handdator

Visa fullständig version : Helkropp eller under/över 3x veckan


Bastutan
2016-07-29, 14:29
Hur hade ni tränat ifall ni enbart kan träna 3dgr i veckan?
Just nu kör jag 5x5 BBB (egen moddat) vilket egentligen är 4dgr i veckan vilket då resulterat i att jag kört ABC ena veckan och DAB andra veckan.

Det är ju optimalt att köra igenom musklerna minst 2ggr i veckan vilket borde resultera i att helkropp är bättre än under/över ifall jag bara kan köra tre dgr?

Det jag kört hittils har varit:
A: Böj 5x5, Marklyft 5x10, Vader, Mage
B: Bänk 5x5, press 5x10, Rodd, Biceps, Triceps
C: Marklyft 5x5, Böj 5x10, Vader, Mage
D: Press 5x5, Bänk 5x10, Rodd, Biceps, Triceps

Men tänker att nedanstående helkropp troligen är bättre:
A: Böj, Benspark, Bänkpress, Hantelrodd, Militärpress, Biceps, Traps
B: Marklyft, Chins, Snebänk, Hantellyft åt sidan, Triceps, Vader
C: Utfall, Benspark, Militärpress, Stångrodd, Bänkpress, Biceps, Traps

Vad säger ni?

BobaFett
2016-07-29, 15:14
Hur hade ni tränat ifall ni enbart kan träna 3dgr i veckan?
Just nu kör jag 5x5 BBB (egen moddat) vilket egentligen är 4dgr i veckan vilket då resulterat i att jag kört ABC ena veckan och DAB andra veckan.

Det är ju optimalt att köra igenom musklerna minst 2ggr i veckan vilket borde resultera i att helkropp är bättre än under/över ifall jag bara kan köra tre dgr?

Det jag kört hittils har varit:
A: Böj 5x5, Marklyft 5x10, Vader, Mage
B: Bänk 5x5, press 5x10, Rodd, Biceps, Triceps
C: Marklyft 5x5, Böj 5x10, Vader, Mage
D: Press 5x5, Bänk 5x10, Rodd, Biceps, Triceps

Men tänker att nedanstående helkropp troligen är bättre:
A: Böj, Benspark, Bänkpress, Hantelrodd, Militärpress, Biceps, Traps
B: Marklyft, Chins, Snebänk, Hantellyft åt sidan, Triceps, Vader
C: Utfall, Benspark, Militärpress, Stångrodd, Bänkpress, Biceps, Traps

Vad säger ni?

Jag hade definitivt kört 3 helkropp om du bara ska köra 3 ggr/vecka.

Ska du köra 5-6 ggr/vecka så är halvkropp bättre.

Ett Orm
2016-07-29, 15:31
Två halvkropp och ett helkropp är ett av flera alternativ.

Bruce Banner
2016-07-29, 19:19
Men tänker att nedanstående helkropp troligen är bättre:
A: Böj, Benspark, Bänkpress, Hantelrodd, Militärpress, Biceps, Traps
B: Marklyft, Chins, Snebänk, Hantellyft åt sidan, Triceps, Vader
C: Utfall, Benspark, Militärpress, Stångrodd, Bänkpress, Biceps, Traps

Vad säger ni?

På tog för mycket isolationsövningar för min smak. Kör 2 st tunga basövningar (med variation i intensitet och volym) samt 1-2 isolationsövningar och låt resten vara.

MVH
/Bruce

exevision
2016-07-29, 21:09
Ska du köra 5-6 ggr/vecka så är halvkropp bättre.

Har du något tips om bra styrkeschema för det?
Har du testat hurrils förslag med en sådan frekvens (även om det inte är över/under)?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7243876&postcount=2

Diomedea exulans
2016-07-29, 21:13
Under/över, bror. Det verkar som att 4 dagar är det optimala antalet dagar för mig att vila.

Malachi King
2016-07-31, 23:28
Nej bästa för dig vore att köra 2 underkropps och 1 överkropps pass per vecka, om du kör helkropp på en dag så är det inte säkert att kroppen kan reparera alla muskler i kroppen på den dagen du kör helkropp eftersom det är så många muskler du har slitit sönder.

Jag kan ge dig ett bra 3 dagar program

Dag 1. 6 set baksida lår, 3 set knäböj, insida lår 3 set, utsida lår 3 set, 9 set baksida axel.

Dag 2. 3 set militärpress, 3 set bänkpress, 3 set sne bänkpress, 3 set dips, 3 set latsdrag, 3 set hantel rodd, 3 set sido axel.

Dag 3. 3 set baksida lår, 6 set knäböj, insida lår 3 set, utsida lår 3 set, 9 set baksida axel.

Sen får du slänga in mage när du vill, men Dag 1 och Dag 3 ska helst vara så långt ifrån varandra som möjligt.

Till exempel om dag 1 är måndag så kan dag 3 vara tidigast på torsdag.

exevision
2016-08-01, 07:33
om du kör helkropp på en dag så är det inte säkert att kroppen kan reparera alla muskler i kroppen på den dagen du kör helkropp eftersom det är så många muskler du har slitit sönder.

Betydelse?

Malachi King
2016-08-01, 09:53
Betydelse?

Bara läsa om och om igen tills du förstår det jag skrivit.

Utöver det så är det nästan ingen som kör helkropps program nuförtiden, det var populärt väldigt tidigt i bodybuildingen.

