handdator

Visa fullständig version : Tung tricepsträning?


broman
2016-07-19, 08:10
Vad är er erfarenhet av tunga tricepsövningar. Dvs runt 1-5 reps.
Vilka övningar anser ni vara de som belastar armbågarna minst i längden?

Har själv kört tunga liggande skullcrushers (med full rom bakom huvudet) med z-stång. Armbågarna börjar dock ta styrk nu.
Vill inte släppa mina lågrep på triceps men får nästan göra det snart...

ceejay
2016-07-19, 08:13
Liggande tricepsextensions runt huvudet med rak stång med stopp i botten.

broman
2016-07-19, 08:15
Liggande tricepsextensions runt huvudet med rak stång med stopp i botten.

Är ju typ det jag kört. Fast med z-stång och utan stopp.
Skulle stoppet lindra armbågarna eller?

Anders The Peak
2016-07-19, 08:57
Jag tror att gemene man ska vara försiktig med armbågarna och det är inte alls nödvändigt att köra maxbelastningar i isolationsövningar för att få maximal utveckling av triceps. När det gäller greppet så är det en fråga om individuella preferanser och att köra med stopp förvärrar säkert armbågsproblemen. Vissa upplever att axlarna blir mindre påverkade av en ez-stång.

Isseman
2016-07-19, 09:01
Dips är grymt!

Gymmis
2016-07-19, 09:18
Mina armbågar klarade scullcrushers, frenchpress och liknande några år sedan ville dem inte vara med och leka längre.

Efter att helt slutat med den typen av övningar och bara köra smalbänk och viktade dips, möjligtvis pushdowns, för triceps så fungerar armbågarna tillräckligt bra igen.

Kör dock aldrig maxlast på någon komplementsövning.

ceejay
2016-07-19, 09:30
Du får kanske låta fästen och sånt vila lite ett tag och successivt börja bygga på till tunga lågreppare igen.

Sheogorath
2016-07-19, 09:47
Dips är grymt!

För vissa av oss känns den dock minimalt i triceps oavsett greppbredd och lutning på kroppen. Jag klassar den som framförallt en bröstövning i mitt program.

broman
2016-07-19, 09:53
Du får kanske låta fästen och sånt vila lite ett tag och successivt börja bygga på till tunga lågreppare igen.

Får nog bli så *gah!*

broman
2016-07-19, 10:00
Vad tror ni om att stärka upp bakre delta och rotatorcuffsmusklerna för en mer effektiv liggandes triceps extension bakom huvudet?

Känns som att det är en hel del stabilitetskrav på den övningen ändå, och har man ej det kanske armbågarna slits mer pga mer "vacklande".

wilhelmblomgren
2016-07-19, 10:10
För vissa av oss känns den dock minimalt i triceps oavsett greppbredd och lutning på kroppen. Jag klassar den som framförallt en bröstövning i mitt program.

Håller med! Tycker att det är mer eller mindre omöjligt att isolera triceps vid utförandet av dips.

Isseman
2016-07-19, 10:17
För vissa av oss känns den dock minimalt i triceps oavsett greppbredd och lutning på kroppen. Jag klassar den som framförallt en bröstövning i mitt program.

Jag förstår! Men oavsett hur det känns måste triceps jobba något grymt annars skulle inte brösten enbart orka pressa upp kroppen?

Sheogorath
2016-07-19, 10:26
On topic så känns det som att pushdowns borde funka för de flesta. Kanske inte den mest optimala tricepsövningen men dom riktigt bra övningarna har ju tyvärr det gemensamt att de kan vara ganska slitsamma för armbågarna.

Sheogorath
2016-07-19, 10:28
Jag förstår! Men oavsett hur det känns måste triceps jobba något grymt annars skulle inte brösten enbart orka pressa upp kroppen?

Triceps måste absolut jobba vid en dip! Men det är så många muskler inblandade (även delar av ryggen) så det kommer att variera från person till person vilken del som sätter gränsen. Jag vet personer som i all väsentlighet begränsas av nedre traps när de kör dips!

PureWhey
2016-07-19, 11:17
Pushdown med full ROM och lite rörelse i skuldrorna mbe?

ceejay
2016-07-19, 12:56
Samt french press i cable för att imitera liggande tricepsextensions så mycket som möjligt.

shogunr
2016-07-19, 16:26
Vad är er erfarenhet av tunga tricepsövningar. Dvs runt 1-5 reps.
Vilka övningar anser ni vara de som belastar armbågarna minst i längden?

