handdator

Visa fullständig version : Roadtrip USA


Yes
2016-07-23, 10:34
Finns det några koloiter som rest runt i USA?

Jag och polarna snackar om att dra en roadtrip till våren. Ta flyget till New York, hyra en bil och sen gasa runt i 3 veckor.

Vilken rutt vore bäst? Vi tänkte nåt i stil med att köra söderut från New York mot Alabama och Texas, därifrån upp genom midwest till de norra delstaterna och sen Toronto innan vi kör mot New York genom New England.

Vad behöver man för budget? Hur är prisläget?

The_RobRoy
2016-07-23, 11:17
Inte kört roadtrip i just den delen av USA. Populärast är ju att göra en West Coast road-trip första gången man är där. Generellt för road-trip är väl att försök att inte planera in för mycket distans i bilen, det blir jäkligt långtråkigt. Har gjort en resa där vi satt och tryckte 12h igenom Minnesota, Iowa, Nebraska och Wyoming. Det kan verka som coolt på pappret med road-trip, men shit vad less man blir på att bara sitta och trycka mil på raka vägar utan något att ens titta på.

Vinter
2016-07-23, 12:38
Hyr bil av en av de firmor som täcker hela USA, åk sedan längre resor med fly eller buss mellan storstäder. Det lönar sig i längden. Annars är det alltid någon som är extremt trött.

Yes
2016-07-23, 12:47
Varianten vi brukar köra är att lägga upp en generell plan och vissa utvalda saker vi ska försöka få med. Sen tar vi det spontant och bestämmer nästa destination vid frukost. Kör bara undantagsvis längre sträckor i stöten.

Räknade ut att sträckan New York till New Orleans tar ungefär lika lång tid som Stockholm till München, och det körde vi i ett svep förra året (inte så roligt kanske, men vi skulle ta oss hem).

Yes
2016-07-23, 12:56
Hyr bil av en av de firmor som täcker hela USA, åk sedan längre resor med fly eller buss mellan storstäder. Det lönar sig i längden. Annars är det alltid någon som är extremt trött.
Flyg eller buss ingår inte riktigt i konceptet. Det handlar om att voffsa runt och se vad man hittar för spännande längs vägen. Vi har gjort det förut i Europa och det blir fjärde året i rad för mig medan de andra gjort det fler gånger.
USA kommer förvisso vara helt nytt för alla och vi har som mest rest runt två veckor i sträck tidigare. Konceptet med roadtrip är inga problem dock.

Diomedea exulans
2016-07-23, 13:43
Route 66 är ju en klassiker.

Sen borde du dra ett träningspass med Jason Genova och filma och lägga upp här.

spoon
2016-07-23, 14:05
Jag har gjort två roadtrips i U.S.A. Den första var den klassiska San Fransisco-LA-Vegas-San Franscisco. Förra sommaren så körde vi runt södern. Miami-New Orleans-Nashville-Atlanta-Daytona Beach-Miami. Stoppade på massa ställen under dom tre veckorna. Det är väldigt smidigt att bo på Motel och hotels.com funkar fint om man kommer fram sent. Jag tycker att man behöver planera resan bättre i usa än i Europa. Det finns helt enkelt mer att se i Europa och städerna är lättare att gå omkring i. Den roadtrippen med Vegas kanske kunde ha passat er? Passa på att få med er Grand Canyon i såna fall. Prisläget är ok. Bensinen är billig, ölen är okej pris och maten är också okej.

Vinter
2016-07-23, 14:38
Flyg eller buss ingår inte riktigt i konceptet. Det handlar om att voffsa runt och se vad man hittar för spännande längs vägen. Vi har gjort det förut i Europa och det blir fjärde året i rad för mig medan de andra gjort det fler gånger.
USA kommer förvisso vara helt nytt för alla och vi har som mest rest runt två veckor i sträck tidigare. Konceptet med roadtrip är inga problem dock.

Min tanke är att i tex mellanvästern har ni någon hundra mil åkermark att passera blir inte mer spännande än att åka E4 genom Skåne fram och tillbaka i två dagar. Städer och käna landmärken är mer intressanta, Men jag har i och för sig bott där så känns kanske inte så spännande.

Yes
2016-07-23, 14:38
Route 66 är ju en klassiker.

Sen borde du dra ett träningspass med Jason Genova och filma och lägga upp här.
Route 66 har vi varit inne på. Det vore kul att få med t.ex. L.A och Vegas. Vi vill dock få med New York, New Orleans', supa med rednecks och även hälsa på i Canada. Tveksamt om det hinns med ifall vi ska ta oss kust till kust.

