handdator

Visa fullständig version : Sets/reps?


n000b
2016-07-20, 23:54
Tja!

Jag har lite bekymmer med att bestämma sets/reps.

Jag har hört att de flesta säger att 12 sets är det gyllene numret, vilket jag personligen tycker är lite, lite. (Menar de 12 sets för en hel muskel "biceps" eller 12 set för det långa huvudet och 12 för det korta huvudet?)

T.ex idag körde jag axlar och ville fokusera på alla tre huvudena och körde tre övningar per huvud 4x8 vilket blir 36 sets och 9 övningar.

Jag tränar en kroppsdel per vecka och vill få ut det mesta utav min träning, att gå till gymmet för att köra 12 sets på axlar för att sen gå hem känns värdelöst.

Var går gränsen för "överträna" så att jag istället bryter ned musklerna än att bygga muskler?

Hoppas ni förstod vad jag menade.
Tack för svar. :)

Tomten1998
2016-07-21, 00:17
4-6 sets x 12 reps kanske? Skulle det kännas lite så kör du nog med för lätta vikter.
När man tränar så bryts musklerna ner och så byggs de upp när du vilar dvs äter, sover...
Övertränad blir man om man inte låter kroppen vila tillräckligt mycket.
Varför tränar du en enda kroppsdel per vecka? Träna helt kroppen varje vecka istället. Träna runt 3-4 gånger i veckan, det räcker gott och väl :)

svenbanan
2016-07-21, 00:27
Hur många repetitioner du gör i varje set lär spela en avgörande roll.
Hur stor belastning du har (hur långt från max är du) lär också vara viktigt.
Hur mycket du vilar mellan dina set...
Hur ditt träningsschema ser ut med avseende på frekvens och liknande...

Femtioelva andra faktorer, som sömn, stressnivåer, matintag etc lär också vara väsentliga.

Så om du vill försöka "optimera" din träning får du nog vidga dina vyer lite och tänka igenom helheten rätt ordentligt.

Tree Fiddy
2016-07-21, 00:50
Man bör köra någonting inom ramarna 1-20 reps 1-20 set

skattefusk
2016-07-21, 02:17
En kroppsdel i veckan låter lite väl lite. Och du verkar tycka det själv. Kör helkroppspass om du nu bara kan träna en gång i veckan.