handdator

Visa fullständig version : Är militärpress dålig?


Tränarinte
2016-07-20, 22:37
Bänkar inte då jag inte har passare, och föredrar hantelpress.
Knäböjer inte så mycket för jag får ischias.
Marklyfter men är nojig över att maxa

Militärpressa gör jag dock ofta och gärna.
Men nu hittade jag en liten liten sida som talar om saker som impignation* och andra faror med militärpressen.

Rätt eller anus?

http://www.rdlfitness.com/avoid-the-overhead-press/

Rolfarsson
2016-07-20, 22:44
Här har du.

5cnyRkZTtoM

Tränarinte
2016-07-20, 22:48
Här har du.

5cnyRkZTtoM

Ser inget

Rolfarsson
2016-07-20, 23:10
Ser inget

https://youtu.be/5cnyRkZTtoM

Bob90
2016-07-20, 23:18
Militärpressen har sedan jag fann övningen alltid haft en speciell plats i mitt hjärta.
Det är nog en av dem, om inte den mest fantastiska övningen som finns på denna jord.

Har och har länge haft inklämningsproblem och lite annat strunt i axlarna, även om pressen stundvis har provocerat axlarna så har den även hjälp mycket.
Ser bara till att köra en hel del dragövningar (tex kabelrodd och räckhäv) samt en del för rotatorkuffarna.

Tycker för övrigt att det är bullshit att säga att vi inte är gjorda för att pressa saker över huvudet.
Skulle vilja se någon "bänka" en sten på en mammut eller sabeltandad tiger från en klippavsats. Nej du, den pressades över huvudet och kastades ned!

Loke
2016-07-20, 23:45
Militärpressar man rätt och har fungerande axlar så är det inget problem. Militärpressar man fel eller har ofungerande axlar så fixar man det och sen militärpressar man igen.

Skulle gissa att det samma kan sägas om dina knäböjar, för övrigt. Hitta nån som kan hjälpa dig med problemet. Ischias och falsk ischias är grejer som ofta går att lösa.

Tränarinte
2016-07-21, 11:07
Militärpressen har sedan jag fann övningen alltid haft en speciell plats i mitt hjärta.
Det är nog en av dem, om inte den mest fantastiska övningen som finns på denna jord.

Har och har länge haft inklämningsproblem och lite annat strunt i axlarna, även om pressen stundvis har provocerat axlarna så har den även hjälp mycket.
Ser bara till att köra en hel del dragövningar (tex kabelrodd och räckhäv) samt en del för rotatorkuffarna.

Tycker för övrigt att det är bullshit att säga att vi inte är gjorda för att pressa saker över huvudet.
Skulle vilja se någon "bänka" en sten på en mammut eller sabeltandad tiger från en klippavsats. Nej du, den pressades över huvudet och kastades ned!

Känner ungefär det samma. Militärpressen är enda basövningen där jag känner mig fri från nojor och att någon jävel nu ska få ta den ifrån mig.*cry*

Sheogorath
2016-07-21, 12:35
Låt ingen tokstolle ta militärpress från er.
/Eder fysioterapeut i etern

(det finns självklart tillstånd då man inte ska militärpressa, men låt gärna någon professionell som undersökt er avgöra den saken)

Scratch89
2016-07-21, 13:19
Jag brukar ha en press över huvudet som ett mål att kunna utföra för mina axelpatienter. Men det är såklart under guidning av mig under en period av rehab. Har man dåliga axlar eller inte har koll på vad man gör så är det en annan sak, som andra redan har sagt.

Om du inte klarar av att bänkpressa utan passare låter det som om du kör för tungt och/eller inte har tillräckligt med kontroll. Sänk vikten, kör fler repetitioner och håll dig någon repetition från fail så är det ju liksom inga problem.

Har du problem med knäböj och marklyft för att du får utstrålningar i benen skulle jag söka upp en duktig sjukgymnast/fysioterapeut.