handdator

Visa fullständig version : Durumvete vs Havregryn


_tuva_
2016-07-18, 23:32
Verkar vara ganska lika mycket protein innehåll /100g.

Vad kan skilja dessa i övrigt ur ett träningsperspektiv?

Är proteinet i sig lika i båda spannmålen också?

Sverker
2016-07-19, 16:48
Du gör pasta av durumvete.
Havregryn är gryn till gröt och müsli.


Havregryn är fetare och har ett bättre protein m a p sammansättning av aminosyror vilket gör det värdefullare för att komplettera mjölk eller andra proteiner. I 9 fall av 10 är havren bättre.

orcus
2016-07-19, 20:54
Durumvete innehåller gluten, vilket alla borde vilja äta. så bulgur alla dagar <3 :D

skattefusk
2016-07-20, 00:36
Durumvete innehåller gluten, vilket alla borde vilja äta. så bulgur alla dagar <3 :D

Alla intoleranta

orcus
2016-07-20, 07:43
Alla intoleranta

Även celiaksjuka vill äta gluten. De väljer bara att avstå av bra anledning ^_^

Men alla placebosjuka kan lägga ned :D upplever dock färre placebosjuka idag än för 3-4 år sedan.

_tuva_
2016-07-22, 10:50
Du gör pasta av durumvete.
Havregryn är gryn till gröt och müsli.


Havregryn är fetare och har ett bättre protein m a p sammansättning av aminosyror vilket gör det värdefullare för att komplettera mjölk eller andra proteiner. I 9 fall av 10 är havren bättre.


Märker stor skillnad så antar att det skiljer sig mycket gällande aminosyrorna

exevision
2016-07-22, 12:29
Märker stor skillnad så antar att det skiljer sig mycket gällande aminosyrorna

Hur "märker" du det?

_tuva_
2016-07-22, 16:15
Hur "märker" du det?


Kört nästan endast på havregryn och fått jättebra resultat men bara pasta av durumvete funkar inget vidare utan måste kompletteras med protein.

exevision
2016-07-22, 18:35
Kört nästan endast på havregryn och fått jättebra resultat men bara pasta av durumvete funkar inget vidare utan måste kompletteras med protein.

Och du tror att det enbart är pga proteinet i havregryn som orsakat dina resultat? Du äter inget annat som innehåller protein?

_tuva_
2016-07-22, 19:18
Och du tror att det enbart är pga proteinet i havregryn som orsakat dina resultat? Du äter inget annat som innehåller protein?

Nej jag åt bara havregryn nån vecka och sen gick jag över till pasta med parmesan en vecka endast. Funkade bättre med havregrynen

exevision
2016-07-22, 19:35
Nej jag åt bara havregryn nån vecka och sen gick jag över till pasta med parmesan en vecka endast. Funkade bättre med havregrynen

Åt du enbart havregryn? Inget annat överhuvudtaget på flera veckor?

_tuva_
2016-07-22, 19:46
Åt du enbart havregryn? Inget annat överhuvudtaget på flera veckor?

Inget annat på en vecka precis

King Grub
2016-07-23, 05:28
Lite väl mycket fytinsyra.

exevision
2016-07-23, 08:05
Inget annat på en vecka precis

Varför?

shogunr
2016-07-23, 21:55
Lite väl mycket fytinsyra.

Fytinsyran försvinner i den ångningsprocess havregryn som du köper genomgår.

King Grub
2016-07-23, 22:22
Det är fytaset som försvinner.

Bärsärk
2016-07-23, 22:31
Lite väl mycket fytinsyra.

Får man inte bort det genom blötläggning?

King Grub
2016-07-23, 22:32
Som sagt, fytaset förstörs av ångprepareringen. Och fytaset behövs för att bryta ned fytinsyran.

CoolHandLuke
2016-07-27, 23:46
Dosen utgör giftet? Även om fytinsyran potentiellt bryts ner av tarmbakterier (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23551617) så borde mängden ha betydelse. Dvs om fullkorn dominerar i kosten så är det nog bra om det mesta är fermenterat. Det är väl så grynätande kulturer gör/gjorde i alla fall.

Alltså för att förtydliga så kan rätt bakterier bryta ner fytinsyra utan fytas. Har försökt att för-fermentera havregryn (typ oatgurt) men det funkar inte så bra. Man behöver opreparerat mjöl eller flingor och blanda upp eller börja fermenteringen med.

Annars har havregryn signifikat mer mikronutrienter än raffiernat durumvete men det borde inte göra någon skillnad på en vecka. Fiber-innehållet kanske? Betaglukan konvertering till SFA. Svårt att säga. Gluten har kanske lite tillvänjningspotential när det gäller tarmbakterier.

YTS
2016-07-29, 06:12
Havregryn innehåller betydligt mer vitaminer och mineraler än vit durumpasta och även mer essentiella fettsyror, förutom bättre proteinkvalité.

Apropå fermentering av havregryn, så har jag testat att fermentera obehandlad havrekross i en mattermos över natten, blev rejält syrligt.

Bulta
2016-07-29, 08:09
Finns det studier på hur pass stora förlusterna av mineralerna blir av livsmedel rika på fytinsyra men utan fytas?