Har själv kört tunga liggande skullcrushers (med full rom bakom huvudet) med z-stång. Armbågarna börjar dock ta styrk nu.
Vill inte släppa mina lågrep på triceps men får nästan göra det snart...

Finns nog ingen mirakelmedicin. Kör lättare, kör striktare. Tung vikt belastar armbågarna hårdare, punkt slut.

Belasta musklerna hårdare, och lederna mindre.

Agitator
2016-07-19, 17:15
Jag har aldrig gillat rak stång för liggande tri.ext (liggande frenchpress). Kör den med ez-curl stång och tungt.

waspen123
2016-07-19, 18:01
Ett par tunga set smalbänk per vecka upplever jag själv att ha hjälpt mina triceps att växa en del, får en jäkla pump om inte annat. Fick rätt kraftiga besvär i lederna (armbågarna) efter en period av mycket tunga tricep pushdowns etc så sådant har jag slutat med helt förutom väldigt lätt vikt som rehab/uppvärmning inför bänken osv.

Arne Persson
2016-07-19, 18:22
Många tunga set liggande tricepsext. runt huvudet. 1-5 reps är optimalt som 1:a övning för starka problemfria triccor.

Rolfarsson
2016-07-19, 19:47
Får jag fråga varför du vill köra så tungt i en sådan övning? Är det muskeltillväxt du är ute efter så kommer du att få ut mer av att ligga över 5RM och mindre problem/skador.

Arne Persson
2016-07-19, 20:12
Får jag fråga varför du vill köra så tungt i en sådan övning? Är det muskeltillväxt du är ute efter så kommer du att få ut mer av att ligga över 5RM och mindre problem/skador.

Efter ett antal decenier av dylik träning så kan jag sammanfatta det med bra styrka, hyfsad volym och mlm skadefria triccor. Vad har jag gjort då gjort fel?

Isseman
2016-07-19, 20:52
Triceps måste absolut jobba vid en dip! Men det är så många muskler inblandade (även delar av ryggen) så det kommer att variera från person till person vilken del som sätter gränsen. Jag vet personer som i all väsentlighet begränsas av nedre traps när de kör dips!

Ah. Dips är iallafall en kanonövning enligt mig (och dig med eftersom du kör den) både till att bygga pecs och triceps :D

Yeah vet med personer som säger att de känner mer i rygg + t.ex serratus än bröst etc hehe

Sheogorath
2016-07-19, 20:58
P.g.a. dille på kampsport har jag ett sjukt nerskalat schema nu. Blir bara styrketräning 1-2 dagar i veckan och kör då förstås helkropp. Det blir bara en bröstövning per pass och dips är på en av dagarna. På det andra passet har jag pullover med Z-stång men ibland slänger jag in bänkpress med hantlar istället. I dips kör jag först ett set utan vikt med Arne-djup och sedan två set med gymbro-djup och extravikt (axel precis under armbåge i botten). Sista setet kör jag supersetat med dipshrugs till fail. Bra balans mellan att stärka ytterläge, blasta på med vikt för volym och styrka samt muskeluthållighet i stabmuskler. :thumbup:

Isseman
2016-07-19, 21:03
P.g.a. dille på kampsport har jag ett sjukt nerskalat schema nu. Blir bara styrketräning 1-2 dagar i veckan och kör då förstås helkropp. Det blir bara en bröstövning per pass och dips är på en av dagarna. På det andra passet har jag pullover med Z-stång men ibland slänger jag in bänkpress med hantlar istället. I dips kör jag först ett set utan vikt med Arne-djup och sedan två set med gymbro-djup och extravikt (axel precis under armbåge i botten). Sista setet kör jag supersetat med dipshrugs till fail. Bra balans mellan att stärka ytterläge, blasta på med vikt för volym och styrka samt muskeluthållighet i stabmuskler. :thumbup:

Ah smart sätt :thumbup: Ska testas!

Nyckel
2016-07-19, 21:27
Många tunga set liggande tricepsext. runt huvudet. 1-5 reps är optimalt som 1:a övning för starka problemfria triccor.

Vad är "många" set i detta fall?

Korvryttaren
2016-07-19, 21:31
Vad är "många" set i detta fall?

Minst 20 men gärna över 30 så man blir lika grov som Ronny Runesson.

Rolfarsson
2016-07-19, 21:49
Efter ett antal decenier av dylik träning så kan jag sammanfatta det med bra styrka, hyfsad volym och mlm skadefria triccor. Vad har jag gjort då gjort fel?