J.V
2016-07-23, 14:39
Scranton, PA.
0GXjAMnv1zs

Springa i Rocky-trappan i Philadelphia. Ata philly cheese steak sandwich i Philadelphia.

spoon
2016-07-23, 14:56
Passa på att svänga förbi Six Flags. Fränt med stora berg-och-dalbanor. New Orleans och San Fransisco är dom städerna som liknar dom europeiska städerna mest. Av dom jag har besökt... Det innebär att man kan ställa bilen och gå från pub till pub.

Yes
2016-07-23, 15:02
Passa på att svänga förbi Six Flags. Fränt med stora berg-och-dalbanor. New Orleans och San Fransisco är dom städerna som liknar dom europeiska städerna mest. Av dom jag har besökt... Det innebär att man kan ställa bilen och gå från pub till pub.
Är det detta du syftar på med planering? Det skulle onekligen göra livet lite svårare om man inte kan ställa bilen och ändå ta sig runt i städerna.

spoon
2016-07-23, 15:12
Är det detta du syftar på med planering? Det skulle onekligen göra livet lite svårare om man inte kan ställa bilen och ändå ta sig runt i städerna.

Delvis det men också att utbudet är mindre i USA enligt mig. Att planlöst köra omkring och bara stanna på ett mindre ställe är fruktlöst i USA. Det är så stora avstånd med så lite meningsfullt emellan städerna. Det var i varje fall den uppfattningen som jag fick förra gången som jag körde runt där. Bättre att boka hotel centralt i dom städerna som man ska vara i och spendera lite mer pengar på boende där och sedan stanna på billiga motel annars.

Diomedea exulans
2016-07-23, 16:37
Route 66 har vi varit inne på. Det vore kul att få med t.ex. L.A och Vegas. Vi vill dock få med New York, New Orleans', supa med rednecks och även hälsa på i Canada. Tveksamt om det hinns med ifall vi ska ta oss kust till kust.

Om jag hade varit i New York på kvällen en veckodag hade jag försökt komma med i publiken till Late Show. Tror det bara är att dyka upp.

Maxi84
2016-07-25, 20:37
Vi är två par som åker till LA i september..har inte mycket inplanerat mer än bokat bil och dom två första nätterna i LA. Sedan blir det säkert en tur norrut på Road 1 sedan tillbaka för att styra kosan mot Las Vegas..efter det mot Grand Canyon och efter det någon bra väg ner mot San Diego.
Tänkte stanna där fler dagar än på något annat ställe. Verkar vara en mysig stad. Sedan Road 1 igen upp till L A.
Behöver man ordna med internationellt körkort när man hyr bil "over there" ?

Sohlsken
2016-07-25, 20:54
Är det detta du syftar på med planering? Det skulle onekligen göra livet lite svårare om man inte kan ställa bilen och ändå ta sig runt i städerna.

Det som stör mig mest med USA är att allt är så utspritt. I stadskärnor kan man lätt gå omkring och strosa, och de flesta storstäder har bra kollektivtrafik. Mindre städer (typ Örebro-storlek och mindre) har större problem med kollektivtrafik, även om det kan vara behjälpligt beroende på vart man är.
Det är definitivt något ni bör undersöka innan ni anländer till städer. På många ställen är bilen nödvändig för att ta sig runt inom rimlig tidsram.

Maken blev ställd när han kom till Sverige och såg att alla städer är planerade kring en kärna där man kan nå precis allt till fots. Han älskade det, och här borta är det inte alls vanligt.

Bärsärk
2016-07-25, 21:01
Det som stör mig mest med USA är att allt är så utspritt. I stadskärnor kan man lätt gå omkring och strosa, och de flesta storstäder har bra kollektivtrafik. Mindre städer (typ Örebro-storlek och mindre) har större problem med kollektivtrafik, även om det kan vara behjälpligt beroende på vart man är.
Det är definitivt något ni bör undersöka innan ni anländer till städer. På många ställen är bilen nödvändig för att ta sig runt inom rimlig tidsram.

Maken blev ställd när han kom till Sverige och såg att alla städer är planerade kring en kärna där man kan nå precis allt till fots. Han älskade det, och här borta är det inte alls vanligt.

Vissa ställen i Norge är lika dana om inget har förändrats sen jag var där för ett par år sedan.

Riktigt jävla irriterande är det, hur tänker man då som stadsplanerare? Skulle aldrig vilja bo i en stad där jag inte kan nå allt på 20 minuter med cykel.

Sohlsken
2016-07-25, 23:14
Vissa ställen i Norge är lika dana om inget har förändrats sen jag var där för ett par år sedan.

Riktigt jävla irriterande är det, hur tänker man då som stadsplanerare? Skulle aldrig vilja bo i en stad där jag inte kan nå allt på 20 minuter med cykel.

Höhöhö.... jag bor i ett samhälle om 200 pers. Tekniskt sett kan jag nå precis allt inom byn på fem mimuter om jag cyklar. All humor åsido har vi dock 45 minuter till mataffär.

