handdator

Visa fullständig version : Stämmer detta från Fredrik Paulén?


Mr Eks
2016-07-23, 13:47
Hej

Jag undrar om detta stämmer. Han påstår att om man inte har mat i magen så kommer man inte kunna prestera på max. Jag har uppfattat att det är energin i musklerna som avgör dvs glykogenet, inte magsäcken. Hur ligger det till egentligen?

ocqbF-gg7sQ

King Grub
2016-07-23, 13:53
Märker du inte det själv?

1x0
2016-07-23, 13:53
Intressant.

Antar detta är oerhört svårt att svara på (massa faktorer som spelar in):
Hur långt tid tar det innan man är tom i magen då?

Jag fastade 44 timmar och slog reps-PB i knäböj. Kanske för jag vägde ~5kg mindre än "vanligt" dock haha.
Landsvägscyklar 18-22 timmar fastande tillstånd (endast kaffe och vatten innan) och då är min prestation maxad (i mitt tycke och erfarenhet). Äter runt 1kg kolhydrater 18-22 timmar innan. Känns som jag pallar 4-6 timmar innan glykogenlagerna (?) tar slut?

J.V
2016-07-23, 14:53
Hej

Jag undrar om detta stämmer. Han påstår att om man inte har mat i magen så kommer man inte kunna prestera på max. Jag har uppfattat att det är energin i musklerna som avgör dvs glykogenet, inte magsäcken. Hur ligger det till egentligen?

[/YT]ocqbF-gg7sQ[/YT]Han forsoker salja dig de 854382748 olika produkterna han har ute i matbutikerna.

Starke75an
2016-07-23, 15:03
Hej

Jag undrar om detta stämmer. Han påstår att om man inte har mat i magen så kommer man inte kunna prestera på max. Jag har uppfattat att det är energin i musklerna som avgör dvs glykogenet, inte magsäcken. Hur ligger det till egentligen?

ocqbF-gg7sQ


Orkar mest när jag inte ätit på länge. Dvs när jag börja bli hungrig.

knooox
2016-07-23, 15:20
Jag tror inte någon som står på startlinjen i ett OS eller ska göra ett lyft, eller vad som helst som kräver maximal prestation, gör det i ett fastande tillstånd. Men vad vet jag.

Mr Eks
2016-07-23, 15:38
Märker du inte det själv?Nej, givetvis inte. ELler vad menar du? Att jag märker att han har rätt eller att man märker hur man presterar bäst

Intressant.

Antar detta är oerhört svårt att svara på (massa faktorer som spelar in):
Hur långt tid tar det innan man är tom i magen då?

Jag fastade 44 timmar och slog reps-PB i knäböj. Kanske för jag vägde ~5kg mindre än "vanligt" dock haha.
Landsvägscyklar 18-22 timmar fastande tillstånd (endast kaffe och vatten innan) och då är min prestation maxad (i mitt tycke och erfarenhet). Äter runt 1kg kolhydrater 18-22 timmar innan. Känns som jag pallar 4-6 timmar innan glykogenlagerna (?) tar slut? Precis håller med. I dag tränade jag iofs efter typ 19 timmars fasta och det blev katastrof... men oftast är det nog bäst att fasta ett tag innan man tränar

Han forsoker salja dig de 854382748 olika produkterna han har ute i matbutikerna. jag tror inte att han skulle ställa sig och offentligt ljuga/hitta på för att sälja sina produkter. han går nog runt ändå ska du se

Orkar mest när jag inte ätit på länge. Dvs när jag börja bli hungrig. precis håller med

1x0
2016-07-23, 15:44
Jag tror inte någon som står på startlinjen i ett OS eller ska göra ett lyft, eller vad som helst som kräver maximal prestation, gör det i ett fastande tillstånd. Men vad vet jag.
Jag hade gjort det :-D
I styrketräning iaf. Mer jävlar-anamma, vilja och taggad> explosiv...i fastande tillstånd. Är jag. Inte ni.

Ska jag tävla i landsvägscykling hade jag carbat upp som vanligt kvällen innan (1000g kolhydrater), börjat fastande och haft med mig flytande kolhydrater och sipprat på för glykogenpåfyllning?

Palla ha massa mat i magen. Bara i vägen!

