handdator

Visa fullständig version : Creatine Replacement Calculator


YTS
2016-07-16, 05:22
Det här kalkylatorn reducerar vilan mellan seten från 180 sek till 90 sek, ändå orkar du sammanlagt lika många reps i arbetsseten.
http://www.nyttgrepp.se/creatine_replacement_calculator.php.

YTS
2016-07-22, 19:01
Jag kanske skulle förklara närmare hur den funkar?
Kör 3-5 set till failure på samma vikt och övning, vila 3 minuter mellan seten, obs för knäböj behövs nog 5 minuter. Kör repsen i kalkylatorn, t.ex. 14, 11, 11, 8 reps du får då ett förslag på hur man kör omvänt. Dvs börjar med låga reps i första setet och ökar repsen stegvis för varje set. T.ex. Så här Hantelcurl 15 kg - 8, 10, 12, 14 reps. Då behöver du bara vila 1 1/2 minut, men orkar totalt lika många reps, som om du kört till failure och vilat 3 minuter mellan seten. Dessutom får du mindre stelhet och träningsvärk i muskeln.

Nyckel
2016-07-22, 19:06
Jag förstår inte riktigt vad det har med kreatin att göra ärligt talat.

YTS
2016-07-22, 19:26
Jag förstår inte riktigt vad det har med kreatin att göra ärligt talat. Kreatin ökar ju återhämtningen, så att man antingen blir starkare eller behöver vila mindre, vilket också är fallet med denna kalkylator. T.ex. om du kör 4 set till failure med bara 1 1/2 minuts vila mellan seten, så orkar du fler totala reps om du kör enligt kalkylatorns tips.

baktung
2016-07-22, 19:56
Men oftast orkar man ju nästan lika många reps i varje set på den vikten man har valt. Jag gör åtminstone det. Men det är klart, jag brukar oftast ha 1-2 reps kvar i tanken. Så skulle man verkligen pressa sig till failure på en vikt vid varje set så blir det nog som du säger en tydligt avtagande serie. Dock måste man ju köra på detta sätt flera gånger för att få något att överhuvudtaget mata in i kalkylatorn. Är det värt det?

YTS
2016-07-22, 20:22
Men oftast orkar man ju nästan lika många reps i varje set på den vikten man har valt. Jag gör åtminstone det. Men det är klart, jag brukar oftast ha 1-2 reps kvar i tanken. Så skulle man verkligen pressa sig till failure på en vikt vid varje set så blir det nog som du säger en tydligt avtagande serie. Dock måste man ju köra på detta sätt flera gånger för att få något att överhuvudtaget mata in i kalkylatorn. Är det värt det?
En gång per övning är tillräckligt. När man blir starkare höjer man vikten något och försöker köra samma reps serie.
Förutom att man orkar mer så får du bättre återhämtning. Även om det är som du säger att du gör lika många reps i seten, så är det fullt möjligt att du orkar fler reps med min kalkylator.

YTS
2016-07-25, 22:19
En gång per övning är tillräckligt. När man blir starkare höjer man vikten något och försöker köra samma reps serie.
Förutom att man orkar mer så får du bättre återhämtning. Även om det är som du säger att du gör lika många reps i seten, så är det fullt möjligt att du orkar fler reps med min kalkylator.

Om du t.ex. kör 4x12 på en viss vikt, så matar du in det och får en stigande serie på 8-10-13-16. Det är dock inte lika stor fördel, som om man ersätter failureträning med en stigande serie. Återkommer med lite resultat när jag testat närmare.

Gerdler
2016-07-27, 12:44
Det blir ju färre reps...

Om man kan köra 12 reps sista setet på 4x12 så kan man antagligen köra 16-19 reps första setet om man vill. 15-13-11-10 är fler reps och inget set är lika svårt som det sista i varken din serie eller i en vanlig 4x12.

Får man verkligen något ut av att göra en 8:a på en vikt man klarar 15-20 reps på?

YTS
2016-07-29, 03:13
Det blir ju färre reps...

Om man kan köra 12 reps sista setet på 4x12 så kan man antagligen köra 16-19 reps första setet om man vill. 15-13-11-10 är fler reps och inget set är lika svårt som det sista i varken din serie eller i en vanlig 4x12.