Men knappt några utav tränade använder det för det är väldigt ineffektivt för bygga muskler eller så tar det extremt lång tid träna hela kroppen på ett pass.

exevision
2016-08-01, 10:39
Bara läsa om och om igen tills du förstår det jag skrivit.

Utöver det så är det nästan ingen som kör helkropps program nuförtiden, det var populärt väldigt tidigt i bodybuildingen.

Men knappt några utav tränade använder det för det är väldigt ineffektivt för bygga muskler eller så tar det extremt lång tid träna hela kroppen på ett pass.

Vad har det för betydelse om man inte är helt återhämtad innan nästa pass?

Bumb
2016-08-01, 12:56
Bara läsa om och om igen tills du förstår det jag skrivit.

Utöver det så är det nästan ingen som kör helkropps program nuförtiden, det var populärt väldigt tidigt i bodybuildingen.

Men knappt några utav tränade använder det för det är väldigt ineffektivt för bygga muskler eller så tar det extremt lång tid träna hela kroppen på ett pass.


Tycker de senaste studierna visar på motsatsen, att helkropp gett bättre resultat gällande muskelmassa och även styrka.

shut teh face
2016-08-01, 13:50
Bara läsa om och om igen tills du förstår det jag skrivit.

Utöver det så är det nästan ingen som kör helkropps program nuförtiden, det var populärt väldigt tidigt i bodybuildingen.

Men knappt några utav tränade använder det för det är väldigt ineffektivt för bygga muskler eller så tar det extremt lång tid träna hela kroppen på ett pass.
Det beror ju på vad man kör och hur mycket man vilar. Jag har alltid kört superset så för mig tar ett helkroppspass 70 minuter.

Isseman
2016-08-01, 14:45
Nej bästa för dig vore att köra 2 underkropps och 1 överkropps pass per vecka, om du kör helkropp på en dag så är det inte säkert att kroppen kan reparera alla muskler i kroppen på den dagen du kör helkropp eftersom det är så många muskler du har slitit sönder.

Jag kan ge dig ett bra 3 dagar program

Dag 1. 6 set baksida lår, 3 set knäböj, insida lår 3 set, utsida lår 3 set, 9 set baksida axel.

Dag 2. 3 set militärpress, 3 set bänkpress, 3 set sne bänkpress, 3 set dips, 3 set latsdrag, 3 set hantel rodd, 3 set sido axel.

Dag 3. 3 set baksida lår, 6 set knäböj, insida lår 3 set, utsida lår 3 set, 9 set baksida axel.

Sen får du slänga in mage när du vill, men Dag 1 och Dag 3 ska helst vara så långt ifrån varandra som möjligt.

Till exempel om dag 1 är måndag så kan dag 3 vara tidigast på torsdag.

Bara läsa om och om igen tills du förstår det jag skrivit.

Utöver det så är det nästan ingen som kör helkropps program nuförtiden, det var populärt väldigt tidigt i bodybuildingen.

Men knappt några utav tränade använder det för det är väldigt ineffektivt för bygga muskler eller så tar det extremt lång tid träna hela kroppen på ett pass.

Väldigt knepiga resonemang. För det första förstår jag inte vad du menar. Har du "slitit sönder musklerna" ska du nog vila ett tag :laugh:
Med all välmening ser inte ditt egna schema speciellt genomtänkt ut heller.

Sen visar väl dagens forskning raka motsatsen till det du skriver? Varför skulle det ta lång tid att köra ett helkroppspass? Använder knappt någon helkropp idag? Inneffektivt för att bygga muskler? Vad baserar du det på?



Till TS: Helt klart helkropp 3 ggr/veckan :)

Wormzie
2016-08-01, 14:55
Stämmer in i kören. Helkropp 3 ggr/veckan eller över/under 4 pass/veckan är bra för att bygga muskler. MEN funkar ditt nuvarande upplägg och du trivs med det så finns det ingen anledning att byta.

http://sd.keepcalm-o-matic.co.uk/i/keep-calm-if-it-ain-t-broken-don-t-fix-it.png

Malachi King
2016-08-01, 19:10
Väldigt knepiga resonemang. För det första förstår jag inte vad du menar. Har du "slitit sönder musklerna" ska du nog vila ett tag :laugh:
Med all välmening ser inte ditt egna schema speciellt genomtänkt ut heller.

Sen visar väl dagens forskning raka motsatsen till det du skriver? Varför skulle det ta lång tid att köra ett helkroppspass? Använder knappt någon helkropp idag? Inneffektivt för att bygga muskler? Vad baserar du det på?

Till TS: Helt klart helkropp 3 ggr/veckan :)

Man sliter sönder musklerna när man tränar och sen bygg doms ihop och detta tar ca 48 timmar, basic gym kunskap.

Litar inte på forskning för 5 öre.....:cool:

Det skulle ta så lång tid för man har så många olika muskler som måste tränas.

Framsida axel, sido axel, baksida axel, biceps, triceps, triceps långa huvudet, övre bröst, mellersta bröst, nedre bröst, övre trapz, mellersta trapz, lats, mage, oblique, rumpa, baksida lår, framsida lår, insida lår, utsida lår, vader. Jag skippade också lite muskler och dom jag nämnde är 20 muskler.

Om man säger man kör bara 1 övning per muskel och 1 set så blir det 20 set, om man kör istället 2 set per muskel är det nu 40 set, 3 set så är man uppe i 60 set. 60 set kommer ta en massa tid och eftersom man kör alla muskler måste man springa från maskin till maskin på gymmet och sen heller är ju inte uppvärmning inräknat.

