handdator

Visa fullständig version : Låga testonivåer efter deff, vad göra?


Trunker
2016-07-19, 21:57
För att inte göra posten alldeles för lång:

Jag deffade ner mig till under 10% BF.
Tog nog deffen alldeles för långt och mådde piss. Deffade nästan 4 månader.

Har reversedietat långsamt sen april från 2400kcal till 2800 nu.
Bingat några gånger under denna tid.

I dag har min BF gått tillbaka till vad den var innan deff men dessvärre är kcals bara på 2800 (inte 3500 som jag hade innan deff) och styrkan är inte där.

Mår även dåligt, deprimerad, totalt avsaknad av libido och fick "13" i ett testosteron-test jag gjorde hos läkaren.

Självklart måste man ha extremt låga nivåer (10 eller mindre) om dem ska ta tummen ur röven och göra något åt det.
Men jag anser det vara riktigt lågt då man bör ha mellan 10-28 och jag (innan deffen) hade extremt hög libido och välmående.

Så min fråga är, hur kommer jag tillbaka? Denna deffen var nog det sämsta jag kunde göra mot min kropp och nu är jag bara svag, tjock och mår miserabelt och har 0 libido.

Hur kommer jag ut ur detta?
Är så nere att jag är redo att ta till vad som helst i detta läget...

EDIT: JAg försöker äta mer fett nu då det ska hjälpa till med testoproduktionen.
Vid tidigare deffar har jag såklart fått lite av dessa symptom men inte så grovt och inte så länge, att det inte balanserat tillbaka sig alltså...

Är i 20 års åldern, väger atm 85kg och uppskattad BF ca 13-15%.
Läkaren höll med om att det var lågt men snackade någon gojja om att "ja men det kan ju gå upp med åren"...

*facepalm*

Luca Brasi
2016-07-19, 22:00
Det är helt klart sjukvårdens uppgift det här.

HenrikJ
2016-07-19, 22:58
Eftersom testosteronet ligger inom normalspannet så hade jag satt mina pengar på att du behöver möta depressionen och att det är den som håller tillbaka sexlusten. Sök för depression.

Huddex
2016-07-20, 03:37
Kontakta privatläkare typ "Mannens hälsa" och se vad dom kommer fram till, det är definitivt större chans att dom ser på symptomen mer än statiska siffror.

https://www.ekenhalsan.se/testosteronbrist-erektionsproblem/

Alkro
2016-07-20, 07:51
Det blodprov man vanligtvis tar för testosteron kan variera väldigt mycket från gång till gång, om jag var du skulle jag be att få kolla om det om någon månad eller två. Isolerad testosteronbrist hos unga män är väldigt ovanligt, även om många på kolozzeum verkar tro att det är någon slags folksjukdom hos gymmande 20-åringar.

Shqypnia
2016-07-20, 08:26
Börja med att skapa en sund livstil där du ser på kropp och kost på ett helt annorlunda sätt. Du har lärt dig the hard way - det är inte alltid värt att skaffa den där hårda brädan.

Gober
2016-07-20, 08:27
Det blodprov man vanligtvis tar för testosteron kan variera väldigt mycket från gång till gång, om jag var du skulle jag be att få kolla om det om någon månad eller två. Isolerad testosteronbrist hos unga män är väldigt ovanligt, även om många på kolozzeum verkar tro att det är någon slags folksjukdom hos gymmande 20-åringar.

Problemet existerar men många verkar hoppa direkt till antagandet att det är just testosteron som är problemet. Ofta handlar det förmodligen om annat, depression, stress och eller andra inre och yttre faktorer. Just för tränande individer verkar greppandet efter testohalmstrået ligga nära till hands. Men det är klart att jag förstår att många kanske tom lite hoppas på just testo och att därmed få tillgång till behandling vilket kommer ge en megaskjuts i träningen (även om det kanske inte gör det).

Med det sagt förringar jag inte problemet och de som verkligen har väldigt låganivåer ska ju ha hjälp. En ska dock komma ihåg att det finns de som legat runt 13 i värde och som besitter en grym fysik. Nu skriver dock TS om välmående inte muskler så detta stycke är mer en sidnotis.

1x0
2016-07-20, 08:44
Delvis offtopic:

Trunker. Med tanke på din trådhistorik; din deff verkar varit helt katastrofal? Har inte hittat någon information hur du lade upp deffen. Skriv en summering. Så detaljerat du orkar. Blir ju lite rädd när du skriver vad som hänt haha. Vore tacksamt för oss andra om du delar med dig av dina misstag.

