handdator

Visa fullständig version : Har märkte du att du åt för lite fett?


Eljest
2016-07-28, 20:43
Ni som gått på diet och legat lågt på fettintaget, (<0,5-0,7 gram/kg kroppsvikt) har ni märkt några fysiska effekter av detta? Förstår att det blir svårt att skilja effekter av låg energitillgänglighet från lågt fettintag men finns det varningssignaler man bör vara vaksam om? Har exempelvis hört att minskat libido kan vara en indikator på för lågt fettintag men finns fler indikationer?

King Grub
2016-07-28, 20:48
Torr hud och diffusa ledsmärtor.

Eljest
2016-07-28, 21:06
Torr hud och diffusa ledsmärtor.

Jag smörjer in hela kroppen med lotion 3-4 gånger per dag för att jag är snustorr. Dags för mer fett...

cero
2016-07-28, 21:47
Just fettet är något jag aldrig kompromissar med, alltid >1g/kg kv.

Torr hud och diffusa ledsmärtor.

Hur lågt var fettintaget när du märkte av ledsmärtor?

King Grub
2016-07-28, 21:54
Det vet jag inte; det var runt 28 år sedan när jag som tjock tonåring inte hade en aning om vad gjorde utan bara började träna hårt tre timmar om dagen och slutade äta. Men det fungerade - jag kom i toppform på nolltid. Det var också på 80-talet, då fett i kosten ansågs enbart vara av ondo.

Wzup2u
2016-07-28, 22:10
Sämre kvallitet på hår...& mådde inte lika bra heller för den delen.
Var ganska längesedan jag eliminerade fettintaget så hårt.. Nej jag äter numera höghaltigt fett på mackorna, nötter, osv osv...

Tränarinte
2016-07-28, 22:49
Lol .7 per kg. Isf är jag torr året runt

Bara tjocka styrketränare som tänker fett, kolhydrater är guld värt

YTS
2016-07-29, 01:18
Ni som gått på diet och legat lågt på fettintaget, (<0,5-0,7 gram/kg kroppsvikt) har ni märkt några fysiska effekter av detta? Förstår att det blir svårt att skilja effekter av låg energitillgänglighet från lågt fettintag men finns det varningssignaler man bör vara vaksam om? Har exempelvis hört att minskat libido kan vara en indikator på för lågt fettintag men finns fler indikationer?

På slutet av 70-talet, då jag blev vegetarian låg jag på runt 10E% d.v.s. bröd med keso, råa grönsaker och potatis. Gick ner från smårund tonåring till smal som en fotomodell på mindre än 3 veckor i.o.f.s. fick jag samtidigt en riktigt bra kondition, vilket inte hade varit fallet tidigare.
Det går att ligga på 10E% fett utan andra "biverkningar" än ett mycket lågt BF% om man äter tillräckligt med essentiella fettsyror, vilket är 1 E% omega 3 och 4E% omega 6, d.v.s. 5E% Fleromättat fett PUFA. Det är ganska svårt att åstadkomma men det går. T.o.m. vissa elitbodybuilders lär ligga så lågt enligt enligt ryktena.