handdator

Visa fullständig version : Ipad till era barn?


shut teh face
2016-07-17, 17:02
Sugen på höra era resonemang kring detta
Ni som inte har barn bör inte svara


Ålder? Hur ofta? Vilka typer av appar? När får den användas, för att skapa vuxentid eller komplement till lärande?

Min dotter fyller sex år om ett par månader, jag tycker en padda kan kännas lägligt. Min bättre hälft håller dock inte med mig

Jag undrar om det finns folk som har nån bra balans här.. Min fru är totalt anti, och de andra jag pratat med har ungar på 1 år med paddor typ

Dreas
2016-07-17, 17:30
Sugen på höra era resonemang kring detta
Ni som inte har barn bör inte svara


Ålder? Hur ofta? Vilka typer av appar? När får den användas, för att skapa vuxentid eller komplement till lärande?

Min dotter fyller sex år om ett par månader, jag tycker en padda kan kännas lägligt. Min bättre hälft håller dock inte med mig

Jag undrar om det finns folk som har nån bra balans här.. Min fru är totalt anti, och de andra jag pratat med har ungar på 1 år med paddor typOj, sex år, det verkar sent från vad jag hört. Vad säger sambon som inte tycker att nu är lägligt?

Vår lille får titta på plattan nu när vi är ute och flyger och bilar. En egen platta eller pilla på den lär dröja något år.

Kollegor på jobbet har barn där både 2 och 4-åringar samt kusiner får ha platta.

Daniiiel
2016-07-17, 17:53
Jag vet inte om du tänker ge ditt barn ett eller om de ska låna men sex år är väl ok om de ska få en och kolla lite film och spela spel hemma.

Tricklew
2016-07-17, 18:02
Vi hade en den lärospel på grabbens platta vid den åldern, utöver detta så hade vi även lite gemensamma spel, som vi också hade, var extra kul för han att visa allt som han hade gjort, när vi också spelade det.

Däremot så delar jag din frus skepsis lite, ungar ska inte sitta fastkedjade vid plattor, tv med mera.

Bärsärk
2016-07-17, 18:13
Måste man ge allt till sina barn hela tiden, vad händer om man inte har gör det? Tänker mest generellt, skräpmat, godis, mobiltelefoner.

Alexton
2016-07-17, 18:17
Måste man ge allt till sina barn hela tiden, vad händer om man inte har gör det? Tänker mest generellt, skräpmat, godis, mobiltelefoner.

Ja du.. eftersom fritidsgårdar saknas så kommer de väl driva runt och bränna bilar och kasta sten ?

Bärsärk
2016-07-17, 18:19
Ja du.. eftersom fritidsgårdar saknas så kommer de väl driva runt och bränna bilar och kasta sten ?

Jag sitter och funderar över vad det värsta är som kan hända om man inte skulle ge något som alla andra har till sina barn.

shut teh face
2016-07-17, 18:22
Jag ser det som ett digitalt hjälpmedel för underhållning och lärande.
Att dottern får spela när man är hemma själv (och har 2 åringen som man kanske vill göra något med, de är svårt att göra gemensamma lekar med dem ibland). Hon kommer inte få den när hon vill, och att tjata till sig den skulle inte funka i vårt hem. Hon ser film/serie på kvällen idag.

Hon ser det som att den inte tillför något vi inte kan erbjuda henne, lärande och spel tillsammans med oss. Det gör vi såklart idag men hon ser hellre att vi gör det mer regelbundet istället för en platta.

Jag kan köpa det men jag anser att vi kanske ibland inte hinner, orkar eller har lust. Men det är inget riktigt argument tycker hon. ;D

Jag ser det ett som kompletterande hjälpmedel i alla fall.

Trashblonde
2016-07-17, 18:30
Jag ser det som ett digitalt hjälpmedel för underhållning och lärande.
Att dottern får spela när man är hemma själv (och har 2 åringen som man kanske vill göra något med, de är svårt att göra gemensamma lekar med dem ibland). Hon kommer inte få den när hon vill, och att tjata till sig den skulle inte funka i vårt hem. Hon ser film/serie på kvällen idag.

Hon ser det som att den inte tillför något vi inte kan erbjuda henne, lärande och spel tillsammans med oss. Det gör vi såklart idag men hon ser hellre att vi gör det mer regelbundet istället för en platta.

Jag kan köpa det men jag anser att vi kanske ibland inte hinner, orkar eller har lust. Men det är inget riktigt argument tycker hon. ;D

Jag ser det ett som kompletterande hjälpmedel i alla fall.

Först och främst vill jag be om ursäkt på förhand för att jag svarar i tråden utan att själv ha barn.