Har läst att Sverker skrivit i en tråd för flera år sen att mycket fritt kalcium eventuellt kan minska näringsförlusterna av fytinsyran i havren. Finns det något belägg för detta?

YTS
2016-07-30, 04:29
Man kan även starta en fermentering av vanliga havregryn, med lite torkad frukt, typ ekologiska russin och aprikoser.

VincHeee
2016-08-10, 21:56
Lite väl mycket fytinsyra.

Dosen utgör giftet? Även om fytinsyran potentiellt bryts ner av tarmbakterier (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23551617) så borde mängden ha betydelse. Dvs om fullkorn dominerar i kosten så är det nog bra om det mesta är fermenterat. Det är väl så grynätande kulturer gör/gjorde i alla fall.

Alltså för att förtydliga så kan rätt bakterier bryta ner fytinsyra utan fytas. Har försökt att för-fermentera havregryn (typ oatgurt) men det funkar inte så bra. Man behöver opreparerat mjöl eller flingor och blanda upp eller börja fermenteringen med.

Annars har havregryn signifikat mer mikronutrienter än raffiernat durumvete men det borde inte göra någon skillnad på en vecka. Fiber-innehållet kanske? Betaglukan konvertering till SFA. Svårt att säga. Gluten har kanske lite tillvänjningspotential när det gäller tarmbakterier.

Vart går gränsen för "farligt"?
Blandar en del havrepulver i mina shakes istället för Malto, allt mellan 30-100G/DAG på deff och sedan när bulken början kan det nog krypa upp mot 30-300G/DAG

CoolHandLuke
2016-08-12, 00:13
Vart går gränsen för "farligt"?
Blandar en del havrepulver i mina shakes istället för Malto, allt mellan 30-100G/DAG på deff och sedan när bulken början kan det nog krypa upp mot 30-300G/DAG
"Gift" var lite överdrivet uttryckt av mig. Det är inte farligt. Det som kan hända är att du tar upp mindre av vissa mineraler. Men när du bulkar så äter du mer och då kompenseras det ändå. Äter du dessutom varierat och mat från animaliska källor så är det inga problem alls. Det är när man äter nästan enbart ojäst/osyrat fullkorn under lång tid + energiunderskott + dålig tarmflora, som det kan vara problem.

Jag tog upp syrning av havregryn mest för att för att jag tycker det är kul att nörda lite med sånt och få lite andra smakupplevelser och näringsvariation. (Ska prova tipsen, YTS) Det är inget man behöver göra normalt sett. :)

För övrigt så säljs fytinsyra som kosttillskott. Brukar kallas IP6. Så det kan tom vara "nyttigt" i vissa fall. Som vid järnöverskott i kroppen.

exevision
2016-08-12, 13:13
Hur är det med havren i knäckebröd angående detta?

Termy
2016-08-21, 08:07
Kan man jämna ut bristen på fytas i havregryn genom att lägga till något annat med fytas i sin gröt eller vad det nu är man äter? Bovete eller dylikt?

CoolHandLuke
2016-08-21, 22:24
Kan man jämna ut bristen på fytas i havregryn genom att lägga till något annat med fytas i sin gröt eller vad det nu är man äter? Bovete eller dylikt?
Tesen är bra eftersom bovete är rikt på fytas. Problemet där är att du måste ha rått bovete och det vill man nog inte äta. De flesta gryn har ämnen som man vill ska brytas ner av värmen vid kokning.
Dessutom är det tveksamt om du det funkar att äta det rått på det sättet och att fytinsyran deaktiveras i tarmen. Men det fungerar definitivt om man blötlägger en fytasfattigt mjöl/gryn tillsammans med ett fytatrikt mjöl/gryn i typ 12-24 timmar och sedan kokar. Då kan man även låta det stå i 12-48 timmar till och låta lakto-bakter göra sitt så deaktiverar man ännu mer fytinsyra.

PureWhey
2016-08-21, 22:54
Nej jag åt bara havregryn nån vecka och sen gick jag över till pasta med parmesan en vecka endast. Funkade bättre med havregrynen



Vad funkade bättre?


Skrivet slarvigt med telefonen

YTS
2016-08-22, 02:12
Tesen är bra eftersom bovete är rikt på fytas. Problemet där är att du måste ha rått bovete och det vill man nog inte äta. De flesta gryn har ämnen som man vill ska brytas ner av värmen vid kokning.
Dessutom är det tveksamt om du det funkar att äta det rått på det sättet och att fytinsyran deaktiveras i tarmen. Men det fungerar definitivt om man blötlägger en fytasfattigt mjöl/gryn tillsammans med ett fytatrikt mjöl/gryn i typ 12-24 timmar och sedan kokar. Då kan man även låta det stå i 12-48 timmar till och låta lakto-bakter göra sitt så deaktiverar man ännu mer fytinsyra.

För att det ska funka riktigt bra bör dock blötläggningsvattnet hålla 35 grader, d.v.s. fingervarmt eller något varmare. Det går snabbare om man håller 35 grader lång tid, så det är en fördel att svepa in kastrullen i ett badlakan, bör dock ej stå kvar på spisen isf.