handdator

Visa fullständig version : Helkroppspass och aptitproblem, samband?


trädgårdsmöbel
2016-07-27, 13:58
Jag har testat att köra helkroppspass ett tag istället för split. Dessa består av böj, mark, stångrodd, chins, bänkpress och militärpress. 3-5 set/övning och jag försöker hålla mig mellan 8-12 reps. Detta körs varannan dag.

Men av detta (?) har min aptit skenat. Jag äter kanske 5000 kcal mot tidigare 3500 på split. Det är som att kroppen hela tiden är hungrig och min aptit har skenat okontrollerat.

Jag har svårt att tro att jag gör av med 1500 kcal extra bara för att det är helkropp. Jag tränade kanske 3-4 vila 1 innan, så jag tränar dessutom mer sällan.Extremt törstig är jag också.

Har aptitproblem och helkropp ett samband?

CalleP
2016-07-27, 14:05
Jag känner mig också lite mer hungrig när jag kör helkropp. Men inte sådär extremt som du beskriver, va fan du måste väl bli smällfet i rekordtakt med 5000 kalorier per dag?

trädgårdsmöbel
2016-07-27, 14:08
Jag känner mig också lite mer hungrig när jag kör helkropp. Men inte sådär extremt som du beskriver, va fan du måste väl bli smällfet i rekordtakt med 5000 kalorier per dag?

Jo det barkar nog åt det hållet men jag har ju bara svullat ett par veckor.

Gerdler
2016-07-27, 15:06
Jag körde helkropp i 3 timmar igår kväll; 3 liter mjölk(två liter under träningen), en pizza med extra ost, 120g choklad och 250g kvarg senare så var jag belåten och redo för sängen. :)

~3000 kcal peri-workout och då har jag ~2000 kcal RMR. :)

Men hungrig upplever jag inte att jag blir... snarare tar jag chansen att äta. Menar du att du blir hungrig dagen efter också?

trädgårdsmöbel
2016-07-27, 16:04
Jag körde helkropp i 3 timmar igår kväll; 3 liter mjölk(två liter under träningen), en pizza med extra ost, 120g choklad och 250g kvarg senare så var jag belåten och redo för sängen. :)

~3000 kcal peri-workout och då har jag ~2000 kcal RMR. :)

Men hungrig upplever jag inte att jag blir... snarare tar jag chansen att äta. Menar du att du blir hungrig dagen efter också?


Nja, inte lika illa träningsfria dagar, men på kvällen efter passet är det som värst. Jag är jättehungrig och helt bittenlös. Jag åt igår c:a 700g. blandat grillat kött, 4 varmkorvar med bröd, potatisgratäng, äppelpaj med vaniljsås, en halv melon och 10 starköl. Ändå var jag sugen på proteindrink a 100g. som kvällsmat.

Gerdler
2016-07-27, 17:03
Efter ett helkroppspass är aptit ett plus, skulle jag säga. Dra ner på fettet och gå lös på nyttig mat... skippa ölfyllan... är tills du storknar de tre-fyra första timmarna efter passet.

LångLars
2016-07-27, 23:12
Samma här. Kör helkropp enbart och aptiten efter ett pass är inte att leka med. Svettas som en 80-åring under samlag samt tycker att jag blir mycket mer slut i kroppen av helkroppspass jämfört med split. Förmodligen därför som aptiten är större.

Diomedea exulans
2016-07-27, 23:17
Känner inte igen mig i det du skriver, men det ska bli intressant att se om det bara är din hunger som ökat, eller även kaloribehovet!

Jontalinen
2016-07-28, 00:54
Vafan efter 10 öl är min hunger också bottenlös!

HenrikJ
2016-07-28, 13:30
Ju hårdare jag tränar, desto mindre aptit får jag. Speciellt i anslutning till passet.