Din frus ståndpunkt är förståelig men blir lite löjlig om den inte också kompletteras med ett förslag på hur ni ska göra för att leka mer regelbundet. För övrigt håller jag med dig, det är antagligen så jag hade gjort om jag haft barn, dvs gett padda men sett till att ha kontrollen över den så att barnet inte fastnar alldeles.

xodd
2016-07-17, 18:32
Det mesta kretsar ju kring IT och liknande i dagens läge. Väldigt många skolor har plattor till barnen som dom använder som hjälpmedel så gott som hela tiden i skolan.

Jag personligen kommer vilja introducera det relativt tidigt, men med klart begränsad användningstid. Resonerar lite som så att det används så otroligt mycket idag och är man inte tidig på bollen riskerar ungen att hamna "efter" för att den inte har vanan inne att använda platta.

Ett Orm
2016-07-17, 18:43
Fick jag göra om skulle jag vänta så länge som möjligt. Det blir fort beroendeframkallande och det är inte så lätt att sätta gränser och ha kontroll som man kan tro.

Det finns mig veterligen inte jättemycket forskning men vad det verkar så lär sig barn ganska dåligt från paddor och tv, dessutom är det ganska negativt med den direkta belöningen som spe ger.

shut teh face
2016-07-17, 18:47
Det mesta kretsar ju kring IT och liknande i dagens läge. Väldigt många skolor har plattor till barnen som dom använder som hjälpmedel så gott som hela tiden i skolan.

Jag personligen kommer vilja introducera det relativt tidigt, men med klart begränsad användningstid. Resonerar lite som så att det används så otroligt mycket idag och är man inte tidig på bollen riskerar ungen att hamna "efter" för att den inte har vanan inne att använda platta.

Jo denna har vi funderat på lite. Men hon har min iphone till netflix och styr även netflix på laptopen utan problem. Sen har hon redan pippi långstrump spel på min telefon. Så de är egentligen ingen stor grej om hon får en ipad. Tycker jag.. Men frun gillar inte att hon har min telefon.

Jag tycker det känns bättre att hon spelar något på ipaden än ser film
Det frugan säger då är att hon inte ens bör se film varje kväll

Hon lägger ribban högt på föräldern och klarar inte av att hålla den, eller jag kanske inte gör det egentligen

Ett Orm
2016-07-17, 19:08
Det mesta kretsar ju kring IT och liknande i dagens läge. Väldigt många skolor har plattor till barnen som dom använder som hjälpmedel så gott som hela tiden i skolan.

Jag personligen kommer vilja introducera det relativt tidigt, men med klart begränsad användningstid. Resonerar lite som så att det används så otroligt mycket idag och är man inte tidig på bollen riskerar ungen att hamna "efter" för att den inte har vanan inne att använda platta.

Dom kommer inte efter, barn lär sig på en kvart om intresset finns.

Mantus
2016-07-17, 19:26
Först och främst vill jag be om ursäkt på förhand för att jag svarar i tråden utan att själv ha barn.

Din frus ståndpunkt är förståelig men blir lite löjlig om den inte också kompletteras med ett förslag på hur ni ska göra för att leka mer regelbundet. För övrigt håller jag med dig, det är antagligen så jag hade gjort om jag haft barn, dvs gett padda men sett till att ha kontrollen över den så att barnet inte fastnar alldeles.


Och det där var det jag som skrev, men från flickvännens konto såg jag nu.

Mantus
2016-07-17, 19:33
Jo denna har vi funderat på lite. Men hon har min iphone till netflix och styr även netflix på laptopen utan problem. Sen har hon redan pippi långstrump spel på min telefon. Så de är egentligen ingen stor grej om hon får en ipad. Tycker jag.. Men frun gillar inte att hon har min telefon.

Jag tycker det känns bättre att hon spelar något på ipaden än ser film
Det frugan säger då är att hon inte ens bör se film varje kväll

Hon lägger ribban högt på föräldern och klarar inte av att hålla den, eller jag kanske inte gör det egentligen

Väldigt högt, jag kan inte minnas att mina föräldrar, som var väldigt kärleksfulla, orkade med att leka med mig eller min bror om kvällarna. Vi såg ju däremot inte på tv så mycket då det enda som visades på kanal 1, 2 och 4 var deprimerande dokumentärer och ishockey. Tidningar och böcker var mina trogna kompanjoner i åldern 6 till 12 år, jag kan tycka att det var bättre underhållning än både film och familjelekar.

