handdator

Visa fullständig version : Effekt av fiskolja på träningsvärk


King Grub
2016-07-23, 16:34
The aim of this study was to examine the effects of fish oil supplementation on the magnitude and time-course of postresistance exercise muscle soreness. This study was a randomized, placebo-controlled, double-blind trial. Nonresistance trained females were randomized into one of two groups: fish oil supplementation (6 g/day; 5:1 eicosapentaenoic acid to docosahexaenoic acid (EPA:DHA)) or placebo (6 g/day corn/soy oil). After consuming the supplements for one week, participants underwent a single bout of resistance exercise consisting of 10 sets to failure of elbow flexion and leg extension machines. Muscle soreness was measured daily over the next week via grounded visual analog scale while participants continued to consume their assigned supplement. At 48 hours and one week postexercise, soreness during functional movements and limb circumferences were measured. The fish oil group perceived less static and functional muscle soreness than placebo, although the differences were not statistically significant. Effect sizes for resistance exercise-induced static and functional soreness responses were 33 to 42% lower in fish oil versus placebo without changes in upper arm and thigh circumferences. Supplementing the diet with 6 g per day of fish oil may alleviate muscle soreness experienced after resistance training in young untrained females.

J Diet Suppl. 2016 Jul 21:1-12. Effects of Fish Oil Supplementation on Postresistance Exercise Muscle Soreness.

Mr Eks
2016-07-23, 16:46
okej mindre träningsvärk med omega 3. vet någon om detta är bra eller dåligt om syftet är att bygga muskler som en bodybuilder?

LunaSpice
2016-07-24, 18:10
vet någon om detta är bra eller dåligt om syftet är att bygga muskler som en bodybuilder?

Bra eller dåligt med vad? Omega 3 eller träningsvärk?

-squat-
2016-07-24, 19:27
Bra eller dåligt med vad? Omega 3 eller träningsvärk?

Är det bra att minska träningsvärken? Borde ju rimligtvis vara det.

Luca Brasi
2016-07-24, 19:36
Är det bra att minska träningsvärken? Borde ju rimligtvis vara det.

Inte nödvändigtvis.

wilhelmblomgren
2016-07-25, 01:35
Inte nödvändigtvis.

I vilket fall skulle det inte vara gynsamt?

King Grub
2016-07-25, 06:50
Träningsvärk kan vara ett tecken på uppbyggande processer, och minska man den, minskar man också dom processerna.

Ulvamal
2016-07-25, 07:17
Som en parantes kan jag säga att jag har svårt se hur det skulle gå att göra en blindstudie mellan fiskolja och majsolja. Efter första rapen vet man preciiiis vad man fått.

Klein
2016-07-25, 09:53
Träningsvärk kan vara ett tecken på uppbyggande processer, och minska man den, minskar man också dom processerna.

Dock kan man ju invända med att även kreatin, magnesium, och aminosyror samt regelbunden träning motverkar träningsvärk.

Luca Brasi
2016-07-25, 10:30
Jag har för mig att det finns studier som påvisar att fiskolja försämrar träningens effekt på insulinkänsligheten tilll exempel.
Kroppen behöver utsättas för stress för att inte inta formen av en homeostatisk saccosäck.

wilhelmblomgren
2016-07-25, 12:59
Träningsvärk kan vara ett tecken på uppbyggande processer, och minska man den, minskar man också dom processerna.

Aha! Det var länge sen jag kände någon märkbar träningsvärk, kanske har slutat växa...

LunaSpice
2016-07-25, 13:47
Aha! Det var länge sen jag kände någon märkbar träningsvärk, kanske har slutat växa...

Han sa inte att träningsvärk = muskelbyggnad.

Mr Eks
2016-07-26, 09:29
finns ju studier som säger olika nu.. Mr Berkhan lade ju upp en analys av en studie där man såg typ 30 % ökning i MPS och samtidigt har king grub länkat studier som visar på typ tvärtom..

King Grub
2016-07-26, 09:31
samtidigt har king grub länkat studier som visar på typ tvärtom..

Vilka då?

Mr Eks
2016-07-26, 10:18
t ex denna http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=225777&highlight=fiskolja%2A

Mr Eks
2016-07-26, 10:21
men nu komemr du väl märka ord igen och säga att den inte alls visade på minskad MPS men jag skrev "typ"..

King Grub
2016-07-26, 10:44
Ja, den visade att fiskolja inte minskade proteinsyntesen.

Det är inte att "märka ord". Jag uppskattar inte att någon lägger ord i min mun och säger att jag har sagt saker jag inte sagt. Det är inte första gången.

Mr Eks
2016-07-26, 14:10
förlåt king grub ska bättra mig

Luca Brasi
2016-07-26, 16:29
Det finns ju andra gynnsamma effekter av träning som inte mäts i proteinsyntes.

Sverker
2016-07-26, 16:56
Men det är inte fiskolja i undersökningen?
Det är en fraktionerad fiskolja där men ökat förhållandet EPA: DHA till 5:1.
Det finns inte,vad jag vet en fiskolja med den höga andelen EPA.

Eftersom undersökningsperioden är kort, en vecka, så är detta inget som nomalt undersöks.