handdator

Visa fullständig version : Värk i handleden

Laulau
2016-07-19, 11:39
För många år sedan slutade jag träna pga ont i mina handleder, värt är den högra. Så ont att jag inte ens kunde köra bil.
Har varit hos läkaren och röntgat, men som vanligt hittade de inget konstigt.
Fick gå på en kortison kur och var tvungen att vila minst 6 månader.

Idag, många år senare, får jag sjukt ont igen så fort jag anstränger handleden. Värken håller i sig många veckor tills jag har vilat tillräckligt.

Vad gör man i mitt fall? Hur skall jag kunna träna med mina trasiga handleder?

CoKEmaN
2016-07-20, 10:18
Är det några speciella rörelser som gör ont, eller har du kanske svårt att hålla handleden stabil genom rörelser?
Jag hade tränat stabiliseringträning för handlederna och när det känns som att det går lättare så hade jag börjat mer med vanlig träning.
Om du träffat läkare och även röntgats så skulle jag gå vidare till en arbetsterapeut eller sjukgymnast för att få en klinisk bedömning.

Ålder på dig, kön?
Aktiviteter i vardagliga livet, jobb?

Clajj
2016-07-20, 11:23
Det är inte karpaltunnelsyndrom då?

Laulau
2016-07-20, 11:29
Är det några speciella rörelser som gör ont, eller har du kanske svårt att hålla handleden stabil genom rörelser?
Jag hade tränat stabiliseringträning för handlederna och när det känns som att det går lättare så hade jag börjat mer med vanlig träning.
Om du träffat läkare och även röntgats så skulle jag gå vidare till en arbetsterapeut eller sjukgymnast för att få en klinisk bedömning.

Ålder på dig, kön?
Aktiviteter i vardagliga livet, jobb?

Har svårt att hålls handen stabil, och sjukgymnast har jag inte tänkt på då läkarens rekommendation var att vila handleden.

Jag är en man på 31 år och jobbar som en programmerare. Dock hade jag skadan innan jag började mitt nuvarande yrke.
Aktiviter är nästintill endast styrketräning och promenader. Anstränger inte handleden något mer.

Det är inte karpaltunnelsyndrom då?
Nope, känner inga stickningar eller domningar. Inget fel heller md mina fingrar, endast handleden.

Minns dock att skadan uppkom när jag engång i tiden tränade underarmar med ganska höga vikter och på någotvis lyfte fel. Kändes som en blixt genom hela min arm.

CoKEmaN
2016-07-21, 11:50
Om handleden är instabil så skulle det kunna bero på en subluxation vid det tillfället som du nämner, att handleden nästan gick ur led och det kan ge skador på ledbanden runt handleden.
Om du vill försöka lite själv innan du träffar sjukgymnast så skulle jag rekommendera stabiliseringsträning på vikter som man klarar av i första hand, därefter öka vikten vid stabilisering, börja träna armar mer men bara där du känner att du kan hålla handleden stabil så du inte hamnar för mycket i dorsal/palmarflexion.

Jag håller med om att det inte låter som carpaltunnelsyndrom.

Mvh