Jag tror att det här med familjelekar och att inkludera barn i allt ibland kan gå lite för långt (undantaget är matlagning, lär ungen laga mat för fasen). De som jag vet om som har haft väldigt tighta familjer där de gör allt tillsammans kan vara väldigt klängiga och jobbiga att ha att göra med i vuxen ålder.

eternallord
2016-07-17, 22:15
Jag är väldigt kluven om sånt här. En del av mig tycker att det verkar vettigt att vara försiktig med hur mycket ungarna utsätts för skärmtid i så ung ålder. Men samtidigt så spelade jag _extremt_ mycket TV-spel som ung, och spenderade (och spenderar fortfarande) väldigt mycket tid uppkopplad, i princip hela dagen eftersom jag jobbar med datorer. Och rent objektivt får man nog säga att jag klarade mig rätt bra, det fanns anledningar att vara försiktigt orolig när jag var yngre och överviktig, men någonstans på vägen så samlade jag på mig tillräckligt med livsfilosofi för att ta distant från vissa saker och av egen vilja och intresse lärde mig att prioritera helt andra saker, såsom träning, hälsosam kost, utbildning, livsbalans osv. Det finns bevisligen dom som fastnar i exempelvis spelberoende, eller blir permanent överviktiga till följd av en stillasittande och skärmbunden livsstil, men är det överhuvudtaget möjligt att svara på om deras liv hade formats väldigt annorlunda utan skärmarna, eller hade det bara varit andra beroende som manifesterade sig istället?

svenbanan
2016-07-17, 22:21
Syrrans barn på 8 och 10 år (en kille och en tjej) spenderar i princip alla dygnets vakna timmar med att sitta vid nån padda, iphone eller liknande mojäng. De har i princip noll fantasi vad det gäller att hitta på olika lekar ifall de inte har tillgång till dessa. Så jag skulle vara extremt försiktig till att låta barn sitta med sådana grejer hela dagarna. Jag har läst nånstans att problemet med mobiltelefoner är att man hela tiden får feedback från telefonen. Dvs det är inte en statisk websida man tittar på, utan det händer hela tide saker. Vad som händer är beroende av vad man själv gjort. Dvs det är interaktivitet. Detta tycker hjärnan är jättebra, eftersom vi är sociala djur, och belöningscentra i hjärnan går bananas. Så det är typ superlätt att man blir beroende av telefonerna och paddorna.

Syrrans ungar kan inte själva installera program och ändra i inställningar. De blir curlade och ropar på morsan sin, så fixar hon alla såna grejer. Så de kommer inte automatiskt bli några hackers eller datasnillen bara för att de sitter med näsan i dumburken och spelar minecraft dagarna i ända.

Jag skulle tro att det vettigaste är att ha superstrikta regler för när de får använda sådan elektronik och gärna bara i korta intervaller åt gången, samt att de måste vara utomhus utan elektronik lika lång tid som de spelar dataspel varje dag. Nåt åt det hållet så de inte blir helt beroende och hjälplösa utan. Jag är född i början av sjuttiotalet, och som jag minns det så lekte inte mina föräldrar så ofta med mig och syrran efter skolan eller på helger och liknande. Låg man i soffan för länge och ylade över att allt var så tråkigt så blev man utkörd och fick lov att hitta nån kompis att göra nåt med, eller att man fick sitta på sitt rum tills dess man kom på nån typ av lek. Typ mörda barbiedockor eller bygga legomonster eller nåt. Det fanns ingen ungdomsgård på den tiden heller. Skillnaden är bara att ungarna är mer söndercurlade nuförtiden.

Rikard Jansson
2016-07-17, 22:24
Absolut inte. Det är cancer for själ och ande.

Yes
2016-07-18, 00:23
Självklart. Finns inget bättre för att stimulera kreativitet och intellektuell utveckling.

Minikubik
2016-07-18, 03:00
Min 1,5åring får titta på film på plattan, då jag inte ser någon skillnad mot att titta på tv. Annars ingen platta.
Min 3,5åring har en egen platta. Att notera här är att han har diagnoser och plattan är alltså ett hjälpmedel, både för honom men kanske mest för oss som föräldrar.
Min 10 och 12 åring har smartphones men inga plattor. Däremot har dom egna datorer hos sin mamma och då dom är merparten av tiden där ser jag inget behov av att dom ska ha det här.
Jag är egentligen väldigt anti både plattor och datorer till barn, men visst är det praktiskt.
Hushållet har 3 plattor, 2 smartphones och 2 laktos. Varav 1 platta samt 1 telefon är yrkeskopplade

Paperbasket
2016-07-18, 05:48
Min dotter på två år får använda paddan för att kolla på film vid längre resor. Underlättar för alla inblandade. Som ovan så ser jag ingen skillnad på detta och att kolla på tv.

Hon tar paddan även ibland när vi behöver laga mat eller fixa något. Då aldrig med appar, hon försöker fortfarande komma på min pin-kod så hon pratar mest med Siri =)

Scratch89
2016-07-18, 08:21
5HbYScltf1c

https://www.youtube.com/watch?v=5HbYScltf1c

ccm
2016-07-18, 09:13
Min grabb var fyra eller fem år när han fick sin iPad. Han har Facebook, Skype, Youtube och en massa spel på den.

