handdator

Visa fullständig version : Knipande smärta, framsida lår.


Rahf
2016-07-22, 16:08
Hej Bullen,

Har under senaste tiden åkt på en envis smärta i höftvecket. Den uppkommer vid inåtrotation och pronering av endera ben, samt vid knäböj. Jag kan även känna av det under längre sträckors promenad eller löpning, fast smärtan lägger sig när kroppen är uppvärmd. Kände även av särskilt högerbenet när jag stöter, då den foten splittar framåt. Jag känner även av en särdeles stelhet i framsidan.

Egna åtgärder just nu är att lugna mig med knäböj och övningar som framkallar smärta. Jag har börjat planera omkring vissa träningsdagar och lagt in en hel del lättare rörelser för gluteus och hamstring.

Spontana tankar? Något mer jag kan förtydliga?

Scratch89
2016-08-02, 00:50
Med höftvecket menar du ljumsken?

Hur är stabiliteten om du står/hoppar på höger ben jämfört med vänster? Hur ser ett utfallssteg ut (ett steg fram ner till knästående och sedan upp/tillbaka igen)? Om du gör en isometrisk inåtföring (adduktion) av låret gör det ont? Eller en flexion (t.ex liggande benlyft med rakt ben)?

Rahf
2016-08-05, 14:05
Då ska vi se:

- Inga stora avvikelser från utfall. Små balansproblem på båda sidor. Svag molande smärta i höger ben, mot ljumsken.

- Samma stabilitet på enfotahopp. Hälsenorna gnäller *rolleyes*

- Isometriskt inåtförande kan vara trigger för ljumsksmärta i höger ben, men det stramar även vänster hamstring.

- Ingen smärta på framsida eller ljumske vid liggande flexion, däremot stramar vänster hamstring åt väldigt mycket (vänster ben är dominant och normalt sett smidigare).

Tränarinte
2016-08-05, 20:05
Förmodligen har du bara åkt på slaskdiagnosen ischias.

Var själv helt ovetande när jag fick symptom första gången.

Började egentligen med smärtor i höftböjarna för något år sedan vid knäböj men diagnos fick jag först när jag fick kramper och smärtor vid cyklingen. Kunde inte ens gå.

Vad jag vill ha sagt är att det är svårt det där med att sätta fingret på nervsmärtor, då man inte haft det tidigare

Scratch89
2016-08-06, 14:31
Förmodligen har du bara åkt på slaskdiagnosen ischias.

Var själv helt ovetande när jag fick symptom första gången.

Började egentligen med smärtor i höftböjarna för något år sedan vid knäböj men diagnos fick jag först när jag fick kramper och smärtor vid cyklingen. Kunde inte ens gå.

Vad jag vill ha sagt är att det är svårt det där med att sätta fingret på nervsmärtor, då man inte haft det tidigare

Om du nu vet om att det är en slaskdiagnos, varför slänger du runt den så vårdslöst? Ischiasnerven går dessutom på baksidan av låret.

Scratch89
2016-08-06, 14:39
Då ska vi se:

- Inga stora avvikelser från utfall. Små balansproblem på båda sidor. Svag molande smärta i höger ben, mot ljumsken.

- Samma stabilitet på enfotahopp. Hälsenorna gnäller *rolleyes*

- Isometriskt inåtförande kan vara trigger för ljumsksmärta i höger ben, men det stramar även vänster hamstring.

- Ingen smärta på framsida eller ljumske vid liggande flexion, däremot stramar vänster hamstring åt väldigt mycket (vänster ben är dominant och normalt sett smidigare).

Hoppas du blev varm. :D

Okej:
-Molande värk mot ljumsken samt smärtsvar vid isometrisk adduktion/inåtförande av låret talar för någon form av problem med dina adduktorer. Jag har ju svårt att säga vilken av dem det är såhär över internet, men man kan palpera fästena på sig själv, om man fortsätter med den isometriska adduktionen och hittar fästena i ljumsken, vilket känns väldigt tydligt (se bild nedan).

