handdator

Visa fullständig version : Proteinintag och syra/bas-balansen


King Grub
2016-07-27, 16:38
We read with great interest the recently published article in Physiological Reports on protein intake, renal acid load, and hemodynamic responses (Teunissen‐Beekman et al. 2016). In their study, Teunissen‐Beekman et al. examined effects of an increase in protein intake (60 g/day, given as a mix of protein isolates, 20% pea, 20% soy, 30% egg‐white, 30% milk) on glomerular filtration rate (GFR) and related renally relevant parameters in overweight individuals with untreated elevated blood pressure and normal kidney function. Contrary to the author's initial hypothesis, neither fasting nor postprandial GFR values (the latter adjusted for the fasting measurements) were higher in the protein‐supplemented group (PROT) compared with a second group (MALT) which instead received 60 g/day of maltodextrin on an isoenergetic basis. The authors reported overall remarkably high GFR values in their subjects along with a short temporary GFR decline within 30 min postprandially in the protein‐supplemented group that was not seen in MALT.

As expected, the authors found a significantly higher renal acid load after 4 weeks on the protein supplement compared to 4 weeks on maltodextrin. 24‐h renal acid load was determined as urinary PRAL (uPRAL), a biomarker that characterizes the mineral component (including sulfate from sulfur‐containing amino acids) of total renal net acid excretion (NAE) without considering the organic acid component (Krupp et al. 2014). Unexpectedly, the observed uPRAL difference after 4 weeks on higher protein ingestion versus baseline was only about 15 mEq/day. This is half of what is known from the literature for protein increases of that magnitude (Remer and Manz 1994, 1995a). In accord herewith, in a separate article on the present diet experiment (Teunissen‐Beekman et al. 2012), the authors reported differences in urinary sulfate excretion after 4 weeks (for PROT vs. MALT, and for PROT vs. baseline) of 7–8 mmol/day corresponding to 15 mEq of renally excreted dietary acidity stemming from sulfur amino acid metabolism. However, 30 mEq/day of “sulfate acidity” would have been expected with an increase of 60 g/day of a protein mix of that composition (Remer and Manz 1995b). It appears worth considering, whether a lower compliance at the end of the 4 week observation period might have contributed to the too low acid excretion after protein supplementation of that magnitude.

Interestingly, also the average renal acid load component (4) measured as uPRAL in 24‐h urine samples of both groups (PROT and MALT) has been found to be remarkably low, both at baseline and after 4 weeks of diet intervention. Mean uPRAL varied between ca. −5 mEq and ca. −20 mEq/day (Figure 4; Teunissen‐Beekman et al. 2016) confirming a largely alkalizing basic nutrition present already at run‐in. In contrast, healthy adults of the DONALD study with an average protein intake of 115 g/day – that is, almost comparable to PROT – show mean uPRAL values around +50 mEq/day corresponding to a NAE of ca. 90 mEq/day and reflecting a rather higher dietary acid load. The fact that the authors, notwithstanding, found a low uPRAL range throughout (<0 mEq/day), also in PROT after a mean protein intake of ca. 130 g/day (i.e., with the 60 g protein supplement added) strongly suggests that nutritional counseling of the study participants had successfully led to a nutrition mostly rich in base equivalents. This is also supported by the decrease of uPRAL from ≈ −7 mEq/day to −23 mEq/day in the maltodextrin group after 4 weeks versus baseline (Figure 4). Such a rather alkaline diet (possibly also including sodium bicarbonate‐containing beverages) would also explain why Teunissen‐Beekman et al. (2016) did not observe significant changes in blood pH and bicarbonate with the high‐protein diet.

All in all, the findings of Teunissen‐Beekman et al. (2016) underline the importance of increasing dietary alkali equivalents, that is, low‐PRAL foods, particularly if protein intake is raised, so that the protein‐related dietary acidity can be effectively neutralized. Also, the conclusions of Teunissen‐Beekman et al. that no postprandial changes in blood pH or bicarbonate are to be expected with increase of around 60 g/day in daily protein intake, cannot be generalized to more typical subjects eating more typical Western diets with a higher PRAL or having a more typical age‐specific GFR.