Brukar sägas man inte ska fippla och ändra något med kosten innan tävling. Ta det som en vanlig dag. Veckan innan äta tillräckligt ofc, inte kcalunderskott.
____

Dock är jag en räka.
Men så hade jag gjort. ;P

J.V
2016-07-23, 15:54
jag tror inte att han skulle ställa sig och offentligt ljuga/hitta på för att sälja sina produkter. han går nog runt ändå ska du seAffarsman fungerar inte sa. Mycket vill ha mer.
Orkar mest när jag inte ätit på länge. Dvs när jag börja bli hungrig.precis håller med
Har har du ju ditt svar.

King Grub
2016-07-23, 15:56
Nej, givetvis inte. ELler vad menar du? Att jag märker att han har rätt eller att man märker hur man presterar bäst

Ja, jag märker i alla fall om jag presterar bättre eller sämre under vissa förutsättningar jämfört med andra, i synnerhet så påtagliga sådana som fastande/icke fastande. Om någon skulle säga att jag inte gjorde så som jag vet att jag gör skulle jag ju bara skratta åt honom.

knooox
2016-07-23, 16:19
Jag hade gjort det :-D


Jag uppskattar också fastande träning. Både styrka och kondition. Styrka är dock enklare tycker jag. Kondition presterar jag bättre med ett mål mat ett par timmar innan. Det jag funderar över är maximal prestiationsförmåga. Vid uthållighetsidrott ser jag det som solklart för mig själv att jag måste ha i mig något strax/timmarna innan tävlingen. Det är dock skillnad på en vanlig prestation och maximal prestation i mina ögon, och det jag menar är att jag utan problem kan springa en halvmara helt fastande, men vill jag göra det så snabbt som möjligt är jag tvungen att ha ätit innan. Snackar ingen periodisk-fasta-måltid här, utan något lättsmält som höjer blodsockret/kroppsvärmen whatever it is :D

Med styrketräning vet jag inte riktigt. Tycker det kvittar där faktiskt.

rbn
2016-07-23, 16:28
Som alltid när denna frågeställning dyker upp så är det inte mer än att testa själv och se vad som fungerar. Det finns ingen gyllene väg som alltid kommer vara bäst för alla under alla omständigheter.

Eftersom Paulun representerar ett varumärke, som i detta fall dessutom är hans eget, så kanske det inte är lämpligt att vara för kontroversiell och ge råd om att fasta 24 timmar innan man ger sig ut i spåret. Även om det uppenbarligen går utmärkt för vissa.

1x0
2016-07-23, 16:37
Jag uppskattar också fastande träning. Både styrka och kondition. Styrka är dock enklare tycker jag. Kondition presterar jag bättre med ett mål mat ett par timmar innan. Det jag funderar över är maximal prestiationsförmåga. Vid uthållighetsidrott ser jag det som solklart för mig själv att jag måste ha i mig något strax/timmarna innan tävlingen. Det är dock skillnad på en vanlig prestation och maximal prestation i mina ögon, och det jag menar är att jag utan problem kan springa en halvmara helt fastande, men vill jag göra det så snabbt som möjligt är jag tvungen att ha ätit innan.

Med styrketräning vet jag inte riktigt. Tycker det kvittar där faktiskt.
Jag håller med. Typ. :P

Jag tror, om jag velat tävla en långdistanscykeltävling, att jag velat ha i mig lätta kolhydrater innan...eller under, som jag skrev: flytande kolhydrater i vattenflaskan. Sipprat på.
Nu menar jag inte 24+ timmar fastande tillstånd - snarare 12-18 timmar.

Alltså:

~1000g kolhydrater 20.00 innan tävlingsdagen.
Undvikit saker som kan bloata mig (bröd, havregryn t.ex)
Undvikit saker som kan göra mig gasig (högt fiberintag, (vit)lök, bönor, linser och ärter)
Undvikit för salt mat (inte äta 1kg kassler och vakna upp vattenballong +5kg morgonvikt)

^Baserat kolhydratslivsmedlen på lättsmälta saker som inte hamnar bukfylla dagen efter. Trycker jag i mig 2kg potatis 20.00 kommer jag känna av det dagen efter på morgonen (långsam matsmältning?). Kommer iallafall bloata mig lite.

Tävlingsdag 10-12:00. Börjat fastande, haft kolhydrater i flytande form, vattenflaskan. Sipprat till och från under kommande lopp (vi säger 3-4 timmar?).