Fast du gills inte, för den volym och intensitet som du har tränat med genom åren skulle få dom flesta av oss att sluta upp i en rullstol.
Den enda logiska förklaringen som jag har till detta är att du inte är mänsklig, skulle du ha dragit av skinnet från en av dina underarmar så skulle det inte förvåna mig ifall det hade sett ut såhär.

113664

Isseman
2016-07-20, 07:28
Fast du gills inte, för den volym och intensitet som du har tränat med genom åren skulle få dom flesta av oss att sluta upp i en rullstol.
Den enda logiska förklaringen som jag har till detta är att du inte är mänsklig, skulle du ha dragit av skinnet från en av dina underarmar så skulle det inte förvåna mig ifall det hade sett ut såhär.


Bilden :laugh: :laugh:

Agree på din text också :D

Peter.B
2016-07-20, 07:57
P.g.a. dille på kampsport har jag ett sjukt nerskalat schema nu. Blir bara styrketräning 1-2 dagar i veckan och kör då förstås helkropp. Det blir bara en bröstövning per pass och dips är på en av dagarna. På det andra passet har jag pullover med Z-stång men ibland slänger jag in bänkpress med hantlar istället. I dips kör jag först ett set utan vikt med Arne-djup och sedan två set med gymbro-djup och extravikt (axel precis under armbåge i botten). Sista setet kör jag supersetat med dipshrugs till fail. Bra balans mellan att stärka ytterläge, blasta på med vikt för volym och styrka samt muskeluthållighet i stabmuskler. :thumbup:

Lust att dela med dig av upplägget för ditt/dina helkroppspass? Just nu har jag uppehåll från MMA på grund av skada och tränar då fyra halvkroppspass i veckan. I vanliga fall, när jag tränar MMA fyra dagar i veckan brukar jag försöka klämma in 1-2 dagars helkropp i veckan, målet är två, men blir ofta bara en. Alltid kul med ny inspiration för helkroppspassen inför "säsongen" när jag kan börja med kampsporten igen...

Arne Persson
2016-07-20, 09:52
Vad är "många" set i detta fall?

12-15 set på 1:a övningen.

Arne Persson
2016-07-20, 09:53
Minst 20 men gärna över 30 så man blir lika grov som Ronny Runesson.

Grövre

Frantic
2016-07-20, 10:32
12-15 set på 1:a övningen.

Att berätta hur många set som är optimalt för en persons tricepsträning är ju helt meningslöst om man inte ser till resten av träningen som involverar triceps.

Arne Persson
2016-07-20, 11:06
Att berätta hur många set som är optimalt för en persons tricepsträning är ju helt meningslöst om man inte ser till resten av träningen som involverar triceps.

Ligg tricepsext.
101010-15 3 3 1-3 3 3 3 3 3 3 3 1-3 1-3
Ev droppset 1-3, 3, 6, 6, 6, 10, 10, 10

French press fri stång alt. Smithmaskin 10 8 8 6 4 333 1
Push down Superset
French P. 3-5X 8-10

Frantic
2016-07-20, 11:13
Ligg tricepsext.
101010-15 3 3 1-3 3 3 3 3 3 3 3 1-3 1-3
Ev droppset 1-3, 3, 6, 6, 6, 10, 10, 10

French press fri stång alt. Smithmaskin 10 8 8 6 4 333 1
Push down Superset
French P. 3-5X 8-10

Mitt inlägg var lite fattigt insåg jag nu. Jag menade hela träningsveckan i helhet. Frekvens. Dels för specifik tricepsträning men även andra övningar som involverar triceps som bänkpress, militärpress, dips, smalbänk osv. Jag gissar att du inte rekommenderar att man kör ditt tricepspass för att dagen efter träna pressar igen.

Arne Persson
2016-07-20, 11:38
Orkar inte skriva ner hela programmet nu...🙂
Uppdelning annars som följer:
Bröst-biceps
Triceps-ben
Rygg-axlar

RassK
2016-07-21, 13:24
Som Arne säger: Liggande Tricepsextensioner bakom nacken. Jag har till och med kört en cykel Smolov Jr. i den övningen. I början gnällde armbågar och axlar av att köra övningen tungt 4x/v men efter ett par pass så anpassade de sig och blev starkare. Jag blev till och med av med min mediala epikondylit (golfarmbåge) på köpet av all den extentriska stressen på armbågsfästena! Det är helt otroligt vad kroppen kan anpassa sig till stress om man följer en vettig plan!