Increased protein intake and corresponding renal acid load under a concurrent alkalizing diet regime. Physiological Reports 12 July 2016.

Skrollovicz
2016-07-27, 18:28
Får jag fråga varför de flesta studier du publicerar King Grub är om proteinsyntesen eller proteinbalansen? Är det ett stort personligt intresse eller är det bara stort fokus på det i forskarvärlden?

Luca Brasi
2016-07-27, 19:01
Får jag fråga varför de flesta studier du publicerar King Grub är om proteinsyntesen eller proteinbalansen? Är det ett stort personligt intresse eller är det bara stort fokus på det i forskarvärlden?

Jag skulle vilja se fler studier på kamtjaka fetblad istället.

Skrollovicz
2016-07-27, 19:04
Det fanns en person som kunde svara på frågan jag ställde...och det var inte du.

Sohlsken
2016-07-27, 19:16
Det har hög relevans för forumet. Nej, jag är inte Grub, men ett träningsforum har intresse av studier gällande protein, näringsintag och effekter av olika träningsformer.

T.ex. denna kan vara intressant om man vill ligga på 2-3g protein/kg kroppsvikt. Då lär man få hjälpa magen lite också.

orcus
2016-07-27, 19:50
så, fattar jag det rätt att de menar att desto mer protein du äter, desto mer grönsaker och frukt bör du äta?

Tobbey
2016-07-27, 20:01
så, fattar jag det rätt att de menar att desto mer protein du äter, desto mer grönsaker och frukt bör du äta?

Yep.

kaspen
2016-07-28, 18:29
så, fattar jag det rätt att de menar att desto mer protein du äter, desto mer grönsaker och frukt bör du äta?


Ja eller i värsta fall supplementera basiska mineraler.

YTS
2016-07-29, 01:31
Ja eller i värsta fall supplementera basiska mineraler.
Kalium, Kalcium, Magnesium.

Sverker
2016-07-29, 17:11
Problemet är att proteinet ( eg svavlet i aminosyrorna ) försurar urinen. Att fylla på med olika salter minskar knappast njurarnas belastning. Varför inte bara minska intaget av protein ?

RassK
2016-07-29, 17:37
Varför inte bara minska intaget av protein ?

Svär inte i kyrkan!

Luca Brasi
2016-07-29, 19:05
Problemet är att proteinet ( eg svavlet i aminosyrorna ) försurar urinen. Att fylla på med olika salter minskar knappast njurarnas belastning. Varför inte bara minska intaget av protein ?

Så lite ketos på det.

kaspen
2016-07-29, 19:25
Problemet är att proteinet ( eg svavlet i aminosyrorna ) försurar urinen. Att fylla på med olika salter minskar knappast njurarnas belastning. Varför inte bara minska intaget av protein ?


För att det finns massor av fördelar med högt proteinintag.

upperkatt
2016-07-29, 21:09
så, fattar jag det rätt att de menar att desto mer protein du äter, desto mer grönsaker och frukt bör du äta?

Yep.

Så hur mycket mer behöver man få i sig utöver minimumet på 500 g frukt/grönt dag om man ligger på ca 3 g protein/kg kroppsvikt?

Sverker
2016-07-30, 06:51
För att det finns massor av fördelar med högt proteinintag.


Ja. Sedan kommer nackdelarna. Väntar på njurstenar etc nu när vi ska äta både protein och frukt för att balansera kroppen. Oxalsyran bör gå i taket.

AntonHA
2016-07-30, 07:01
Problemet är att proteinet ( eg svavlet i aminosyrorna ) försurar urinen. Att fylla på med olika salter minskar knappast njurarnas belastning. Varför inte bara minska intaget av protein ?

gains

Anders The Peak
2016-08-09, 20:55
A review of issues of dietary protein intake in humans.

