handdator

Visa fullständig version : Era bästa uppvärmningstips för axlarna?


Arne Persson
2016-07-17, 15:27
Jag kan själv börja... För mig är jonglering med mina persiska Meels det överlägset bästa för min del. Speciellt rotatorkuffen får en förnämlig uppvärmning! Mina Meels väger frän ca 6-7 kg upptill ca 20 kg st. Jag använder dom lättaste på bilden... :)

Arne Persson
2016-07-17, 15:30
Samlingen... :)

1x0
2016-07-17, 15:38
Mitt bästa är att gå in i denna tråden och kolla på dig (din bild*hug*) - gör/gjorde att jag fick ett gott skratt, därav lutade mig bakåt abrupt och värmde upp axlarna.
*Mest för jag började tänka på liknelsen:*

http://www.picgifs.com/graphics/f/flintstones/graphics-flintstones-220715.gif
(Ja, jag försökte vara rolig. Fnissade lite för mig själv.)

Arne Persson
2016-07-17, 15:53
Mitt bästa är att gå in i denna tråden och kolla på dig (din bild*hug*) - gör/gjorde att jag fick ett gott skratt, därav lutade mig bakåt abrupt och värmde upp axlarna.
*Mest för jag började tänka på liknelsen:*

http://www.picgifs.com/graphics/f/flintstones/graphics-flintstones-220715.gif
(Ja, jag försökte vara rolig. Fnissade lite för mig själv.)

:d

baktung
2016-07-17, 15:54
Brukar börja med en viktplatta på 10 kg och köra långsamma militärpressar. Enarmsroddar lite med plattan innan jag kör långsamma "inkaströrelser" (avd: fotboll) fram och tillbaka över huvudet, med samma platta. Därefter föredrar jag hantellyft i olika riktningar (åt sidan, framåtlutande och skruvpressar) för att aktivera varenda liten fiber. :)

Isseman
2016-07-17, 16:13
Lite kardiovaskulär träning, sedan rotatorkuffar (in+ut-åtrotationer) och rörlighetsträning med pinne.

Btw skön samling Arne :thumbup: & roligt tips på warmup!

Minikubik
2016-07-17, 16:17
Jag brukar ta ett par lätta hantlar som jag långsamt rör i axels alla led, smyger även in rörelsen i set vilan de dagar axlarna är extra trötta/värkande/stela.

svenbanan
2016-07-17, 16:24
Tidigare i sommras så testade jag nån typ av uppvärmning/rehab/rörlighetsträning för axlarna. Den gick ut på att man skulle ha ett sånt där träningsgummiband med handtag fäst i väggen/taket bakom sig och låta dessa dra armarna bakåt. Dels skulle man låte dessa stretcha ut axlar och bröst, och dels göra göra fliesliknande kontraktioner i lite olika vinklar med raka armar.

Detta rekommenderas INTE. Jag översträckte ena armbågen, ochden har inte läkt ihop helt ännu (ett par månader senare).

DarcyGrahn
2016-07-17, 16:28
Får vi se en instruktionsfilm på jongleringen? ;)

Rikard Jansson
2016-07-17, 16:32
Kvastskaft som jag snurrar runt med etc. Kom ganska snabbt att det för mig är omöjligt att beskriva i text :D

Matsa
2016-07-17, 16:41
De dagar jag känner mig sliten i axlarna så finns det en övning som har riktigt bra effekt på mig. Jag fattar en skivstång med greppet typ mellan axelbredd och ryckfattning, sedan för jag den från hängande upp till hjässan och ned bakom nacken och sedan tillbaka. Ger både bra uppvärmning och sträck. Kan tänka mig att meels eller macebells är liknande fast ännu bättre.

Agitator
2016-07-17, 17:07
Tränar alltid axlar efter bänkpress 1-2h sedan stegar jag mig upp från 20 kgs hantlar sittandes eller styrkepressar med start på 40 kg.