Bara titta på dom tusentals bodybuilders som använder steroider och nästan ingen av dom använder helkropps pass (ingen jag hört iallafall om).

Bara titta på dom tusentals naturliga bodybuilders och nästan ingen av dom använder helkropps pass (ingen jag hört iallafall om).

Bara titta på dom tusentals styrkelyftare som använder steroider och nästan ingen av dom använder helkropps pass (ingen jag hört iallafall om).

Bara titta på dom tusentals naturliga styrkelyftare och nästan ingen av dom använder helkropps pass (ingen jag hört iallafall om).

Gör samma sak med strongmen, olympiska lyftare och liknande folk så kommer du se att det är knappt nån av miljonatals människor som inte kör helkropps pass. :laugh:

exevision
2016-08-01, 19:15
Bara titta på dom tusentals styrkelyftare som använder steroider och nästan ingen av dom använder helkropps pass (ingen jag hört iallafall om).

Bara titta på dom tusentals naturliga styrkelyftare och nästan ingen av dom använder helkropps pass (ingen jag hört iallafall om).


Du har inte träffat många styrkelyftare verkar det som..

Diomedea exulans
2016-08-01, 19:48
olympiska lyftare och liknande folk så kommer du se att det är knappt nån av miljonatals människor som inte kör helkropps pass. :laugh:

De brukar ju köra helkropps sju dagar i veckan.

exevision
2016-08-01, 20:18
Malachi King kan ta en titt här: http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=21
Flera där vars sätt att träna kan klassas som helkropps.

Gerdler
2016-08-01, 21:48
Utöver det så är det nästan ingen som kör helkropps program nuförtiden, det var populärt väldigt tidigt i bodybuildingen.

Men knappt några utav tränade använder det för det är väldigt ineffektivt för bygga muskler eller så tar det extremt lång tid träna hela kroppen på ett pass.
Väldigt tränade individer använder det för att det är ett mycket bra sätt att få stor volym över en vecka utan att det tar alltför lång tid. Styrkelyftare och tyngdlyftare gör så här.

BB tränar var muskel en gång i veckan för att dopingen ger dem en basnivå av muskulatur som är långt över en normaltränad person utan träning, och genom att träna de flesta muskler "för lite" så kan de lätt göra att en muskelgrupp som släpar kommer ikapp.

Det skulle ta så lång tid för man har så många olika muskler som måste tränas.

Framsida axel, sido axel, baksida axel, biceps, triceps, triceps långa huvudet, övre bröst, mellersta bröst, nedre bröst, övre trapz, mellersta trapz, lats, mage, oblique, rumpa, baksida lår, framsida lår, insida lår, utsida lår, vader. Jag skippade också lite muskler och dom jag nämnde är 20 muskler.

Om man säger man kör bara 1 övning per muskel och 1 set så blir det 20 set, om man kör istället 2 set per muskel är det nu 40 set, 3 set så är man uppe i 60 set. 60 set kommer ta en massa tid och eftersom man kör alla muskler måste man springa från maskin till maskin på gymmet och sen heller är ju inte uppvärmning inräknat.

Har du hört talas om basövningar, hur många av de musklerna/muskelgrupperna du nämner tränas av dessa 5: militärpress, marklyft, bänkpress, knäböj, stångrodd? typ 15 kanske? samt lats, erector spinae. Chins, dips, snedbänk, sumo mark, frontböj, raka mark är också mycket kompetenta övningar när det gäller att vara tidseffektiva.

Isolationsövningar ska inte utgöra grunden av ett bra helkroppspass, sammansatta övningar ska utgöra grunden. Och sen är frågan vad målet är, styrka, explosivitet eller utseende. Oavsett vilket så är helkropp ett bra alternativ.

Malachi King
2016-08-01, 23:27
Väldigt tränade individer använder det för att det är ett mycket bra sätt att få stor volym över en vecka utan att det tar alltför lång tid. Styrkelyftare och tyngdlyftare gör så här.

BB tränar var muskel en gång i veckan för att dopingen ger dem en basnivå av muskulatur som är långt över en normaltränad person utan träning, och genom att träna de flesta muskler "för lite" så kan de lätt göra att en muskelgrupp som släpar kommer ikapp.

Nej för sen när man tar tyngre, tyngre, tyngre vikter så blir central nervsystemet belastat. Att köra tungt på militärpress, marklyft, bänkpress, knäböj, stångrodd och flera reps kanske funkar 1 gång men inte 3 ggr i vecka hela tiden, man kommer bränna ut sitt central nerv system.

Har du hört talas om basövningar, hur många av de musklerna/muskelgrupperna du nämner tränas av dessa 5: militärpress, marklyft, bänkpress, knäböj, stångrodd? typ 15 kanske? samt lats, erector spinae. Chins, dips, snedbänk, sumo mark, frontböj, raka mark är också mycket kompetenta övningar när det gäller att vara tidseffektiva.

Isolationsövningar ska inte utgöra grunden av ett bra helkroppspass, sammansatta övningar ska utgöra grunden. Och sen är frågan vad målet är, styrka, explosivitet eller utseende. Oavsett vilket så är helkropp ett bra alternativ.

Jag ser bara att en muskel arbetar när den sträcks ut till sin fulla längd och sen drar ihop sig till sin kortaste längd.