Considerable debate has taken place over the safety and validity of increased protein intakes for both weight control and muscle synthesis. The advice to consume diets high in protein by some health professionals, media and popular diet books is given despite a lack of scientific data on the safety of increasing protein consumption. The key issues are the rate at which the gastrointestinal tract can absorb amino acids from dietary proteins (1.3 to 10 g/h) and the liver's capacity to deaminate proteins and produce urea for excretion of excess nitrogen. The accepted level of protein requirement of 0.8g x kg(-1) x d(-1) is based on structural requirements and ignores the use of protein for energy metabolism. High protein diets on the other hand advocate excessive levels of protein intake on the order of 200 to 400 g/d, which can equate to levels of approximately 5 g x kg(-1) x d(-1), which may exceed the liver's capacity to convert excess nitrogen to urea. Dangers of excessive protein, defined as when protein constitutes > 35% of total energy intake, include hyperaminoacidemia, hyperammonemia, hyperinsulinemia nausea, diarrhea, and even death (the "rabbit starvation syndrome"). The three different measures of defining protein intake, which should be viewed together are: absolute intake (g/d), intake related to body weight (g x kg(-1) x d(-1)) and intake as a fraction of total energy (percent energy). A suggested maximum protein intake based on bodily needs, weight control evidence, and avoiding protein toxicity would be approximately of 25% of energy requirements at approximately 2 to 2.5 g x kg(-1) x d(-1), corresponding to 176 g protein per day for an 80 kg individual on a 12,000kJ/d diet. This is well below the theoretical maximum safe intake range for an 80 kg person (285 to 365 g/d).

rabbit starvation (https://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit_starvation)

Luca Brasi
2016-08-09, 20:58
https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperaminoacidemia

Mycket utförlig Wikipedia sida.

Perramja
2016-08-12, 19:26
Någon som har koll på hur detta reguleras hos karnivora rovdjur som i princip enbart äter protein och fett? Hade varit intressant om någon sitter på den faktan :-)

Yeahvlen
2016-08-12, 20:07
Inte konstigt eftersom svavelsyrorna försurar urinen; grumligt och gulvitt urin.

cero
2016-08-12, 20:28
Ja. Sedan kommer nackdelarna. Väntar på njurstenar etc nu när vi ska äta både protein och frukt för att balansera kroppen. Oxalsyran bör gå i taket.

Vilka mängder protein snackar vi om här?

hurril
2016-08-12, 20:40
Jag skulle vilja se fler studier på kamtjaka fetblad istället.

Hhhahahahahahahhaaahahahahahahahahahah!!!!!

agazza
2016-08-12, 21:12
Ja. Sedan kommer nackdelarna. Väntar på njurstenar etc nu när vi ska äta både protein och frukt för att balansera kroppen. Oxalsyran bör gå i taket.

Jag har magkatarr, hur ska jag hantera problematiken?

Hur påverkas balansen av EAA? Jag antar att det lutar åt surare

Luca Brasi
2016-08-12, 22:33
Hhhahahahahahahhaaahahahahahahahahahah!!!!!

De har vissa intressanta egenskaper faktiskt.
http://agris.fao.org/agris-search/search.do?recordID=KR2005012842

kaspen
2016-08-13, 01:26
A review of issues of dietary protein intake in humans.



rabbit starvation (https://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit_starvation)

Jag håller med Lyle McDonalds tolkning av detta, och han menar att rabbit starvation är totalt trams som helt enkelt beror på matförgiftning och inget annat. Annars skulle man se detta så kallade fenomen upprepas.

Klein
2016-08-13, 04:05
Någon som har koll på hur detta reguleras hos karnivora rovdjur som i princip enbart äter protein och fett? Hade varit intressant om någon sitter på den faktan :-)

De äter väl väl upp hela djuren så länge inte benen är alltför stora. Små bytesdjur blir det ju definitivt inget kvar av.

Klein
2016-08-13, 04:06
För övrigt är ett högt proteinintag associerat med starkare ben än ett lågt proteinintag så länge kalciumintaget är adekvat.

Sverker
2016-08-13, 06:20
Vilka mängder protein snackar vi om här?


Var ett antagande. Är tydligen undersökt här med njurstenspatienter och kontrollgrupp
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0271531789800636
De fick 4 gram glycin ( 53, 3 mmol ).


Tydligen ingen effekt. Antar att man bör räkna på sitt glyciintag:Virro.