Vet inte. Tror du överdriver lite också. Känns så.
Hade ju kunnat tro du blivit strandsatt på en öde ö och svält ner dig. Eventuellt deffat i 2 år på 10-15g fett per dag. :x

Antar katastrofdeff (faktorer: kost, träning, sömn, återhämtning, stress osv) kombinerat med genetik (obekväm kropp under <10%, kraschade hormoner och ämnesomsättning totalt). Din ämnesomsättning sjönk rejält under deffen också. Även med en bra upplagd reverse diet (förutom binges, hur stora? 10-15k kcal, kanske det som sabbat isåfall) som inte lyckades stegra upp den (ämnesomsättningen).

EDIT*. Vore väldigt intressant och fördelaktigt med bilder, från, under och efter deffen. Om du inte vill posta öppet, skicka till mig i PM snälla. =P

Tolkia
2016-07-20, 17:26
Om man kör kroppen i botten får man ofta räkna med det tar längre tid att komma tillbaka upp än vad det tog att hamna där nere. Mellan tumme och pekfingret skulle jag säga dubbla tiden. När det gäller just bieffekter av svält, är min erfarenhet att det kan ta mycket längre innan bieffekterna (dålig sexlust, orkeslöshet, ångest, rubbad menstruationscykel osv) rättar till sig än vad det tog att komma upp i en vikt där man tycker att allt "borde" vara bra.

Ge kroppen en chans (ärligt då, och inte enligt random Youtube-husgud, expertträningsprogram eller Kolo-tråd) och sök hjälp för det själsliga om det är ett problem, alldeles oavsett dieter, kroppsfettprocent och testosteron. Ibland behöver man hjälp för att komma på fötter.

turppeden
2016-07-20, 18:40
Vilka bra svar hittills. Att söka hjälp dels hos läkare, men även att få prata med någon kan vara guld värt ifall det är något du känner kan vara aktuellt.

"Har reversedietat långsamt sen april från 2400kcal till 2800 nu.
Bingat några gånger under denna tid."

En bra fråga du kan ställa dig är; vad tror du får dig att binga? Hade du inte bingat om du varit mindre strikt gällande din kosthållning?
Kan vara svårt att svara på men väl värt försöket och tanken.


"Hur kommer jag ut ur detta?
Är så nere att jag är redo att ta till vad som helst i detta läget..."

Vill du fortsätta vara i bra form kräver det sin tid med diet och träning. Vill du ur denna situation kanske du inte ska lägga fokusen på träning och diet, utan på annat som hjälper dig komma tillbaka. I.e. identifiera vad som orsakade detta, förstå varför och göra det annorlunda.
Där kan självklart träning vara en del av återhämtningen.
Det kan vara ännu svårare att hitta tillbaka om du fortsätter fokusera på form samtidigt som du vill återhämta dig mentalt.


"Jag försöker äta mer fett nu då det ska hjälpa till med testoproduktionen."

Frågan är ifall du bör äta mer fett för testot, eller om du bör fokusera på en annan relation till maten för att komma tillbaka lättare dit du var och bör vara mentalt. En för strikt kost, "ortorexi" kan t.ex. ligga bakom binge-ätande.

Som nämnt tidigare, det kan ta tid. Lycka till!

demode85
2016-07-20, 18:50
Sover du som du ska?

BobaFett
2016-07-20, 19:20
Ät bra, oprocessad mat. Undvik för mycket skitmat.

Gå ut på dagarna ut i solen och sitt inte uppe framför dator/mobilskärmar om kvällarna utan lägg dig i tid.

Varför jag säger detta är för att dagsljus/mörker styr hormoner i kroppen och en modern livsstil (stillasittande inomhus vid dataskärmar etc.) rubbar detta.

Problemet är att ljuset inomhus inte är tillräckligt starkt för att kroppen ska veta att det är dagtid och på kvällen vid datorn är det inte tillräckligt mörkt. Det blir typ en gråzon hela tiden.

Gå ut och rör på dig, spela Pokemon Go eller nåt.

Kan inte ge någon bra källa, det är nåt jag läst och hört någonstans så någon får rätta mig om jag har fel.

Stefan J
2016-07-20, 20:14
För att inte göra posten alldeles för lång:

Jag deffade ner mig till under 10% BF.
Tog nog deffen alldeles för långt och mådde piss. Deffade nästan 4 månader.

Har reversedietat långsamt sen april från 2400kcal till 2800 nu.
Bingat några gånger under denna tid.

I dag har min BF gått tillbaka till vad den var innan deff men dessvärre är kcals bara på 2800 (inte 3500 som jag hade innan deff) och styrkan är inte där.

Mår även dåligt, deprimerad, totalt avsaknad av libido och fick "13" i ett testosteron-test jag gjorde hos läkaren.

Självklart måste man ha extremt låga nivåer (10 eller mindre) om dem ska ta tummen ur röven och göra något åt det.
Men jag anser det vara riktigt lågt då man bör ha mellan 10-28 och jag (innan deffen) hade extremt hög libido och välmående.