Militärpress = Framsida axel, triceps.
Marklyft & Knäböj = Rumpa, Framsida Lår
Bänkpress = Framsida axel, Triceps, Mellersta bröst
Stångrodd = Lats, Mellersta trapezius

Dom här 5 tränar tillsammans bara 7 utav dom 20 muskler jag nämnde, dessutom om man köra bara dom här 5 så får man obalans i musklerna. För det är endast en övning där musklerna i ryggen drar ihop sig och det är på stångrodden, medans på både bänkpress och militärpressen så tränar man framsida axlar och kan få vad folk kallar framåt roterade axlar.

Rolfarsson
2016-08-01, 23:53
Litar inte på forskning för 5 öre.....:cool:

Så du litar inte på något vars syfte är att ta reda på sanningen?

Det skulle ta så lång tid för man har så många olika muskler som måste tränas.

Framsida axel, sido axel, baksida axel, biceps, triceps, triceps långa huvudet, övre bröst, mellersta bröst, nedre bröst, övre trapz, mellersta trapz, lats, mage, oblique, rumpa, baksida lår, framsida lår, insida lår, utsida lår, vader. Jag skippade också lite muskler och dom jag nämnde är 20 muskler.

Har du hört talas om flerledsövningar?

Gerdler
2016-08-02, 00:09
Nej för sen när man tar tyngre, tyngre, tyngre vikter så blir central nervsystemet belastat. Att köra tungt på militärpress, marklyft, bänkpress, knäböj, stångrodd och flera reps kanske funkar 1 gång men inte 3 ggr i vecka hela tiden, man kommer bränna ut sitt central nerv system.



Jag ser bara att en muskel arbetar när den sträcks ut till sin fulla längd och sen drar ihop sig till sin kortaste längd.

Militärpress = Framsida axel, triceps.
Marklyft & Knäböj = Rumpa, Framsida Lår
Bänkpress = Framsida axel, Triceps, Mellersta bröst
Stångrodd = Lats, Mellersta trapezius

Dom här 5 tränar tillsammans bara 7 utav dom 20 muskler jag nämnde, dessutom om man köra bara dom här 5 så får man obalans i musklerna. För det är endast en övning där musklerna i ryggen drar ihop sig och det är på stångrodden, medans på både bänkpress och militärpressen så tränar man framsida axlar och kan få vad folk kallar framåt roterade axlar.
Du har fel men jag orkar inte skriva ut allt.

Militärpressar du endast med främre delt så gör du fel. Marklyft ger hamstrings rejält med stryk och både böj och mark belastar ländryggen mer än de flesta andra övningar. Mark ger dessutom underarmar och traps (övre kanske mest men jag är ganska säker på att hela får spännas). Båda kräver rejäl anspänning av samtliga magmuskler och obliques.
Jag vet inte vad du menar med mellersta bröst ärligt talat men det är klart att det kan vara en fördel att pressa i fler än två vinklar (upp och fram) samt att endast ro i en riktning. Men det finns pendlay row och yates row samt vanlig stångrodd och det kan man köra ett av varje eller variera mellan passen och variera med pull-ups/latsdrag eller köra dem också.

Jag kan köpa att om man kör endast 5 övningar i hela sitt liv och gör dem utan variation så blir utvecklingen begränsad och jag köper till och med att obalanser kan komma att infinna sig då. Men man kan köra 5 övningar på ett helkroppspass utan några större problem, och sedan variera dessa 5 något.

Det där med att CNS skulle bli överbelastat är mest humbug som någon skribent på testosterone nation har tutat i alla gymråttor. CNS adapteras effektivt av träning. Öka inte volymen extremt fort så är inte detta ett problem.

Bastutan
2016-08-02, 07:50
Tack för alla svar!
De flesta av er rekommenderar helkropp vilket jag kommer köra vidare på. Fokus kommer ligga på flerledsövningar blandat med lite disco. I söndags körde jag tex Böj, Benspark, Bänkpress, Hantelrodd, Militärpress, Stångcurls och Stångshrugs.

Fokus med schemat är framförallt utseende så tänkte lägga mig i det högre repschemat varierat med någon tung vecka när jag platåar. Eller är det smartare att variera i programmet redan från start? Dvs ena passet kör jag bänkpress 3x5 och i nästa 3x10? Tanken nu är alltså 2x 3x10 följt av nån vecka med 2x 3x5.

Bitchtit
2016-08-02, 08:18
Tack för alla svar!
De flesta av er rekommenderar helkropp vilket jag kommer köra vidare på. Fokus kommer ligga på flerledsövningar blandat med lite disco. I söndags körde jag tex Böj, Benspark, Bänkpress, Hantelrodd, Militärpress, Stångcurls och Stångshrugs.

Fokus med schemat är framförallt utseende så tänkte lägga mig i det högre repschemat varierat med någon tung vecka när jag platåar. Eller är det smartare att variera i programmet redan från start? Dvs ena passet kör jag bänkpress 3x5 och i nästa 3x10? Tanken nu är alltså 2x 3x10 följt av nån vecka med 2x 3x5.

Personligen tror jag det är bra att ha en del tungt från start så man verkligen "lär" (handlar väl om att CNS anpassar sig) sig att ta i.

Malachi King
2016-08-02, 08:23
Du har fel men jag orkar inte skriva ut allt.

Militärpressar du endast med främre delt så gör du fel. Marklyft ger hamstrings rejält med stryk och både böj och mark belastar ländryggen mer än de flesta andra övningar. Mark ger dessutom underarmar och traps (övre kanske mest men jag är ganska säker på att hela får spännas). Båda kräver rejäl anspänning av samtliga magmuskler och obliques.
Jag vet inte vad du menar med mellersta bröst ärligt talat men det är klart att det kan vara en fördel att pressa i fler än två vinklar (upp och fram) samt att endast ro i en riktning. Men det finns pendlay row och yates row samt vanlig stångrodd och det kan man köra ett av varje eller variera mellan passen och variera med pull-ups/latsdrag eller köra dem också.