King Grub
2016-08-30, 09:48
Background & aim

Western diets rich in animal protein and poor in fruit and vegetables increase the body acid load, a predictor of type 2 diabetes risk. The relationships between dietary acid load, mild metabolic acidosis and insulin resistance remain unclear. The objective of this study was to assess the association between dietary acid load, body acid/base markers and peripheral insulin resistance at baseline and following a short-term overfeeding intervention in healthy individuals.

Methods

In a cross-sectional study of 104 men and women, insulin sensitivity was measured by hyperinsulinemic-euglycemic clamp. Plasma lactate, a marker of metabolic acidosis, was assessed and acid load scores (potential renal acid load, PRAL and net endogenous acid production, NEAP) derived from diet diaries. The cohort was grouped into lean and overweight/obese and the latter further classified as insulin-sensitive (Obsen) and insulin-resistant (Obres) based on hyperinsulinemic-euglycemic clamp glucose infusion rate (GIR, top tertile vs. bottom 2 tertiles). A subset of 40 individuals participated in an overfeeding intervention (+1250 kcal/day) for 28 days and studies repeated.

Results

Obsen and Obres were matched for adiposity (BMI and fat mass, both P = 1). Fasting plasma lactate was higher in Obres (0.78 [0.63–1.14] mmol/L) compared with both lean (0.71 [0.44–0.90] mmol/L, P = 0.02) and Obsen (0.67 [0.56–0.79] mmol/L, P = 0.04) and not different between lean and Obsen (P = 0.9). Overfeeding was characterized by an increase in dietary acid load scores PRAL (P = 0.003) and NEAP (P = 0.05), a reduction in GIR necessary to maintain euglycemia (P = 0.03) and an increase in fasting plasma lactate (P = 0.02). The change in lactate was inversely associated with the change in GIR (r = −0.36, P = 0.03).

Conclusions

Mild metabolic acidosis, measured by plasma lactate, aligns with insulin resistance independent of obesity and is induced by short-term increases in energy and dietary acid load in healthy humans. Further studies are required to determine whether buffering mild metabolic acidosis improves insulin resistance and reduces diabetes risk.

Dietary acid load, metabolic acidosis and insulin resistance – Lessons from cross-sectional and overfeeding studies in humans. Clinical Nutrition Volume 35, Issue 5, October 2016, Pages 1084–1090.

YTS
2016-09-02, 05:21
Mitt arbete om Syra-Bas balansen:

http://ytsnutrition.se/syra_o_bas.html

YTS
2016-09-02, 05:25
För övrigt är ett högt proteinintag associerat med starkare ben än ett lågt proteinintag så länge kalciumintaget är adekvat.

Jo, men det hindrar ju inte att ett lågt intag av protein också kan vara det, så länge man får tillräckligt med kalium, kalcium och magnesium.

YTS
2016-09-02, 05:29
Jag håller med Lyle McDonalds tolkning av detta, och han menar att rabbit starvation är totalt trams som helt enkelt beror på matförgiftning och inget annat. Annars skulle man se detta så kallade fenomen upprepas.
Vad har Lyle Mc Donald för kompetens inom området?

Äter man bara kött, så kommer man att få folatbrist, vilket leder till blodbrist och försämrad proteinsyntes.

kaspen
2016-09-02, 05:39
Vad har Lyle Mc Donald för kompetens inom området?

Äter man bara kött, så kommer man att få folatbrist, vilket leder till blodbrist och försämrad proteinsyntes.

Att bara äta magert kött är självklart inte något att rekommendera. Det jag menar är att det är osannolikt att det beror på just dålig näring när symptomen passar perfekt på matförgiftning.

Angående Lyles kompetens vet jag inte ens vad jag ska svara.

YTS
2016-09-02, 05:46
Att bara äta magert kött är självklart inte något att rekommendera. Det jag menar är att det är osannolikt att det beror på just dålig näring när symptomen passar perfekt på matförgiftning.

Angående Lyles kompetens vet jag inte ens vad jag ska svara.

Även om det beror på matförgiftning, så hade de i längden blitt sjuka och dött, magert och fett kött innehåller inget folat alls.

kaspen
2016-09-02, 06:00
Även om det beror på matförgiftning, så hade de i längden blitt sjuka och dött, magert och fett kött innehåller inget folat alls.