1x0
2016-07-18, 09:15
Jag har tänkt på en sak angånde prylar, matvanor, förbjudenheter och tillåtenheter, under barnuppfostran:

Känns som om en strikt förälder, förbjudna saker och strikt med prylar (teknik, leksaker). Känns som det bara 'blir värre'? Att barnet bara vill ha det mer och mer.

T.ex om man har värsta godisförbudet, kommer barnet sukta mer efter godis gentemot om man alltid har det hemma i skafferiet.
Typ lockelse efter det förbjuda / sällsynta nöjen eller prylar.


Visst, köper man teknikprylar i överskott blir det osund syn på det framåt, för ungen. Antar det handlar om balans, som alltid. :P
_____

Svårt att förklara vad jag menar.

När jag var mindre, mina föräldrar var strika med dator och internetanvändningen. Hade datortider. Detta gjorde bara att vi (jag och mina syskon) suktade efter sitta framför datorn ännu mer.
Istället om det inte hade funnits datortider, kanske vi hade tröttnat och suttit mer utspritt under dagen.
T.ex 30 minuter några gånger per dag, istället för nu 3 timmar hardcore i en sittning för att 'inte missa något'. Samt att allt blev väldigt laddat och överhypat, kring datortiderna.
Blir jag farsa någon gång ska jag vara chill som fan. Fast inte skämma bort ungjäveln.

Alla mina kompisar som hade väldigt mycket prylar och frihet, var oftast mer avslappnande till det minns jag. Datorspelande osv. De som hade dator på sitt rum med internet och allt som 12-åring (vanligt nowadays, antar jag, men inte i början av 2000-talet). Jag förstod aldrig hur fan de klarade *att spela/sitta vid datorn så lite*. Hade jag haft dator på mitt rum som 12-åring hade jag fan suttit där konstant - eventuellt hade jag tröttnat, för det blivit en frihet och mer avslappnad attityd för jag hade kunnat välja själv, tiderna. <-- Ungefär det jag ville få fram, med översta texten. :P

Klein
2016-07-18, 09:25
Om min snart 4 år gamla dotter får sitta oreglerad framför sin ipad så sitter hon med den tills batteriet dör. Att passivt sitta och titta på saker typ Netflix verkar få henne på dåligt humör. Att spela spel har inte samma negativa inverkan. Därför får hon bara använda den på villkoret att det inte blir drama när det är dags att göra något annat.

perl
2016-07-18, 09:27
Jag skulle säga att det beror på hur dina barn är rent allmänt. Mina barn har lätt att ta till skrik och allmänt dåligt beteende då dom inte får som dom vill. Väldigt svårt att acceptera Nej för vad det är, detta har gjort att vi har extremt många konflikter angående just Ipadsen.
Vi har satt en gräns på ca 1 timme per dygn där det är ok att dom spelar lite spel kollar på tuben eller vad dom nu vill göra men så fort den timmen gått har dom bara fått blodad tand så att säga.
Tanken var att det var en ok sysselsättning när man lagar mat eller nattar ett av de mindre barnen tex men som sagt i just vårt fall vill vi ge lillfingret men dom vill ha hela släktens händer.
Så ibland får dom helt enkelt behålla den längre (helt fel jag vet) men vissa fighter orkar man helt enkelt inte med alla dagar i veckan. Om jag kunde göra om mina val hade det aldrig funnits en Ipad i vårt boende, vi var verkligen stenhårda på 1 timme men det spelade ingen roll i långa loppet, blir alltid tjafs för andra barn får ha sina hur mycket dom vill osv så är bråket igång igen. När paddorna går sönder kommer jag INTE köpa nya :)

Määng
2016-07-18, 09:38
Mina barn har fått leka med min och min frus iPad hela sitt liv i princip. Nu till jul när de var 5 och 4 fick de varsin egen. Tycker aldrig det varit något problem.

På dagis säger fröknarna att mina barn inte är sugna på att använda iPaden någonting eftersom de är van att använda den hemma redan. När mina barn har besök av andra barn ibland vill dessa barn sitta med iPaden typ hela tiden eftersom de har begränsad tillgång till den hemma.

Skulle jag se att det fanns något problem med att de ansvarade för att användandet inte spårar ur hade jag tagit till hårdare handskar men jag tycker inte det behövs.

Min åsikt är med andra ord att låta ungen få en iPad.

Klein
2016-07-18, 10:07
Jag tycker definitivt att en ipad har sin plats men det är ju helt upp till föräldrarna att fixa ett innehåll på ipaden som har positiv inverkan på barnet. Som sagt, att sitta och passivt titta på film suger. Att spela spel som tränar olika mentala fakulteter äger.

perl
2016-07-18, 10:55
Jag tycker definitivt att en ipad har sin plats men det är ju helt upp till föräldrarna att fixa ett innehåll på ipaden som har positiv inverkan på barnet. Som sagt, att sitta och passivt titta på film suger. Att spela spel som tränar olika mentala fakulteter äger.