Jag kan köpa att om man kör endast 5 övningar i hela sitt liv och gör dem utan variation så blir utvecklingen begränsad och jag köper till och med att obalanser kan komma att infinna sig då. Men man kan köra 5 övningar på ett helkroppspass utan några större problem, och sedan variera dessa 5 något.

Det där med att CNS skulle bli överbelastat är mest humbug som någon skribent på testosterone nation har tutat i alla gymråttor. CNS adapteras effektivt av träning. Öka inte volymen extremt fort så är inte detta ett problem.

Uppenbart troll är uppenbart troll....:laugh:

1. Gå och lär dig anatomi för det första

2. Börja läsa vad folk skriver, för om du hade läst vad jag hade skrivit så hade du märkt att längdryggen/erector spinae var inte ens med på min muskel lista och för det andra så skulle du ha sett att jag räknar bara att muskel tränas om den gör hela rörelsen den är designad till.

Så nej övre trapz tränas inte enligt min logik på marklyft, för man gör inte en shrug rörelse. Visst den arbetar statiskt med att hålla skulderbladen på plats i marklyften, men om man vill räkna på det sättet då kan man lika gärna säga man tränar ben när man står biceps curlar eftersom man står på dom. :laugh:

3. Jasså csn anpassar sig, undrar varför det finns folk som kör på 85% osv, det är ju bara enligt dig tutta och köra 100% av sin kapacitet på varje reps och varje set och varje övning eftersom cns anpassar sig. :naughty:

Bastutan
2016-08-02, 08:38
Personligen tror jag det är bra att ha en del tungt från start så man verkligen "lär" (handlar väl om att CNS anpassar sig) sig att ta i.

Jag kommer ifrån att ha kört TM och 5x5 där jag höjt upp mina lyft ganska rejält. Men har nu stagnerat totalt så behöver köra något annat upplägg ett tag.

Spiffy
2016-08-02, 09:28
Så nej övre trapz tränas inte enligt min logik på marklyft, för man gör inte en shrug rörelse. Visst den arbetar statiskt med att hålla skulderbladen på plats i marklyften, men om man vill räkna på det sättet då kan man lika gärna säga man tränar ben när man står biceps curlar eftersom man står på dom. :laugh:

Du måste vara väldigt stark i bicep om du får motsvarande belastning på benen som trapzen får i marklyft.

Anders The Peak
2016-08-02, 09:35
Ganska uppenbart Troll Malachi King :) Men det kryddar diskussionen med en ton av lite humor :hbang:

Gerdler
2016-08-02, 13:05
Börja läsa vad folk skriver, för om du hade läst vad jag hade skrivit så hade du märkt att längdryggen/erector spinae var inte ens med på min muskel lista och för det andra så skulle du ha sett att jag räknar bara att muskel tränas om den gör hela rörelsen den är designad till.

Så nej övre trapz tränas inte enligt min logik på marklyft, för man gör inte en shrug rörelse. Visst den arbetar statiskt med att hålla skulderbladen på plats i marklyften, men om man vill räkna på det sättet då kan man lika gärna säga man tränar ben när man står biceps curlar eftersom man står på dom. :laugh:
Så om man gör en long lever plank eller en annan planka så tränar man inte enligt din logik? Statisk träning är inte träning?

Ok fine. Men statisk belastning är ett effektivt sätt att stärka vissa muskler, särskilt de vars huvudsakliga syfte är att arbeta statiskt för att stabilisera kroppen. Även om du inte vill kalla det för träning. Du får kalla det för vad du vill men erector spinae, hams, fingrar, underarmar och traps stärks av marklyft. Det finns definitivt övningar som är effektivare på att stärka dem en i taget men då får du göra ganska många övningar istället då.

Lite då och då kommer frågor upp om hur man ska stärka greppet och en vanlig övning som många rekommenderar är bar holds. Alltså inte träning enligt Malachi King, för musklerna arbetar mot en statisk belastning. Men det är väl härligt att slippa träna och ändå bli stark? Så var glad istället. Du kan köra farmers walk och inte träna en enda muskel för att ingen kontraherar maximalt så länge du inte tar långa steg, lik förbannat är det ändå tungt i traps, underarmar, hela bålen, kanske rumpa, vader och ben. Helt utan att träna.

Malachi King
2016-08-02, 19:18
Så om man gör en long lever plank eller en annan planka så tränar man inte enligt din logik? Statisk träning är inte träning?

Ok fine. Men statisk belastning är ett effektivt sätt att stärka vissa muskler, särskilt de vars huvudsakliga syfte är att arbeta statiskt för att stabilisera kroppen. Även om du inte vill kalla det för träning. Du får kalla det för vad du vill men erector spinae, hams, fingrar, underarmar och traps stärks av marklyft. Det finns definitivt övningar som är effektivare på att stärka dem en i taget men då får du göra ganska många övningar istället då.

Lite då och då kommer frågor upp om hur man ska stärka greppet och en vanlig övning som många rekommenderar är bar holds. Alltså inte träning enligt Malachi King, för musklerna arbetar mot en statisk belastning. Men det är väl härligt att slippa träna och ändå bli stark? Så var glad istället. Du kan köra farmers walk och inte träna en enda muskel för att ingen kontraherar maximalt så länge du inte tar långa steg, lik förbannat är det ändå tungt i traps, underarmar, hela bålen, kanske rumpa, vader och ben. Helt utan att träna.