Tänker du på perniciös anemi? Rätta mig om jag har fel men denna sjukdom är autoimmun och har inte med näringsintag att göra.

YTS
2016-09-02, 06:57
Tänker du på perniciös anemi? Rätta mig om jag har fel men denna sjukdom är autoimmun och har inte med näringsintag att göra.

Nej jag tänker på megaloblastisk anemi.

kaspen
2016-09-02, 07:19
Nej jag tänker på megaloblastisk anemi.

Det här kan jag ingenting om, men kan man inte reversera det med vitamin b12 från kött?

YTS
2016-09-02, 07:27
Det här kan jag ingenting om, men kan man inte reversera det med vitamin b12 från kött?
Nej. däremot folat från bl.a. jäst & spenat.

kaspen
2016-09-02, 16:48
Nej. däremot folat från bl.a. jäst & spenat.


Pratar vi fortfarande om rabbit starvation? Det här är en brist som uppkommer efter möjligen åratal av brist (om man inte äter ägg eller lever), knappast nåt som uppkommer efter en vinter med bara kaninkött hos ursprungsbefolkningen i Nordamerika. Men jag antar att du har rätt, tekniskt sett går det väl efter åratal.

YTS
2016-09-02, 17:31
Pratar vi fortfarande om rabbit starvation? Det här är en brist som uppkommer efter möjligen åratal av brist (om man inte äter ägg eller lever), knappast nåt som uppkommer efter en vinter med bara kaninkött hos ursprungsbefolkningen i Nordamerika. Men jag antar att du har rätt, tekniskt sett går det väl efter åratal.

Jag får rätta mig där kollade halten folat i rått kaninkött och den låg på 6 mcg/hg, men då skall man komma ihåg att rekommendationen är 400mcg för kvinnor i fertilålder. Annars uppkommer folatbrist relativt snabbt då det är ett av de B-vitaminer, vi har sämst möjlighet att lagra. Sen kanske indianerna i Nordamerika äter lavar på vintern, det har iaf samerna gjort och det är möjligt att dessa bidrar med folat.

kaspen
2016-09-02, 18:27
Jag får rätta mig där kollade halten folat i rått kaninkött och den låg på 6 mcg/hg, men då skall man komma ihåg att rekommendationen är 400mcg för kvinnor i fertilålder. Annars uppkommer folatbrist relativt snabbt då det är ett av de B-vitaminer, vi har sämst möjlighet att lagra. Sen kanske indianerna i Nordamerika äter lavar på vintern, det har iaf samerna gjort och det är möjligt att dessa bidrar med folat.

Så för att avrunda diskussionen (sidospåret) så är vi överens om att "rabbit starvation" bara är trams? :)

Gerdler
2016-09-02, 20:30
Mycket intressant tråd. Länken till din artikel om ämnet var mycket informativ YTS. Jag äter typ 3g/kg protein om dagen och stor del kommer från mjölk och Kvarg. Jag äter en hel del frukt just nu men jag har tänkt en del på syra bas balansen. Hoppas att 3 liter mjölk om dagen ger en adekvat mängd kalcium men nu har jag möjlighet att räkna på det!

YTS
2016-09-03, 02:58
Mycket intressant tråd. Länken till din artikel om ämnet var mycket informativ YTS. Jag äter typ 3g/kg protein om dagen och stor del kommer från mjölk och Kvarg. Jag äter en hel del frukt just nu men jag har tänkt en del på syra bas balansen. Hoppas att 3 liter mjölk om dagen ger en adekvat mängd kalcium men nu har jag möjlighet att räkna på det!

Om du är intresserad av ett råd, så satsa på en hel del potatis också.
Mat och potatis eller som amerikanerna säger meat and potatoes.
Man behöver nämligen en del kalium och C-vitamin också.

Potatis har fått ta mycket oförtjänt stryk under de senaste 20 åren vilket den här artikeln tar upp.

http://ytsnutrition.se/potatis.html

YTS
2016-09-03, 03:02
Så för att avrunda diskussionen (sidospåret) så är vi överens om att "rabbit starvation" bara är trams? :)

Det är jag inte så säker på.