handdator

Visa fullständig version : Roscea-utslag / röd i ansikte av träning


tomten1
2016-07-21, 09:46
Det här är ett långskott, men jag provar ändå.

Jag har större delen av livet haft "utslag" i ansiktet (under ögonen, på varsin sida av näsan). Det blir väldigt rött ibland och när det läker så torkar det och fjällar. Jag har börjat inse att det har med träningen att göra, ju hårdare jag tränar desto mer framträdande blir utslaget.

Jag tror vidare att det har med kosten att göra, jag börjar fundera på om det kan bero på "läckande mage", dålig bakterieflora i tarmarna/mage etc.

Jag har en polare som också har någonting väldigt liknande, kanske tom. samma sak.

Om jag inte rör på mig alls och bara äter upplever jag det som att det blir bättre. Jag har försökt forska lite i det och vissa böcker rekommenderar paleokost utan någon som helst frukt etc.

Kan probiotika, matsmältningsenzymer eller exempelvis L-glutamin vara till hjälp? Det är bland annat vad som rekommenderas i böckerna jag tittat i (vid sidan av autoimmun paleokost). Någon som har haft liknande symtom?

Tack!

1x0
2016-07-21, 10:12
Finns en stor och bra tråd på flashback om roscea.

Ring och boka tid hos vårdcentralen för en bedömning. Du kommer till kunniga hudläkare. 100-200kr?


Stress är väl en av de största påverkningarna om jag förstått rätt. Träning ökar stress (men även minskar?). :P


Kostmässigt har jag hört: avhållsamhet från koffein, minska stress, dra ner på sockret, hudkrämer (skulle tro de flesta specialinriktade hudkrämer för rosacea är bullshit och slöseri med pengar. Aloe vera gel duger?). Plötsliga klimatförändringar också; t.ex vara ute i vinterkylan> gå in i värmen.


Får du "flushes" också? Att du blir illröd på ett visst ställe och varm, stickande känsla? Kan vara allt från kinder (vanligast) till öron, näsa, panna eller överarmar (triceps).

tomten1
2016-07-21, 10:18
Fast det är väl det som är grejen, en del folk på internet menar på att man kommer till fel läkare om man kommer till en hudläkare. Att dessa symtom har sin grund i magen.

Vidare tycks traditionell medicin inte ha kommit väldigt långt, läkarna tycks mestadels famla i mörkret. Därför jag gjorde en tråd här, om någon har upplevt något liknande (när jag tänker efter så har jag 2 polare med samma sak).

EDIT: Vet inte vad du menar med "flushes" - men som sagt, ja, under ögonen och precis på varsin sida av näsan blir jag EXTREMT röd. Och när jag känner att det börjar läka så svalnar området av. Ibland börjar det fjälla bort när det läker.

1x0
2016-07-21, 10:23
Ah okej. Du är definitivt mer insatt än mig om problemämnet, märkte jag nu!
Trodde jag hade rosacea men tydligen hade jag inte det, efter läkarbesök. :P

________

Men får du flushes (eller säger man blushes?)? Blushes är väl rodnad vid pinsamheter osv. Flushes kan uppstå randomly. Typ efter ätit stark mat eller träning.

Om ja-
Rekommenderar inderal.
Önskar jag hittade den medicinen tidigare i livet. Då hade fan sjukt många sociala jobbiga situationer underlättat för mig. :P
Googla "Rodnad i ansiktet och inget blodflöde i händerna vid stress?".

(Antar personer med rodnadsproblematik och/eller rosacea -sökning, här på kolo, kommer få upp (hänvisas) till denna tråden. Därav se min post.)

Inte säkert inderal fungerar för er dock. Fungerar jävligt bra för mig dock rätt jobbiga biverkningar men det skiter jag i om jag inte kan rodna på typ jobbiga möten, föredrag, fester och släktmiddagar. :x

tomten1
2016-07-21, 10:39
Mm jag försöker undvika starka läkemedel. För mig hjälper kortison oerhört.

Jag misstänker att det är någonting fel på min kost, kanske att något vitamin saknas, att jag har fel bakterieflora i magen eller helt enkelt att min kropp inte kan bryta ner vissa ämnen.

Fanns en period då jag sprang en hel del, när jag åt DENNA (https://res.cloudinary.com/coopsverige/image/upload/b_white,fl_progressive,q_90,c_fit,g_center,h_320,w _320/v1444512635/63710.jpg) så blossade min "rosacea" upp.

Så jag misstänker att det är kolhydrater och/eller protein jag har svårt att bryta ner. Kanske avsaknad av vitamin B5 också..

Luca Brasi
2016-07-21, 10:40
Börja med en hudläkare först ,sedan kan du börja flumma runt i alternativträsket.