handdator

Visa fullständig version : Ni som haft järnbrist+ S-Natrium


AntonHA
2016-07-19, 06:17
Var på hälsokontroll för några dagar sedan pga jobb och allt såg bra ut förutom att jag låg lågt på järn (S-Järn). Intervallet var mellan 9-34 och jag låg på 15. Det var en av de sakerna som läkaren anmärkt. Jag var inte förvånad då jag aldrig äter grönsaker. Jag tänkte dock ändra på det nu och förbättra mitt värde.

Min fråga är därför till er som haft järnbrist men sedan förbättrat ert värde. Vad märkte ni för skillnader? Innan vs efter?

En ytterligare fråga. Låg på 136 i S-Natrium när man skulle ligga på 137-145. Betyder det att jag får i mig för lite salt? Eller är det ett resultat av att jag dricker för lite vatten (påpekat av läkaren). Tycker att jag får i mig sjukt mycket salt då det räcker att man äter något köpt ute så får man i sig typ 2300mg natrium.

Armed Dingo
2016-07-19, 09:52
Vem har sagt att järn finns i grönsaker? Det gör det inte. Järn från grönsaker går knappt att ta upp för kroppen. Järn finns i god mängd i framförallt rött kött. Kalcium i samband med måltiden minskar upptaget medans c-vitamin kan öka det fyrfaldigt.

Vänta gärna på att någon annan bekräftar innan du tar mig på orden.

AntonHA
2016-07-19, 15:48
Vem har sagt att järn finns i grönsaker? Det gör det inte. Järn från grönsaker går knappt att ta upp för kroppen. Järn finns i god mängd i framförallt rött kött. Kalcium i samband med måltiden minskar upptaget medans c-vitamin kan öka det fyrfaldigt.

Vänta gärna på att någon annan bekräftar innan du tar mig på orden.

Fick höra att det fanns i broccoli och spenat, vilket jag alltid har förknippat som de ''nyttigaste'' grönsakerna

Starvation
2016-07-19, 16:49
Gick från 127 till 165 (HB) på en månad, kände ingen skillnad alls. Var inte trött eller något innan. Kanske kan vara anledningen till att jag aldrig kunnat få upp en bra kondition? Vem vet :p

grimfish
2016-07-19, 17:33
Ditt järnvärde ligger normalt. Du kommer inte att märka någon skillnad av att höja ditt järnvärde. Ditt natriumvärde är också normalt. Det finns många olika anledningar till att ett uppmätt natriumvärde kan ligga precis under det nedre gränsvärdet, men ingenting som du behöver göra någonting åt.

-squat-
2016-07-19, 23:57
När jag hade ett blodvärde på 100 var jag väldigt trött, kunden nästan somna bara av att sitta ner och när ja tränade fick jag lite svimningskänslor. Så det är stor skillnad mot att ha ett normalt blodvärde.

AntonHA
2016-07-20, 05:39
Läste att ett ökat intag kan leda till bättre blodcirkulation. Gött då taggar jag vägkarta inom kort!!

Tränarinte
2016-07-20, 22:42
Gick från 127 till 165 (HB) på en månad, kände ingen skillnad alls. Var inte trött eller något innan. Kanske kan vara anledningen till att jag aldrig kunnat få upp en bra kondition? Vem vet :p

Är nog mer genetiskt.
Allt är gener