*Teoretiskt resultat*: kom sist! :(
________________

Kan tänka mig att många (vill inte skriva 'de flesta') PF-utövare, som kör fastande styrketräning <vanligtvis>. Hade (tror jag) föredragit fastande styrkelyftstävling (alltså som ett vanligt träningspass). Fastande som i "rimlig" tid - 8-14 timmar fastande?
Sedan gjort som med cyklingen, lättsmälta, snabba/komplexa/sockriga kolhydrater under/innan typ bänk/marken? Jag blir får bättre "tryck" i pressövningar med matintag innan!

Så hade iaf jag gjort en styrkelyftstävling. Hade tävlingen skett på kvällen, säg 20:00. Då hade jag ätit ett lätt mål timmarna innan. Utefter denna rekommendation:

http://i61.tinypic.com/2gtzz0i.png

^Går efter när jag äter pre-workout, 60-90 minuter innan. Från Lyle McDonald's bok.

Mr Eks
2016-07-23, 16:43
tycker tonen blev ganska aggressiv & lömsk här inne och det var inte alls min mening..

1x0
2016-07-23, 16:47
^Nej?

Summa summarum är att det är individanpassat.

Ska en tävla, håll inte på och gör drastiska förändringar dagarna innan. Det är korkat! Varenda styrkelyftstävlande, strongman...tävlingsatlet, har sagt så i podcasts jag lyssnar på (5-tal träningspoddar).

Eventuellt uppar strongmans kaloriintaget lite, veckan innan. Kanske alla som inte behöver vikt-kvala (?).

Men att ha en fet jävla ätardag på 10.000kcal kvällen innan är idiotiskt.
Likaså att plötsligt bestämma sig för att utföra tävlingen fastande; när en alltid har tränat med mat innan (mat i magen?). Tvärtom också ofc.

Luca Brasi
2016-07-23, 17:09
Eftersom Paulun har ekonomiska intressen inom mat så kan vi absolut inte lita på något han säger som får konsumtion av mat att framstå som något positivt.

Agitator
2016-07-23, 17:34
När jag deffade med PF och tränade många av mina pass på ~16h fastande så satte jag flera pbn och tyckte det var enklare att träna tungt helt fastandes. I slutändan åt jag allt i en lång sittning efter gymmet. Middag/kvällsfika efter 22.00 på kvällen tog oftast 2-3h innan man var klar.

Prestera fastandes när man käkat rätt och laddat på innan känns väldigt opti på något sätt har jag märkt.

Nu när jag inte deffar och äter enligt PF så vill jag absolut inte äta för nära inpå träningspassen. Helst minst 4h innan om jag ska äta en lunch t.ex. som inte är allt för "tung".

Inge kul att försöka prestera när man ätit för nära inpå. Hade jag kunnat och orkat så hade jag gärna käkat ordentligt 6-8h innan och sedan prestera. Men oftast är jag numera runt 4h eller träna innan jag intagit någon näring för dagen, som helger. Då äter jag första målet alltid efter.

1x0
2016-07-23, 17:47
När jag deffade med PF och tränade många av mina pass på ~16h fastande så satte jag flera pbn och tyckte det var enklare att träna tungt helt fastandes. I slutändan åt jag allt i en lång sittning efter gymmet. Middag/kvällsfika efter 22.00 på kvällen tog oftast 2-3h innan man var klar.

Prestera fastandes när man käkat rätt och laddat på innan känns väldigt opti på något sätt har jag märkt.

Nu när jag inte deffar och äter enligt PF så vill jag absolut inte äta för nära inpå träningspassen. Helst minst 4h innan om jag ska äta en lunch t.ex. som inte är allt för "tung".

Inge kul att försöka prestera när man ätit för nära inpå. Hade jag kunnat och orkat så hade jag gärna käkat ordentligt 6-8h innan och sedan prestera. Men oftast är jag numera runt 4h eller träna innan jag intagit någon näring för dagen, som helger. Då äter jag första målet alltid efter.
Samma här för mig.
Det fetstilta är så jag äter på sommaren. För jag tappar aptiten totalt när det är varmt och ljust ute så länge.
Även om det är kontraproduktivt - för man "töjer" ut magsäcken och psyket vänjer sig vid stora måltider. Tar några veckors avvänjning med mindre måltider utspritt så är det tillbaks som vanligt.