Så min fråga är, hur kommer jag tillbaka? Denna deffen var nog det sämsta jag kunde göra mot min kropp och nu är jag bara svag, tjock och mår miserabelt och har 0 libido.

Hur kommer jag ut ur detta?
Är så nere att jag är redo att ta till vad som helst i detta läget...

EDIT: JAg försöker äta mer fett nu då det ska hjälpa till med testoproduktionen.
Vid tidigare deffar har jag såklart fått lite av dessa symptom men inte så grovt och inte så länge, att det inte balanserat tillbaka sig alltså...

Är i 20 års åldern, väger atm 85kg och uppskattad BF ca 13-15%.
Läkaren höll med om att det var lågt men snackade någon gojja om att "ja men det kan ju gå upp med åren"...

*facepalm*

Jag tror inte du ska oroa dig. Det här med testosteronvärden inom normalspannet har troligtvis väldigt liten betydelse. Jag har tävlat i landslaget i bänkpress många år och även om jag blivit dopingtestad 40-50ggr i karriären så får man aldrig reda på testosteronnivåerna när svaret kommer. Därför blev jag nyfiken på vad jag har för nivåer och testade genom sjukvården (jobbar som sjuksköterska, så det var bara att fråga en kollega om de kan ta provet :D). Eftersom jag presterar så bra styrkemässigt som jag gör och är så pass grov som jag är (tävlar i klass -105kg, 174cm lång) hade jag förväntat mig höga värden. Det var precis tvärtom, mina testosteronvärden har legat mellan 8,3 och 13. Det gav såklart en del hjärnspöken till en början, men jag har aldrig presterat så bra som jag gjort under denna perioden och jag har inte varit såhär muskulös tidigare. Så uppenbarligen kan inte testosteronvärden inom normalspannet vara så avgörande för din prestation. Nu är jag 36 år gammal och troligtvis så är mina nivåer lägre än när jag var ung. Men jag är mycket större och starkare idag. Så låt inte det där knäcka dig. Måendet och libidon är troligtvis relaterat till en långvarig deff och inget annat.

Edit. Kom på att jag har en arbetskamrat. Styrketränar men är mager som en sticka och kanske 1/3 så stark som jag. Han testade sina värden när han kände sig hängig. Han hade 25. Så ja... :)

Trunker
2016-07-20, 20:57
Wow!

Tack för alla bra svar!
Förväntade mig inte att få såhär mycket omtanke!

För att ge er som frågade om mer info om min diet och upplägg så kommer här lite info:

Till att börja med har jag lyft i 8 år konstant utan avbrott (endast för någon resa eller när jag varit sjuk).
Idag kör jag 6 dagar i veckan och har gjort detta i ett par år.
Kör ett Push,Pull, Legs upplägg. Men har även kört andra genom tiden.

Denna vår var det dags att på riktigt köra en diet då det var första våren jag bodde själv och kunde ha 100% koll på maten.
Jag har räknat kalorier i ett par år, men när man bor hemma så är det svårt att dieta, bulk funkar enklare.

För 2 år sedan gjorde jag en deff också men hade inte alls samma problem med libido eller liknande, vilket var konstigt då jag gjorde alla fel man kunde i boken ( drog bort 1000kcals dag 1, gjorde 1.5 timma cardio efter passen, ja u name it!).


Började deffen i mitten av januari, slutade i slutet av april.
Gick från 3500 kcals till 2400 + 20 min HIIT cardio varje pass.
Gick från 87kg-> 79kg och om man jämför med dessa bilder så gick jag från bild "15%" till "6-7%" (bry er inte vad dem säger på bilden utan om ni ser bilden får ni en uppfattning om hur deffad jag var före och efter)

http://www.walshthefataway.com/wp-content/uploads/2015/10/male-BF.jpg

Denna sänkning gjordes systematiskt då jag drog av 200kcals och låg på det nya värdet tills viktnedgången stagnerat i någon vecka.

Under tiden av deffen så pluggade jag väldigt hårt.
Går en extremt krävande utbildning och man kan fråga sig om det var rätt att utsätta sig för pressen från skolan och träningen.
Dock så såg jag till att få bra med sömn, i alla fall i början.
Mot slutet kunde jag inte sova mer än 6 timmar per natt för kroppen vaknade + hade sömnstörningar med uppvaknande på nätterna.
Kombination av stress + deff möjligtvis?

Styrka tappade jag främst i bänk, blev även skadad och kunde inte köra ben ordentligt under hela deffen dessvärre utan blev rätt lätta benpass.

Libido försvann successivt under denna period och jag som vanligtvis har en löjligt hög sexdrift har nu inte ens sneglat på en tjej i snart 3 månader...


