handdator

Visa fullständig version : Vaknar tidigt vid energiunderskott?


Eljest
2016-07-16, 23:19
Har märkt att de dagar jag slarvar med maten och ligger på ett underskott om ca 1000 kcal om dagen, så vaknar jag alltid klarvaken runt 05:00, oberoende av när jag har lagt mig dagen innan. Särskilt tydligt blir det om jag har legat på ett stort underskott flera dagar i rad.

Någon som känner igen detta och kan komma med tips? Är väldigt frustrerande. Har försökt somna om men det är praktiskt omöjligt, vill upp och äta frukost för att sedan göra annat.

DudX
2016-07-16, 23:27
Jag måste testa detta. Har sjukt svårt att gå upp på morgonen. Flextid är farligt.

Ska prova och återkomma.

arogen
2016-07-17, 07:14
Samma problem här. Framförallt förr när jag hade svårt för en del saker som ni vet. Men även nu kan det ju hända att man hamnar på underskott någon dag och då har jag precis som dig problem att sova ut. Kan ju vara stress också.

1684_
2016-07-17, 07:18
Känt problem för många med anorexi tillexempel, jag har alltid haft detta problem vid underskott. Finns länkar å källor på det. Orkar inte skriva å förklara varför :)

richforever
2016-07-17, 07:33
Jag har deffat nu i tre månader och de två senaste nätterna har jag med vaknat vid 05:00 men då har jag även ätit ännu mindre än vad jag brukar, inte bra.... Bara äta mer så löser det sig förhoppningsvis dä :D

Hanse
2016-07-17, 08:08
Känner igen det från tidigare dieter. Är i dietstart nu på ca -500 och märker redan av förändrat sömnmönster.
Vet inte om det blivit bättre om man gått på balans ett tag istället för från överskott direkt till underskott. Någon som har erfarenhet av det?
Blir ofta tvungen att ta en tupplur på 20 min under dagen på diet.

1x0
2016-07-17, 08:17
Tvärtom för mig; sover bäst under deff. Lite konstigt eftersom direkt minsta stress drabbar mig går det ut över sömnen. Både insomningsproblem och vakna-mitt-i-natten-kan-inte-somna-om -problemet.
_________

Jag tror det är någon passiv stress, omedveten - fast egentligen medveten, eftersom du vet att du ligger på underskott (kaloriräkning).
Hade du inte vetat att du legat på underskott innan sängdags, tror jag inte du vaknat upp kl 05.00.

TLDR: Så mer psykiskt än fysiskt. *Bara min teori*
Men ja. Mycket möjligt att du sover sämre på kaloriunderskott, rent energimässigt - att kroppen känner av underskottet och vaknar hungrig. Jag tror det är en kombination (av detta och psykiska stressen innan läggdags).
____________

"Exempel":
Om en gillar att äta och man lägger sig i sängen efter en högaktivitetsdag, underäter med typ -2000kcal. Tror jag de flesta känner av stressen - "vill" och blir "sugen" på att gå upp ur sängen och moffa i sig de 2000kcal'en. :P
Samma sak om det är tvärtom (kaloriöverskott, när ursprungstanken för dagen var underskott); ligger och tänker hur man ska kompensera dagen efter.

^Detta är förutsatt att man har "lite" osund relation/syn på mat och näring. Fast de flesta som tävlingsdietar kan nog känna igen sig.

Überbiffen
2016-07-17, 10:21
Kanske kan tänkas att det evolutionärt är kroppens sätt att säga "upp och jaga mat ffs".

Eljest
2016-07-17, 11:12
Känt problem för många med anorexi tillexempel, jag har alltid haft detta problem vid underskott. Finns länkar å källor på det. Orkar inte skriva å förklara varför :)

Försökte Googla men hittade inga konkreta svar, någon som vet mer om fenomenet energiunderskott->vakna tidigt?

Kanske kan tänkas att det evolutionärt är kroppens sätt att säga "upp och jaga mat ffs".

En möjlig teori, men fler orsaker borde väl finnas? Stress osv

Diomedea exulans
2016-07-17, 12:14
Samma problem här. Framförallt förr när jag hade svårt för en del saker som ni vet. Men även nu kan det ju hända att man hamnar på underskott någon dag och då har jag precis som dig problem att sova ut. Kan ju vara stress också.

"Problem"? Det låter ju optimalt.

wilhelmblomgren
2016-07-18, 11:42
För mig är det tvärtom. Sover som en stock vid underskott. Dock så har jag mycket lättare att komma upp när jag deffar, jag piggnar till av hungern *drool*
Detta ser jag dock inte som något negativt.

Sheogorath
2016-07-18, 13:00
Försökte Googla men hittade inga konkreta svar, någon som vet mer om fenomenet energiunderskott->vakna tidigt?



En möjlig teori, men fler orsaker borde väl finnas? Stress osv

Det är förklaringar på olika nivåer. Det ena förklarar varför beteendet finns över huvud taget och det andra vad som är den fysiologiska orsaken i kroppen.

Jämför: "varför dog Kalle?"

"Kalle dog för att han inte betalade sina skulder."
"Nej, Kalle dog för att han blev puttad från ett hustak."
"Nej, dumbom, Kalle dog för att hans hjärta slutade slå när han krossades mot gatan."