Tycker att de borde fråga Sverige hur man planerar en stad.

Vinter
2016-07-25, 23:56
För att bli lite mer seriös.

Dubbelrum på ok ställe 400-500kr natten. Säkert något billigare ute på landsbygden.

Mat är relativt billigt går att klara sig på 150-200kr dagen om man äter normalt och ute.

Hyra bil vet jag inte, men det är billigare än Sverige.

Kan rekommendera att hålla er på ena sidan USA. Börjar ni i Dallas åker genom sydstaterna och sedan upp till Toronto sedan till New York. Så handlar det om en bilresa som Malmö till Luleå och tillbaka. Om ni åker raka vägen.
https://www.freemaptools.com/measure-distance.htm

Jag kör booking.com för att söka rätt hotell/motel om jag behöver nått snabbt. Boka gärna i förhand i storstäderna och kör booking.com efterhand på landsbygden.

Vet inte hur det är med hyra bil mellan USA/Kanada men kan vara smart att kolla upp det alt ta bussen över gränsen. Hyra bil väl i Kanada.

Dollarn är högt värderad så det är relativt dyrt att åka just nu.

0x5f3759df
2016-07-25, 23:57
Det är nog mer att svenska/europeiska städer är bra mycket äldre och uppstod med andra ord på en tid när det var helt andra förutsättningar för att förflytta sig. Tittar du på de "äldre" städerna i USA så är det ju mer likt europeiska städer (östkusten främst).

LoveMachine
2016-07-26, 00:22
Fast det har inte bara med städernas ålder att göra. Utsmetningen är något som kom i samband med 50-talets ekonomiska uppsving, när bilar blev var mans egendom. Vi se tyvärr samma trender i Sverige i nutid med fler och fler stora köpcenter utanför städerna och färre butiker i stadskärnorna.

Den lilla stad jag bor i är lyckligtvis inte helt hopplös. Det finns en mindre matbutik i centrum och är bara tre kilometer ut till den större butiken. Dessutom så finns det lokaltrafik i form av de busslinjer UNH driver och samt en till som trafikerar några städer och går förbi två köpcenter.

Yes
2016-07-26, 12:10
För att bli lite mer seriös.

Dubbelrum på ok ställe 400-500kr natten. Säkert något billigare ute på landsbygden.

Mat är relativt billigt går att klara sig på 150-200kr dagen om man äter normalt och ute.

Hyra bil vet jag inte, men det är billigare än Sverige.

Kan rekommendera att hålla er på ena sidan USA. Börjar ni i Dallas åker genom sydstaterna och sedan upp till Toronto sedan till New York. Så handlar det om en bilresa som Malmö till Luleå och tillbaka. Om ni åker raka vägen.
https://www.freemaptools.com/measure-distance.htm

Jag kör booking.com för att söka rätt hotell/motel om jag behöver nått snabbt. Boka gärna i förhand i storstäderna och kör booking.com efterhand på landsbygden.

Vet inte hur det är med hyra bil mellan USA/Kanada men kan vara smart att kolla upp det alt ta bussen över gränsen. Hyra bil väl i Kanada.

Dollarn är högt värderad så det är relativt dyrt att åka just nu.
Det låter ju nästan som Östeuropeiska priser. Jag tänkte en budget på 30kkr och det verkar ju som det kommer räcka med marginal.

Även om det finns en del på västkusten så tror jag öst och midwest är det som lockar mest. Alla vill till New York och New Orleans', samt att södern måste besökas.
Midwest må vara åkermark men för egen del vill jag gärna uppleva det landskapet också. Dessutom lär det finnas bryggerier att besöka längs vägen.
I New England har vi typ världens bästa skaldjur, så är man ändå i häraden måste det besökas.
Toronto vet jag inte mycket om men om inte annat kan man plocka ett till land från listan.

Vinter
2016-07-26, 19:47
Det låter ju nästan som Östeuropeiska priser. Jag tänkte en budget på 30kkr och det verkar ju som det kommer räcka med marginal.

Även om det finns en del på västkusten så tror jag öst och midwest är det som lockar mest. Alla vill till New York och New Orleans', samt att södern måste besökas.
Midwest må vara åkermark men för egen del vill jag gärna uppleva det landskapet också. Dessutom lär det finnas bryggerier att besöka längs vägen.
I New England har vi typ världens bästa skaldjur, så är man ändå i häraden måste det besökas.
Toronto vet jag inte mycket om men om inte annat kan man plocka ett till land från listan.