Ett fel jag helt klart gjorde med dieten var nog att dra ner oerhört mycket på fettet.
Under minst 1.5-2 månader åt jag ca 35g (ibland mindre) fett om dagen och detta var i syfte att kunna ha "mer mat" på tallriken, eftersom fett blev rätt så "lite mat för kalorierna" i mitt huvud.
På tallriken fanns istället extrema mängder grönsaker och åt utan problem mellan 70-80g fiber om dagen.


Hur som helst. Avslutade deffen i slutet av april och började reversediet genom att lägga på 30-50kcal i veckan.
Fortfarande var jag rätt snål med fettet. Under denna tid mådde jag extremt dåligt och hade rätt rejäl depression. Lät mig dock aldrig riktigt stanna av och känna hur jag mådde för det var tentaperiod och allt som var i sikte var att klara skolan och deffen.

Under denna tiden bingade jag ett par gånger.
MEN ALDRIG några stora binges. Vi talar alltså att jag bingade på morötter eller liknande.

Ända sen jag började har jag egentligen inte bingat hejvilt utan kanske gått över med nåra 100kcal då och då. Inte alls som tidigare dieter då jag med handen på hjärtat kan säga att jag slängde mig över godsaker så fort dieten var klar.

Nu sitter jag här. Har successivt höjt till 2800kcals.
Äter ca 65g fett per dag och försöker höja för jag har förstått att det är oerhört viktigt för min kost.
Protein ligger nere på 200g (låg ett tag på 235g under deffen) och resten fyller jag ut med carbs.

Äter och har alltid ätit "nyttigt".
Gröt, kyckling, tonfisk, grönsaker, ägg, makrill.
Bra byggarkost helt enkelt + vitaminer och druckit ordentligt med vatten.


Vad som gör mig mest besviken just IDAG är att jag är tillbaka på min gamla vikt.
Dock har jag varken styrkan, kalorierna eller välmåendet som jag hade innan dieten och det känns som jag bara gjort min kropp en otjänst genom hela processen.

Jag hoppas få tillbaka min styrka, libido, mitt välmående och komma upp i kalorier till slut, men helst inte bli ännu tjockare på köpet.

Vad jag ska göra nu vet jag inte direkt. Ska se till att jag får in fett i min kost och försöka få in så mycket bra gympass som möjligt.
Min rädsla ligger i att bli tjock, inte få tillbaka testosteronvärdena till det normala och inte få tillbaka libido.


Hoppas ni orkade läsa denna långa post. Tack för alla svar ännu en gång!

HenrikJ
2016-07-20, 22:32
Jag tycker att det låter som att du har bränt ut dig, eller är nära att göra det, och att det krävs mer återhämtning än bara kosten. Man stirrar lätt på käket om man håller på med träning, men du verkar ha utsatt kroppen och psyket för mer än vad de klarar av...

Tränarinte
2016-07-20, 22:40
Vill bara sticka in att det du snackar om metabolic damage? Layne Norton style inte existerar i vetenskapen. Det är iaf vad Lyle Macdonalds säger

Ramboline
2016-07-21, 07:18
Alla kan gå ned i vikt, men när man går så långt som ned mot tävlings form, så tar kroppen rejält med stryk. Allt kommer ur balans, och det tar tid för kroppen att komma igen. För mig kan det ta 8v efter avslutad tävlings deff.Och den riktiga prövningen är inte att gå ned i vikt, utan den börjar efter, när du skall tillbaka till verkligheten och få rutiner till den vanliga vardagen. Många får ätstörningar, och andra klarar det bättre.. Tror inte du skall gå och tänka på det, utan låt kroppen leka sig själv, och den gör det. Ut i solen som någon sa här, vad med kompisar, träna och gör det som är kul och du får lite annat att tänka på.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Ramboline
2016-07-21, 07:26
Detta är bara en mall som jag fick av mitt team för att komma tillbaka efter man har varit långt nede, och den funkar

Exempel
En atlet har ätit ca 1600 kcal på slutet av sin diet. Tömningsveckan räknas ej.

Första veckan tar vi bara bort cardion som förbrukade en hel del energi. Och lägger om kosten en aning så proteinintaget sänks från 3,2g/kg kroppsvikt till 2,2 g, detta ersätts med fett och kolhydrater.Andra veckan ökar vi på 200 kcal per dag med prio på kolhydrater.Tredje veckan så visar vågen rejält uppåt så vi gör inga förändringarFjärde veckan vågen är relativt still så vi ökar 100 kcal om dagen med långsamma kolhydrater.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

1x0
2016-07-21, 09:38
Wow!

Tack för alla bra svar!
Förväntade mig inte att få såhär mycket omtanke!

