handdator

Visa fullständig version : Deff: styrketräning + crossfit


GarethKeenan
2016-07-27, 18:24
Nå, ni behöver inte bränna ner mitt hus eller liknande bara för att jag kör crossfit, men ni får mer än gärna hjälpa mig om ni kan.

Jag vill gärna påbörja en deffperiod genom att köra 2 styrketräningspass i veckan och 3 crossfitpass. Jag är dock väldigt osäker kring kostupplägget. Hur ska jag äta under mina crossfitdagar? Ska jag lägga mig på kaloribehov (cirka 2500 kcal)? Sedan äta minus 500 kcal resterande dagar.

Tanken är att gå ner cirka 500 gram i veckan under två månader.

Tack! *cupid*

Sohlsken
2016-07-27, 19:12
Du behöver väl inte äta annorlunda bara för att du kör crossfit. Du lär märka om du behöver äta mer. 500kcal underskott låter vettigt i allmänhet.

Orkar du köra på underskott så gör det.

Dock undrar jag om 2500 räcker som balans. Kön? Längd? Vikt?

Som tjej (168cm, 77ish kg) som springer fem dagar i veckan är min balans någonstans kring 2700. Iofs bränner inte styrketräning lika mycket, men jag blir ändå lite fundersam.

tumme
2016-07-27, 19:21
Behövs nog inget speciellt. Köra 2 g protein och 0.5-1 g fett per kg kroppsvikt. Kör resten kolhydrater, helst några timmar innan och sedan efter träningen, vet inte om det går någon skillnad för dig men jag gillar det. Du kan deffa under crossfit dagar också, det spelar ingen roll.

orcus
2016-07-27, 20:02
Jag undrar spontant vad som skiljer crossfit från styrketräningen? :P

För mig är styrketräning centralt inom crossfit, det är en blandning av styrkelyft, tyngdlyftning, gymnastik och uthållighet.

Absolut att du kan träna det på underskott.. annars skulle inte så många crossfit människor se vältränade ut.

GarethKeenan
2016-07-28, 07:32
Du behöver väl inte äta annorlunda bara för att du kör crossfit. Du lär märka om du behöver äta mer. 500kcal underskott låter vettigt i allmänhet.

Orkar du köra på underskott så gör det.

Dock undrar jag om 2500 räcker som balans. Kön? Längd? Vikt?

Som tjej (168cm, 77ish kg) som springer fem dagar i veckan är min balans någonstans kring 2700. Iofs bränner inte styrketräning lika mycket, men jag blir ändå lite fundersam.


Tack!

Man, 183, cirka 80 kg. Utifrån olika uträkningar hamnar jag kring 2700 kcal.

GarethKeenan
2016-07-28, 07:33
Jag undrar spontant vad som skiljer crossfit från styrketräningen? :P

För mig är styrketräning centralt inom crossfit, det är en blandning av styrkelyft, tyngdlyftning, gymnastik och uthållighet.

Absolut att du kan träna det på underskott.. annars skulle inte så många crossfit människor se vältränade ut.

Det finns ett stort antal korsriddare här som har sina åsikter angående crossfit (att det är skit). Så vad som skiljer sig mellan dessa två former får vi se om någon orkar/vill svara på *popcorn*

Shqypnia
2016-07-28, 08:50
Testa dig fram. Ligg - 500 teoretiskt och se hur det känns samt vad vågen visar dig.