handdator

Visa fullständig version : Högg tiill vid stångrodd


coloz
2016-07-24, 12:45
När jag körde stångrodd förra veckan högg det till i ryggen på höger sida ovanför skulderbladet ungefär. Kunde fortsätta träna chins osv men när jag kom hem gjorde det riktigt ont när jag framförallt vred på huvudet/nacken och det kändes av även på sidan av bröstet. Gör även ont när jag ligger på rygg

Hursomhelst så vilade jag och det kände knappt av det efter några dagar och körde ett lätt bröst/triceps/axlar pass igår men nu har smärtan kommit tillbaka.

Någon som vet vad det kan vara? Borde jag söka hjälp från sjukgymnast/kiropraktor? Tacksam för hjälp!

Bob90
2016-07-24, 12:59
När jag körde stångrodd förra veckan högg det till i ryggen på höger sida ovanför skulderbladet ungefär. Kunde fortsätta träna chins osv men när jag kom hem gjorde det riktigt ont när jag framförallt vred på huvudet/nacken och det kändes av även på sidan av bröstet. Gör även ont när jag ligger på rygg

Hursomhelst så vilade jag och det kände knappt av det efter några dagar och körde ett lätt bröst/triceps/axlar pass igår men nu har smärtan kommit tillbaka.

Någon som vet vad det kan vara? Borde jag söka hjälp från sjukgymnast/kiropraktor? Tacksam för hjälp!

Vad var det för vikt och körde du strikt eller ostrikt?

coloz
2016-07-24, 13:50
Vad var det för vikt och körde du strikt eller ostrikt?

Inte särskilt tungt, körde 6-8 reps men kanske för ostrikt

Rolfarsson
2016-07-24, 20:02
En plötsligt huggande smärta under stångrodd med en tung vikt och ett ostrikt utförande, det är med största sannolikhet en muskelbristning.

ceejay
2016-07-24, 21:06
Någon bristning. Borde gå över inom en vecka, smärtan iaf.

coloz
2016-07-29, 11:10
Känner fortfarande av det, särskilt när jag sänker huvudet åt höger då det liksom dras åt diagonalt mot nacken/ryggen på vänster sida. Bör jag besöka en sjukgymnast/kiropraktor? Vilken av dessa rekommenderas?

Rolfarsson
2016-07-29, 11:42
Känner fortfarande av det, särskilt när jag sänker huvudet åt höger då det liksom dras åt diagonalt mot nacken/ryggen på vänster sida. Bör jag besöka en sjukgymnast/kiropraktor? Vilken av dessa rekommenderas?

Sjukgymnast.

Ajemän
2016-07-30, 23:44
Jag hade gått till en massör, och sedan ägnat en vecka åt underkroppsträning samtidigt som du rehabar överkropp med lätta övningar som involverar skuldebladets rörelser åt alla håll.
Sköt det snyggt i början, dvs ingen tung träning så löser det sig säkert ganska fort.

Scratch89
2016-07-31, 10:09
Om nacken är involverad hade jag absolut sökt för det, hos sjukgymnast/fysioterapeut.

coloz
2016-07-31, 17:04
Kan jag köra ben eller nåt annat som inte involverar denna del av nacke/rygg?

lagerrensning
2016-08-04, 20:19
Åkt på exakt samma skit. Vilade 2 veckor från rygg och axelövningar. Gissar på en bristning i trapz. Kan köra nu igen även om jag fortfarande känner Lite obehag i påverkad trapz under vissa rörelser. Smärtan är dock borta. Vrider jag dock huvet jättemkt åt hållet som är skadat kan man fortfarande känna av det.

Hur lång tid tar det för en muskelbristning att helt läka oftast?

Rolfarsson
2016-08-04, 21:12
Hur lång tid tar det för en muskelbristning att helt läka oftast?

6+ månader för mindre bristningar enligt den fysioterapeut som jag vänder mig till.

PS, om det faktiskt var en bristning som du fick i trapsen så kommer den med största sannolikhet att rivas upp igen om du börjar att belasta trapsen med nämnvärda vikter efter ynka 2 veckors vila.
Du befinner dig nu i den "fasen" när man ska köra väldigt lätt rörelse/muskelträning.

LångLars
2016-08-04, 21:27
Har snart haft ont i vänstra, mellersta trapezius i ca. 3 år nu. Detta efter en förmodad bristning och nackspärr. Tar stopp och gör ont när jag böjer huvudet bakåt/åt vänster. Borde kanske skapa en egen tråd kring det...

lagerrensning
2016-08-05, 01:05
6+ månader för mindre bristningar enligt den fysioterapeut som jag vänder mig till.

PS, om det faktiskt var en bristning som du fick i trapsen så kommer den med största sannolikhet att rivas upp igen om du börjar att belasta trapsen med nämnvärda vikter efter ynka 2 veckors vila.
Du befinner dig nu i den "fasen" när man ska köra väldigt lätt rörelse/muskelträning.

Åfan såpass länge!
Japp small den första gången, vilade 1.5 vecka från överkropp, började med medeltungt igen, andra övningen small det igen med en smärta från helvetet.

Nu har jag dock kört på med tunga vikter i 2v. Känns väll lite grann i vissa rörelser. Ska jag rentav dra ner på vikten ändå? Är i stort sett bara ryggövningar jag får ont. Skadan skedde första ggn i stångrodd och andra gången när jag slog upp den under pullups. Bänk osv kunde jag bräsa på med redan efter en veckas vila hyfsat. Finns det rehab övningar för just trapz?

coloz
2016-08-05, 12:15
Kan man köra hyfsat lätt pumpträning med högre reps istället?


Jag testade att träna iförrigår och körde övningar som kändes stabila i utförandet, typ hantellyft åt sidan sittandes, sittande triceps och sittande bicepscurls. Fick inte alls ont men var ju heller inte särskilt jobbigt...