handdator

Visa fullständig version : Min A/C är nog sönder, svettas ihjäl.


Angel
2016-07-22, 17:15
Ja förutom att jag kommer dö av värmeslag så undrar jag;

Hur dyrt blir det om en A/C är trasig?
Vad kan gå sönder?
Visst finns det någon slags gas eller vätska man kan fylla på? Behöver sån underhållas?

Bilen är 5år gammal, huyndai i20.

Bärsärk
2016-07-22, 17:25
QuNhTLVgV2Y

j0nte
2016-07-22, 17:27
Det är en gas som ska fyllas på. Får, enligt lag, inte hanteras av privatpersoner och kostar därmed skjortan på auktoriserad bilverkstad.

Iliyas
2016-07-22, 17:29
Installera in Eco-cooler på framrutan så är problemet löst.

Angel
2016-07-22, 17:38
Det är en gas som ska fyllas på. Får, enligt lag, inte hanteras av privatpersoner och kostar därmed skjortan på auktoriserad bilverkstad.

Snackar vi Dressman skjorta eller något finare?

Hur ofta behöver den där gasen fyllas på, cirkus?

Jockefoten
2016-07-22, 17:50
Skulle gissa 2-5000:-. Fast en bilfirma gör det nog svart för 1000:-.

Gasen behöver bara fyllas på när det skett en läcka, vilket inte ska hända. Har du inte kört med AC på vintern så kan packningar torka ut och läckage sker därigenom.

Med detta sagt så behöver det inte vara läckage, finns flera komponenter i kylkretsen i en bil som kan gå sönder. Det bästa är nog att låta någon kika på det.

Baskagge
2016-07-22, 17:51
Det är ett slutet system så gasen ska i stort sett inte behöva fyllas på för då finns det ett läckage. Du får köra den till en verkstad för felsökning.

Albatross
2016-07-22, 18:22
Nån... "tryckgivare" pajade i min bil för nån vecka sedan, så den slutade kyla.
Kostade ~4500:- med filterbyte och arbete. Kul.

r1kkie
2016-07-22, 20:10
Hade väldigt lite gas i min ibörjan av sommaren så lämna in den på AC service. Dem kollade kompressorn å så samt gjorde trycktest och sen fylde på med gas. Dem hitta inget fel men tillsatte nått spårningsmedel om det va nån läcka nånstans så det skulle kunna gå att hitta. Kostade mig 995:-. Ej Svart så vitt jag vet iaf.

Wzup2u
2016-07-22, 20:14
En ac ska inte behövas fyllas på bara för att...
Om den behöver fyllas på betyder det läckage och den läcker...

Så först laga sedan fylla på...& man ska alldrig köra för länge utan att ha en ac igång... helst ska den vara på året om, då håller den mycket längre...

Oftast ac som pajar fort med tiden är de som kör utan ac mestadels...

Angel
2016-07-22, 22:06
Ska googla AC-service nu hehe. Fan går det på flera tusen så dör jag, köpte bilen i april och det första som hände var att batteriet dog, sen skar någon sönder ett däck.....

gohei
2016-07-22, 22:51
Hämtade min bil från verkstan för några veckor sedan, kondensatorn var paj och läckte. Gick på strax över 6 tusen.

Wzup2u
2016-07-23, 05:40
Ska googla AC-service nu hehe. Fan går det på flera tusen så dör jag, köpte bilen i april och det första som hände var att batteriet dog, sen skar någon sönder ett däck.....

Förr körde alla med rutorna nere!
Do the old style och spara tusenlappar.

Var det dåligt batteri? eller drar/drog den tjuvström?
Kass generator? m.m