Får man verkligen något ut av att göra en 8:a på en vikt man klarar 15-20 reps på?

Håller på att testa detta i praktiken, då jag bara testat min metod relativt failure tidigare. Återkommer med mer utförligt svar då jag testat färdigt.

YTS
2016-07-29, 05:10
Det blir ju färre reps...

Om man kan köra 12 reps sista setet på 4x12 så kan man antagligen köra 16-19 reps första setet om man vill. 15-13-11-10 är fler reps och inget set är lika svårt som det sista i varken din serie eller i en vanlig 4x12.

Får man verkligen något ut av att göra en 8:a på en vikt man klarar 15-20 reps på?

Ursäkta att jag inte gav dig ett ordentligt svar, men jag höll på och kolla e-posten och vart lite stressad.

Det blir mycket riktigt 1 totalt reps mindre på 8-10-13-16 reps jämfört med 4x12, beroende på avrundningen, då kalkylatorn räknar ut reps med en decimal och sedan avrundar till närmsta heltal t.e.x. 8, 4-10,3-13,4-16,4=48,5 Det är meningen att man skall köra enligt kalkylatorn, men köra till failure i sista setet, för att kompensera avrundningen, man bör då klara totalt sett lika många reps på 90 sekunders vila, jämfört med 180 sekunders vila vid träningen till failure, dock skulle jag gissa att du behöver öka vilan till låt oss säga 120 sekunder om du kör kalkylatorns tips för en 4x12.

Jag håller på att testa detta nogrannare, så jag återkommer som sagt när jag vet mer om 4x12.


Angående 8 reps, så har det visat sig i min egen träning att relativt låga reps bygger bra så länge den totala dosen reps överstiger failure, men hur det är med 4 x 12 behöver testas närmare. Vill du veta hur den här metoden stämmer, så kan du också testa själv.

Gerdler
2016-07-29, 11:49
Angående 8 reps, så har det visat sig i min egen träning att relativt låga reps bygger bra så länge den totala dosen reps överstiger failure, men hur det är med 4 x 12 behöver testas närmare. Vill du veta hur den här metoden stämmer, så kan du också testa själv.
Ok, så låt säga att man har hittat sitt 20-RM och gör 8:or på den vikten så menar du att man blir starkare av det så småningom såvida man gör minst 3 sådana set? Jag köper det, även om jag endast trodde det gällde tyngre vikter typ under 8-RM och helst ännu tyngre.

Jag har länge kört massvis med 2:or och 3:or på typ 5-RM i marklyft och knäböj.

Jag ska nog ta och prova själv i någon övning så småningom. Men jag tränar väldigt sällan efter någon sån här strikt 4x12 eller 3x10 schema som du utgår ifrån.

YTS
2016-07-30, 04:21
Ok, så låt säga att man har hittat sitt 20-RM och gör 8:or på den vikten så menar du att man blir starkare av det så småningom såvida man gör minst 3 sådana set? Jag köper det, även om jag endast trodde det gällde tyngre vikter typ under 8-RM och helst ännu tyngre.

Jag har länge kört massvis med 2:or och 3:or på typ 5-RM i marklyft och knäböj.

Jag ska nog ta och prova själv i någon övning så småningom. Men jag tränar väldigt sällan efter någon sån här strikt 4x12 eller 3x10 schema som du utgår ifrån.

Jag mena inte riktigt så utan vad jag mena, var att om man kör en ökande (i reps) serie, där totala antalet reps på lika många set överstiger vad man kan åstadkomma med failure eller typ 4x12. Även om jag sett en bra styrkeökning hos mig själv där jag kört typ bara 10:or på en vikt jag skulle orkat 20 reps, men dubblat antal set, mot vad jag skulle kört med konventionell träning. Tänker på min mer aktiva period med marklyftshandtaget Rolling Thunder, där jag tränade på 50kg och gjorde 6 set per hand, med vila emellan (tillräckligt för att skifta vikter mellan högern och vänstern) 6 set är inget märkvärdigt, men det blev 12 set i veckan för korsryggen och när jag klarade att dra 67 kg med vänstern gjorde jag ett försök och drog 137 kg med ett fast enhands handtag. Och då hade jag inte tränat nåt annat än RT.