handdator

Visa fullständig version : Diagnostisera höftrörlighet


Bmwtwinturbo
2016-07-18, 20:38
Om jag står med raka ben och försöker böja mig i höften och fälla överkroppen framåt så kommer jag känna stelhet i hamstringsen och kommer inte ner med fingrarna mot marken. Är det så enkelt att det är hamstrings eller kan det vara andra muskler? Hur bör det behandlas? Kör rumänsk mark i dagsläget

Misstänker att detta kan vara orsaken till min framåttippning i knäböjen.

Sheogorath
2016-07-18, 21:28
Det är hamstrings, men man kan få ett pådrag i hamstrings som gör att de håller emot om man har vissa typer av problem i ländryggen. Som en slags falsk stramhet. Inte helt ovanligt, och särskilt om man är mycket stramare i ena sidan ska man tänka på detta.

broman
2016-07-19, 06:51
Att komma hela vägen ner till marken med raka ben genom att fälla i höften är inte normal rörlighet. Det är överrörlighet. Eller väldigt långa armar.

CoKEmaN
2016-07-19, 06:57
+1 broman, jag skulle inte heller säga att det är normalt att nå ner till marken med raka ben och rak rygg, alltså att bara böja i höften.
Beror såklart på vem du är, kön, ålder, tidigare sport/aktivitet, men gemene man, nej..

Bruce Banner
2016-07-19, 08:03
Nja, att nå backen med fingrarna med raka ben är väl knappast att rubricera som överrörlighet. Kan man inte det så är man stel i min mening.

MVH
/Bruce

Sheogorath
2016-07-19, 08:04
Rörligheten i ryggen kommer också avgöra mycket, samt en så självklar sak (egentligen) som hur långa ben man har i förhållande till överkropp och armar.

broman
2016-07-19, 08:04
Nja, att nå backen med fingrarna med raka ben är väl knappast att rubricera som överrörlighet. Kan man inte det så är man stel i min mening.

MVH
/Bruce

Ja om du böjer ryggen.

Old Nick
2016-07-19, 09:23
Nja, att nå backen med fingrarna med raka ben är väl knappast att rubricera som överrörlighet. Kan man inte det så är man stel i min mening.

MVH
/Bruce

Om man krummar ryggen ja. Men att nå marken med rak rygg och enbart höftfällning är inte något som speciellt många klarar.

Loke
2016-07-19, 10:23
Inte för att jag är någon expert, men jag vill nog att definitionen för överrörlighet inkluderar att man faktiskt får problem också. Att kalla folk överrörliga bara för att de har väldigt mycket mer rörlighet än vad som är vanligt känns löjligt. Det är ju tex betydligt mer problematiskt att kunna överextendera knäet än det är att kunna flektera höften väldigt mycket. Extrem rörlighet blir ju också ett större problem om man inte har styrka och kontroll i ytterlägena... och det kan ju gälla även den som inte är så extremt rörlig.

Bruce Banner
2016-07-19, 11:53
Ja om du böjer ryggen.

Jo, men hur ryggen är formad var inte en faktor i varken ursprungsposten eller din egen post, därav mitt svar.

MVH,
/Bruce

broman
2016-07-19, 12:18
Jo, men hur ryggen är formad var inte en faktor i varken ursprungsposten eller din egen post, därav mitt svar.

MVH,
/Bruce

"Att komma hela vägen ner till marken med raka ben genom att fälla i höften är inte normal rörlighet. Det är överrörlighet. Eller väldigt långa armar. "

Röra sig neråt genom att fälla i höften är inte att böja ryggen...

Ahlnold
2016-07-19, 13:40
Att komma hela vägen ner till marken med raka ben genom att fälla i höften är inte normal rörlighet. Det är överrörlighet. Eller väldigt långa armar.


Jag kommer ner med handflatan i marken. Jag är knappast överrörlig. I dagens samhälle är de flesta stillasittande och blir stela som gamlingar fast de kanske inte ens fyllt 20. Det som uppfattas som normal rörlighet idag kanske egentligen är rätt orörligt om du förstår vad jag menar. Finns vetenskapliga studier som visar att god rörlighet är förknippat med god hjärt och kärl funktion. Styrketräning är förövrigt jättebra för att bli rörligare och behållla rörligheten när man blir äldre.

spoon
2016-07-19, 13:49
Raka marklyft till klossar kan vara en start. Sen sänker du klossarna när du blir rörligare. Kan du köra raka mark med raka ben och rak rygg så har du bättre rörlighet än många. Kör gärna 5*8 eller 5*10 med låga vikter och fokus på utförande.

Tapatalk

Sheogorath
2016-07-19, 14:02
Raka marklyft till klossar kan vara en start. Sen sänker du klossarna när du blir rörligare. Kan du köra raka mark med raka ben och rak rygg så har du bättre rörlighet än många. Kör gärna 5*8 eller 5*10 med låga vikter och fokus på utförande.

Tapatalk

Det handlar ju helt och hållet om hur långt man låter stången färdas. Alla kan göra raka mark med rak rygg och raka ben. ;)

Rahf
2016-07-19, 14:16
Det handlar ju helt och hållet om hur långt man låter stången färdas. Alla kan göra raka mark med rak rygg och raka ben. ;)

Regementsenliga Eleikoplattor som kysser golvet mellan varje rep.

Sheogorath
2016-07-19, 14:32
Regementsenliga Eleikoplattor som kysser golvet mellan varje rep.

Då skulle jag ställa diagnosen överrörlig alternativt taxben. ;)

Bruce Banner
2016-07-20, 01:20
"Att komma hela vägen ner till marken med raka ben genom att fälla i höften är inte normal rörlighet. Det är överrörlighet. Eller väldigt långa armar. "

Röra sig neråt genom att fälla i höften är inte att böja ryggen...

Kan bara konstatera att det fortfarande inte nämns något om ryggen överhuvudtaget.

För övrigt skulle jag vilja ha en definition på överrörlighet. Jag klarar det som ovan klassas som "överreörlighet" vilket jag snarare anser vara "god" eller "bättre än medel". Finns inget negativt alls för mig avseende detta varför överrörlig blir aningen missvisande.

MVH
/Bruce

CoKEmaN
2016-07-20, 10:02
Överrörlig ser jag som mer rörlig än inom normalspannet, det behöver inte orsaka problem. Att däremot ha hypermobilitetssyndrom, då har man besvär av det också.

Att nå ner till golvet med fingrarna, med rak rygg och med raka ben, skulle jag klassa som att man är mer rörlig än normala människor = överrörlig (eller taxben som sheo sa ;) ). Som du säger behöver det inte vara något negativt, var i ordet "överrörlig" blir det något negativt?