, 20:08
Haha ja, det kanske får räcka med ett barn, vi får se ;)
Jo visst gör hon det, men efter att ha sovit knackiga 5-6 timmar med avbrott och jobbat en dag så är jag långt ifrån lika sugen på att dra till gymmet efter jobbet som förr, utvilad efter 8 timmar, dessutom vill jag väldigt gärna vara där för min dotter, vara delaktig i hennes uppväxt även nu när hon är så liten.

Man måste inte välja mellan barn och träning. Även om det är småbarn kan hon ju följa med. Upp i åldern 9-10 skulle jag definitivt dra med ungarna och låta dem se lite vad det handlar om.

Jag vet att alla familjer är olika, men jag tror det stärker bandet mellan barn och föräldrar om de får se vad du gör :)

wilhelmblomgren
2016-07-31, 20:54
Man måste inte välja mellan barn och träning. Även om det är småbarn kan hon ju följa med. Upp i åldern 9-10 skulle jag definitivt dra med ungarna och låta dem se lite vad det handlar om.

Jag vet att alla familjer är olika, men jag tror det stärker bandet mellan barn och föräldrar om de får se vad du gör :)

Kan vara rätt irriterande när ett gäng ungar springer omkring på gymmet, enligt mej. Ett gym är fyllt med tunga vikter och maskiner med rörliga delar, därav bör inte barn vistas i lokalen då skaderisken är för hög.

Mats J
2016-08-01, 07:55
Kan vara rätt irriterande när ett gäng ungar springer omkring på gymmet, enligt mej. Ett gym är fyllt med tunga vikter och maskiner med rörliga delar, därav bör inte barn vistas i lokalen då skaderisken är för hög.

Ja håller med, ett gym är ingen plats för barn.

sk30qt
2016-08-01, 09:00
Hej! Jag har i snart ett �rs tid k�nt mig helt n�jd med min fysik. Det �r i princip ingenting jag vill f�r�ndra, men jag vill inte heller bli ett skvatt s�mre �n jag �r nu, varesig styrke- eller utseendem�ssigt. Min fr�ga �r hur lite ni tror att jag kan tr�na utan att tappa n�gonting av den fysik jag har byggt upp. Tr�nar just nu i princip varje dag och k�nner att jag inte har lust att l�gga s� mycket tid om det inte �r n�dv�ndigt. Jag �r inte heller sugen p� att l�gga p� mig mer kroppsfett, s� kommer att ligga p� energibalans i st�rsta m�jliga m�n. Tack p� f�rhand. Sá»*a chữa cá»*a cuốn rất Ä‘Æ¡n giản đối â™” vá»›i ngÆ°á»i hiểu cấu tạo của cá»*a cuốn vÃ* nguyên lý hoạt Ä‘á»™ng của nó váº*y cấu tạo của cua cuon (http://lapcuacuon.vn/sua-cua-cuon-chuyen-nghiep-247-tai-ha-noi/) thế nÃ*o:â¥
- Cá»*a cuốn có cấu tạo gồm các bá»™ pháº*n chÃ*nh:
+ Motor cá»*a cuốnâ¤
+ Lá cá»*a cuốnღ
+ Ray cá»*a cuốn♦
+ Thay đáy cá»*a cuốnâ—Š
+ Äiá»u khiển cá»*a cuốn✄
+ Lô cuốn â¥
Kinh nghiệm sá»*a chữa cá»*a cuốnâ™*
Nguyên lý hoạt Ä‘á»™ng của cá»*a cuốn:
- Cá»*a cuốn chạy được lÃ* nhá» motor cá»*a cuốn khi motor chạy sẽ cuốn lá cá»*a cuốn lên vÃ* dừng chá»— nÃ*o theo ý muốn, để dừng chá»— nÃ*o theo ý muốn thì trên motor cá»*a cuốn có má»™t bá»™ hÃ*nh trình giúp cho motor dừng lại ở Ä‘iểm nÃ*o mình muốn đó lÃ* Ä‘iểm dừng trên vÃ* Ä‘iểm dừng dÆ°á»›i. tất cả các hoạt Ä‘á»™ng của cá»*a cuốn được Ä‘iá»u khiển bằng há»™p Ä‘iá»u khiển nháº*n lệnh từ remote cá»*a cuốn
Chúng ta bắt đầu xá»* lý các bệnh thÆ°á»ng gặp:
+Cá»*a cuốn không chạy: ♡
- lá»—i do Ä‘iá»u khiển không lệnh cho motor cá»*a cuốn chạy
- lá»—i do hÃ*nh trình bị hở dẫn đến hở mạch Ä‘iện ( thÆ°á»ng bị trÆ°á»ng hợp cá»*a chạy lên không chạy xuống vÃ* ngược lại)★
- Lá»—i do cháy motorâ¥
+ Cá»*a cuốn chạy đến giữa rồi dừng:♣
Cá»*a nhá»±a lõi thép (http://lapcuacuon.vn/bao-gia-cua-nhua-loi-thep-moi-nhat-update-lien-tuc/)
- Do hÃ*nh trình cá»*a cuốn bị sai các bạn có thể Ä‘á»c bÃ*i chỉnh hÃ*nh trình cá»*a cuốn
+ Cá»*a cuốn chạy lên tá»± Ä‘á»™ng chạy xuống:
Lá»—i nÃ*y thÆ°á»ng do bố thắng từ mòn quá hoặc do bá»™ Ä‘iá»u khiển cá»*a cuốn bị dÃ*nh nÆ°á»›c lÃ*m chạm mạch Ä‘iá»u khiển☼
+ Cá»*a cuốn bị chệch ray:☼
- cá»*a bị chệch ray do cá»*a gặp váº*t cản lÃ*m cho cá»*a bung ra khá»i ray lá»—i nÃ*y rất hay gặp do tÃ*nh chủ quan của ngÆ°á»i sá»*a dụng cá»*a cuốn♂♀