Att vänster ben stramar vid liggande flexion behöver inte betyda så mycket. Du kanske får överbelasta vänster ben om det är höger som krånglar mest. Vid långvariga besvär hittar jag inte sällan t.ex stark/smidig framsida och svag/stel baksida på ena benet och svag/stel framsida och stark/smidig baksida på andra benet. Sen vågar jag inte säga exakt vad det beror på.

Balansproblem vid enbensstående och utfall borde inte riktigt finnas där, om du är träningsvan. Nu vill jag minnas att du har sjukdomshistoria så det kan såklart påverka, men att stå på ett ben och ha dålig balans och/eller tappa ner den icke-stående sidan av bäckenet kallas Trendelenburgs test och kan visa en svaghet i abduktorerna/utåtrotatorerna också. Inte sällan hittar man det i specifika test, t.ex att ligga på sidan och göra "musslan", dvs ligga med böjda ben, fötterna ihop, lyfta knät med full bålkontroll (antingen till fail eller någon som försöker trycka ner dig), eller genom att lyfta med det övre benet rakt, inåtroterat (tårna neråt/framåt, hälen uppåt/bakåt) på samma sätt. Det stämmer ju överens med att det kommer vid längre tids promenad eller löpning, då det är abduktorer och egentligen hela muskelpartiet runt höften som håller kroppen stabil.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e2/Anterior_Hip_Muscles_2.PNG

Rahf
2016-08-08, 12:58
Scratch, tacksam för svar och diskussion. Även om jag är stel/svag i adduktorer så är inte det platserna där smärta uttrycker sig under t.ex. knäböj. Då är det snarare lokaliserat långt uppe i området kring sartorius och tensor fascia, precis vid övergången mellan lår och bål. Då snackar vi smärta i båda benen, med liknande intensitet.

Synd man inte har råd med ett besök till sjukgymnast just nu.

unsuspected
2016-08-09, 19:05
Scratch, tacksam för svar och diskussion. Även om jag är stel/svag i adduktorer så är inte det platserna där smärta uttrycker sig under t.ex. knäböj. Då är det snarare lokaliserat långt uppe i området kring sartorius och tensor fascia, precis vid övergången mellan lår och bål. Då snackar vi smärta i båda benen, med liknande intensitet.

Synd man inte har råd med ett besök till sjukgymnast just nu.
Brukar kosta 100-200kr :)

Rahf
2016-08-09, 19:33
Brukar kosta 100-200kr :)

Och då vet du hur min ekonomiska situation ser ut.

Rahf
2016-08-10, 00:34
Scratch, jag tog och testade lite klassiska in- och utåtföringar med kabel fäst vid ankeln, och jäklar vad det krävdes lite innan musklerna satte igång. Jag tror även förhållandevis lätt träning, lugn stretching i stela områden, och lite löpning har visat små förbättringar. Hamstring känns lite mindre stelt, och gluteus har verkligen fått sig en känga dessa dagar.

Vi får se hur det ter sig under kommande vecka.

Scratch89
2016-08-10, 06:42
Scratch, jag tog och testade lite klassiska in- och utåtföringar med kabel fäst vid ankeln, och jäklar vad det krävdes lite innan musklerna satte igång. Jag tror även förhållandevis lätt träning, lugn stretching i stela områden, och lite löpning har visat små förbättringar. Hamstring känns lite mindre stelt, och gluteus har verkligen fått sig en känga dessa dagar.

Vi får se hur det ter sig under kommande vecka.

Hoppas att det går framåt!
Uppdatera gärna.

Rahf
2016-08-16, 20:56
Då kommer så en liten uppdatering efter lite mindre än en vecka:

Krämpor och känningar kvarstår, men dom har minskat. Idag var faktiskt första gången där vänster hamstring inte låste fast sig långt före höger. Enorm träningsvärk i benen kan ha maskerat smärtor, men jag vill säga att kroppskännedomen är bra nog för att kunna märka skillnad.

Jag tar det fortfarande lugnare, och har lagt in kabelövningar för adduktorer och abduktorer, samt lårcurl och mer stångövningar som dynamiskt sträcker hamstring. Hög volym och väldigt låg intensitet, som ändå suger åt rejält.