AntonHA
2016-07-17, 17:26
Hur man gör går Arne igenom på sin föreläsning i X ;p

Diomedea exulans
2016-07-17, 17:43
Viftar med armarna ca 10 reps framåt och bakåt, sen stegrar jag upp från lättaste vikten i övningen jag ska göra.

cero
2016-07-17, 17:59
får vi se en instruktionsfilm på jongleringen? ;)

+1

Bob90
2016-07-17, 18:09
+1

+2

Och jag värmer upp med att leka med en pinne.

Bärsärk
2016-07-17, 18:18
Whc9diYAhpk

Det är i princip allt jag gör.

Chok Dee
2016-07-17, 18:39
militärpress med endast luften som motstånd, flaxxar med armarna som en kyckling, roterar armarna framåt ett par gånger och sedan bakåt. långsammare boxningskombinationer/ skuggboxning och ett par smisk!

Diomedea exulans
2016-07-17, 18:42
militärpress med endast luften som motstånd, flaxxar med armarna som en kyckling, roterar armarna framåt ett par gånger och sedan bakåt. långsammare boxningskombinationer/ skuggboxning och ett par smisk!

Är det Rich Piana som har joinat kolo?

Chok Dee
2016-07-17, 18:48
Är det Rich Piana som har joinat kolo?

VA? nääe!
e det något som Rich Piana gör :MrT:

men jo jag brukar smiska på musklerna jag ska använde ett par gånger!
får en känsla av att jag blir lite varmare just där då det svider till lite skönt :naughty:

Agitator
2016-07-17, 18:51
Köp linnex. Dra 4 drag på varje muskelgrupp 15 minuter innan du ska träna den gruppen för bästa effekt så slipper du smiska musklerna innan som endast är en kortvarig lösning under 1-10 sekunder. Snacka om pump och bra effekt!

Eller inte, det bränner väldigt mycket och blir svårt att träna

Chok Dee
2016-07-17, 18:59
Köp linnex. Dra 4 drag på varje muskelgrupp 15 minuter innan du ska träna den gruppen för bästa effekt så slipper du smiska musklerna innan som endast är en kortvarig lösning under 1-10 sekunder. Snacka om pump och bra effekt!

Eller inte, det bränner väldigt mycket och blir svårt att träna

oh det låter hemskt, men ska nog endå ta o testa det!
vem vet, det kanske är mirakel medlet.
har en axel som har kärvat en del, inte pga träning men den har hoppat ur led vid olika olyckor.

Arne Persson
2016-07-17, 19:09
Får vi se en instruktionsfilm på jongleringen? ;)

Ännu en stil(l)bild kanske? :d

Bob90
2016-07-17, 19:19
Ännu en stil(l)bild kanske? :d

Är de helt massiva? Vad väger de per st?
Snackar vi typ 10? Eller 30? :d

trädgårdsmöbel
2016-07-17, 19:23
Jag tar en stång och lastar på 2*20kg och sedan kör jag till fail med 60kg över huvudet antingen stående eller sittande. Första 5repsen gör lite ont men resten av settet går nästan smärtfritt. Efter det är jag uppvärmd.

Arne Persson
2016-07-17, 19:25
Är de helt massiva? Vad väger de per st?
Snackar vi typ 10? Eller 30? :d

Läs första inlägget... ;)

Bob90
2016-07-17, 19:37
Läs första inlägget... ;)
Meh det är osportsligt att skriva text med tuffa bilder :em:

Arne Persson
2016-07-17, 19:50
Meh det är osportsligt att skriva text med tuffa bilder :em:

Sorry...

Old Nick
2016-07-17, 21:30
Varvar enstaka chins med axelpress med tom stång i några minuter.

cero
2016-07-17, 21:41
AW4qBsP1CFU

Vad tycker du Arne? :D

Bärsärk
2016-07-17, 21:46
AW4qBsP1CFU

Vad tycker du Arne? :D

Fan vad söt Axon var i sina byggarkläder.