agazza
2016-08-01, 09:21
två pass i veckan för att ligga still resultatmässigt är vad jag har erfarit under de senaste 14 åren in och ut på gym.

Wormzie
2016-08-01, 09:31
Tränade betydligt mer tidigare (både längre pass och oftare), cirka 8-12h styrketräning per vecka och gick sedan ner till cirka 3-4h träning i veckan där jag befinner mig idag. Tänk på att energibalansen kommer sjunka med minskad träningsmängd.

Ahlnold
2016-08-01, 15:40
Högre nivå = mer träning för att behålla.

cero
2016-08-01, 16:35
två pass i veckan för att ligga still resultatmässigt är vad jag har erfarit under de senaste 14 åren in och ut på gym.

Du tappar sakta men säkert med 1 pass per vecka?

Sohlsken
2016-08-01, 16:40
OT: Kan tillägga att jag, kvinna 28 år, nyligen lyckades gå ett halvår med endast löpning under senaste kvartalet, och väldigt utspridda kroppsviktspass helt utan att tappa någon styrka alls. Det tog typ två pass att värma upp och ta mig tillbaka på normalstyrka, och sedan ökade jag tills ryggen började säga ifrån (knäböj, rådd att köra frontböj om jag går och kör vikter igen). Jag har en aktiv livsstil där jag får använda musklerna regelbundet, om än inte nödvändigtvis tungt.

Det lär vara olika beroende på dina gener. Ärligt talat får du prova dig fram, men 1-2 pass i veckan borde helt klart räcka.

todevat
2016-08-01, 22:01
Tack för era svar. Egentligen ganska väntat att man får testa sig fram, som med så mycket annat. Jag skulle vilja säga att min fysik är mycket utvecklad och jag ser inte särskilt många med en bättre odopad fysik. Jag har sedan 12-årsåldern legat på minst 5 pass per vecka (då fotboll) och misstänker tyvärr att jag kommer att fortsätta träna ganska hårt för att bibehålla fysiken som den är just nu, då den ju är anpassad efter mycket hög belastning.

Tack för era svar och uppskattar all input.