För att ge er som frågade om mer info om min diet och upplägg så kommer här lite info:

Till att börja med har jag lyft i 8 år konstant utan avbrott (endast för någon resa eller när jag varit sjuk).
Idag kör jag 6 dagar i veckan och har gjort detta i ett par år.
Kör ett Push,Pull, Legs upplägg. Men har även kört andra genom tiden.

Denna vår var det dags att på riktigt köra en diet då det var första våren jag bodde själv och kunde ha 100% koll på maten.
Jag har räknat kalorier i ett par år, men när man bor hemma så är det svårt att dieta, bulk funkar enklare.

För 2 år sedan gjorde jag en deff också men hade inte alls samma problem med libido eller liknande, vilket var konstigt då jag gjorde alla fel man kunde i boken ( drog bort 1000kcals dag 1, gjorde 1.5 timma cardio efter passen, ja u name it!).


Började deffen i mitten av januari, slutade i slutet av april.
Gick från 3500 kcals till 2400 + 20 min HIIT cardio varje pass.
Gick från 87kg-> 79kg och om man jämför med dessa bilder så gick jag från bild "15%" till "6-7%" (bry er inte vad dem säger på bilden utan om ni ser bilden får ni en uppfattning om hur deffad jag var före och efter)

http://www.walshthefataway.com/wp-content/uploads/2015/10/male-BF.jpg

Denna sänkning gjordes systematiskt då jag drog av 200kcals och låg på det nya värdet tills viktnedgången stagnerat i någon vecka.

Under tiden av deffen så pluggade jag väldigt hårt.
Går en extremt krävande utbildning och man kan fråga sig om det var rätt att utsätta sig för pressen från skolan och träningen.
Dock så såg jag till att få bra med sömn, i alla fall i början.
Mot slutet kunde jag inte sova mer än 6 timmar per natt för kroppen vaknade + hade sömnstörningar med uppvaknande på nätterna.
Kombination av stress + deff möjligtvis?

Styrka tappade jag främst i bänk, blev även skadad och kunde inte köra ben ordentligt under hela deffen dessvärre utan blev rätt lätta benpass.

Libido försvann successivt under denna period och jag som vanligtvis har en löjligt hög sexdrift har nu inte ens sneglat på en tjej i snart 3 månader...


Ett fel jag helt klart gjorde med dieten var nog att dra ner oerhört mycket på fettet.
Under minst 1.5-2 månader åt jag ca 35g (ibland mindre) fett om dagen och detta var i syfte att kunna ha "mer mat" på tallriken, eftersom fett blev rätt så "lite mat för kalorierna" i mitt huvud.
På tallriken fanns istället extrema mängder grönsaker och åt utan problem mellan 70-80g fiber om dagen.


Hur som helst. Avslutade deffen i slutet av april och började reversediet genom att lägga på 30-50kcal i veckan.
Fortfarande var jag rätt snål med fettet. Under denna tid mådde jag extremt dåligt och hade rätt rejäl depression. Lät mig dock aldrig riktigt stanna av och känna hur jag mådde för det var tentaperiod och allt som var i sikte var att klara skolan och deffen.

Under denna tiden bingade jag ett par gånger.
MEN ALDRIG några stora binges. Vi talar alltså att jag bingade på morötter eller liknande.

Ända sen jag började har jag egentligen inte bingat hejvilt utan kanske gått över med nåra 100kcal då och då. Inte alls som tidigare dieter då jag med handen på hjärtat kan säga att jag slängde mig över godsaker så fort dieten var klar.

Nu sitter jag här. Har successivt höjt till 2800kcals.
Äter ca 65g fett per dag och försöker höja för jag har förstått att det är oerhört viktigt för min kost.
Protein ligger nere på 200g (låg ett tag på 235g under deffen) och resten fyller jag ut med carbs.

Äter och har alltid ätit "nyttigt".
Gröt, kyckling, tonfisk, grönsaker, ägg, makrill.
Bra byggarkost helt enkelt + vitaminer och druckit ordentligt med vatten.


Vad som gör mig mest besviken just IDAG är att jag är tillbaka på min gamla vikt.
Dock har jag varken styrkan, kalorierna eller välmåendet som jag hade innan dieten och det känns som jag bara gjort min kropp en otjänst genom hela processen.

Jag hoppas få tillbaka min styrka, libido, mitt välmående och komma upp i kalorier till slut, men helst inte bli ännu tjockare på köpet.

Vad jag ska göra nu vet jag inte direkt. Ska se till att jag får in fett i min kost och försöka få in så mycket bra gympass som möjligt.
Min rädsla ligger i att bli tjock, inte få tillbaka testosteronvärdena till det normala och inte få tillbaka libido.


Hoppas ni orkade läsa denna långa post. Tack för alla svar ännu en gång!
Det fetstilta jag markerar i din post summerar rätt bra.