Vad har du för exempel på bra spel av den typen?
Jag tycker typ de flesta spel som barnen har är rent meningslösa i utbildningssyfte, typ farmville, clash of clans, slither.io och dr.panda spelen är några exempel på totalt slöseri med hjärnaktivitet :)

Klein
2016-07-18, 11:02
Vad har du för exempel på bra spel av den typen?
Jag tycker typ de flesta spel som barnen har är rent meningslösa i utbildningssyfte, typ farmville, clash of clans, slither.io och dr.panda spelen är några exempel på totalt slöseri med hjärnaktivitet :)

Finns väl hur många spel som helst där man lär sig nyttiga saker som bokstäver, läsa, siffror, matematik, måla, visuellt / rumsligt tänkande osv. Fast man får väl räkna med att de kostar några kronor.

Ett Orm
2016-07-18, 11:22
Kan sätta rätt mycket på att de flesta köper plattor mm för att få lugn och ro själva. En platt barnvakt. Jag är naturligtvis själv skyldig, fy fan.
Sen kan man intala sig hur mycket man vill att det är kreativt för barnen.

Klein
2016-07-18, 11:54
Kan sätta rätt mycket på att de flesta köper plattor mm för att få lugn och ro själva. En platt barnvakt. Jag är naturligtvis själv skyldig, fy fan.
Sen kan man intala sig hur mycket man vill att det är kreativt för barnen.

Vad är kreativt för barnen? Det är väl rimligt att de får bekanta sig med den teknologi som samhäller använder sig av i ung ålder. Det har barn fått göra i alla tider. Sedan får man väl försöka hitta en balans i det hela.

Yes
2016-07-18, 12:37
Finns väl hur många spel som helst där man lär sig nyttiga saker som bokstäver, läsa, siffror, matematik, måla, visuellt / rumsligt tänkande osv. Fast man får väl räkna med att de kostar några kronor.
Behöver ju inte vara en massa tråk-spel. Lite vanliga spel funkar bra för att aktivera hjärnan.

Jag hade tankat paddan med några olika spel och ett par ritprogram (t.ex. Procreate och Auryn Ink) och sen gett paddan till ungen att göra vad hon vill med. Låt henne upptäcka så mycket som möjligt själv.

Det var ungefär på den nivån jag lärde mig datorer som barn. Jag satt förvisso vid en DOS-prompt på den tiden så krävdes lite mer handfast vägledning. Sen när någonting inte funkade satt jag med farsgubben och fixade.

Spel har även det en positiv effekt när man får tänka taktiskt eller strategiskt, eller för den delen utveckla rumsuppfattning och finmotorik. Eftersom allt som är värt att spela är på engelska är det ett bra sätt att lära sig det också.

För övrigt är det tragiskt hur teknofobin biter sig fast än idag. Jävla trams rakt igenom.

svenbanan
2016-07-18, 13:35
För övrigt är det tragiskt hur teknofobin biter sig fast än idag. Jävla trams rakt igenom.

Du ser inget problem med att småbarn blir beroende av att sitta timtals vid en ipad eller liknande och aldrig är intresserade av att göra nåt fysiskt?

Om jag fattat det rätt tycker hjärnan i princip att sitta vid mobilen och läsa tweets och spela online strategispel etc är samma sak som att sitta vid lägerelden med de andra grottmänniskorna och plocka löss ur hårbotten på varandra. Eftersom sociala skills är viktiga så prioriteras detta beteende. Men rimligtvis så missar man ju en del ifall man sitter i soffan hela dagen istället för att även göra annat.

Ett Orm
2016-07-18, 13:36
Vad är kreativt för barnen? Det är väl rimligt att de får bekanta sig med den teknologi som samhäller använder sig av i ung ålder. Det har barn fått göra i alla tider. Sedan får man väl försöka hitta en balans i det hela.

Utmaningar är kreativt. Att ha tråkigt som barn är väldigt drivande för kreativiteten. En platta och enkla spel är en utmaning i fem minuter.
Mmm, för det är ju skitviktigt att man kan starta en ipad vid en ålder av tre.. De kommer inte efter, vill de lära sig så gör de.
Dessutom är allt så sjukt användarvänligt att en apa kan lära sig att använda det.

Men visst det är klart att det finns fördelar också, rätt använd är teknikn skitbra. Men det ska ju till att man använder den rätt också. Och det är en annan femma.
I praktiken blir det mest hjärndött användande, iaf av det jag sett.
Att styra upp sånt här som förälder kräver ganska mycket tålamod och arbete, många fixar inte det.

perl
2016-07-18, 13:41
Behöver ju inte vara en massa tråk-spel. Lite vanliga spel funkar bra för att aktivera hjärnan.

