handdator

Visa fullständig version : J-rörelsen i bänkpress


AntonHA
2016-07-24, 20:48
Hur ska man tänka för att utföra denna rörelse? När man tittar på folk som använder sig av denna teknik så är armbågarna vinklade 45 grader vid nedgången och ute åt sidorna vid pressen. Funkar det att tänka så? In med armbågarna vid nedgång och ut vid press?

waspen123
2016-07-24, 21:01
Mark Bell tror jag brukar säga åt folk att tänka så när dom kör iaf om du kollar hans videos på youtube. Rätt nyttig information rent allmänt också tycker jag.

Gerdler
2016-07-25, 09:12
Blir ju automatiskt en j-rörelse om man inte fäller armbågarna rakt ut 90 grader från kroppen. 45 grader, 30 grader eller 47.982 är nog en smaksak eller upp till var och en att variera... men en normalt tränad man är starkast vid runt 45 grader och där är skaderisken lägre dessutom. Så föll armbågarna i den riktningen du är starkast så ska du se att det blir ett J.

Sansad
2016-07-25, 10:01
Det sämsta du kan göra är att tänka att du ska pressa stången rakt upp.

Tänk att du ska skjuta tillbaka stången närmare huvudet det första du gör. Så hela bänkpressen blir som ett snedstreck \ och sen rakt upp

Testa att göra det med 60-70% av max och se hur det känns. Känns det som ett mycket svagare sätt att göra det på så har du förmodligen lite svaga pecs i förhållande till din främre delta.

Hur du har armbågarna beror ju bland annat på greppbredden du lirar med, men sträva efter att ha underarmarna rakt under stången hela lyftet och inte starta med armbågarna framför stången.

Sansad
2016-07-25, 10:06
Blir ju automatiskt en j-rörelse om man inte fäller armbågarna rakt ut 90 grader från kroppen. 45 grader, 30 grader eller 47.982 är nog en smaksak eller upp till var och en att variera... men en normalt tränad man är starkast vid runt 45 grader och där är skaderisken lägre dessutom. Så föll armbågarna i den riktningen du är starkast så ska du se att det blir ett J.

Det är ingen garanti för att få en bra J rörelse i bänken. Initierar du rörelsen och pressar rakt upp och sen bakåt så gör du det svårare för dig bara. Till skillnad från iaf du hade pressat stången bak mot huvuder och sen upp, (förutsatt att dina pecs är starkare än din främre delta som dem bör vara)

Ser många som har armarna 45 grader om inte närmare 40 som ändå lyckas skapa en extrem och onödig momentarm för främre deltan genom att pressa stången rakt upp det första dem gör.

AntonHA
2016-07-25, 16:54
Var är start och slutposition? Rakt ovanför axlarna?

Sansad
2016-07-25, 16:58
Var är start och slutposition? Rakt ovanför axlarna?

Jag kanske skulle skrivit mer tydligt insåg jag nu.

Med start menar jag alltså när du ska börja pressa uppåt från bröstet och slutposition är rakt ovanför axlarna, som du skrev :)