Angående dina binges, som om jag förstår rätt inte är binges? Du skriver du inte överätit på dem, över 100kcal ens. Endast ätit morötter?
Det är ju inte ens binges?
Eventuell en start på en binge, som du hejdat dig ifrån.
Binge är när du helt förlorar kontrollen och spårar ur. Som en demon tar över din kropp och bara moffar i sig allt den hittar. Äter även fast det inte smakar gott med tankesättet: "allt är redan kört, fortsätter äta, spelar ingen roll". (Typ.)
Vaknar upp dagen efter med fetaste ångest ever, kanske värre än om man dödat någon ROFL. Ju kraftigare ångesten är - ju mer nere i träsket och farligare är det!

Alltså jag skulle fan tro att någon binge med kolhydratsfokus (nu ska vi inte förväxla binges och refeeds) hade kunnat göra positivt för dig!
Du kanske också inte spårat ur rejält, bingat sönder, pga du har tappat en del av aptit- och mättnadskänslor - pga depression och utbrändhet, för du gått in i väggen. Du kanske fungerar så, tappar aptit och sug, från mat, vid dåligt välmående. Själv är jag tvärtom: ökad aptit, spårade hunger- och mättnadskänslor...när jag är deprimerad och upprörd, sliten osv.

Jag tror stenhårt på att några refeeds under reverse diet hade kunnat skicka upp viktiga hormoner (leptin bla) och "boostat" ämnesomsättningen. Min spontana tanke av din reverse diet, är att du gjort det för passivt och försiktigt.
Din deff varade ju inte så länge heller. Bara 4 månader.

Detta gillade faktiskt jag:
Detta är bara en mall som jag fick av mitt team för att komma tillbaka efter man har varit långt nede, och den funkar

Exempel
En atlet har ätit ca 1600 kcal på slutet av sin diet. Tömningsveckan räknas ej.

Första veckan tar vi bara bort cardion som förbrukade en hel del energi. Och lägger om kosten en aning så proteinintaget sänks från 3,2g/kg kroppsvikt till 2,2 g[/B], [B]detta ersätts med fett och kolhydrater .Andra veckan ökar vi på 200 kcal per dag med prio på kolhydrater.Tredje veckan så visar vågen rejält uppåt så vi gör inga förändringar. Fjärde veckan vågen är relativt still så vi ökar 100 kcal om dagen med långsamma kolhydrater.
Vilka bra svar hittills. Att söka hjälp dels hos läkare, men även att få prata med någon kan vara guld värt ifall det är något du känner kan vara aktuellt.
Offtopic men du borde bli mer aktiv. Väldigt bra post. Är så trött på personer som inte förstår hur hetsätning/binges, ångest, kompensationstänk osv fungerar. Sjukt frustrerande när personer som aldrig haft problematiken, som en själv haft - försöker "hjälpa". Som typ säger "ät mer grönsaker och drick mer vatten" som svar på hur-sluta-bingea -problematik.

trädgårdsmöbel
2016-07-21, 13:50
Träna 4 pass istället för 6, ät mer ägg (med gula), bacon, lax, makrill, kör bland- eller fläskfärs istället för nötfärs, drick mindre alkohol, ha sex/onanera inte dagligen utan kanske 3-4 ggr i veckan och försök sova minst 6h/natt.

Trunker
2016-07-22, 21:27
Detta är bara en mall som jag fick av mitt team för att komma tillbaka efter man har varit långt nede, och den funkar

Exempel
En atlet har ätit ca 1600 kcal på slutet av sin diet. Tömningsveckan räknas ej.

Första veckan tar vi bara bort cardion som förbrukade en hel del energi. Och lägger om kosten en aning så proteinintaget sänks från 3,2g/kg kroppsvikt till 2,2 g, detta ersätts med fett och kolhydrater.Andra veckan ökar vi på 200 kcal per dag med prio på kolhydrater.Tredje veckan så visar vågen rejält uppåt så vi gör inga förändringarFjärde veckan vågen är relativt still så vi ökar 100 kcal om dagen med långsamma kolhydrater.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Visst har jag bingat ett par gånger och jag känner att min relation till mat har aldrig varit så dålig som under den senaste perioden.

Ångest, äcklad över min kropp, konstant tänkande på mat... listan kan göras lång.

Så sent som idag stod jag i spegeln på jobbet, klämde på områden som nu åter igen lagt på sig fett där det för några månader sen var riktigt tight...

Ena delen av mig själv säger "deffa igen så du kan vara tight och se bra ut" men andra delen minns hur dåligt jag mådde...

Som sagt, jag tror jag är påväg tillbaka mot rätt håll.
Jag hoppas bara jag når mina gamla nivåer vad gällande hormoner, libido, livsglädje, kalorier och styrka.

