handdator

Visa fullständig version : Natrium : Kalium ratio

AntonHA
2016-07-27, 23:12
Vad tycker ni kunniga att den här ration bör vara för god hälsa? 1:1? Där natrumet är saltintaget delat med 2.5

Masterpan
2016-07-28, 15:48
Äter du en vettig kost och har en normal livsstil behöver du inte tänka på det skulle jag tro, kroppen har flera system för att reglera balansen i kroppen, t.ex hormonet aldosteron och osmotiska receptorer i olika delar av kroppen.

Däremot kan det vara värt att försöka äta mer av mat som innehåller mycket kalium,alltså frukt o grönt, och att äta mindre saltinnehållawnde mat. Men att snacka om någon ratio är nog svårt, och det finns mig veterligen ingen forskning som har kommit med resultat som pekar på en viss ratio.

kaspen
2016-07-28, 18:01
Man brukar rekommendera en 1:1-1:2 ratio mellan sodium och potassium. De flesta i västvärlden har en för hög andel sodium och ett bra sätt att ändra det är att köra olika lite-salter. Vet inte om de finns i Sverige men i USA brukar de ha en ratio på 1:1 och jag har även sett vissa med mer potassium och äter du en traditionell mat som de flesta andra brukar balansen förbättras bara av den grejen.

Innan man börjar fucka med sånt här är det dock alltid en bra idé att gå och kolla upp vilka nivåer man har så man inte bara chansar. Äter du exemplariskt med mycket grönsaker etc så har du antagligen rätt bra nivåer av potassium ändå.

YTS
2016-07-29, 01:38
Enligt Näringslära för högskolan ökar behovet av natrium vid hårt kroppsligt arbete/hög värme.
Många naturfolk äter ca 2gram salt om dagen och klarar sig på det, men de är förståss uppfödda på låga saltintag, sen barnsben.