Jag hade tankat paddan med några olika spel och ett par ritprogram (t.ex. Procreate och Auryn Ink) och sen gett paddan till ungen att göra vad hon vill med. Låt henne upptäcka så mycket som möjligt själv.

Det var ungefär på den nivån jag lärde mig datorer som barn. Jag satt förvisso vid en DOS-prompt på den tiden så krävdes lite mer handfast vägledning. Sen när någonting inte funkade satt jag med farsgubben och fixade.

Spel har även det en positiv effekt när man får tänka taktiskt eller strategiskt, eller för den delen utveckla rumsuppfattning och finmotorik. Eftersom allt som är värt att spela är på engelska är det ett bra sätt att lära sig det också.

För övrigt är det tragiskt hur teknofobin biter sig fast än idag. Jävla trams rakt igenom.


Jag tycker faktiskt spelen utmanade en bättre för i tiden, säg typ zelda och andra rollspel med text osv. de flesta spel som mina barn spelar har iaf typ bara grön tumme upp för ja eller röd tumme ner för nej. Inte alls som att försöka förstå vad gubben menar att man ska leta efter spegeln för att ta sig till den alternativa världen (zelda 3)

Jag personligen tycker inte att spelen är tillräckligt utvecklande för barnen att motivera mängder av timmar framför paddan. Däremot är det såklart väldigt bra att dom lär sig tekniken, men släpper jag timmarna fritt väljer dom absolut inget annat att göra än att gräva ner sig i skärmen och det tycker jag inte är bra så därför känns en timme ganska bra och lite mer vid vissa tillfällen.
Det finns säkert spel som är mer kreativa och utvecklande men mitt problem då är ju att barnen inte väljer att spela dessa spel.
Hur mycket tid som helst framför skärmen är ju faktiskt inte nyttigt för synen i långa loppet heller.

Klein
2016-07-18, 13:58
Utmaningar är kreativt. Att ha tråkigt som barn är väldigt drivande för kreativiteten. En platta och enkla spel är en utmaning i fem minuter.
Mmm, för det är ju skitviktigt att man kan starta en ipad vid en ålder av tre.. De kommer inte efter, vill de lära sig så gör de.
Dessutom är allt så sjukt användarvänligt att en apa kan lära sig att använda det.

Jag tror kreativitet har en övervägande stor genetisk komponent. En kreativ person skapar utmaningar och lösningar utifrån sina mål och medel. Min dotter tex är väldigt kreativ. Hon säger på morgonen att hon vill bli upplockad tidigt från dagis för att hon saknar oss och så fort hon kommer hem så visar det sig att det hon egentligen ville var att leka med sin ipad.

svenbanan
2016-07-18, 14:01
Jag tror kreativitet har en övervägande stor genetisk komponent. En kreativ person skapar utmaningar och lösningar utifrån sina mål och medel. Min dotter tex är väldigt kreativ. Hon säger på morgonen att hon vill bli upplockad tidigt från dagis för att hon saknar oss och så fort hon kommer hem så visar det sig att det hon egentligen ville var att leka med sin ipad.

Haha! Vilken lurig liten jäkel! :)

Mantus
2016-07-18, 14:44
Så svaret är väl egentligen, efter det de med barn har svarat, att se till hur ditt barn beter dig. Har du en grinig liten sak som har svårt att ta ett nej och behöver fasta regler så är en egen Ipad kanske inte rätt sak att ge. Har ditt barn många andra intressen, tjatar inte och lyder uppmaningar så kanske mer ansvar kan komma på fråga.

hultman
2016-07-18, 14:45
Min äldsta dotter började med iPad ganska tidigt. Hon lärde sig snabbt att styra den och använde den för att varva ned. Idag är hon 2,5 år och sitter i genomsnitt 20-30 minuter om dagen med den. Därefter brukar hon tröttna och vilja umgås istället. Jag tycker att den främjat inlärning och bidragit till både språkutveckling och bildning. I samband med att vi väntade tillökning och när minstingen var nyfödd så brukade hon se på program om hur det fungerar med ett lillasyskon och dra lärdom av det tex. Förskolan använder paddor för de barn som anses mogna nog att göra det och så länge det inte går till överdrift eller leder till tjafs vid avstängning förstår jag inte riktigt problematiken. Det finns gott om övrig tid att leva rövare på för dem ��

Yes
2016-07-18, 21:55
Jag tycker faktiskt spelen utmanade en bättre för i tiden, säg typ zelda och andra rollspel med text osv. de flesta spel som mina barn spelar har iaf typ bara grön tumme upp för ja eller röd tumme ner för nej. Inte alls som att försöka förstå vad gubben menar att man ska leta efter spegeln för att ta sig till den alternativa världen (zelda 3)