För jag har väl inte skadat mig för livet... eller? :(

Trunker
2016-07-22, 22:01
Träna 4 pass istället för 6, ät mer ägg (med gula), bacon, lax, makrill, kör bland- eller fläskfärs istället för nötfärs, drick mindre alkohol, ha sex/onanera inte dagligen utan kanske 3-4 ggr i veckan och försök sova minst 6h/natt.

Dricker aldrig alkohol, onanera har jag inte gjort på 3 månader för lusten har inte funnits där ( innan deffen kunde jag köra flera gånger per dag men nu finns ingen lust), får 7-8 timmars sömn just nu och vaknar av mig själv.

Ägg äter jag mycket och försöker som sagt fokusera på ett generellt välmående och bra mat.

Finns det medicin jag kan ta för att "komma tillbaka" ?
Aromatase inhibitor kanske?

Ramboline
2016-07-22, 22:01
Nej det har du inte. Det är kroppens försvarsmekanism. När kroppen mår bra igen så kommer det tillbaka. Och lyssna nu inte på det man kallar för hjärnspöken när ena sidan säger deffa. Styrkan kommer tillbaka, när vikten går uppåt.Allt fixar sig så småningom, och du blir lite gladare för varje dag.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Ramboline
2016-07-22, 22:09
Visst har jag bingat ett par gånger och jag känner att min relation till mat har aldrig varit så dålig som under den senaste perioden.

Ångest, äcklad över min kropp, konstant tänkande på mat... listan kan göras lång.

Så sent som idag stod jag i spegeln på jobbet, klämde på områden som nu åter igen lagt på sig fett där det för några månader sen var riktigt tight...

Ena delen av mig själv säger "deffa igen så du kan vara tight och se bra ut" men andra delen minns hur dåligt jag mådde...

Som sagt, jag tror jag är påväg tillbaka mot rätt håll.
Jag hoppas bara jag når mina gamla nivåer vad gällande hormoner, libido, livsglädje, kalorier och styrka.

För jag har väl inte skadat mig för livet... eller? :(
För mig tog det 6 veckor efter tävling, och komma tillbaka i di rätta matvanorna, och jag tänkte konstant på mat. Åt jag middag tex, så räknade jag timmarna till nästa mål.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Shqypnia
2016-12-04, 10:24
Min vän du har fått grova ätstörningar. Sök hjälp. I all välmening.

Henke78
2016-12-04, 11:22
Läkaren tog bara testo prov?
Krävs mera prover för att ev veta om det är det som är felet.

Följ ovanstånde inlägg och ta nya prover om det inte blir bättre. En koll på hela hormonprofilen nästa gång isåfall.

Testosteron
Östradiol
Shbg
Lh
Albumin

Komplettera gärna med blodstatus när du ändå e där.
Hb
Evf
Leukocyter
Trombocyter
MCH
Hematokrit
Erytrocyter

Gerdler
2016-12-04, 12:09
^^+1 på Henke78.

Om man får en klinisk indikation eller ens gränsen till en indikation så bör denna utredas till fullo innan man börjar tala om saker man inte kan mäta i hjärnan. Depression kan vara ett symptom av lite vad som vilket många inte verkar tänka på. Varför är så många deprimerade idag?
Det behöver inte vara på grund av lågt testo heller, du kanske fungerar utmärkt på de nivåerna egentligen. Hur är det med sköldkörteln?

baktung
2016-12-04, 12:55
Shit. Aldrig nån läkare som ens kommit på tanken att föreslå testosteron-prover under de år jag mått dåligt. Men denna ska alltså ha gjort det direkt? Jag tycker det låter som en sista utväg när de inte har hittat nåt annat.

Gerdler
2016-12-04, 13:40
Shit. Aldrig nån läkare som ens kommit på tanken att föreslå testosteron-prover under de år jag mått dåligt. Men denna ska alltså ha gjort det direkt? Jag tycker det låter som en sista utväg när de inte har hittat nåt annat.
Det är väldigt lätt att testa och till skillnad mot depression är det ett snabbt blodprov och sen får man en siffra. Hade han fått 25 så kunde man ju gå vidare.

Just att det kommer i samband med att han deffat för hårt och för länge och uppvisar symptom som kan bero på testobrist som minskad libido gör att det skulle vara oansvarigt att inte testa detta.

Depression kan vara ett symptom av fuckad hormonbalans som kan orsakas av dålig(i mängd eller sammansättning) kost. Alla mår inte jättebra av att äta för lite. Ska man då ta antidepressiva för att man deffat? Är det rimligt? Gå till bottnen med problemen först. Och då är det till att göra alla analyser man kan tänka sig innan ens depression ska föras på tal, för det är oftast ett symptom.

baktung
2016-12-04, 17:30
Det är väldigt lätt att testa och till skillnad mot depression är det ett snabbt blodprov och sen får man en siffra. Hade han fått 25 så kunde man ju gå vidare.