Säger åter igen åt dig, sluta trolla och läs vad jag har skrivit.

Gerdler
2016-08-02, 19:39
Säger åter igen åt dig, sluta trolla och läs vad jag har skrivit.
Jag är på mycket gott humör idag, det är därför jag ens försökte få dig att förstå hur fel du har. Jag ger dock upp nu eftersom du inte verkar vilja ta åt dig någonting. Man kan leda åsnan till vattnet...

Ett Orm
2016-08-02, 21:23
Haha, morfiusbaltzar är i farten igen! Det var ett tag sen!<3

exevision
2016-08-03, 07:20
Malachi King kan ta en titt här: http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=21
Flera där vars sätt att träna kan klassas som helkropps.

Fick ingen synpunkt från Malachi om detta..

Malachi King
2016-08-03, 09:28
Fick ingen synpunkt från Malachi om detta..

Självklart inte, eftersom jag inte tänker ge genom tusentals journaler för kanske hitta 1 person som kör helkropps pass schema. :laugh:

exevision
2016-08-03, 20:14
Självklart inte, eftersom jag inte tänker ge genom tusentals journaler för kanske hitta 1 person som kör helkropps pass schema. :laugh:

Ehm, det är inte det minsta svårt att se att det är många som tränar så.

LegioGloria
2016-08-03, 20:32
Körde helkroppspass länge, men efter ett tag så verkar det inte gå att få in nog med volym för att få något träningssvar. När jag hade varit på gymmet i 2.5 timme och hade marklyften kvar, då visste jag att det var dags att börja dela upp.

Jag gissar att studierna som gjorts på helkroppspass främst har använts sig av nybörjare, alternativt nedtränade individer. För när man får några träningsår i kroppen och knoppen verkar inte 3 set, även om det är fail på sista reppet, ge nog med stimuli.

Så under/över skulle jag köra. Mest för att det är så psykiskt jobbigt att ladda om när man kört igenom nästan hela kroppen och vet att man har vader och baksida axlar kvar (om man bryr sig om dem, dvs). :D

Malachi King
2016-08-03, 20:48
Ehm, det är inte det minsta svårt att se att det är många som tränar så.

Okej ska bita på troll betet då. :laugh:

Öppnade första sida och här journalerna som var där då:

H = Helkropp / EH = Ej Helkropp

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133318&page=148 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=84216&page=977 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141243&page=481 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=172426&page=65 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211466&page=48 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=72389&page=192 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=194806&page=29 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196409&page=48 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=188838&page=60 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=192544&page=95 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=160062&page=244 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=223652&page=17 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=190532&page=79 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226526&page=6 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=194803&page=117 EH

Sen hade jag kvar 5 journaler att titta i från första sidan, men dags att äta tacos och man ser att det är dominant med folk som ej kör helkropp på första sidan.

Du är så dåligt troll. :laugh:

Malachi King
2016-08-03, 20:51
Körde helkroppspass länge, men efter ett tag så verkar det inte gå att få in nog med volym för att få något träningssvar. När jag hade varit på gymmet i 2.5 timme och hade marklyften kvar, då visste jag att det var dags att börja dela upp.

Jag gissar att studierna som gjorts på helkroppspass främst har använts sig av nybörjare, alternativt nedtränade individer. För när man får några träningsår i kroppen och knoppen verkar inte 3 set, även om det är fail på sista reppet, ge nog med stimuli.

Så under/över skulle jag köra. Mest för att det är så psykiskt jobbigt att ladda om när man kört igenom nästan hela kroppen och vet att man har vader och baksida axlar kvar (om man bryr sig om dem, dvs). :D

Detta, köra helkropps pass kommer ta väldigt lång tid sen när 3 set per muskel inte räcker.

Eller så kommer man om man håller kvar setsen och ökar vikten så bränner man ut sitt cns.

Skulle vilja nån gå in på gymmet köra nära sitt max vikt på:

Marklyft sen -> knäböj sen -> bänkpress -> militärpress -> dips -> sne bänkpress -> lats drag/pull-ups -> shrugs -> sido lyft för sido axel -> osv -> osv -> osv.

HerrLuta
2016-08-03, 21:11
Må denna tråd leva vidare, Malachi bidrar med många goda skratt här ju :D

Nio set med baksida axlar på ditt första pass i veckan (på första sidan) - how come?

Malachi King
2016-08-03, 21:45
Må denna tråd leva vidare, Malachi bidrar med många goda skratt här ju :D

Nio set med baksida axlar på ditt första pass i veckan (på första sidan) - how come?

Menar du detta schema som jag slängde ihop snabbt?

"Dag 1. 6 set baksida lår, 3 set knäböj, insida lår 3 set, utsida lår 3 set, 9 set baksida axel.

Dag 2. 3 set militärpress, 3 set bänkpress, 3 set sne bänkpress, 3 set dips, 3 set latsdrag, 3 set hantel rodd, 3 set sido axel.

Dag 3. 3 set baksida lår, 6 set knäböj, insida lår 3 set, utsida lår 3 set, 9 set baksida axel."

För att baksida axlar saknas på nästan varenda människa man ser på gymmen, baksida axel kan man nästan aldrig träna för mycket.

Baksida axel verkar vara en muskel väldigt svår för dom flesta människor att träffa så bäst bygga upp den för framsida & sido axlar burkar nästan aldrig vara problem för folk att bygga upp.