Mina SÄMSTA styrketräningspass har varit när jag jobbade i kök och åt lunchbuffé (gratis dagligen) vid 12.00 och styrketränade vid 14-16:00. Helt sämst prestation haha.
Dock drog jag ner på kolhydraterna vid lunchbuffémåltiden, åt typ bara proteinkälla och av salladsbuffén.
Funkade helt okej då fan.

knooox
2016-07-23, 18:03
Summa summarum är att det är individanpassat.


This! :)

Wzup2u
2016-07-24, 10:14
Jag gör det så enkelt att jag känner efter, brukar ha med mig något energirikt i matväg.
Ibland brukar jag varan ibland inte, beroende på om jag känner att jag behöver energin.

Tränarinte
2016-07-24, 12:52
Väldigt stor skillnad på lite styrketräning som de flesta här utövar och konditionsidrott eller hårdare träning.

Men även vid lite gymmande märker man snabbt att det är ofördelaktigt att träna om man precis ätit snabbmat tex

Tree Fiddy
2016-07-24, 13:21
"Bara fett, typ bacon eller någonting"
"Man måste ha kolhydrater också"

Två snabba citat från det där klippet. Om man har koll på sin kost och träning, så behöver inte det han säger stämma. Dom han föreläser för är ju medelålders svensson som, efter nyårslöftet, börjar gå till gymmet (maskiner) efter jobbet och käkar sallad till lunch, typ.

AlexGBG
2016-07-27, 15:55
Haha
Först lite babbel om hur smart kroppen är och sen
"så om ni inte har ätit, då släpper den inte ut de här energireserverna som finns i fettet"

Så, när ska kroppsfettet i den så smarta kroppen användas då?

Mr Eks
2016-08-30, 15:00
Ja, jag märker i alla fall om jag presterar bättre eller sämre under vissa förutsättningar jämfört med andra, i synnerhet så påtagliga sådana som fastande/icke fastande. Om någon skulle säga att jag inte gjorde så som jag vet att jag gör skulle jag ju bara skratta åt honom.

king grub du ska alltid varat så mystisk och ouppnålig .. lust att svara konkret? hur presterar du bäst 1 på tom mage eller 2 med mat i magen? :confused:

Nyckel
2016-08-30, 15:05
king grub du ska alltid varat så mystisk och ouppnålig .. lust att svara konkret? hur presterar du bäst 1 på tom mage eller 2 med mat i magen? :confused:

Men det spelar ju ingen roll vad som gäller för honom det är ju det som är hela grejen. Funkar det så funkar det oavsett vad King Grub, Paulun eller Jesus själv säger.

Känner du att du presterar bättre med mat i magen, ät innan. Känner du att du presterar bättre tom i magen, ät inte innan. Det är inte svårare än så.

Gerdler
2016-08-30, 16:01
Jag måste säga att jag märker inte mycket skillnad. Ibland om jag äter riktigt mycket några timmar innan gymmet så får jag sura uppstötningar och skit när jag markar och böjer, detsamma kan hända om jag dricker för mycket på en gång. När jag springer får jag lättare håll med mycket mat i magen och jag väger mer naturligtvis. Men jag kan inte säga på rak arm att jag presterar bättre utan eller med rimliga mängder mat i magen.

Klart en sån här grej är mer signifikant men ofta hamnar man i sådana här diskussioner med gym bro´s om hur de tycker att ZMA eller att ta dubbla multivitamineraltabletter ger bättre tryck eller att det gjort att de känner sig piggare eller sover bättre och grejer. 11 gånger av 10 så känner jag inget. Jag känner inget av kreatin heller men jag går upp i vikt när börjar med det och jag vet att det funkar. Det räcker för mig.

Kan inte påstå att jag fastat i mer än typ 10 timmar innan ett pass på gymmet, krävs det för att man ska känna skillnad?

Wzup2u
2016-08-30, 20:05
king grub du ska alltid varat så mystisk och ouppnålig .. lust att svara konkret? hur presterar du bäst 1 på tom mage eller 2 med mat i magen? :confused:

Beror ju på hur han ätit många timmar tidigare och tom ett dygn tillbaka.
Ladda upp överskott ordentligt på måndagen och träna på tom mage på tisdagen.... Alternativt ligg på grovt underskott på måndagen och träna på tisdagen... Tom mage ha olika effekter...

Dagsformen och helheten ;) ;)

YTS
2016-09-02, 18:31
Min version av PF är att jag äter sista målet 19:00 och första målet 7:30
det är 12h:30min fasta