Så det ser lite ljusare ut. Vi får se hur det ter sig nästa vecka.

Scratch89
2016-08-19, 14:11
Vad härligt! Man får ha tålamod med sånt här.

Bandid0
2016-08-19, 19:24
http://uhs.princeton.edu/sites/uhs/files/documents/Pelvic-Stabilization-Hip-Strengthening.pdf

Du kanske redan har fått hjälp, men detta program eliminerade både ljumsk- och knäbesvär för mig. Jag tror det är ett jättebra allmänt program för höfthälsa. Körde det några gånger i veckan i sex veckor.

Rahf
2016-08-19, 19:27
Klev på lite basövningar idag.

S/R/Kg

4x6x85kg knäböj

4x8x90kg marklyft

Det är intressant Hur stor skillnaden var mellan 80kg respektive 85kg. Den lättare var enkel medan den tyngre var knölig och dryg. Det var mindre känningar efter böjarna, men inte mer än vad som förbättrats. Det känns även att gluteus är lite mer inblandad i koncentriska fasen, men jag måste medvetet 'aktivera' arslet när det ska pressas.

Marklyften kändes jättebra. Väldigt lätta drag som tvingade mig att fokusera på drag i hamstrings. Volymen hjälpte till att avgöra om benen pallade med utmattningen. Det drog och stramade efter varje set, men inte i negativ bemärkelse.

Håller mig ifrån olympiska lyft, trots att det känns tråkigt. Min bottenposition i ryck är delvis ansvarig för dessa problem.

Scratch89
2016-08-20, 10:42
http://uhs.princeton.edu/sites/uhs/files/documents/Pelvic-Stabilization-Hip-Strengthening.pdf

Du kanske redan har fått hjälp, men detta program eliminerade både ljumsk- och knäbesvär för mig. Jag tror det är ett jättebra allmänt program för höfthälsa. Körde det några gånger i veckan i sex veckor.

Det där är ett bra program med fina övningar! Jag ger ut flera av dem.

Rahf
2016-08-21, 00:07
http://uhs.princeton.edu/sites/uhs/files/documents/Pelvic-Stabilization-Hip-Strengthening.pdf

Du kanske redan har fått hjälp, men detta program eliminerade både ljumsk- och knäbesvär för mig. Jag tror det är ett jättebra allmänt program för höfthälsa. Körde det några gånger i veckan i sex veckor.

Stort tack för tipset, Bandid0! Jag har gick igenom ungefär halva programmet under kvällen och fascineras över var vissa asymmetrier och svagheter känns. Återigen ställs egot åt sidan, särskilt när man inte fullt klarar att utföra vissa rörelser med den känsla som beskrivs i texten (mer glutes, mindre hamstring).

Guld värt!

Rahf
2016-09-07, 22:39
Då känns det läge att avlägga nästa rapport.

Kroppen känns stadigt bättre. Träningsvolymen ökar långsamt, men jag måste hindra mig från att skjuta för högt med tyngdlyftning. Direkt jag djupsitter i ryck kniper det lite i vänster lår.

Böjvolymen ökas successivt, ungefär som ett linjärt nybörjarprogram. Och jag tror även löpning har gjort sitt till för ljumskarna, även om Bandid0s programtips förmodligen är största anledningen till förbättringar, och det faktum att jag nu känner ljumskar och åårshle arbeta i berörda övningar.

Gamla skador har säkert att göra med höftens asymmetrier, och min fullständigt avaktiverade gluteus. Men trenden vänder sig sakta positivt :D

Rahf
2016-09-30, 22:46
Så är man här igen.

Det känns nu riktigt bra. Jag får ibland fantomkänningar i dom delarna, men inbillar mig att det är en försiktighet som smög fram under skadeperioden. Överlag är dom ursprungliga problemen som bortblåsta. Gluteus är nu med och aktiveras rejält i många rörelser, vilket innebär att jag ofta har lite småsmärtor i det området då svagheterna fortfarande briljerar.

Ljumskarna är banne mig fortfarande stela alltså. Adduktorerna känns nästan läskigt ömma vid alla former av bresning, och det verkar inte vilja ge med sig.