Det brukar vara en indikation för att folk tar steroider, alltså folk som är stora men saknar baksida axel är en indikation för steroid bruk.

Om man ska bygga kvalitets massa som naturlig/ren person så är anatomi väldigt viktigt att veta.

Om du har fler frågor så är det bara fråga. :cool:

exevision
2016-08-04, 05:44
Okej ska bita på troll betet då. :laugh:

Öppnade första sida och här journalerna som var där då:

H = Helkropp / EH = Ej Helkropp

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133318&page=148 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=84216&page=977 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141243&page=481 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=172426&page=65 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211466&page=48 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=72389&page=192 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=194806&page=29 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196409&page=48 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=188838&page=60 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=192544&page=95 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=160062&page=244 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=223652&page=17 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=190532&page=79 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226526&page=6 EH
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=194803&page=117 EH

Sen hade jag kvar 5 journaler att titta i från första sidan, men dags att äta tacos och man ser att det är dominant med folk som ej kör helkropp på första sidan.

Du är så dåligt troll. :laugh:

Nu är du ju bara fånig.. Bänkpress och knäböj/mark i samma pass klassas som helkropps. Vilket många kör.

Malachi King
2016-08-04, 06:30
Nu är du ju bara fånig.. Bänkpress och knäböj/mark i samma pass klassas som helkropps. Vilket många kör.

Hahaha trolls nuförtiden. :laugh:

Nej bänkpress + knäböj + marklyft klassas inte som helkropps, man kör inte sido axel, baksida axel, baksida lår och en massa andra muskler på det.

Men aja dags att rapportera mega trollet. :laugh:

dmoller
2016-08-04, 06:50
http://i2.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/583/041/d5c.jpg

Nyland
2016-08-04, 07:05
Baksida axel verkar vara en muskel väldigt svår för dom flesta människor att träffa så bäst bygga upp den för framsida & sido axlar burkar nästan aldrig vara problem för folk att bygga upp.

Om man ska bygga kvalitets massa som naturlig/ren person så är anatomi väldigt viktigt att veta.


Du har dubbelt så många pressövningar som dragövningar i ditt schema, med bättre balans kanske du inte behövt 9 (!) set för bakre axlar? Fast du som har så bra koll på anatomi vet säkert bäst.

Det är i alla fall roligt med någon som ger in/utsida lår den kärlek de förtjänar, det ser man inte ofta nu för tiden. :)

Malachi King
2016-08-04, 07:08
Du har dubbelt så många pressövningar som dragövningar i ditt schema, med bättre balans kanske du inte behövt 9 (!) set för bakre axlar? Fast du som har så bra koll på anatomi vet säkert bäst.

Det är i alla fall roligt med någon som ger in/utsida lår den kärlek de förtjänar, det ser man inte ofta nu för tiden. :)

Vilket schema syftar du på?

Om detta:

"Dag 1. 6 set baksida lår, 3 set knäböj, insida lår 3 set, utsida lår 3 set, 9 set baksida axel.

Dag 2. 3 set militärpress, 3 set bänkpress, 3 set sne bänkpress, 3 set dips, 3 set latsdrag, 3 set hantel rodd, 3 set sido axel.

Dag 3. 3 set baksida lår, 6 set knäböj, insida lår 3 set, utsida lår 3 set, 9 set baksida axel."

Så blir det totalt 3 rena set på framsida axel och 9 set där framsida axel arbetar med bröstet så totalt 12 set.

Men det blir 18 rena set på baksida axel och 3 set där baksida axel kan arbet med latsen i latsdrag så totalt 21 set vilket är mer än 12 set. :Virro

Nyland
2016-08-04, 07:20
Vilket schema syftar du på?

Om detta:

"Dag 1. 6 set baksida lår, 3 set knäböj, insida lår 3 set, utsida lår 3 set, 9 set baksida axel.

Dag 2. 3 set militärpress, 3 set bänkpress, 3 set sne bänkpress, 3 set dips, 3 set latsdrag, 3 set hantel rodd, 3 set sido axel.

Dag 3. 3 set baksida lår, 6 set knäböj, insida lår 3 set, utsida lår 3 set, 9 set baksida axel."

Så blir det totalt 3 rena set på framsida axel och 9 set där framsida axel arbetar med bröstet så totalt 12 set.

Men det blir 18 rena set på baksida axel och 3 set där baksida axel kan arbet med latsen i latsdrag så totalt 21 set vilket är mer än 12 set. :Virro

12 set pressövningar (bröst, triceps, främre axlar)
6 set dragövningar (rygg, biceps, bakre axlar)

Varför inte köra lika många av varje istället för att försöka jämna ut det med en massa axelövningar (som heller inte motverkar obalans mellan bröst och rygg)? Dessutom, om det är någon del av axeln som behöver extra volym är det väl mellersta delen som tränas mindre av basövningarna?

Malachi King
2016-08-04, 07:49
12 set pressövningar (bröst, triceps, främre axlar)
6 set dragövningar (rygg, biceps, bakre axlar)

Varför inte köra lika många av varje istället för att försöka jämna ut det med en massa axelövningar (som heller inte motverkar obalans mellan bröst och rygg)? Dessutom, om det är någon del av axeln som behöver extra volym är det väl mellersta delen som tränas mindre av basövningarna?

Att ha för stark framsida alltså bröst och framsida axel kan leda till problem, det har visat sig om och om igen.

Tror det har inte visats sig en enda gång att ha för stark rygg och baksida axel kan vara problem, det kan ju för sig bero på att det är knappt några som har starkare baksida än framsida på grund av att det finns så många disco gymmare.