Jag personligen tycker inte att spelen är tillräckligt utvecklande för barnen att motivera mängder av timmar framför paddan. Däremot är det såklart väldigt bra att dom lär sig tekniken, men släpper jag timmarna fritt väljer dom absolut inget annat att göra än att gräva ner sig i skärmen och det tycker jag inte är bra så därför känns en timme ganska bra och lite mer vid vissa tillfällen.
Det finns säkert spel som är mer kreativa och utvecklande men mitt problem då är ju att barnen inte väljer att spela dessa spel.
Hur mycket tid som helst framför skärmen är ju faktiskt inte nyttigt för synen i långa loppet heller.
Det är bara ett dåligt "det var bättre förr"-argument färgat av din väldigt subjektiva minnesbild. Att begränsa tiden däremot motiverar sökandet av mer omedelbar tillfredsställelse. På en timme kommer du ju knappast välja att börja bygga ett imperium i Civ.

Beträffande skador på synen så är det gränsfall till trams. Du kan få torra och trötta ögon samt svårt att fokusera om du spenderar många timmar framför en skärm utan avbrott. Det finns indikationer på degenerativa effekter på ögat när det utsätts för ljus nära ultraviolett under lång tid. Då talar vi om indikationer på att det kanske är så. Knappast relevant i sammanhanget eftersom en iPad inte har tillräckligt lång batteritid. Dessutom finns det ett nattläge för att kraftigt reducera det blå ljuset.

Yes
2016-07-18, 22:08
Du ser inget problem med att småbarn blir beroende av att sitta timtals vid en ipad eller liknande och aldrig är intresserade av att göra nåt fysiskt?

Om jag fattat det rätt tycker hjärnan i princip att sitta vid mobilen och läsa tweets och spela online strategispel etc är samma sak som att sitta vid lägerelden med de andra grottmänniskorna och plocka löss ur hårbotten på varandra. Eftersom sociala skills är viktiga så prioriteras detta beteende. Men rimligtvis så missar man ju en del ifall man sitter i soffan hela dagen istället för att även göra annat.
Nej, inte direkt. Sen behöver det knappast dras till extremer som att aldrig göra något fysiskt.

Samhället har ändrats från lägerelden till sociala medier. Det är knappast ett problem. Även om en lägereld kan vara mysig så har den knappast något magiskt värde som gör den bättre än Facebook (Twitter är däremot ett fanskap jag hoppas ska dö snarast). Sociala medier är här för att stanna så det smarta vore att lära ungen fokusera på dess värden, istället för att på egen hand fastna vid hjärndöda tweets när hon blir äldre.

svenbanan
2016-07-18, 22:09
Det är bara ett dåligt "det var bättre förr"-argument färgat av din väldigt subjektiva minnesbild. Att begränsa tiden däremot motiverar sökandet av mer omedelbar tillfredsställelse. På en timme kommer du ju knappast välja att börja bygga ett imperium i Civ.

Beträffande skador på synen så är det gränsfall till trams. Du kan få torra och trötta ögon samt svårt att fokusera om du spenderar många timmar framför en skärm utan avbrott. Det finns indikationer på degenerativa effekter på ögat när det utsätts för ljus nära ultraviolett under lång tid. Då talar vi om indikationer på att det kanske är så. Knappast relevant i sammanhanget eftersom en iPad inte har tillräckligt lång batteritid. Dessutom finns det ett nattläge för att kraftigt reducera det blå ljuset.

Inte för att jag tror att paddor har nån negativ effekt på synen. Men batteritiden är ju knappast särskilt relevant. De sitter ju ändå med laddaren i hela tiden då de är inne. Så den är fulladdad ifall de måste gå ut och gå med paddan. Då tar de även med sig laddaren så de kan ladda i bilen eller nån annanstans. Så det går nog bra att sitta en hel dag framför sin ipad ifall man är sugen på det.

Yes
2016-07-19, 00:38
Inte för att jag tror att paddor har nån negativ effekt på synen. Men batteritiden är ju knappast särskilt relevant. De sitter ju ändå med laddaren i hela tiden då de är inne. Så den är fulladdad ifall de måste gå ut och gå med paddan. Då tar de även med sig laddaren så de kan ladda i bilen eller nån annanstans. Så det går nog bra att sitta en hel dag framför sin ipad ifall man är sugen på det.
En enkel lösning är att ha koll på laddaren, så sliter det även mindre på batteriet.

Klein
2016-07-19, 00:59
Så svaret är väl egentligen, efter det de med barn har svarat, att se till hur ditt barn beter dig. Har du en grinig liten sak som har svårt att ta ett nej och behöver fasta regler så är en egen Ipad kanske inte rätt sak att ge. Har ditt barn många andra intressen, tjatar inte och lyder uppmaningar så kanske mer ansvar kan komma på fråga.

