handdator

Visa fullständig version : Frågor om kost

Geotric
2016-07-18, 15:13
1. Hur får man i sig 3700-4000 kalorier genom vanlig hyfsat nyttig kost? Lyckas nu men hälften av min kost består av skräpmat/godis.

2. Hur hinner man äta när man har plugg,gym och jobb? Det fungerar nu när jag har sommarlov men omöjligt när jag har allt annat samtidigt.

Jorgen
2016-07-18, 15:42
1. Man äter mycket.

2. Tja, jag äter frukost 05:30. Frukost på jobbet 9. Lunch 12. Mellanmål 15. Middag ca 19:30. Hur kan man inte hinna med att äta?

Geotric
2016-07-18, 15:47
1. Man äter mycket.

2. Tja, jag äter frukost 05:30. Frukost på jobbet 9. Lunch 12. Mellanmål 15. Middag ca 19:30. Hur kan man inte hinna med att äta?

Menar utan att bli så mätt att man inte orkar mer när man fått i sig hälften. För tillfället består min kost av mjölk,jordnötter,skräpmat,yoghurt,godis etc

Sen har man ingen frukost i skolan,lunchen smakar skit,inget mellanmål heller :(

arogen
2016-07-18, 17:50
Menar utan att bli så mätt att man inte orkar mer när man fått i sig hälften. För tillfället består min kost av mjölk,jordnötter,skräpmat,yoghurt,godis etc

Sen har man ingen frukost i skolan,lunchen smakar skit,inget mellanmål heller :(

Ät andra saker du inte blir så mätt på. Bröd är ypperligt tycker jag.

Jorgen
2016-07-18, 18:03

Någon rast mellan lektioner har du väl? Ät då.
Och ät lunchen, gilla läget.

Var i "vanlig hyfsat nyttig kost" hamnar den maten du skriver att du äter?
Ät bra mat istället.

Rahf
2016-07-18, 18:23
Gilla läget eller lid av konsekvenserna. Ska man ha resultat får man göra uppoffringar, så enkelt är det. Våga vägra vara en loser och sätt in lite pannben i ditt liv.

Brofessorn
2016-07-18, 18:52
Vet du vad jag ser? Ursäkter.

Jobb, skola och gym är inga som helst problem. Mättnaden är inget att bry sig om, fortsätt bara att äta. Smakar skolmaten skit? Strunta i det och ät den ändå.

1. Har du inte tid? Ta med dig små mellanmål och shakes att inta under raster och lektioner. Mellanmålen kan vara vad som helst som tål att förvaras i rumstemperatur i några timmar. Du kan göra shakes på proteinpulver och havregryn. När jag ville gå upp i vikt åt jag munkar under setvilan på gymmet. Det finns alltid tid, så upptagen är du inte.

2. Orkar du inte äta mer? Skärp dig och fortsätt äta, även fast du är mätt. Koppla bara bort mättnaden och skölj ner maten med vatten eller mjölk, så blir det lättare.

3. Smakar skolmaten skit? Vad gör det? Det är gratis! Våran skola hade vidrig mat, precis som alla andra. Jag och några andra kompisar som tränade tvingade ändå i oss deras gummiaktiga ris varje dag, även fast det inte var gott. Om det serveras något som är oätbart kan du äta mackor.

Beemel
2016-07-21, 07:05
1. Hur får man i sig 3700-4000 kalorier genom vanlig hyfsat nyttig kost? Lyckas nu men hälften av min kost består av skräpmat/godis.

För tillfället består min kost av mjölk,jordnötter,skräpmat,yoghurt,godis etc

Var i "vanlig hyfsat nyttig kost" hamnar den maten du skriver att du äter?

Han skrev ju redan från början att för tillfället så består hans kost av mycket skräp.... och att det var det han ville ändra på.