Om vi tittar anatomiskt vilka muskler det är som arbetar motsatt riktning så blir det.

Övre bröst vs Nedre trapezius i mitt schema tränas övre bröst i 3 set på sne bänken, nedre trapezius tränas i mitt schema 3 set på latsdrag.

Dom flesta skulle nog hålla med om att dom kan köra tyngre vikt på latsdrag än på sne bänk så här borde nedre trapezius vara starkare än övre bröst alltså inga anatomiska problem som kan uppstå.


Nedre bröst vs Övre trapezius i mitt schema tränas nedre bröst i 3 set på dips, övre trapezius tränas i mitt schema 3 set på shrugs.

Dom flesta skulle nog hålla med om att dom kan köra tyngre vikt på shrugs än på dips så här borde övre trapezius vara starkare än nedre bröst alltså inga anatomiska problem som kan uppstå.


Dock dyker nu upp problemen för dom flesta människor

Mellersta bröst vs Mellersta trapezius i mitt schema tränas mellersta bröst i 3 set på bänkpress, mellersta trapezius tränas i mitt schema 3 set på hantelrodd.

Dom flesta kan tyvärr köra tyngre vikt på vanlig bänk än i hantelrodd eller t-bar row så självklar blir dom framåt roterade i ryggen.

Dessutom angående din kommentar om baksida axel övningar, om man gör en bra baksida axel övning så tränas mellersta trapezius så självklart så motverkas obalansen mellan bröst och rygg, dom flesta vet dock inte hur man kör baksida axel.

Här har du hur man ska köra baksida axel:

https://www.instagram.com/p/BCD8_dcMTML/?taken-by=jonasvarldenssexigasteman

Har ökat och kör nu 40kg per sida så jo det kommer ta bort obalans om man kör baksida axel på riktigt och tungt.

Mellersta är inte lika viktigt som baksida, för dom flesta kan bygga sido axel enkelt men nästan aldrig sett nån med bra baksida axel.

Malachi King
2016-08-04, 07:51
Som sagt var det där schemat lite snabbt ihop slängt så ser att jag har glömt marklyft helt och hållet. :laugh:

Så bara slänga in 3 set utav marklyft på knäböj dagarna efter knäböjen så det ser ut så här istället:

Dag 1. 6 set baksida lår, 3 set knäböj, 3 set marklyft, insida lår 3 set, utsida lår 3 set, 9 set baksida axel.

Dag 2. 3 set militärpress, 3 set bänkpress, 3 set sne bänkpress, 3 set dips, 3 set latsdrag, 3 set hantel rodd, 3 set sido axel.

Dag 3. 3 set baksida lår, 6 set knäböj, 3 set marklyft, insida lår 3 set, utsida lår 3 set, 9 set baksida axel.

dluddeckens
2016-08-04, 07:54
Jag kör själv 3 helkroppspass i veckan.

Har bara 30 minuter på lunchen, så det blir korta pass:

Dag 1: Frontsquat; 10 x 5 reps, stående axelpress 3x10 reps, mage
Dag 2: Marklyft; stege upp till tung trea, sedan ett dropset, bänkpress 3x10 reps, mage
Dag 3: Böj; 5 x 10 reps, chins - 1,2,3,4,5,6,7 reps (totalt 28 reps alltså), lite biceps triceps, mage


Basic.

Illustrerade mannen
2016-08-04, 17:28
Jag kör själv 3 helkroppspass i veckan.

Har bara 30 minuter på lunchen, så det blir korta pass:

Dag 1: Frontsquat; 10 x 5 reps, stående axelpress 3x10 reps, mage
Dag 2: Marklyft; stege upp till tung trea, sedan ett dropset, bänkpress 3x10 reps, mage
Dag 3: Böj; 5 x 10 reps, chins - 1,2,3,4,5,6,7 reps (totalt 28 reps alltså), lite biceps triceps, mage


Basic.

👏👏👏 Det behöver inte vara svårare än så! Men hur hinner du på 30 minuter? Superset?

Hallberg
2016-08-05, 10:05
������ Det behöver inte vara svårare än så! Men hur hinner du på 30 minuter? Superset?

Verkar rimligt. Själv supersettar jag alltid för att korta ner tiden och skulle definitivt hinna med de där passen på 30 min.

j0nisch
2016-08-22, 15:51
Lånar tråden lite om det går. Jag hade tänkt börja träna ett helkroppsschema och testa det efter en 4-split halvkropp. Vilken ska man köra? Hittade en Hypertrophy-specific training i tråden med träningsupplägg, är den något ? Eller vilken ska man köra? Och sen, hur tungt ska man köra? Alltså hur nära failure ska man köra?

Tack på förhand.

Bastutan
2016-08-23, 06:45
Lånar tråden lite om det går. Jag hade tänkt börja träna ett helkroppsschema och testa det efter en 4-split halvkropp. Vilken ska man köra? Hittade en Hypertrophy-specific training i tråden med träningsupplägg, är den något ? Eller vilken ska man köra? Och sen, hur tungt ska man köra? Alltså hur nära failure ska man köra?

Tack på förhand.

Push/Pull är trevligt.
Push: Bröst, Axlar, Triceps, Ben, Vader
Pull: Rygg, Ben (Baksida), Biceps, Traps, Mage

Nedanstående är också trevligt.
Bröst/Rygg/Axlar/Traps
Ben/Armar/Mage/Vader

Jag hade sparat 1-2 rep i tanken oavsett val av repschema.