Fast man vill ju inte mesiga barn heller som aldrig vågar stå upp för vad de vill. Jag tror att förälderns sätt att hantera situationen är det viktiga, inte vad slags barn man "fått".

shut teh face
2016-07-19, 06:32
Tack för er input.

Det har inte förändrat min ståndpunkt, jag får fortsätta brottas vidare. :D

Rikard Jansson
2016-07-19, 08:14
Jag kan bara tala ifrån eget perspektiv, såklart, men jag fick sitta och titta på tv eller vara vid datorn hur mycket jag ville när jag var liten, och det gav inget i kreativitersväg utan skapade snarare en vana att slösurfa meningslös skit som tidsfördriv i timmar i sträck och den vanan sitter kvar än idag.

Klein
2016-07-19, 09:03
Jag kan bara tala ifrån eget perspektiv, såklart, men jag fick sitta och titta på tv eller vara vid datorn hur mycket jag ville när jag var liten, och det gav inget i kreativitersväg utan skapade snarare en vana att slösurfa meningslös skit som tidsfördriv i timmar i sträck och den vanan sitter kvar än idag.

Nu har ju du ingen genetisk kopia som inte hade tillgång till tv eller dator under sin barndom så det finns absolut NOLL lärdom i ditt exempel. Antagligen hade du idag suttit och gjort meningslös skit som tidsfördriv i timmar i sträck oavsett om dina föräldrar kontrollerat din tid framför dator och tv eller ej.

perl
2016-07-20, 07:17
Det är bara ett dåligt "det var bättre förr"-argument färgat av din väldigt subjektiva minnesbild. Att begränsa tiden däremot motiverar sökandet av mer omedelbar tillfredsställelse. På en timme kommer du ju knappast välja att börja bygga ett imperium i Civ.

Beträffande skador på synen så är det gränsfall till trams. Du kan få torra och trötta ögon samt svårt att fokusera om du spenderar många timmar framför en skärm utan avbrott. Det finns indikationer på degenerativa effekter på ögat när det utsätts för ljus nära ultraviolett under lång tid. Då talar vi om indikationer på att det kanske är så. Knappast relevant i sammanhanget eftersom en iPad inte har tillräckligt lång batteritid. Dessutom finns det ett nattläge för att kraftigt reducera det blå ljuset.

Intressant att du tycker det, jag tycker ditt argument är fel gällande sökandet av omedelbar tillfredställelse. Jag tycker däremot det ger en motivation till att variera sin sysselsättning och att göra mer än en sak om dagarna om man tidsmässigt begränsar för barn som annars väljer 100% att göra en och samma sak.
Jag kan förtydliga och säga att framförallt konsollspel/PC-spel var och är bättre bättre än spelen till IPAD i den betydelsen i mitt tycke. Sen om du tycker annorlunda är det upp till dig såklart. Är det många barn som spelar CIV på Ipad för den delen?

Jag tror som sagt inte det är nyttigt för synen om dom sitter mängder av timmar varje dag vare sig du säger att det är trams eller inte. Det finns forskning som visar på att vi inte ska titta på saker på när håll för mycket under dagarna. Ta tex sydkorea där mer är 90% anses vara närsynta. Man anser att det har att göra med att dom tittar på saker på nära håll alldeles för mycket i form av framförallt böcker med intensiv skolgång utan raster men även skärmar under långa perioder då ögonen inte får vila och fokuser på längre distanser. Problemet är mycket vanligare i hela världen bland yngre (under 40) jämfört med äldre och där ser man ju en tydlig skillnad på vilken tillgång dom har haft till skärmar under sina tidigare år. Sen är det självklart inte bara skärmarna som är orsaken men jag tror det är en stor del av problemet.

Klein
2016-07-20, 09:16
Jag tror som sagt inte det är nyttigt för synen om dom sitter mängder av timmar varje dag vare sig du säger att det är trams eller inte. Det finns forskning som visar på att vi inte ska titta på saker på när håll för mycket under dagarna. Ta tex sydkorea där mer är 90% anses vara närsynta. Man anser att det har att göra med att dom tittar på saker på nära håll alldeles för mycket i form av framförallt böcker med intensiv skolgång utan raster men även skärmar under långa perioder då ögonen inte får vila och fokuser på längre distanser. Problemet är mycket vanligare i hela världen bland yngre (under 40) jämfört med äldre och där ser man ju en tydlig skillnad på vilken tillgång dom har haft till skärmar under sina tidigare år. Sen är det självklart inte bara skärmarna som är orsaken men jag tror det är en stor del av problemet.

Det kan säkert finnas något samband där. Det är ju inte för inte som de första föremålen på en diktators dagordning är bokbål och hetsjakt på glasögonormar :cool:

Bailah
2016-07-20, 09:20
Min dotter (1år ) kollar lite yt på paddan ibland. Kanske en timme om dagen. Kommer inte köpa en till henne. Vi har en och den får hon använda bäst hon vill.