Minikubik
2016-07-21, 07:58
När jag har mycket och måste bort prioritera raster, ser jag till att ha med mig lätta saker. Exempelvis har jag med en liter fil som jag tar en klunk av då och då under dagen. Ibland gör jag matiga mackor som jag sen delar upp i munsbitar som jag enkelt kan slänga i mig några av på nolltid. Det finns alltid en lösning

1x0
2016-07-21, 08:25
Så länge du täcker micros, mikronutrientbehov/RDI/önskmängd (vitaminer och mineraler) är det inga problem att en en del av kalorierna fylls upp med så kallad "skitmat" - som förmodligen inte ens är skitmat, men du tror det pga okunnighet.

Vilken balans, procentuell balans (?) mellan "skitmaten" och "nyttiga" kosten är enormt svårt att svara på.
Genetik, träningsmängd+aktivitet och prestation (?) spelar in, vad mer? Med genetik och prestation menar jag hur din kropp svarar på viss typ av livsmedel. T.ex om du bara blir slö och får huvudvärk av socker, blir bloated och kraftlös av "skitmat" (vi kan säga salt krogmat - hamburgare, pizza, kebab -- vilket inte är "skitmat" i min åsikt, alls).

Wall-of-text, min syn på denna diskussion. *Behövs inte läsas haha*.
Kan kalla det clean eating vs IIFYM:

Själv äter jag 1-2kg grönsaker för täcka mikronutrienter ihop med proteinkälla. Typ LCHF-inspirerad måltid. Enbart för att inte slösa för mycket kalorier på livsmedel jag inte vill äta eller direkt uppskattar: potatis, ris och pasta ffa (av "savorymat" kolhydratskällorna).
När jag sedan täckt mikronutrientbehovet och mer än hälften av dagsproteinintaget fyller jag ut med livsmedel jag gillar att äta. Mest bröd, frukost- och efterrättsmat!
Försöker hålla sockret på rimlig mängd, men märker ingen skillnad på välmående eller prestation - snarare tvärtom, bara "skönt", skön känsla i kroppen, med "lättsmält" (komplexa/snabba?) kolhydrater. Istället för äta 2kg potatis bordssalta rejält> bloated och slö, sämst prestation.
Högt sockerintag ffa innan läggdags påverkar min sömn väldigt negativt. Hyn blir också negativt påverkad (torr hy), fast mest under känsliga årstider.

Vad tror ni är bäst:

A) Äter dietmat året om. Kött/fisk/fågel + potatis/pasta/ris. Grönsaksfattigt eftersom stor mättnad från "clean"-maten. Väldigt mikronutrientfattigt och lågt fiberintag.

B) Äter mycket grönsaker, mindre/inget potatis/pasta/ris. Alltså byter ut kolhydratskällorna från ovanstående (A)) exempel, mot grönsaker = sparar därav en hel del kalorier men får även i sig mer (och bättre/viktigare) vitaminer och mineraler. Fibrer också! Procentuellt, energimässigt:
25% från grönsaker och kött (måltid#1, bukfylla+mikros+proteinintag)
50% från frukost -och efterrättsmat, med rimlig sockermängd (typ det "svenssons" äter till frukost/kvällsmat) Lättsmälta kolhydrater?
25% från cravings: "onyttigheter", sötsaker. Kolasås, glass, chokladpudding, godis, sylt, kräm, kakor, nutella, jordnötssmör, chips, choklad. Gott. Livet.

Prestation, välmående, matkostnad, påverkning av socialt liv (vad mer?). Spelar in mellan de två exemplen.
Så som jag äter just nu kan jag helt klart äta resten av mitt liv.
IIFYM-approachen blir dock ganska svår och icke-failproof (kommer inte på rätt ord, avancerat helt enkelt) om en inte räknar kalorier: "lätt" att äta t.ex 100g jordnötssmör istället för 50g, därefter sabba sitt kalorimål för dagen, utan veta om det. :P

I slutändan handlar det väl om att hitta ett sätt att äta som en vill och kan tänka sig att göra resten av livet. Hade jag blivit tvungen att äta "cleant" resten av mitt liv hade jag tagit livet av mig (ja, seriöst). Vet att det finns personer som ogillar sötsaker och efterrättsmat. Det respekterar jag. Dock väldigt oförståeligt för mig. :P