handdator

Visa fullständig version : Hypertrofiträning vid kaloribalans ineffektivt?


Ram Dass
2016-07-19, 10:05
Hej, jag funderar kring hypertrofiträning vid kaloribalans/viktbalans. För någon som tränat ett par år och är ganska van med gymträning. Alltså inte någon som är nära sitt genetiska max, men ändå inte en nybörjare.

Hur ser ökningarna ut i muskelmassa under detta scenario. Tex. under en period av ett år där man tränar hårt, sköter sömn och kost. Vad kan man tänkas öka i muskelmassa? 2-3 hekto?

Detta jämfört med tex. 10 kg viktuppgång under ett år med samma träningsupplägg som ovan. Där det inte skulle vara orimligt att kunna öka 5-6 kg muskelmassa?

Om mina siffror inte är helt galna, blir det otroligt ineffektivt att träna för hypertrofi i jämförelse med under en rejäl viktuppgång. Detta är iofs inget nytt, men det känns som att många tränar på balans men har ändå önskningar om att öka.

Ja, hur tänker ni om detta egentligen och vad har ni för tänk kring eran egen träning?

broman
2016-07-19, 10:11
Man kan säkert öka bra på balans också. Tycker personligen att det är lättare mentalt att antingen bulka eller deffa, sen behöver det inte gå jättefort.

viringer
2016-07-19, 12:39
Jag tror likadant, det är antagligen inte så effektivt som det skulle kunna vara. Att träna rent för att bli stark går bra vid kaloribalans.

Till exempel så är fördelarna antagligen stora att köra med ett litet överskott än inget under hypertrofi-träning.

Ram Dass
2016-07-22, 09:45
Man kan säkert öka bra på balans också. Tycker personligen att det är lättare mentalt att antingen bulka eller deffa, sen behöver det inte gå jättefort.

Jag tror likadant, det är antagligen inte så effektivt som det skulle kunna vara. Att träna rent för att bli stark går bra vid kaloribalans.
Till exempel så är fördelarna antagligen stora att köra med ett litet överskott än inget under hypertrofi-träning.
Kan man verkligen kalla det för bra ökningar om man skulle öka 10 ggr mer på ett kaloriöverskott? Säg en ökning på 3-4 hekto muskler på balans och minus 3-4 hekto fett. I jämförelse med 3-4 kg muskler på kaloriöverskott och 1-2 kg mer fett.

Nu vet jag inte om mina siffror är rimliga med tanke på förutsättningarna i första inlägget?

Anders The Peak
2016-07-22, 10:00
Hur stort extra kaloriintag bedömer du att vara optimalt för att maximera förutsättningarna för ökad muskelmassa?

Ram Dass
2016-07-22, 10:40
Hur stort extra kaloriintag bedömer du att vara optimalt för att maximera förutsättningarna för ökad muskelmassa?
Jag tänker att närmare 500 kcal extra om dagen är tillräckligt, säkert mindre rent teoretiskt men 500 kcal för att vara på den säkra sidan när man ska göra det praktiskt.

Nu skulle förmodligen 1000 kcal göra ytterligare ökningar, men det skulle förmodligen innebära mycket extra fett för lite extra muskelmassa. Vilket i praktiken för många säkert är oönskat ur ett hälsoperspektiv och utseendemässigt, beroende på målbild såklart.

exevision
2016-07-22, 10:43
Jag tänker att närmare 500 kcal extra om dagen är tillräckligt, säkert mindre rent teoretiskt men för att vara på den säkra sidan när man ska göra det praktiskt.

Nu skulle förmodligen 1000 kcal göra ytterligare ökningar, men det skulle förmodligen innebära mycket extra fett för lite extra muskelmassa. Vilket i praktiken för många säkert är oönskat ur ett hälsoperspektiv och utseendemässigt, beroende på målbild såklart.

För att ligga på den säkra sidan? Man måste ju inte ligga på överskott varje dag. Men så är inte jag heller för bulkande i större utsträckning.

Diomedea exulans
2016-07-22, 10:44
Detta jämfört med tex. 10 kg viktuppgång under ett år med samma träningsupplägg som ovan. Där det inte skulle vara orimligt att kunna öka 5-6 kg muskelmassa?


Det där låter som lite galna siffror. Brukar man inte säga att 1,5-3 kg muskelmassa är det man kan öka som mest per år efter ett par års träning?

Ram Dass
2016-07-22, 10:49
För att ligga på den säkra sidan? Man måste ju inte ligga på överskott varje dag. Men så är inte jag heller för bulkande i större utsträckning.
Ja, eftersom du förmodlig aldrig kan veta din exakta totala energiförbrukning eller hur mycket energi du stoppar i dig. Oavsett hur noga du mäter och väger din träning och mat.

Jag har inte påstått att man måste ligga på energiöverskott under en mätperiod på 24 timmar.

Ram Dass
2016-07-22, 10:54
Det där låter som lite galna siffror. Brukar man inte säga att 1,5-3 kg muskelmassa är det man kan öka som mest per år efter ett par års träning?
Tack! Det låter kanske rimligare.