handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater och prestation/träning

azarr
2016-07-17, 20:10
Jo jag behöver öka mitt kcal intag och tänkte slänga in lite mer kolhydrater. Men vet inte riktigt vart och när. Tänkte först om man skulle äta lite mer innan träningen (gym) och sen mer efter!? Men kommer mer kolhydrater 1-1,5h innan träningen göra nån större skillnad och hinna omvandlas till anväbdbar energi eller är det istället mer värt att lägga in mer efter träningen?
Tränar 9/10 gånger vid 11/12 tiden och äter 1-1/1,5h innan och det är första målet på.dagen.
Har ni här några erfarenhet eller kanske rentav fakta om kolhydrater och vart man kännar på att lägga dom? Vill ha energi o kunna prestera bra under passen och därmed få resultat.....

Tobbey
2016-07-17, 20:13
Lättsmälta kolhydrater 1-2h innan träning, typ banansmoothie eller annan frukt. Vitt bröd e bra. Stärkelsekällor med mindre procent fiber för snabbare utsöndring av energi. Lägg allt på kolhydrater generellt, bästa tipset.

1x0
2016-07-17, 21:31
Hur ofta tränar du, hur länge och hur? Högreps eller basövningar lågreps styrkeinriktat? Bulk, deff eller energibalans (vet att du skriver du vill höja kcalintaget, men du kanske hårddeffar just nu)? Utövar du kardio? Högintensiv konditionsträning? Aktivt fysiskt jobb eller stillasittande?

Min syn på kolhydrater i kombination med styrketräning är att andra variablar spelar in.

Sitter jag bara och spelar datorspel, ingen kardio, drar till gymmet och kör SL5x5 = går utmärkt UTAN kolhydrater.

Däremot om jag kör 2-timmars högreps-glykogentömmande styrketräningspass, landsvägscyklar dagligen, aktivt jobb = total kaos utan kolhydrater. :P

azarr
2016-07-22, 19:39
Hej igen. :)
Testade käka lite mer kolhydrater innan passen samt lite till ändå nu några dagar samt mer kolhydrater under dagen efter passen.
Märkte liten skillnad av att äta lite mer innan men ingen ytterligare skillnad av lite mer ändå. Vet inte om det totala gör mer skillnad än just det innan.
Men av att äta ytterligare mer på det jag la till innan känner jag mig istället seg o däst av , så mer kolhydrater gör klart mycket men kommer äta större delen efter träningen.men lite extra innan.
Funkar o känns bra för mig iaf.
Ni som ligger högt på kolhydrater hur känner ni o hur o vart lägger ni in största delen av dom?

Skrollovicz
2016-07-23, 09:52
Tränar på eftermiddagen, och äter 200 innan, 300 efter, totalt 500 g.

1x0
2016-07-23, 10:03
Hej igen. :)
Testade käka lite mer kolhydrater innan passen samt lite till ändå nu några dagar samt mer kolhydrater under dagen efter passen.
Märkte liten skillnad av att äta lite mer innan men ingen ytterligare skillnad av lite mer ändå. Vet inte om det totala gör mer skillnad än just det innan.
Men av att äta ytterligare mer på det jag la till innan känner jag mig istället seg o däst av , så mer kolhydrater gör klart mycket men kommer äta större delen efter träningen.men lite extra innan.
Funkar o känns bra för mig iaf.
Ni som ligger högt på kolhydrater hur känner ni o hur o vart lägger ni in största delen av dom?
Jag fyller på 90% av mitt matintag innan läggdags. Gjort i typ hela mitt liv.
Såhär brukar jag äta:
Gårdagen 22 juli

15:45, 17:45, 19:45:
120g vassleprotein pulsat

21:45:
200g kycklingbröstfilé
800g sommargrönsaker
200g haricots verts
20g ingefära
-
200g mannagryn
1300ml lättmjölk
100ml äggvita
50g vassleproteinpulver
50g kaseinproteinpulver
35g socker (vaniljsocker+sötströ)
^Gröt
275g lösgodis
250g banan
60g riskakor naturella
30g honung flytande
30g kolasås

4450kcal; 335g P, 662k K, 35g F
Styrketräning vid 15:45 till 17:45 (120 minuter) sedan landsvägscykling vid 18:00 till 19:10 (70 minuter). Hem duscha laga mat, äta hela dagsintaget sova gott som fan upp dagen efter o laddad inför säkert ett maraton tillräckligt glykogenfylld.