Just att det kommer i samband med att han deffat för hårt och för länge och uppvisar symptom som kan bero på testobrist som minskad libido gör att det skulle vara oansvarigt att inte testa detta.

Depression kan vara ett symptom av fuckad hormonbalans som kan orsakas av dålig(i mängd eller sammansättning) kost. Alla mår inte jättebra av att äta för lite. Ska man då ta antidepressiva för att man deffat? Är det rimligt? Gå till bottnen med problemen först. Och då är det till att göra alla analyser man kan tänka sig innan ens depression ska föras på tal, för det är oftast ett symptom.


Jag håller med. Hade önskat att de gjort grundligare tester på mig. Vitaminer och mineraler var det tydligen inget fel på men testo är det ingen som föreslagit. Å andra sidan har jag aldrig klagat på försämrad libido. Det verkar ibland vara den enda funktionen som fungerar.

Henke78
2016-12-04, 17:58
Jag håller med. Hade önskat att de gjort grundligare tester på mig. Vitaminer och mineraler var det tydligen inget fel på men testo är det ingen som föreslagit. Å andra sidan har jag aldrig klagat på försämrad libido. Det verkar ibland vara den enda funktionen som fungerar.

Olika det där.
Min libo funkade kanon även på 1.9nmol men allt annat är bara ett mörker. Fruktansvär dålig och trött alltid!

baktung
2016-12-04, 21:01
Olika det där.
Min libo funkade kanon även på 1.9nmol men allt annat är bara ett mörker. Fruktansvär dålig och trött alltid!

Ska begära att dom kollar mina nivåer bara för att. Vad var det för labb man kunde gå till och få det gjort billigt? Det var någon som länkade något som jag tror började med W?

Feelgood
2016-12-04, 21:17
Ska begära att dom kollar mina nivåer bara för att. Vad var det för labb man kunde gå till och få det gjort billigt? Det var någon som länkade något som jag tror började med W?

Werlabs, smidigt som fasen. Själv beställt ett test via dom, gick ner till VC dagen efter samt fick resultaten runt lunch när jag va o tog blodprov vid 7 på morgonen. Jag själv hade 16nmol som 20åring, och kan tillägga att jag nästan alltid är trött haha.

Shqypnia
2016-12-04, 21:32
Werlabs, smidigt som fasen. Själv beställt ett test via dom, gick ner till VC dagen efter samt fick resultaten runt lunch när jag va o tog blodprov vid 7 på morgonen. Jag själv hade 16nmol som 20åring, och kan tillägga att jag nästan alltid är trött haha.

Kul att du nämner Werlabs. Har funderat att testa de länge. Jag antar du är helt nöjd? Valde du för övrigt något paket?

Feelgood
2016-12-04, 21:56
Kul att du nämner Werlabs. Har funderat att testa de länge. Jag antar du är helt nöjd? Valde du för övrigt något paket?

Ja jag är nöjd, jag beställde bara ett testosteronprov men funderar på att köra ett paket för testosteronbrist. Då testas det lite mer osv, samt att det kostar lite mer såklart.

baktung
2016-12-04, 22:06
Werlabs, smidigt som fasen. Själv beställt ett test via dom, gick ner till VC dagen efter samt fick resultaten runt lunch när jag va o tog blodprov vid 7 på morgonen. Jag själv hade 16nmol som 20åring, och kan tillägga att jag nästan alltid är trött haha.

Tack för info! Ska kolla upp det.

DIM
2016-12-05, 16:15
Blodkollen.se har paket inriktat mot folk som tränar.

FilipLindstr
2016-12-05, 21:54
Först: Inom normalspannet betyder att du är hälsosam och att några problem du har osannolikt har något med dina testosteronnivåer att göra.

Och sen, den här internet-idén om att naturliga testosteronnivåer skulle vara den viktigaste faktorn för välmående och styrkeökningar är trams. Kommer från diverse tramsreklamer om testoboosters och korkade men's health-artiklar.

Mitt inlägg blev lite överflödigt då Gober behandlade det korrekt i första sidan av tråden.

Hetsen om testoproduktion är en internet-meme och inget annat.

cero
2016-12-05, 22:10
Först: Inom normalspannet betyder att du är hälsosam och att några problem du har osannolikt har något med dina testosteronnivåer att göra.

Och sen, den här internet-idén om att naturliga testosteronnivåer skulle vara den viktigaste faktorn för välmående och styrkeökningar är trams. Kommer från diverse tramsreklamer om testoboosters och korkade men's health-artiklar.

Mitt inlägg blev lite överflödigt då Gober behandlade det korrekt i första sidan av tråden.

Hetsen om testoproduktion är en internet-meme och inget annat.

Säg det här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=227466

*popcorn*