handdator

Visa fullständig version : Söker synpunkter på träningsupplägg (bara hantlar och träningsbänk)


Ikkdcr1
2016-07-19, 14:22
Hej,

Jag ska börja styrketräna hemma enbart med hjälp av hantlar och en justerbar träningsbänk. Tänkte köpa ett par 25mm hantlar, ett viktpaket (60 kg) och en justerbar träningsbänk.

Jag är 29 år och har tidigare tränat på gym. Tack vare det har jag en någorlunda bra grundstyrka. Kort sagt så är mitt mål att bygga muskler.

Jag funderar på att lägga upp träningen på följande sätt:

Pass 1 (Bröst, axlar och triceps)

Hantelpress
Flyes
Axelpress
Hantellyft åt sidan
Skullcrusher


Pass 2 (Rygg, biceps, ben och mage)

Hantelrodd (möjligtvis ståendes)
Omvända flyes (sittandes)
Hantelcurls
Goblet squats
Stående vadlyft
Sit-ups

Är det här ett tillräckligt bra upplägg för att jag ska kunna byta ut gymmet helt?
Är det något som saknas?
Hur ofta kan jag köra dessa pass i veckan?


Mvh

Gerdler
2016-07-19, 16:56
Köp 50mm hantlar och vikter, så kan du köpa en skivstång sen. Skit i vadlyften och gå ut och gå i en backe, gärna med hantlarna lastade. Eller spring en runda lite då och då. Kanske skaffa Pokémon GO. Vadens stora muskler är långsamma fiber och kräver ~9999999999999999 reps, opraktiskt att göra dem ståendes vid en spegel utan att få frisk luft, kondition och/eller pikaschus(jag spelar inte skiten så jag vet ej hur stavas.).

Jag skulle kört helkropp istället. Men om du ska lägga upp det på två pass så borde du balansera om dem lite, tycker jag. Du tränar ju ~85% av din muskelmassa på pass 2 och ~15% på pass 1.

Tradiga är de men lägg in ett par varianter plankor.

Starke75an
2016-07-19, 18:40
Dörrtrapets