Jag kan rekommendera att åka lite off season dvs under skolåret, speciellt Vid östkusten Från New York till Boston brukar det vara fullbokat. Microbryggerier kan som sagt vara intressant. Finns en del intressanta platser på vägen det kan dock var svårt att hitta dem. Skriva på något amerikansk forum är en bra ide. Lokala kulturella fester är ett tips samt kanske något college event när det är fotbollsmatch eller liknande.

HerrLuta
2016-07-27, 06:13
Varför inte först landa i New York och spendera några dagar på östkusten med bil (t.ex. besöka Boston - ashärlig stad!) för att sedan ta flyget till någon av städerna i södern och börja den "riktiga" delen av er roadtrip därifrån? Inrikesflyg i det landet kanske inte är jättebilligt men som många säger så kan det nog bli mycket trött bilkörning som blir tråkigare än vad ni tror...

Yes
2016-07-27, 12:16
Jag kan rekommendera att åka lite off season dvs under skolåret, speciellt Vid östkusten Från New York till Boston brukar det vara fullbokat. Microbryggerier kan som sagt vara intressant. Finns en del intressanta platser på vägen det kan dock var svårt att hitta dem. Skriva på något amerikansk forum är en bra ide. Lokala kulturella fester är ett tips samt kanske något college event när det är fotbollsmatch eller liknande.
Vi tänkte åka runt april-maj. Lokala fester och college events skriver jag helt klart upp på listan!

Tips på hur man får vettiga hyrbilspriser i NY? Priserna jag hittade där var helt hutlösa. 12-14000Kr för 21 dagar. Kollade Boston och där låg det på 6-6500Kr för motsvarande.
Skulle vi resa idag är de billigaste flighterna lustigt nog betydligt snabbare till Boston än NY, trots mellanlandning i NY. Hittils verkar det som bästa alternativet. Kan man voffsa runt i Boston innan man plockar NY.

Varför inte först landa i New York och spendera några dagar på östkusten med bil (t.ex. besöka Boston - ashärlig stad!) för att sedan ta flyget till någon av städerna i södern och börja den "riktiga" delen av er roadtrip därifrån? Inrikesflyg i det landet kanske inte är jättebilligt men som många säger så kan det nog bli mycket trött bilkörning som blir tråkigare än vad ni tror...
Det hör inte till konceptet. Vi ska ut på vägarna och se oss omkring. Något roligt hittar vi alltid och det ger en helt annan känsla att resa på det sättet.

Vinter
2016-07-28, 00:44
Vi tänkte åka runt april-maj. Lokala fester och college events skriver jag helt klart upp på listan!

Tips på hur man får vettiga hyrbilspriser i NY? Priserna jag hittade där var helt hutlösa. 12-14000Kr för 21 dagar. Kollade Boston och där låg det på 6-6500Kr för motsvarande.
Skulle vi resa idag är de billigaste flighterna lustigt nog betydligt snabbare till Boston än NY, trots mellanlandning i NY. Hittils verkar det som bästa alternativet. Kan man voffsa runt i Boston innan man plockar NY.


Det hör inte till konceptet. Vi ska ut på vägarna och se oss omkring. Något roligt hittar vi alltid och det ger en helt annan känsla att resa på det sättet.

Det är baseball säsong runt den perioden. Tyvärr inte amerikansk fotboll som spelas på hösten. Men kika på lokala state University eller college, brukar hända mycket i de städerna runt de perioderna.

New York är egentligen inte den vettigaste startpunkten för en roadtrip, den billigare resan äts upp av dyrare lokala priser. Kika på uthyrningsfirmor med rikstäckande nät. Boston, Philadelphia är ju mindre städer så lättare att komma undan billigare.

Planera några storstäder där ni stannar och sedan öppen tid i veckorna, sedan är det bara att fråga runt på plats.

Catstyle
2016-07-28, 11:32
Vi är två par som åker till LA i september..har inte mycket inplanerat mer än bokat bil och dom två första nätterna i LA. Sedan blir det säkert en tur norrut på Road 1 sedan tillbaka för att styra kosan mot Las Vegas..efter det mot Grand Canyon och efter det någon bra väg ner mot San Diego.
Tänkte stanna där fler dagar än på något annat ställe. Verkar vara en mysig stad. Sedan Road 1 igen upp till L A.
Behöver man ordna med internationellt körkort när man hyr bil "over there" ?
Nej, det behöver du inte.
Jag tycker att om man är i krokarna runt Las Vegas så vore det ett misstag att inte uppleva Death Valley samt Yosemite och området däromkring. Gav mig väldigt mycket mer än Highway 1, till exempel.

Jag och tjejen gjorde en gång en riktigt komprimerad road trip med LA som utgångspunkt. Sex dagar, och det var väldigt mycket mycket bilåkning, men i mitt tyckte var den som var bäst.
Reserapport här; http://www.flyertalk.com/forum/trip-reports/1644916-us-west-coast-road-trip-six-days.html