handdator

Visa fullständig version : Biff/Oxfilé som är lite grått/brunt i förpackning?


svag74
2016-07-20, 18:35
Man ser det ibland tycker jag, brunt/grått/whatever, så att det nästan ser ut som en del blivit stekt :D
Vad jag inte fått någon koll på är om detta är ok eller ej?
Kanske t.o.m. ett gott tecken?

Googlar man forum verkar många mena att kött ska ligga till sig och bli lite gammalt och missfärgat.
Och att så länge det luktar ok (vet man ju inte förrän man kommer hem iofs) så spelar utseendet ingen roll.

Men så finns andra sidor, som den här, där man skriver:
För det första köttet skall lukta gott och aldrig skifta i grått.
http://www.spisa.nu/3.19497/varufakta/om-notkott-och-kottkvalite/

Sedan har vi massa köttskolor o.s.v. från Scan etc som i detalj går igenom hur stekning/kryddning/grillning ska gå till, men inte ett ord om hur köttet ska se ut i förpackningen.

Nån här som har koll?
Ska man köpa, eller rata, nötkött som är brunt/grått?

By the way, skummaste jag sett var ett paket med två biffar nyligen, där den ena var helt grå, hela biffen, medan den andra var röd.
Blev måttligt sugen på att köpa just det paketet ... undra vad som var "fel"?

Rizza
2016-07-20, 18:45
Tror att det har stått ute i för hög temperatur när det egentligen ska stå inne i kylen.

Jag ser det inte som okej, speciellt om biffen luktar surt.

King Grub
2016-07-20, 18:51
Det är bara järnjoner som oxiderat så oxymyoglobin blivit metmyoglobin.

Sverker
2016-07-20, 18:53
Usch, detta läste jag för länge sedan. Kan minnas fel:em:.

Vakuumförpackat kött blir lätt mörkt eftersom det inte finns något syre med i förpackningen.
Myoglobinet som ger köttet färg är brunt utan syre men med syre tillgängligt så fäster syret till myoglobinet och ger köttet ljusröd färg.

Spelar egentligen ingen roll eftersom köttet blir brun-grått när det tillagas.

svag74
2016-07-20, 20:25
Tack för svar :)

Det är alltså så att det inte ens är mörning eller kvalitet det handlar om, utan bara oxidation p.g.a. syre?

Läste nånstans att de sprutar in nån atmosfär i paketen som ska hålla köttet rött, men om bitarna ligger emot varandra så de skyddas mot detta så blir det missfärgat där.
Kan ju vara en förklaring då kanske...

Måste ändå säga att det kan se rätt så ofräscht ut, inte så man blir sugen direkt :D

svag74
2016-07-21, 13:13
Undvik kött som är brunt i kanterna eller gråaktigt.
Dock ingen motivering.

http://www.professionalsecrets.se/sv/ps/ps-university/chef-de-partie-kott/valja-kott/

Ozziking
2016-07-21, 13:44
Luktar rått kött någonsin gott

DudX
2016-07-21, 18:32
Luktar rått kött någonsin gott

Öhm ja 😃

Älgstek t.ex.

wilhelmblomgren
2016-07-22, 09:09
Är det inte oxidation bara?