Arne Persson
2016-07-17, 21:56
AW4qBsP1CFU

Vad tycker du Arne? :D

Fullt rörelseutslag...?:D

Bob90
2016-07-17, 21:56
AW4qBsP1CFU

Vad tycker du Arne? :D

Haha kasta inte atombomber i korthus :d

svenbanan
2016-07-17, 21:59
Köp linnex. Dra 4 drag på varje muskelgrupp 15 minuter innan du ska träna den gruppen för bästa effekt så slipper du smiska musklerna innan som endast är en kortvarig lösning under 1-10 sekunder. Snacka om pump och bra effekt!

Eller inte, det bränner väldigt mycket och blir svårt att träna

Är det det där linnimentet som ser ut som en deo ungefär?

Ett sådant lånade jag en gång på en beachvolleyturnering, saaaatan vad det brände. Men det axelonda jag hade försvann i alla fall. Kanske jag bara inte kände det för att den brännande känslan tog över...

Bob90
2016-07-17, 23:07
Är det det där linnimentet som ser ut som en deo ungefär?

Ett sådant lånade jag en gång på en beachvolleyturnering, saaaatan vad det brände. Men det axelonda jag hade försvann i alla fall. Kanske jag bara inte kände det för att den brännande känslan tog över...

Haha, kommer ihåg en naprapat som la sånt över hela ryggen på mig.
"Är det ok om jag lägger tre lager? Det kommer nog svida riktigt ordentligt men det är bra." Hon överdrev inte, den den morgonen var inte bra :d

Agitator
2016-07-17, 23:58
Är det det där linnimentet som ser ut som en deo ungefär?

Ett sådant lånade jag en gång på en beachvolleyturnering, saaaatan vad det brände. Men det axelonda jag hade försvann i alla fall. Kanske jag bara inte kände det för att den brännande känslan tog över...

Haha, kommer ihåg en naprapat som la sånt över hela ryggen på mig.
"Är det ok om jag lägger tre lager? Det kommer nog svida riktigt ordentligt men det är bra." Hon överdrev inte, den den morgonen var inte bra :d

Ja det är något som bränner djävulskt på vissa områden på kroppen.

Ser ut som en deo. Nästan så man ska strippa en linnex och limma dit en vanlig deo sticker och slänga i någon polares gymväska och invänta den dagen han berättar något skoj.

Det blir värre med fler lager också. Eller ja, 1-4 lager är det man brukar köra. Efter 4 strykningar på samma område så har man nog maxeffekt.

Har bild när tjejen strök på mig nyligen ska se om jag hittar.


Äääh. Hittade inte, här är en bild från google när jag sökte på linnex
http://i.imgur.com/nRlx0wc.png

ViktorC
2016-07-18, 01:28
Drog linnex i ljumskarna en gång innan rugbymatch då jag blivit stel som satan. Bland det värsta smärtorna i mitt liv när det började spridas i närområdet.. :smash:

Diomedea exulans
2016-07-18, 01:33
J
Äääh. Hittade inte, här är en bild från google när jag sökte på linnex


Erkänn, det är du, du vill bara inte avslöja att du har små pecs!

1x0
2016-07-18, 03:58
Erkänn, det är du, du vill bara inte avslöja att du har små pecs!
Haha +1!

"Uploaded 4 hours ago"
"22 views"

bighulken
2016-07-18, 05:44
Rätt bra värmning, inför bänkpress......ungefär så jag brukar göra+sidolyft m hantlar också..........:-).......
det som är i klippet alltså, Axon. blogg....

waspen123
2016-07-18, 05:52
Rotatorcuffs, dislocators och lite lätta men explosiva pressar med plaststång både framför samt bakom huvudet.

Sheogorath
2016-07-18, 07:17
Har aldrig känt något behov för att värma upp axlarna med speciella övningar inför vanliga styrkeövningar. Låg vikt och stegrande vikt, minskade reps i fem uppvärmningsset om det är en väldigt rörlighetskrävande övning, som typ guilloutin-press som ligger först i schemat.

Jag börjar ofta mina pass med ryckböj och där brukar jag ta en lite smalare fattning än min vanliga fattning, på en träningsstång och köra lite press bakom nacke och töja bakåt i toppläget. Sen stegrande belastning i övningen i fråga.