handdator

Visa fullständig version : "Bench Press" och "Bench Press (power lift)"


Pontus
2004-04-20, 19:05
Är man starkare i Bänkpress (power lift)
http://www.exrx.net/AnimatedEx/PectoralSternal/BBBenchPressPowerlift.gif

jämfört med bänkpress?:
http://www.exrx.net/AnimatedEx/PectoralSternal/BBBenchPress.gif

Låter ju så iaf... Så om man vill impa på polarna eller annat å vill lyfta så mycket som möjligt så skall man köra enligt bild 1?. Eller? Vilket sätt skall man då träna när man bara tränar för att bli starkare å få större volym. Det verkar ju visserligen vara längre rörelsebana på vanlig bänkpress, annars så är ju musklerna som arbetar likadana enligt exrx.net..

Och när kör man denna? Eller snarare varför? (samma muskler där också enligt erxrx.net)
http://www.exrx.net/AnimatedEx/PectoralSternal/BBBenchPressGuillotine.gif

Edit: okej... Erector Spinae och Gluteus Maximus användes tydligen i powerliftet

mr_ping2
2004-04-20, 19:54
Är skillnaden armbågarna innåt på första bilden och utåt på andra eller vad är skillnaden ?

emmzan
2004-04-20, 20:12
Översta bilden har du armarna närmare kroppen och kan då ta mer hjälp av triceps (liknar mer smalbänk) än om du har armarna rakt ut från kroppen.

Nedersta där han kör mot halsen ser bara allmänt livsfarlig ut *tycka* och du lär få armbågarna i en rätt obekväm vinkel.

Pontus
2004-04-20, 20:55
Originally posted by mr_ping2
Är skillnaden armbågarna innåt på första bilden och utåt på andra eller vad är skillnaden ?
Jag vet inget om armbågarna, men i vanlig bänkpress (eller vanlig vet jag inte, men som jag bruar köra och som de visar på exrx.net) för man stången till ovanför bröst och på den så kallade "power lift" för man den till uderdelen av bröstet.

Går att läsa på http://www.exrx.net/Lists/ExList/ChestWt.html

nordland
2004-04-20, 21:46
Kör "powerlift"bänkpressen... Den har flera fördelar jämtemot de andra.

1. Axlarna tar inte lika mycket stryk, som av vanlig bänk.
2. Du kan belasta mer (tyngre vikt = större massa)
3. Den är säkrare, iom att du stabiliserar med latsen
4. Bygger minst lika bra som "vanlig" bänk. Om inte bättre...

TrIff
2004-04-20, 21:49
Jag märker ingen skillnad på dom två översta bilderna? Förutom att han möter stången med bröstet lite i första bilden kanske? :confused:

Pontus
2004-04-20, 21:54
Originally posted by TrIff
Jag märker ingen skillnad på dom två översta bilderna? Förutom att han möter stången med bröstet lite i första bilden kanske? :confused:
Som jag sa... på Power lift så går han längre ned på bröstet, jämfört vanliga stilen där man går aningen mot övre bröst. Men det som nordland sa låter ju bra! (eftersom jag är klen i bänk å gärna lyfter mer, och upplevde att jag var starkare om jag gick längre ned.

brema
2004-04-20, 21:58
Version 3:giljotinen ger underbar pump i bröstet!
För alla er som gillar vikter är den kanske ingen höjdare då man får plocka av en del skivor...

Se bara till att inte fastna i bottenläget :D

nordland
2004-04-21, 05:17
Visst, den ger bra pump...... Men även utslitna axlar, och det ganska snabbt...

TrIff
2004-04-22, 13:58
Armbågarna längst med eller pekandes utåt kroppen?´Det framgår ju inte på bilden.

nordland
2004-04-22, 14:11
sträva efter att ha armbågarna i en ca 45 gradig vinkel från kroppen... Det ger mer kraft samt ger ett säkrare utförande...

TrIff
2004-04-22, 18:16
Okej, det låter ut snyggt. Och man håller smalare än i vanlig bänk?

Tricklev
2004-04-22, 18:17
Originally posted by TrIff
Okej, det låter ut snyggt. Och man håller smalare än i vanlig bänk?


I båda.

Lillgrabben
2004-04-22, 18:26
Originally posted by Tricklev



I båda.



På vilket sätt motiverar du det??

Ingen av filmerna visar smalbänk.

Tricklev
2004-04-22, 18:30
Originally posted by Lillgrabben




På vilket sätt motiverar du det??

Ingen av filmerna visar smalbänk.


nej jag vet, men testa att att hålla 45graders vinkel ut och testa att dom rakt ut och sen längs med kroppen, det minst skonsamma är ju garanterat rakt ut, hålla på sidan antar jag att det inte är så farligt iofs.

TrIff
2004-04-22, 18:43
Man blir ju bara hjärndöd av det här, jag fattar knappt vad som menas med att hålla 45 grader längre.

mr ruhl
2004-04-22, 19:43
Originally posted by nordland
Visst, den ger bra pump...... Men även utslitna axlar, och det ganska snabbt...

tycker att det är en grymt bra övning, som nån skrev så är det ingen övning för egot då man får strippa av en massa vikter jämfört med dom flesta bröstövningarna, var får du det om utslitna axlar ifrån? har då kört mot halsen i flera år och tycker att den tar väldigt lite på axlarna, visserligen kör jag alltid den som avslutningsövning när jag kör den, så det är ju rätt små vikter då..

nordland
2004-04-22, 21:39
Originally posted by TrIff
Man blir ju bara hjärndöd av det här, jag fattar knappt vad som menas med att hålla 45 grader längre.

Om du ligger med armbågarna rätt ut så blir det ju en vinkel på ca 90 grader. Har du armarna längs sidorna så blir vinkeln 0.

Utgå i från 0 grader, och flytta sedan armbågarna bakåt tills det blir en vinkel på ca 45 grader....

TrIff
2004-04-22, 21:58
Okej, det blir alltså något sånt hära --> _\ ........ ska testa nästa vecka.